تاکنون آنچه در مقاله‌هایمان گفته‌ایم، دربارۀ مراحلی بود که پیش از رفتن به آلمان و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور باید طی شود. بااین‌حال، در مقالۀ حاضر قصد داریم دربارۀ نکاتی صحبت کنیم که پس از دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان و رسیدن به آلمان، باید در نظر بگیریم. به‌عبارت‌دیگر در این مقاله، با نکاتی برای تحصیل در آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

وقت‌شناسی

اغلب افرادی که آلمان را برای زندگی یا تحصیل انتخاب می‌کنند، می‌دانند آلمانی‌ها بسیار قانونمند و وقت‌شناس هستند و برای این موضوع نیز اهمیت زیادی قائل‌اند. درحقیقت، وقت‌شناسی را می‌توان در رأس مسائل مهم در آلمان در نظر گرفت. دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسه‌های آلمانی و نیز امور روزمرۀ مردم آلمان همگی بر‌پایۀ نظم و وقت‌شناسی است و آنان به این موضوع بسیار مفتخرند. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در آلمان دارند، باید بدانند حتماً سروقت در کلاس‌ها و قرارملاقات‌ها و حتی دیدارهای دوستانه حضور پیدا کنند؛ زیرا سبب پیشرفت در روند تحصیلی و زندگی در آلمان خواهد شد. همچنین، گاهی توصیه می‌شود که برنامه‌ریزی خود را به‌گونه‌ای ترتیب دهید که حتی پنج یا دَه دقیقه زودتر از زمان تعیین‌شده در محل حاضر شوید، خواه کلاس درس باشد یا قراری دوستانه.

انجام کارهای اداری

یکی از توصیه‌های جدی به دانشجویان دانشگاه‌های آلمان این است که هیچ‌گاه از تشریفات اداری و کاغذبازی نترسند؛ زیرا پیش‌تر، کارهای اداری بیشتری برای ورود به دانشگاه انجام داده‌اید و پس از ورود به دانشگاه نیز، گمان نکنید که این کارها تمام می‌شوند و تا پایان دوران تحصیلات با آن‌ها همراه خواهید بود. مرکز بین‌الملل یا همان اتحادیۀ دانشجویی  دانشگاهتان درزمینۀ تفهیم و تکمیل مراحل موردنیاز در روند کارهای اداری کمک بسزایی به شما خواهد کرد؛ بنابراین، نگران کارهای اداری یا به‌اصطلاح کاغذبازی نباشید. توصیه می‌کنیم به این موضوع فقط به چشم کارهای واجبی نگاه کنید که به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی در آلمان باید انجام دهید.

یافتن هم‌خانۀ آلمانی

همان‌طور‌که می‌دانید، دانشجویان در آلمان یا در اقامتگاه‌های خودِ دانشگاه یا در خانه‌های شخصی ساکن هستند. گزینۀ اول بسیار ارزان‌تر از خانه‌های شخصی است؛ اما شما را کمی محدود می‌کند؛ البته انتخاب هرکدام به بودجه و نوع شخصیت خودتان بستگی دارد. بااین‌همه، هر نوع مسکنی که انتخاب می‌کنید، به‌دنبال هم‌خانه‌ای آلمانی باشید؛ زیرا به یادگیری بهتر زبان آلمانی و آشنایی با فرهنگ و رسوم این کشور و بهبود مهارت‌های زبانی‌تان کمک بسیاری می‌کند.

یادگیری آلمانی

با مشاهدۀ این عنوان، ممکن است با خود بگویید که دانستن زبان آلمانی یکی از پیش‌نیازهای دانشگاه مدنظرتان بوده است؛ اما یادگیری این زبان در محیط کشور آلمان و ازطریق ارتباط با آلمانی‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر در این کشور زندگی کنید. بنابراین، همواره به‌دنبال یادگیری بیشتر زبان آلمانی باشید و گمان نکنید باید در همان سطح پیش‌فرض خودتان بمانید؛ زیرا زبان دنیایی نامحدود است.

آمادگی برای آزمون شفاهی

به‌منظور گذراندن برخی دروس دانشگاهی، دانشجویان باید آزمون شفاهی بدهند که این بخش در روند ارزیابی آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود. آزمون‌های شفاهی به‌گونه‌ای هستند که ممکن است موضوع آن‌ها را خودتان تعیین کنید. آمادگی برای آزمون‌های شفاهی این امکان را می‌دهد درکتان را از موضوع درسی‌ای نشان دهید که در طول ترم گذرانده‌اید؛ بنابراین، سعی کنید به بهترین نحو برای آزمون‌های شفاهی آماده شوید.

برنامه‌ریزی

برای داشتن بهترین عملکرد در محیط آموزشی، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای زمانتان داشته باشید. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، تعیین وقت در دپارتمان مشاورۀ آموزشی دانشگاهتان است. پس از مراجعه به این دپارتمان و ارائۀ اطلاعات اندکی دربارۀ خودتان، می‌توانید از توصیه‌ها و مشاوره‌هایی دربارۀ برنامه‌ریزی تحصیلی و بهبود عملکردتان بهره‌مند شوید.

استراحت

آلمان همانند بسیاری از کشورهای دنیا، در روزهای یکشنبه تعطیل است؛ بنابراین، یکشنبه‌ها استراحت کنید و از هیاهو دور باشید. به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی از شما خواسته می‌شود که در این روز به خیابان‌های آلمان بروید و زمانی را برای دورشدن از درس و استرس سپری کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منبع: