دانشگاه ونکوور آیلند (VIU) در سال ۱۹۶۹ در شهر نانایمو استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، نقشی مهم در فرهنگ و آموزش و اقتصاد منطقۀ ونکوور آیلند ایفا می‌کند. بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در چهار پردیس این دانشگاه در بیش از ۱۲۰ رشته مشغول تحصیل هستند. در میان دانشجویان بین‌المللی، رشته‌های کارشناسی کسب‌وکار و کارشناسی ارشد MBA از دیگر رشته‌های این دانشگاه طرفداران بیشتری دارند. ناگفته نماند بیش از شصت‌میلیون دلار برای امکانات رفاهی و آموزشی پردیس نانایمو سرمایه‌گذاری شده است و بیش از ۳.۵میلیون دلار در قالب جایزه و بورسیه و اسکالرشیپ به دانشجویان این دانشگاه کمک مالی می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه ونکوور آیلند را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه ونکوور آیلند

این دانشگاه یازده دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ زبان انگلیسی، دانشکدۀ سلامت و خدمات بهداشتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ فنی و فناوری کاربردی، دانشکدۀ آمادگی کاری و تحصیلی و دانشکدۀ آموزش حرفه‌ای.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده عبارت‌اند از: نوشتن خلاق، رسانۀ دیجیتال، مطالعه فیلم، تاریخ، زبان‌شناسی، موسیقی، مطالعات زنان، تئاتر، آموزش، مطالعات معلولیت، پرستاری، مددکاری، حسابداری، اقتصاد، مدیریت مالی، هتلداری، حقوق، بازاریابی، MBA، مدیریت گردشگری، نجوم، زیست‎‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، علوم زمین، کشاورزی، زمین‌شناسی، ریاضیات، فیزیک، جغرافیا، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی.

شایان ذکر است برای ثبت‌نام در تمامی رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ ( نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از شش نباشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۸ (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از بیست نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه ونکوور آیلند

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه ونکوور آیلند

شهریۀ دوره‌های کارشناسی دانشگاه ونکوور آیلند حدود ۸هزار و ۷۰۰ دلار کانادا برای هر نیمسال و پانزده واحد درسی برآورد و به‌ازای هر واحدِ بیشتر، ۶۹۵ دلار به این مبلغ اضافه می‌شود. شهریۀ دوره‌های کارشناسی ارشد باتوجه‌به نوع رشته، از ۲۶هزار تا ۵۰هزار دلار کانادا در سال متغیر است. هزینۀ سالانۀ اسکان در پردیس دانشگاه نیز بسته به اتاق انتخابی، ۷،۴۰۰ یا ۷،۹۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه ونکوور آیلند و دانشکده‌های آن اسکالرشیپ‌های متعددی برای دانشجویان تازه‌وارد و در حال تحصیل در نظر گرفته‌اند که ارزش آن‌ها بین پانصد تا پنج‌هزار دلار کانادا برای هرسال است. اسکالرشیپ ورود به دانشگاه شامل دو دسته از افراد می‌شود: ۱. دانش‌آموزان دبیرستانی که بلافاصله برای اولین‌بار وارد دانشگاه می‌شوند؛ ۲.کسانی که نخستین‌بار پس از اتمام دبیرستان قصد دارند در دانشگاه ادامه‌تحصیل دهند. برای دریافت اسکالرشیپ حین تحصیل در این دانشگاه، باید با گذراندن حداقل ۱۲ واحد در هر نیمسال، معدل ۳.۵ از ۴ را کسب کرده باشید.

هزینۀ زندگی در شهر نانایمو

در‌صورت تمایل به سکونت در خارج از پردیس و در شهر نانایمو‌، هزینۀ ماهانۀ هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، به حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا می‌رسد. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکر شهر نانایمو ۱،۱۵۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای همان واحد در خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه است. همچنین اجارۀ ماهانۀ واحد سه‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۹۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ دلار کانادا تخمین زده‌ می‌شود. ناگفته نماند هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۸۸ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۹۲ دلار کانادا در ماه است.

افزون‌براین، هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت ۱۷ دلار کانادا و از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۸۲ دلار کاناداست. شایان ذکر است هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد دَه دلار تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲.۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۵ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۹ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: