آلمان ازجمله کشورهایی است که همواره در طول دورۀ تحصیل در آلمان به دانشجویان کمک می‌کند. دانشجویان حاضر در این کشور هیچ‌گاه نباید نگران مسائل مالی باشند؛ زیرا کمک‌های فراوانی نظیر بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های دولتی و وام‌های دانشجویی غیردولتی به آنان تعلق می‌گیرد که همین موضوع سبب می‌شود حتی دانشجویانی که اوضاع مالی مناسبی ندارند، بتوانند زندگی خود را بگذرانند. شایان ذکر است در آلمان، این وام‌های دانشجویی به دانشجویان بین‌المللی هم اعطا می‌شود. در این مقاله، پس از کسب اطلاعاتی دربارۀ هزینه‌های زندگی در آلمان، با وام‌های دانشجویی در آلمان و کمک‌هزینه‌‌های دولت این کشور آشنا خواهیم شد.

هزینه‌های زندگی در آلمان

همان‌طور‌که می‌دانید، بیشترِ دانشگاه‌های آلمان شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند؛ البته دانشگاه‌های استان بادن‌وورتمبورگ، یعنی فرایبورگ، اشتوتگارت، کونستانست، مؤسسۀ فناوری کارلسروهه، مانهایم، ابرهالرد کارلس توبینگن و اولم (ULM)، از این قاعده مستثنا هستند و در هر سال تحصیلی، شهریه‌ای معادل سه‌هزار یورو از دانشجویان دریافت می‌کنند. در‌ادامه، برخی از هزینه‌های مهم‌ زندگی در آلمان را بیان خواهیم کرد.

  • هزینۀ مسکن: بخش عمده‌ای از هزینه‌های زندگی در آلمان به مسکن مربوط می‌شود که نسبتاً هزینۀ هنگفتی است؛ البته تا حد زیادی به ناحیه و شهر مدنظر بستگی دارد. با اینکه محدودیتی برای خرید مسکن برای مهاجران وجود ندارد، بیشترِ مهاجران اجارۀ مسکن را ترجیح می‌دهند. اجارۀ مسکن در شهرهای مونیخ، فرانکفورت، برلین، دوسلدورف و هامبورگ بیشترین و در شهرهای برمن و لیپزیگ کمترین هزینه را دارد. ناگفته نماند متوسط اجاره‌بها در آلمان بین دویست تا سیصد یورو در ماه است.
  • هزینۀ حمل‌ونقل: سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در آلمان بسیار باکیفیت و درمقایسه‌با سیستم‌حمل‌ونقل دیگر شهرهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه است. با استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، افراد می‌توانند میزان چشمگیری از هزینۀ زندگی در آلمان را کاهش دهند. گفتنی است به‌طور متوسط هزینۀ ماهانۀ حمل‌ونقل در آلمان بین هفتاد تا نود یوروست.
  • بیمۀ سلامت: یکی از دیگر هزینه‌های ضروری برای تمام افراد مقیم آلمان بیمۀ سلامت است. به‌عبارت‌دیگر، افراد از اولین روزی که وارد این کشور می‌شوند، باید برای دریافت بیمۀ سلامت خود اقدام کنند. دانشجویان بین‌المللی باید به این نکته دقت کنند که بدون داشتن بیمۀ سلامت نمی‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند. به‌طور‌کلی، دو نوع بیمۀ سلامت در آلمان وجود دارد: یکی بیمۀ سلامت عمومی و دیگر بیمۀ سلامت خصوصی. افراد می‌توانند هرکدام از این بیمه‌ها را براساس نیاز و توان مالی‌شان انتخاب کنند. هزینۀ پرداختی برای دریافت بیمۀ سلامت بسته به نوع آن متفاوت است. داشتن بیمۀ سلامت عمومی برای همۀ افراد مقیم آلمان ضروری است و دولت هزینۀ پرداختی برای آن را تعیین می‌کند. در‌صورتی‌که افراد به دریافت خدمات درمانی بیشتری مایل باشند، برای دریافت بیمۀ سلامت خصوصی باید اقدام کنند که هزینۀ‌ بیشتری نیز دربر دارد. درمجموع، فکر‌کردنِ هم‌زمان به مدیریت هزینه‌های تحصیل و زندگی آن هم برای دانشجویان بین‌المللی کمی دلهره‌آور است. بدین‌منظور بیشترِ آنان از افتتاح حساب بانکی بلوکه‌شده برای این منظور استفاده می‌کنند. گفتنی است داشتن چنین حسابی برای دریافت ویزای دانشجویی ضروری است؛ اما برای پرداختن هزینه‌های مربوط به زندگی نیز اهمیت دارد. برخی از دانشجویان نیز از کمک‌های مالی خانواده بهره‌مند می‌شوند؛ اما تعداد بسیاری از دانشجویان به وام‌های دانشجویی در آلمان و بورسیه و کمک‌هزینه‌های دولت این کشور نیاز مبرمی دارند.

Bafög

اگر دانشجویی در طول دورۀ تحصیلش با مشکلات مالی مواجه شود، می‌تواند از Bafög کمک بگیرد. Bafög مخفف Bundesausbildungsförderungsgesetz و به‌معنای قانون کمک‌آموزشی فدرال است. همان‌طور‌که از نام این کمک‌هزینه پیداست، به‌منظور حمایت از دانشجویان در طول دورۀ تحصیل در نظر گرفته شده است. بد نیست بدانید که این کمک‌هزینه ترکیبی از وام با بهرۀ صفر و کمک‌های مالی ساده است و مبلغش حداکثر ۸۶۱ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. دانشجویان پیش از بهره‌مندی از این کمک‌هزینه، ازنظر مالی ارزیابی می‌شوند؛ بنابراین، ممکن است دانشجویانی که از حمایت خانواده برخوردارند، این کمک‌هزینه را دریافت نکنند.

Bafög در ابتدا تنها برای حمایت از دانشجویان آلمانی طراحی شده بود؛ اما امروزه به دانشجویان بین‌المللی نیز اعطا می‌شود. گرفتن کمک‌هزینه‌ها برای دانشجویان غیرآلمانی سخت‌تر است و دریافت‌کنندگان آن‌ها باید حداقل پنج سال در آلمان زندگی کرده باشند؛ اما استثناهایی هم وجود دارد. برای مثال، وقتی فرد با فردی آلمانی ازدواج می‌کند، به روند دریافت سرعت بخشیده می‌شود.

دانشجویان برای بهره‌مندی از Bafög می‌توانند آنلاین و از‌طریق خدمات وبگاه درخواست خود را ارائه دهند. مدارک موردنیاز نیز می‌تواند آنلاین در وبگاه بارگذاری شود یا پرینت گرفته و از طریق پست ارسال شود. به‌منظور اقدام برای Bafög، باید گواهی بیمۀ سلامت، مدارک گذرنامه، گواهی درآمد و اطلاعاتی دربارۀ وضعیت درآمد خانوادگی‌تان ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع، بهBafög  مراجعه کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

دریافت وام‌های دانشجویی در آلمان

همان‌طور‌که در بخش پیش گفتیم، Bafög به‌سختی از دانشجویان بین‌المللی حمایت می‌کند؛ بنابراین، اگر نتوانستید ازطریق Bafög حمایت شوید، بهتر است بدانید وام‌های دانشجویی در آلمان دردسترس هستند. Bildungskredit یکی از راه‌های حمایتی به‌حساب می‌آید و عملکرد آن ترکیبی از کمک دولتی و خصوصی است. ناگفته نماند هزینۀ وام‌های دانشجویی در آلمان را دولت تأمین می‌کند؛ اما مدیریت و اعمال آن‌ها را برعهدۀ بانک‌های نیمه‌خصوصی مانند KFW-Studienkredit است.

متقاضیان Bildungskredit باید کمتر از ۳۶ سال داشته باشند. مبلغ این کمک‌هزینه سالانه ۷،۲۰۰ یورو و بازپرداخت آن حداکثر چهار سال بعد از دورۀ فارغ‌التحصیلی است و اقساطش نباید بیشتر از ۱۲۰ یورو در ماه باشد. به‌منظور دریافت کمک‌های مالی سیستم‌های دیگری وجود دارد. به‌عنوان مثال، Deutsche Bank به دارندگان حساب بانکی وام دانشجویی می‌دهد و ممکن است از متقاضیان خواسته شود پیش از فراهم‌شدن کمک مالی، مبلغی در حساب خود در این بانک نگه دارند. در انتها، باید بگوییم که وام‌های متعدد خصوصی و نیمه‌خصوصی دردسترس دانشجویان خارجی قرار دارد و تصمیم‌گیری در‌زمینۀ اعطای وام براساس ملیت در آلمان بر‌خلاف قانون است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: