سال‌های بسیاری است که کشور اسپانیا در زمینۀ جذب دانشجویان بین‌المللی موفق عمل کرده است و تعداد زیادی از دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند. پس از انتخاب اسپانیا برای تحصیل، باید به فکر چگونگی دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا باشید. به‌بیانِ‌بهتر، برای تحصیل در اسپانیا ارائۀ درخواست برای دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور اولین گام محسوب می‌شود. در این مقاله، با اطلاعاتی نظیر مدارک موردنیاز و مراحل دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدارک موردنیاز

درخواست دریافت پذیرش در دانشگاه های اسپانیا برای بعضی ملل مانند کشورهای اروپایی و چین متفاوت است. اگر به‌دنبال دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا در مقطع کارشناسی هستید، باید بدانید که اولین مدرک موردنیاز، مدرک مقطع تحصیلی پیشین شماست. در‌ادامه، اطلاعات جزئی‌تری در‌این‌باره بیان خواهیم کرد.

اولین مرحله برای دانشجویان غیراروپایی و غیرچینی با مراجعه به سفارت اسپانیا در کشور مبدأ آغاز می‌شود. درحقیقت، از شما خواسته می‌شود که برای ارزیابی صلاحیت آموزشی‌تان مدرکی ارائه دهید تا بتوانید در مقطع کارشناسی در کشور اسپانیا تحصیل کنید. هنگامی‌که دانشجویان مدرک رسمی خود را دریافت کردند، آزمون ورودی مانند Selectividad یا Pruebas de Accesso را در دانشگاه باید بگذرانند. این آزمون بخش بسیار مهمی در روند دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا است.

دانشجویان بین‌المللی که تمایل دارند در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند، مستقیماً با دانشگاه مدنظر خود باید در ارتباط باشند تا از شرایط و مدارک موردنیاز برای رشتۀ تحصیلی مطلع شوند؛ البته برخی مدارک میان تمامی آن‌ها مشترک است؛ ازجمله: مدرک کالج یا مدرک مقطع کارشناسی و گذرنامۀ معتبر و ریزنمرات. این نکته را در نظر بگیرید که دانشجویان بین‌المللی باید تمامی مدارک را به زبان اسپانیایی برای دانشگاه ارسال کنند؛ زیرا زبان اصلی تدریس در دانشگاه‌های این کشور، اسپانیایی است. پس اگر زبان هریک از مدارک شما اسپانیایی نیست، ابتدا آن‌ها را به این زبان ترجمه کنید.

مراحل دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا

  1. اولین مرحله در روند درخواست دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا انتخاب شهر دلخواه است. درست است که اسپانیا را برای تحصیل در نظر گرفته‌اید؛ اما این کشور شهرهای زیادی دارد که برای این منظور می‌توانید انتخاب کنید. همان‌طورکه می‌دانید، محیط تحصیل تأثیر فراوانی بر آموزش و یادگیری خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات دربارۀ شهرهای اسپانیا، می‌توانید به صفحۀ شهر مدنظرتان در وبگاه ما مراجعه کنید.
  2. دومین مرحله بررسی فهرست دانشگاه‌ها و رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های شهر مدنظر شما وجود دارد. برخی از رشته‌های تحصیلی محبوب در اسپانیا ازاین‌قرارند:
  • رشتۀ حقوق: حقوق یکی از رشته‌هایی است که همواره در میان جوانان بسیار محبوب است. اسپانیا ازجمله کشورهای برتر برای تحصیل در این رشته است و حقوق یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در اسپانیا به‌شمار می‌آید. گفتنی است تعداد کمی از کالج‌های این کشور رشتۀ حقوق را ارائه می‌دهند. مانند بسیاری از دانشگاه‌های جهان، نمرۀ نهایی شما در این رشته بر‌اساس نتیجۀ آزمون پایانی ارزیابی می‌شود. افرادی که می‌خواهند وکیل شوند یا در دیگر شغل‌های مرتبط با قانون فعالیت کنند، باید در رشتۀ حقوق تحصیل کنند. یکی از زیرشاخه‌های بسیار مشهور رشتۀ حقوق در اسپانیا، «سیستم قانونی (حقوقی) اتحادیۀ اروپا» است که افراد با تحصیل در آن، علاوه‌بر آشنایی با سیستم قانونی (حقوقی)، روند تصمیم‌گیری در آن را یاد می‌گیرند. به‌طور‌کلی، تحصیل در این زیرشاخه از علم حقوق چگونگی روند قانونی (حقوقی) در کشورهای اروپایی را به دانشجویان می‌آموزد. یکی دیگر از گرایش‌های شناخته‌شدۀ این رشته، «حقوق بین‌الملل کیفری» است که هسته یا بخش اصلی جرم‌های بین‌المللی را بررسی می‌کند و اطلاعات مفیدی دربارۀ چگونگی روند پیشرفت جرم‌های بین‌المللی و سیستم عدالت کیفری به دانشجویان آموزش ارائه می‌دهد. تعدادی از دانشگاه‌های برتر اسپانیا در رشتۀ حقوق عبارت‌اند از: دانشگاه کارلوس سوم مادرید، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دانشگاه مستقل مادرید، دانشگاه ناوارا، دانشگاه بارسلونا، دانشگاه پمپئوفابرا، دانشگاه سویا، دانشگاه گرانادا، دانشگاه سالامانکا، دانشگاه مستقل بارسلونا، دانشگاه والنسیا و... .
  • هنر و علوم انسانی: هنر و علوم انسانی یکی دیگر از حوزه‌های تحصیلی محبوب در اسپانیاست. زمینه‌هایی که افراد با داشتن مدرک این حوزه می‌توانند در آن فعالیت کنند، بسیار متنوع است؛ از‌جمله ادبیات انگلیسی، تاریخ و زبان، هنرهای تجسمی و... . رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در اسپانیا در حوزه هنر و علوم انسانی ازاین‌قرارند: ادبیات آمریکا، ادبیات اسپانیا، فلسفه و موسیقی پاپ. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بهترین دانشگاه های هنر اسپانیا، به صفحۀ مرتبط با آن مراجعه کنید.
  • بازاریابی و امورمالی: تحصیل در رشتۀ بازاریابی و امورمالی (فاینانس) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای افرادی بسیار مناسب است که آرزوی داشتن کسب‌و‌کار شخصی خود را در سر می‌پرورانند. فارغ‌التحصیلان رشتۀ بازاریابی و امورمالی می‌توانند در مشاغلی مانند مشاور بازاریابی و ارزیابی مالی و مدیر تولید فعالیت کنند. همچنین ریاضی، شیمی، نجوم و... از دیگر رشته‌های محبوب در اسپانیا هستند.
  1. پس از انتخاب دانشگاه و رشتۀ مدنظر، زمان بررسی دقیق وبگاه دانشگاه فرارسیده است. شما با مراجعه به وبگاه رسمی دانشگاه، از تمامی شرایط لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا مطلع خواهید شد.
  2. در این مرحله، باید مدارک موردنیاز را برای دانشگاه مدنظرتان ارسال کنید؛ البته این مدارک از رشته‌ای به رشتۀ دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. ناگفته نماند هزینه‌ای نیز به‌عنوان Application Fee باید پرداخت کنید.
  3. یکی دیگر از مراحل تحصیل در اسپانیا اقدام برای ویزای تحصیلی است که مدارک لازم برای آن به‌شرح زیر است:
    • پرینت وقت سفارت برای ارائۀ مدارک
    • گذرنامه
    • کپی گذرنامه (صفحۀ اصلی گذرنامه فعلی و قبلی به‌علاوه صفحه‌های استفاده‌شده اعم از ویزا و مُهر روی کاغذ A4 بدون منگنه)
    • اصل و ترجمه و کپی ترجمۀ شناسنامه
    • اصل و ترجمه و کپی ترجمۀ مدارک تحصیلی همراه با ترجمۀ ریز‌نمرات
    • نامۀ تأیید پذیرش از دانشگاه یا کالج مدنظر
    • نامۀ کمک‌هزینه از نهاد آموزشی (درصورت اخذ بورسیۀ تحصیلی)
    • فرم درخواست ویزا (به‌همراه امضای متقاضی)
    • اصل و ترجمه و کپی ترجمۀ عدم سوء‌پیشینه و گواهی سلامت پزشکی
    • نامۀ تمکّن مالی به‌همراه اظهارنامۀ والدین
    • فیش حقوقی حامی مالی متقاضی
    • مدرکی از رزرو هتل یا محل اقامت در اسپانیا (سند خانه یا اجاره‌نامه)
    • ترجمۀ سند ملک
    • کپی بلیت هواپیما
    • عکس پرسنلی ۳.۵ در ۴.۵ رنگی
    • بیمه‌نامه (از یکی از شرکت‌های بیمۀ اسپانیایی)
    • انگیزه‌نامه (SOP)
    • رزومۀ تحصیلی (CV) و مدارکی مانند فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی (مانند مقاله و شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی)، اختراع، مدرک زبان، معدل عالی و نداشتن گَپ (Gap) تحصیلی

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ ویزای تحصیلی اسپانیا، به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید.

منابع:

https://www.edarabia.com/how-apply-university-spain/

https://www.expatrio.com/studying-germany/best-universities-germany/top-universities-economics-germany