سال‌هاست که بسیاری از افراد با شنیدن نام مهاجرت تحصیلی، به کشور آلمان فکر می‌کنند؛ زیرا این کشور از تمام امکانات لازم برای پیشرفت تحصیلی بهره می‌برد. در آلمان، دانشگاه‌های زیادی به‌چشم می‌خورد که در رتبه‌بندی‌های جهانی، از جایگاه‌های برتر برخوردارند. همین موضوع سبب شده است آلمان اولین کشوری باشد که در روند مهاجرت تحصیلی به ذهن خطور کند. به‌بیانِ‌بهتر، تحصیل در آلمان به‌دلیل مزیت‌های فراوان، ازجمله تحصیل رایگان بسیار محبوب است. این کشور فرصتی برای دانشجویان فراهم می‌کند که با صرف کمترین هزینه، بتوانند در دانشگاه‌های برتر تحصیل کنند و به درجات عالی علمی دست یابند. تحصیل رایگان در آلمان، تنها برای دانشگاه‌های دولتیِ خارج از ایالت بادن‌وورتمبورگ صدق می‌کند؛ بنابراین، آشنایی با این دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد. در این مطلب، دانشگاه های دولتی آلمان را معرفی خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

فهرست دانشگاه های دولتی آلمان

همان‌طور‌که در مقدمه نیز گفتیم، آلمان از دانشگاه‌های دولتی برتری بهره می‌برد که در جهان نیز مشهور و مهم هستند. برخی از دانشگاه‌های دولتی آلمان از این قرارند:

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ یا LMU یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان است که در قلبِ شهر مونیخ قرار دارد. این دانشگاه یکی از مؤسسه‌های آموزشی و تحقیقاتی پیشرو در آلمان شناخته می‌شود که از زمان تأسیس در سال ۱۴۷۲م تاکنون، دانشجویان بااستعداد بسیاری تربیت کرده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در اروپا نیز درزمینۀ تحقیقات دانشگاهی، دانشگاهی پرآوازه است که طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی، از علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حقوق و اقتصاد و علوم اجتماعی گرفته تا پزشکی و علوم طبیعی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. افزون‌براین، دانشگاه یادشده دوره‌های زیادی از رشته‌های Exchange را با همراهی مؤسسه‌های همکار خود در ژاپن، کره‌جنوبی، ایالات متحدۀ آمریکا و بریتانیا برای دانشجویان برگزار می‌کند. برخی از رشته‌های تحصیلی ‌محبوب این دانشگاه عبارت‌اند از:

  • MBA
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری
  • کارشناسی مدیریت کسب‌وکار
  • کارشناسی ارشد نوروساینس
  • کارشناسی ارشد انفوماتیک رسانه

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ یکی دیگر از دانشگاه های دولتی آلمان است که برترین دانشگاه این کشور و یکی از دانشگاه‌های مهم جهان به‌شمار می‌آید. این دانشگاه که با نام TUM نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۸۶۸ تأسیس شد. ازآنجاکه این دانشگاه ازجمله دانشگاه‌های برتر بین‌المللی است، از دانشجویان بسیاری از سراسر جهان میزبانی می‌کند. کیفیت تحقیقاتی دانشگاه فنی مونیخ بسیار مطلوب است و در آن، تقریباً چهل‌هزار نفر دانشجو به تحصیل مشغول هستند. این دانشگاه پانزده دپارتمان دارد و رشته‌های مختلفی در زمینه‌های علوم طبیعی، علوم مهندسی، علوم زیستی و پزشکی و علوم اجتماعی را با تکیه‌بر فناوری ارائه می‌دهد. دپارتمان‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هوافضا و ژئودزی (ژئودسی)، معماری، شیمی، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی عمران و مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق، انفورماتیک، ریاضیات، مهندسی مکانیک، فیزیک، ورزش و علوم بهداشت، واحد آموزش فنی مونیخ، واحد علوم زیستی فنی مونیخ، واحد حکمرانی فنی مونیخ، واحد مدیریت فنی مونیخ و واحد پزشکی فنی مونیخ. رشته‌های پرتقاضای دانشگاه فنی مونیخ از این قرارند:

  • کارشناسی مهندسی عمران
  • کارشناسی ارشد مهندسی قدرت
  • کارشناسی ارشد مدیریت منابع پایدار

دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت برلین یکی دیگر از دانشگاه های دولتی آلمان محسوب می‌شود که نه‌تنها در آلمان، بلکه در جهان نیز معتبر و مشهور است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ تأسیس شد و بیش از دویست سال قدمت دارد. دانشگاه هومبولت برلین از بیش از نُه دانشکده بهره می‌برد و در زمینه‌های علوم اجتماعی و هنر و علوم در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان جای دارد. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت اجرایی کسب و کار، دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، ادبیات و علوم انسانی، دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی و دانشکدۀ الهیات. همچنین، از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار دانشگاه هومبولت برلین می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • کارشناسی علوم کامپیوتری
  • کارشناسی ارشد امنیت و فناوری اطلاعات
  • کارشناسی علوم کشاورزی
  • کارشناسی ارشد ریاضیات
  • کارشناسی روان‌شناسی

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ یکی دیگر دانشگاه های دولتی آلمان است که در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر جهان، رتبه‌های مناسبی را ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد و در بخش شمالی آلمان جای دارد و مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های دولتی آلمان، رشته‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌دهد. تمامی این رشته‌های تحصیلی در هشت دانشکده توزیع شده‌اند که کارشناسی محاسبات در علوم، کارشناسی ارشد مشاوره و مدیریت فناوری اطلاعات، کارشناسی ارشد سیستم‌های هوشمند و کارشناسی علوم در ریاضیات کسب‌وکار از دیگر رشته‌ها محبوب‌تر هستند. ناگفته نماند دانشگاه هامبورگ به‌طور ویژه بر پژوهش متمرکز است و از این نظر شهرت جهانی دارد.

دانشگاه آزاد برلین

دیگر دانشگاه دولتی آلمان دانشگاه آزاد برلین به‌شمار می‌آید که در سال 1948 تأسیس شد. این دانشگاه دوازده دپارتمان آموزشی و چهار مؤسسۀ میان‌رشته‌ای و چهار ساختمان دارد. دانشگاه آزاد برلین 190 رشتۀ تحصیلی در حوزه‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهد؛ ازجمله کارشناسی فیزیک، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی مدیریت انفورماتیک و کارشناسی ارشد اقتصاد.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین نیز از دیگر دانشگاه های دولتی آلمان است که از‌نظر کیفیت تحقیقاتی، جایگاه درخورتوجهی دارد. درمجموع، این دانشگاه دولتی ۲۲هزار و ۶۰۰ نفر دانشجو و ۲هزار و ۴۳۱ نفر کارمند دارد. دانشکده‌های دانشگاه فنی برلین عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم آموزشی و علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی و ریاضیات، دانشکدۀ علوم پردازشی، دانشکدۀ علوم کامپیوتری و مهندسی برق، دانشکدۀ مهندسی مکانیک و سیستم‌های حمل‌و‌نقل، دانشکدۀ طراحی محیط‌زیست، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت و دانشکدۀ آموزش. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی بسیاری به زبان انگلیسی برگزار می‌کند که سازه‌های پایا، مهندسی عمران، علوم اعصاب محاسباتی، انفورماتیک، مدیریت انرژی، مدیریت خلاقیت، کارآفرینی و پایایی و... برخی از آن‌ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این دانشگاه، می‌توانید به صفحۀ دانشگاه فنی برلین مراجعه کنید.

دانشگاه بُن

دانشگاه بُن آلمان یکی دیگر از دانشگاه های دولتی آلمان محسوب می‌شود که درمجموع، حدوداً ۳۸هزار نفر دانشجو دارد. این دانشگاه حدود دویست سال پیش تأسیس شد و جزو مؤسسه‌های آموزش عالی مهم آلمان و اروپاست. ناگفته نماند دانشگاه بُن از دانشگاه‌های تحقیق‌محورِ پیشتاز در جهان است که هرساله دانشجویان بسیاری را به‌خود جذب می‌کند. با اینکه این دانشگاه در زمینه‌های متعددی زبانزد خاص‌وعام است، بیشتر به‌دلیل کیفیت آموزشی و تحقیقاتی محبوبیت و شهرت دارد. در دانشگاه بُن، هفت دانشکدۀ الهیات (کاتولیک)، الهیات (پروتستان)، حقوق و اقتصاد، پزشکی، هنر، ریاضیات و علوم طبیعی و کشاورزی به‌چشم می‌خورد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دانشگاه بن آلمان، می‌توانید صفحۀ مرتبط به آن را مشاهده کنید.

دانشگاه کلن

دانشگاه کلن یکی دیگر از دانشگاه های دولتی محبوب آلمان است که در سال 1388م تأسیس شد و به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های قدیمی آلمان و اروپا شناخته می‌شود. در سال ۱۷۹۸، این دانشگاه تحت‌تأثیر برخی قوانین فرانسوی بسته و در سال ۱۹۱۹، باردیگر بازگشایی شد؛ به‌همین‌دلیل، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است که تاریخِ گذشتۀ خود را با دنیای امروز ترکیب کند. گفتنی است دانشگاه کلن را به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پژوهش‌محور بزرگ آلمان می‌شناسند که بیش از پنجاه‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. حدود یک‌سوم از کلّ دانشجویان این دانشگاه در رشتۀ آموزش (دبیری) تحصیل می‌کنند که همین موضوع باعث شده است دانشگاه کلن درکنار دانشگاه پلی‌تکنیک باری، به‌عنوان یکی از مؤسسه‌های قدیمی در‌زمینۀ آموزش دبیران شناخته شود. به‌طور‌کلی، دانشگاه کلن بیش از ۲۶۰ رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کند که همگی در شش دانشکده توزیع شده‌اند. دانشکده‌های دانشگاه کلن عبارت‌اند از: دانشکدۀ مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع:

https://leverageedu.com/blog/public-universities-in-germany/