دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن (KPU) در سال ۱۹۸۱ در شهر سُری (Surrey) استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، پنج پردیس در شهرهای سری، ریچموند، کلاوردیل، والی و لنگلی دارد. این دانشگاه پذیرای بیش از بیست‌هزار نفر دانشجوست و دوره‌های کارشناسی و کاردانی و کارورزی را در ۱۲۰ رشته ارائه می‌کند. بسیاری از رشته‌های این دانشگاه شامل کارآموزی و تجربۀ عملی است و به‌دلیل ارتباط مستقیم دانشگاه با بازار کار، دانشجویان این دانشگاه مهارت‌های موردنیاز بازار را کسب می‌کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن را معرفی می‌کنیم.

دانشکده و رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن

دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن هفت دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ علوم و باغبانی، دانشکدۀ حرفه و فناوری، دانشکدۀ پیشرفت کاری و تحصیلی، مدرسۀ کسب‌وکار و مدرسۀ طراحی.

همچنین، برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: حسابداری، انسان‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، نوشتن خلاق، جرم‌شناسی، اقتصاد، زبان انگلیسی، طراحی و فناوری فشن، هنرهای زیبا، جغرافیا، طراحی گرافیک برای بازاریابی، علوم سلامت، تاریخ، مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات (IT)، طراحی داخلی، روزنامه‌نگاری، بازاریابی، ریاضیات، موسیقی، پرستاری، فلسفه، فیزیک، سلامت گیاه، علوم سیاسی، طراحی محصول، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و کشاورزی پایدار.

ناگفته نماند برای شرکت در رشته‌های کارشناسی، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ ( نمرۀ مهارت‌ها از شش کمتر نباشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۸ (نمرۀ مهارت‌ها کمتر از بیست نباشد) الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن

شهریۀ تحصیل در رشته‌های کارشناسی دانشگاه پلی تکنیک کوآنتلن برای دانشجویان بین‌المللی ۷۱۸ دلار به‌ازای هر واحد درسی است. با درنظرگرفتن سی واحد در سال و هزینه‌های جانبی دیگر، شهریۀ هر رشته به حدود ۲۲هزار دلار کانادا می‌رسد. دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه با دریافت پذیرش می‌توانند از اسکالرشیپ‌های متنوعی استفاده کنند. یکی از اسکارشیپ‌های مهم اسکالرشیپ ورود به هر رشته است که دانشجویان بسته به کارنامۀ تحصیلی، بخت دریافت پنج‌هزار دلار کانادا را دارند. البته باید توجه کنید که ادارۀ مهاجرت کانادا پیش از صدور اجازۀ تحصیل یا استادی پرمیت، از شما مدارکی مبنی‌بر تمکّن مالی برای تحصیل و زندگی در طول اقامتتان درخواست می‌کند و دریافت اسکالرشیپ از این دانشگاه نمی‌تواند تمام هزینه‌های تحصیل شما را پوشش دهد.

هزینۀ زندگی در شهر سُری

هزینۀ زندگی در شهر سُری برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، ۱،۲۰۰ دلار کانادا در ماه است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ماهانه حدود ۱،۵۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۲۵۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۹۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۲،۲۰۰ دلار کاناداست. ناگفته نماند هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۱۹ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابایت‌برثانیه ۷۵ دلار کانادا در ماه است.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت ۱۶ دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۵ دلار کاناداست. شایان ذکر است هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد دوازده دلار تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲.۶ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۱.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۹ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۴ دلار.

منبع: