روانشناسی ازجمله رشته‌های پرمخاطب در سراسر دنیاست که افراد بسیاری تمایل دارند در آن تحصیل کنند. درحقیقت، دانشجویان رشتۀ روانشناسی مهارت‌های مختلف در حوزۀ انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی را یاد می‌گیرند. همچنین، این علم سودمند رفتار و ذهن افراد را مطالعه می‌کند و به دانشجویان و فارغ‌الحصیلان این رشته امکان می‌دهد رفتار انسان‌ها، روابط اجتماعی، احساس‌ها، انگیزه‌ها را بهتر درک کنند و هوشمندانه تصمیم‌ بگیرند. انتخاب روانشناسی برای تحصیل مزایای دیگری نیز دارد؛ ازجمله افزایش توانایی تفکر نقادانه یا دسترسی به طرزفکر جدیدی دربارۀ بیماری‌های روانی. در‌این‌میان، تعدادی از علاقه‌مندان به رشتۀ روانشناسی ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. کشور ایتالیا از دانشگاه‌های باکیفیتی در زمینۀ علم روانشناسی بهره‌مند است. به‌طورکلی، انتخاب ایتالیا برای تحصیل یکی از موضوع‌هایی است که سبب پیشرفت افراد می‌شود؛ زیرا مزایای بسیاری برای زندگی دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • ایتالیا مقصدی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود که یکی از دلایل آن اعتبار دانشگاه‌های این کشور است. فضای چندملیتی ایتالیا به‌همراه شعبه‌های فراوان دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور شرایط را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی آسان کرده است.
  • از دیگر مزایای تحصیل در ایتالیا هزینۀ مقرون‌به‌صرفۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی است. برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا بدین‌شرح‌اند:
    • میانگین شهریۀ دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای تمام مقاطع تحصیلی سالانه بین ۸۵۰ تا ۱،۰۰۰ یوروست و درصورت داشتن بورسیۀ استانی، تحصیل در ایتالیا تقریباً رایگان خواهد بود.
    • متوسط هزینۀ زندگی دانشجویی بین ششصد تا هفتصد یورو در ماه است که اجارۀ خانه، تغذیه، حمل‌و‌نقل و تفریح را شامل می‌شود.
    • گران‌ترین شهرهای ایتالیا رم و میلان و بولونیا و ارزان‌ترین شهرهایش پیزا و پادوا و تورین است.
  • در ایتالیا، می‌توانید برنامۀ تحصیلی مناسبِ رشتۀ دلخواهتان را به زبان انگلیسی پیدا کنید. یکی از این رشته‌ها روانشناسی است.
  • در این کشور، می‌توانید تنها با چند یورو سوار اتوبوس یا قطار شوید و از شهر سرد و مه‌گرفتۀ میلان به شهر گرم و ساحلی بولونیا بروید که یکی از ساحل‌های زیبای دنیا را دارد. تقریبا ۸۷ فرودگاه در تمام شهرهای بزرگ ایتالیا پروازهای منظم به شهرهای اروپایی و غیراروپایی دارند. همچنین، می‌توانید به‌راحتی با قطار به تمامی شهرهای ایتالیا سفر کنید؛ چراکه ۷۷ ایستگاه اصلی راه‌آهن در سراسر این کشور قرار دارد. این موضوع زندگی را برای بسیاری از دانشجویان آسان‌تر و فرصت مناسبی برای دانشجویانی فراهم کرده است که دوست ندارند با ماشین یا هواپیما سفر کنند.
  • ایتالیا علاوه‌بر برخورداری از دانشگاه‌هایی باکیفیت در حوزۀ علم روانشناسی، در زمینۀ هنر و معماری و مُد نیز سرآمد است و این امر می‌تواند برای آن دسته از دانشجویانی مهم باشد که ایتالیا را برای تحصیل در رشته‌هایی مانند هنر یا معماری یا مُد انتخاب می‌‌کنند. اگر برای تحصیل در رشته‌های دیگری به ایتالیا مهاجرت کنید، مطمئناً از ویژگی‌های فرهنگ ایتالیایی هیجان‌زده خواهید شد. ایتالیا زادگاه هنر رنسانس است و در سراسر ایتالیا نشانه‌های این موضوع را می‌بینید.

درادامۀ مقاله، بهترین دانشگاه ایتالیا برای روانشناسی را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه دولتی ساپینزا رم سال ۱۳۰۳ تأسیس شد و ازجمله دانشگاه‌های قدیمی و برتر ایتالیا برای روانشناسی است. دانشگاه ساپینزا رم همواره در تاریخ ایتالیا نقش مهمی ایفا کرده و در تغییرات عمده و پیشرفت‌های مربوط به زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی سهیم بوده است. این دانشگاه فرصت‌‌های آموزشی و تحقیقاتی باکیفیتی برای دانشجویان فراهم می‌کند. ساختمان اصلی دانشگاه ساپینزا در قلب شهر رم قرار دارد و محلی فوق‌العاده برای استادان و دانشجویان سراسر جهان به‌منظور تبادل دیدگاه‌ها و بهبود سطح ایده‌ها و فلسفه‌هایشان است.

دانشگاه ساپینزا ۱۱ دانشکده و ۶۳ دپارتمان را شامل می‌شود و از مراکز تحقیقاتی متعددی در زمینه‌های باستان‌شناسی، فیزیک، اخیرفیزیک، علوم انسانی و میراث فرهنگی، علوم محیط‌زیست، فناوری نانو (نانوتکنولوژی)، سلول‌درمانی و ژن‌درمانی، طراحی و هوافضا بهره می‌برد. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ مهندسی صنایع و مهندسی عمران، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مهندسی اطلاعات، دانشکدۀ آمار و انفورماتیک، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ریاضیات، دانشکدۀ فیزیک و علوم طبیعی، دانشکدۀ پزشکی و دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پزشکی و روانشناسی، دانشکدۀ پزشکی و داروسازی، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشکدۀ جامعه‌شناسی و دانشکدۀ علوم ارتباطات و دانشکدۀ مهندسی هوافضا.

برخی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه ساپینزا رم کاملاً به انگلیسی تدریس می‌شوند که رشتۀ روانشناسی نیز یکی از آن‌هاست. شایان ذکر است در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش روانشناسی جنسی بالینی و عصب‌شناسی شناختی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه پادوا

رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه پادوا دوره‌ای سه‌ساله است. در سال اول، مفاهیم روانشناسی، ذهن و رفتار، روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی و ارتباطات و روانشناسی پویایی و در سال دوم، روش‌های آماری در روانشناسی، روانشناسی سازمانی، روانشناسی کار، روانشناسی بالینی، روانشناسی حیوانات و روانشناسی اعصاب و در سال سوم، مطالبی دربارۀ ژن‌ها و رفتار، ادراک حسی و شناختی، شناخت مکانی (Spatial Cognition)، روانشناسی زبان و روانشناسی سلامت به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

شرایط تحصیل کارشناسی روانشناسی در دانشگاه پادوا

برای تحصیل در رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی، ارائۀ مدارک زیر ضروری است:

  • دیپلم دبیرستان
  • آزمون SAT (متقاضیان غیراروپایی می‌توانند به‌جای آزمون SAT از روش CV-Based Evaluation یا ارزیابی ازطریق رزومه استفاده کنند؛ اما اولویت با کسانی است که نمرۀ آزمون SAT دارند. همچنین، نمرۀ مورد‌نیاز برای این آزمون، هزار یا بیشتر است)

یکی از نکاتی که متقاضیان باید به آن توجه کنند، این است که رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه پادوا کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و دانشجویان به ارائۀ مدرک زبان انگلیسی نیازی ندارند؛ اما دانستن زبان انگلیسی (سطح B1) برای یادگیری دروس این دوره ضروری است.

پذیرش در رشتۀ روانشناسی در دانشگاه پادوا

برای درخواست پذیرش در این رشته در دانشگاه پادوا، دانشجویان بین‌المللی باید مدارک خود را در سایت apply.unipd.it  بارگذاری کنند. همچنین برای تکمیل فرایند پذیرش، نیاز است مبلغی پرداخت شود؛ البته این هزینه بازگشت‌ناپذیر است.

شرایط کار روانشناسی در دانشگاه پادوا

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در موقعیت‌های شغلی خصوصی یا دولتی مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان مشغول کار شوند یا زیر نظر روانشناسان ماهر از آموخته‌‌هایشان برای پیشرفت سطح سلامت افراد یا سازمان‌ها یا گروه‌های مختلف استفاده کنند. دانشگاه پادوا علاوه‌بر ارائۀ رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی برای سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰، رشتۀ عصب‌شناسی شناختی و علوم اعصاب بالینی را نیز برای مقطع کارشناسی ارشد پیشنهاد می‌دهد. این رشته دو سال به‌طول می‌انجامد و کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دانشگاه کاتولیکا ساکرو

دانشگاه کاتولیکا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ایتالیا در زمینۀ روانشناسی است که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. رشتۀ روانشناسی در دانشگاه کاتولیکا ساکرو در مقطع کارشناسی دوره‌ای سه‌ساله است که روی دانشی میان‌رشته‌ای از موضوع‌های پایه و ابداعی روانشناسی تمرکز می‌کند. این رشته یکی از رشته‌های قدیمی دانشگاه کاتولیکا ساکرو در زمینۀ تحقیقات و آموزش است و با جدیدترین یافته‌های رشتۀ روانشناسی سر‌و‌کار دارد. روشی که این دانشگاه برای آموزش رشتۀ روانشناسی ارائه کرده‌، پوشش‌دهندۀ بینش‌های مختلف دربارۀ تئوری‌ها و شیوه‌های روانشناسی است. همچنین، برای دانشجویان علاقه‌مند به کار تحقیقاتی بسیار مناسب است.

فارغ‌التحصیلان رشتۀ روانشناسی می‌توانند به‌عنوان روانشناس مبتدی برای سازمان‌ها یا گروه‌ها یا افراد مختلف فعالیت و با استفاده از دانششان، به پیشرفت سلامت فردی و اجتماعی در گروه‌ها یا سازمان‌ها و جامعه کمک کنند. ناگفته نماند فرصت‌های شغلی دیگری برای این رشته وجود دارد؛ ازجمله: ارزیابی و مشاوره برای روانشناسی مدرسه، رشته‌های آموزشی (هوش و استعداد) برای روانشناسی سلامت، برنامه‌ریزی در تحقیقات پایه، برنامه‌های ارتباطات و مارکتینگ و منابع انسانی و آموزش.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ایتالیا است که برای مقطع کارشناسی ارشد در زمینۀ روانشناسی رشته‌هایی نظیر روانشناسی کار و روانشناسی فردی را ارائه می‌دهد. ناگفته نماند دانشجویان ایرانی برای پرداخت شهریۀ این دانشگاه می‌توانند از بورسیۀ استانی نیز استفاده کنند.

دانشگاه میلان

افرادی که در انتخاب دانشگاه میلان دچار تردید هستند، پیش از هر تصمیمی، با مزایای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا باید بیشتر آشنا شوند. افراد مختلف با انتخاب دانشگاه میلان برای تحصیل و زندگی در شهر میلان، می‌توانند از مُد و خلاقیت و نوآوری موجود در سراسر این شهر بهره ببرند. میلان شهری دانشجویی است و هرساله بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان وارد این شهر می‌شوند. دانشگاه میلان از ۱۰ حوزۀ علمی و ۱۳۰ رشتۀ تحصیلی بهره می‌برد که امکان تحصیل در دوره‌های میان‌رشته‌ای را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه میلان وجود کتابخانۀ بسیار مجهز آن است. در کتابخانۀ این دانشگاه، کتاب‌های مرجع، مجله‌های علمی و… به‌چشم می‌خورد که دانشجویان می‌توانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ دانشگاه میلان این است که تنها دانشگاه ایتالیایی عضو گروه دانشگاه‌های پژوهش‌محور اروپایی (League of European Research Universities) محسوب می‌شود. همچنین، این دانشگاه امکان انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی مانند فعالیت‌های ورزشی و ارکستر را برای دانشجویان فراهم و از دانشجویان خود از جهات مختلف، مانند اعطای بورسیه، خدمات و مزایای دیگر حمایت می‌کند.

دانشگاه ترنتو

دانشگاه ترنتو دانشگاهی دولتی در ایتالیاست که سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. ترنتو دانشگاهی جوان و پویاست که حدود ۱۶،۰۰۰ نفر دانشجو و ۱،۲۰۰ نفر کادر اجرایی دارد. این دانشگاه در زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی بسیار باکیفیت و تبدیل‌شدن به فضایی بین‌المللی برایش در اولویت است. زمینه‌های آموزشی ارائه‌شده در دانشگاه از علومی نظیر مهندسی، فناوری، ارتباطات بین‌المللی، ریاضیات و فیزیک تا علوم انسانی و موضوع‌های اجتماعی‌اقتصادی، حقوق (جامعه‌شناسی، اقتصاد، حقوق و…)، علوم شناختی و بیومولکولی متغیر است. همچنین در سال‌های اخیر، مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در زمینه‌هایی نظیر زیست‌شناسی یکپارچه، علوم ذهنی، فناوری زیست‌پزشکی و زیست‌شناسی دستگاه‌ها فعالیت کرده‌اند. شایان ذکر است رشتۀ روانشناسی نیز در دانشگاه ترنتو به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه میلان بیکوکا

دانشگاه میلان بیکوکا برای مقطع کارشناسی ارشد پنج رشته را کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌کند که یکی از آن‌ها علوم روانشناسی تجربی کاربردی است. در وبگاه رتبه‌بندی QS، رتبۀ جهانی این دانشگاه در زمینۀ روانشناسی ۲۰۱ تا ۲۵۰ است.

منبع: