دانشگاه مونت آلیسون در سال ۱۸۳۹ در شهر سَک‌ویل استان نیوبرانزویک تأسیس شد. در این دانشگاه، بیش از ۲،۱۰۰ نفر دانشجو در ۴۵ رشته در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند. در ۲۹ سال گذشته، مجلۀ مک‌لین ۲۱ بار دانشگاه مونت آلیسون را به‌عنوان بهترین دانشگاه کانادا در مقطع کارشناسی معرفی کرده که رکوردی بی‌نظیر است. هشت خوابگاه در پردیس سی‌هکتاری این دانشگاه در نظر گرفته شده است که بین هفتاد تا دویست نفر ظرفیت دارند. مونت آلیسون هرساله بیش از دومیلیون دلار در قالب اسکالرشیپ و بورسیه و جایزه به دانشجویان خود کمک مالی اعطا می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه مونت آلیسون را معرفی می‌کنیم.

دانشکده و رشته‌های دانشگاه مونت آلیسون

دانشکده‌های دانشگاه مونت آلیسون عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ علوم طبیعی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه ازاین‌قرارند: تاریخ هنر، بیوشیمی، زیست‌شناسی، شیمی، تجارت، علوم کامپیوتر، تئاتر، اقتصاد، انگلیسی، علوم محیط‌زیست، هنرهای زیبا، جغرافیا، تاریخ، روابط بین‌الملل، ریاضیات، زبان و ادبیات و فرهنگ مدرن، موسیقی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان.

برای احراز دانش زبان انگلیسی ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ مهارت‌ها نباید از بیست کمتر باشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها نباید از شش کمتر باشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه مونت آلیسون

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه مونت آلیسون

شهریۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۸.۵۰۰ دلار کانادا در سال است. درصورت اقامت در پردیس دانشگاه، هزینۀ یک سال اقامت در اتاق یک‌خوابه به ۶.۳۰۰ دلار کانادا می‌رسد. شایان ذکر است هزینۀ برنامۀ ‌غذایی در دانشگاه برای یک سال ۴.۷۰۰ دلار کانادا است. درمجموع، هزینۀ تحصیل در این دانشگاه برای یک سال با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی دیگر مانند هزینۀ تهیۀ کتاب و بیمۀ دانشجویی و خدمات خوابگاه، ۳۴هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشجویان دانشگاه مونت آلیسون می‌توانند علاوه‌بر استفاده از کمک‌های مالی در قالب اسکالرشیپ و بورسیه، در پردیس دانشگاه مشغول به کار شوند. بیش از ۳۰درصد از دانشجویان این دانشگاه در طول سال تحصیلی و تعطیلات تابستانی در پردیس دانشگاه کار می‌کنند. اسکالرشیپ دانشجویان تازه‌وارد این دانشگاه به کسانی تعلق می‌گیرد که این شرایط را داشته باشند: ۱. کارنامۀ تحصیلی عالی؛ ۲.سابقۀ فعالیت‌های فوق‌برنامه؛ ۳. سابقۀ کار یا کارآموزی؛ ۴.سابقۀ مدیریت. ارزش این اسکالرشیپ بین چهارهزار تا بیست‌هزار دلار کانادا (هزار تا پنج‌هزار دلار در سال) است.

هزینۀ زندگی در سَک‌ویل

شهر سَک‌ویل حدود پنج‌هزار نفر جمعیت دارد و اطلاعات دقیقی از هزینۀ زندگی در آن دردسترس نیست. در فاصلۀ نیم‌ساعتی از این شهر، شهر مونکتون قرار دارد. هزینۀ زندگی در شهر مونتکون برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود هزار دلار کانادا در ماه است.

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۸۳۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۹۰ دلار کانادا در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۷۰ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابایت‌برثانیه ۸۰ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شود.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت پانزده دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر هفتاد دلار کاناداست. افزون‌براین، هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد دَه دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۸ دلار، یک کیلوگرم موز ۲.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۴ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۱.۵ دلار.

منبع: