دانشگاه مونت رویال در سال ۱۹۱۰ در شهر کلگری استان آلبرتا تأسیس شد و در سال ۱۹۳۱، به‌عنوان کالج آموزش به دانشجویان مقطع کارشناسی را شروع کرد و در سال ۲۰۰۹، به‌عنوان دانشگاه شناخته شد. هم‌اکنون، بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در ۳۲ رشته در پنج دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند درحدود ۸۰درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مونت رویال در کمتر از یک سال پس از پایان تحصیل، در شغلی مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان مشغول کار شده‌اند و سالانه بیش از ۳.۵میلیون دلار کانادا در قالب اسکالرشیپ به دانشجویان کمک مالی اعطا می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه مونت رویال را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه مونت رویال

پنج دانشکدۀ دانشگاه مونت رویال عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار و مطالعات ارتباطات، دانشکدۀ سلامت و آموزش، دانشکدۀ علوم و فناوری و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی.

برخی از رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی از این قرارند: انسان‌شناسی، اقتصاد، زبان انگلیسی، تاریخ، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حسابداری، امورمالی، مدیریت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مراکز ورزشی، بازاریابی، روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی، طراحی داخلی، مامایی، پرستاری، زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، علوم محیط‌زیست و زمین‌شناسی.

ناگفته نماند ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (نمرۀ مهارت‌ها نباید کمتر از ۲۰ باشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها نباید کمتر از ۵.۵ باشد) برای ثبت‌نام در رشته‌های این دانشگاه الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه مونت رویال

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه مونت رویال

شهریۀ تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی دیگر مانند بیمه و اشتراک استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه به‌طور متوسط حدود یازده‌هزار دلار کانادا برای هر نیمسال است. گفتنی است هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه نیز برای اتاق چهارخوابه و دوخوابه و یک‌خوابه به‌ترتیب در‌حدود ۵.۹۰۰ و ۶.۵۰۰ و ۸.۴۰۰ دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مونت رویال صدها اسکالرشیپ به دانشجویان تازه‌وارد و در‌حال‌تحصیل اعطا می‌کند. ارزش این اسکالرشیپ‌ها بین ۲۵۰ تا ۶.۰۰۰ دلار کانادا متغیر است و هرکدام شرایط دریافت خاص خود را دارند. اسکالرشیپ ورود به دانشگاه ارزشی معادل هزار دلار کانادا دارد و بخت دریافت آن با کسانی است که معدل بهتر از هجده داشته باشند.

هزینۀ زندگی در کلگری

هزینۀ ماهانۀ زندگی در کلگری برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، به حدود ۱.۲۰۰ دلار کانادا می‌رسد. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکر شهر کلگری ۱،۲۱۳ دلار کانادا و اجاره‌بهای همان واحد در خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کانادا در ماه است. همچنین اجارۀ ماهانۀ واحد سه‌خوابه در مرکز شهر حدود ۲.۱۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ دلار کانادا تخمین زده‌ می‌شود. ناگفته نماند هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۲۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۷۸ دلار کانادا در ماه است.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت ۲۰ دلار کانادا و از رستوران گران‌قیمت‌تر به‌همراه پیش‌غذا و دسر ۷۵ دلار کانادا برای دو نفر است. شایان ذکر است هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد یازده دلار تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۲.۶ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۳ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۲ دلار.

منبع: