دانشگاه آلگوما در سال ۱۹۶۵ در شهر سالت سنت‌ماری استان انتاریو تأسیس شد. تا سال ۲۰۰۸، این دانشگاه کالجی به دانشگاه لورنتین در شهر سادبری وابسته بود؛ اما از جولای‌۲۰۰۸، به‌عنوان دانشگاهی مستقل شناخته شد. این دانشگاه کوچک‌ترین دانشگاه کاناداست که فقط رشته‌های کارشناسی ارائه می‌کند و با هدف تربیت نیروی تحصیل‌کرده برای رفع نیازهای منطقۀ انتاریو شمالی شروع به کار کرد. دانشگاه آلگوما تدریس‌محور و بر علوم انسانی و علوم طبیعی متمرکز است. هم‌اکنون، ۱،۶۰۰ نفر دانشجو در سه پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه آلگوما را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه آلگوما

سه دانشکدۀ دانشگاه آلگوما عبارت‌اند از: مدرسۀ کسب‌و‌کار و اقتصاد و مدرسۀ علوم کامپیوتر و فناوری و مدرسۀ علوم طبیعی و محیط‌زیست. برخی از رشته‌های ارائه‌شده این دانشگاه در مقطع کارشناسی از‌این‌قرارند: حسابداری، زیست‌شناسی، مدیریت، علوم کامپیوتر، اقتصاد، مهندسی، زبان انگلیسی، علوم محیط‌زیست، امورمالی، جغرافیا، تاریخ، حقوق، موسیقی، علوم سیاسی، روان‌شناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی و هنرهای تجسمی. ناگفته نماند برای احراز دانش زبان انگلیسی، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ شش (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر ار شش نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۷۹ الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه آلگوما

شهریۀ هر نیمسال دانشگاه آلگوما (با فرض پانزده واحد) درحدود نُه‌هزار دلار کاناداست. با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی دیگر، مانند بیمه و خدمات دانشجویی، مجموع هزینۀ تحصیل به ۱۰،۵۰۰ دلار کانادا در یک نیمسال و ۲۱هزار دلار در سال می‌رسد. هزینۀ اقامت در پردیس دانشگاه بسته به محل سکونت بین ۵،۵۰۰ تا ۵،۹۰۰ دلار در سال و هزینۀ برنامۀ غذایی نیز بسته به انتخاب دانشجو بین ۲،۵۰۰ تا ۴،۶۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است.

پذیرفته‌شدگان در دانشگاه آلگوما می‌توانند از اسکالرشیپ‌های متعدد این دانشگاه، از‌جمله اسکالرشیپ دانشجویان تازه‌وارد، استفاده کنند. دارندگان معدل بهتر از شانزده بخت دریافت ۵۰۰ دلار کانادا برای یک مرتبه، دارندگان معدل بهتر از هفده بخت دریافت ۱،۰۰۰ دلار کانادا برای یک‌ مرتبه، دارندگان معدل بهتر از هجده بخت دریافت ۲،۵۰۰ دلار کانادا برای یک‌ مرتبه و دارندگان معدل بهتر از نوزده به‌شرط حفظ معدل خود بخت دریافت ۵،۰۰۰ دلار کانادا برای یک مرتبه در سال را به‌عنوان اسکالرشیپ دانشجویان تازه‌وارد دارند.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه آلگوما

هزینۀ زندگی در سالت سنت‌ماری

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۹۵۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۳۷ دلار کانادا در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۷۵ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۵۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۲۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۸۱ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۷.۵ دلار کانادا و هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۶۳ دلار کاناداست. افزون‌براین، هزینۀ خرید غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد دوازده دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۵ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۰ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: