همان‌طور‌که می‌دانید، کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر برتر دنیاست که بیش از یک‌چهارم نیروی کار آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. این کشور با رشد درآمد ناخالص ۲درصدی در سال ۲۰۱۹ در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۸ و نرخ اشتغال ۵۹درصد در سپتامبر ۲۰۲۰، در میان پاندمی ویروس کرونا، یکی از اقتصادهای موفق به‌شمار می‌آید. وبگاه CBC کانادا نتایج پژوهشی را منتشر کرده است که در آن با درنظرگرفتن چهار مؤلفه، شهرهای برتر کانادا برای کار را مشخص می‌کند. این چهار مؤلفه عبارت‌اند از: ۱. آموزش؛ ۲. کارآفرینی؛ ۳. اشتغال مرتبط با حرفه؛ ۴. هزینۀ زندگی مقرون‌به‌صرفه. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شهرهای برتر کانادا برای کار را نام می‌بریم.

شهر ادمونتون

اولین نام در میان شهرهای برتر کانادا برای کار شهر ادمونتون است. شهر ادمونتون مرکز استان آلبرتا کاناداست و حدود یک‌میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر پس از شهر کلگری، دومین شهر بزرگ استان آلبرتا به‌شمار می‌آید. ادمونتون یکی از مرکزهای بزرگ صنعت نفت‌و‌گاز کاناداست و ارزش پروژه‌های در‌حال‌انجام در این منطقه به دَه‌ها‌میلیارد دلار می‌رسد؛ به‌همین‌سبب، از دهۀ ۱۹۴۰ به این شهر «پایتخت نفت کانادا» لقب داده‌اند و موقعیت‌های شغلی فراوانی درزمینۀ نفت‌وگاز آن وجود دارد. بیش از ۲۵درصد از جمعیت شهر ادمونتون مهاجر هستند. افزون‌براین، شهر ادمونتون به‌دلیل میزبانی از دانشگاه‌هایی مانند آلبرتا و مک‌ایوان، یکی از مراکز عالی پژوهش و آموزش در کاناداست. ناگفته نماند که دانشگاه آلبرتا مؤسسۀ ملی نانوفناوری کانادا را در خود دارد. شهر ادمونتون از شهرهای ارزان‌قیمت کانادا محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هزینۀ اجارۀ واحد مسکونی یک‌خوابه در این شهر بین ۹۰۰ تا ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه است و هزینه‌های ماهانۀ هر نفر نیز به حدود ۶۰۰ دلار کانادا می‌رسد.

شهر مونترال

شهر مونترال بزرگ‌ترین شهر استان کبک و دومین شهر بزرگ کانادا پس از شهر تورنتوست. این شهر در دویست‌کیلومتری پایتخت کانادا، شهر اتاوا، قرار دارد. زبان فرانسوی یکی از زبان‌های رسمیِ استان کبک به‌شمار می‌آید و آشنایی با آن بخت پیداکردن کار را در شهر مونترال افزایش می‌دهد. از دیرباز، این شهر پایتخت داد‌و‌ستد کانادا بوده و امروزه، همچنان یکی از مراکز مهم کشور در تجارت، هوافضا، حمل‌و‌نقل، داروسازی، فناوری، طراحی، آموزش، هنر، فرهنگ، گردشگری، مُد و سینماست؛ به همین سبب، یکی از شهرهای برتر کانادا برای کار است. به‌طورکلی، آب‌وهوای این شهر معتدل و چهارفصل است؛ اما زمستان‌هایی طولانی دارد. زبان تدریس در بیشتر دانشگاه‌های این شهر فرانسوی است؛ بااین‌حال، دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا رشته‌های متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. اجاره‌بهای ماهانۀ واحد مسکونی یک‌خوابه در مرکز شهر مونترال حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود.

شهر اتاوا

شهر اتاوا

بدیهی است که شهر اتاوا، پایتخت کشور کانادا، یکی از شهرهای برتر کانادا برای کار و تحصیل در کانادا است. در سال ۲۰۱۹، مؤسسۀ Mercer، یکی از مؤسسه‌های آمریکایی فعال در‌زمینۀ منابع انسانی‌، ازنظر پاکیزگی، این شهر را در مقام سوم و ازنظر کیفیت زندگی، در مقام نوزدهم دنیا قرار داد. درآمد سرانۀ خانوار در شهر اتاوا پس از کسر مالیات حدود ۷۳هزار دلار کانادا در سال است که از میانگین کشوری، یعنی ۶۳هزار دلار کانادا در سال، بیشتر است. بزرگ‌ترین بازار کار در اتاوا در حوزۀ فناوری است؛ اگرچه حوزۀ گردشگری و درمان نیز بخش بزرگی را ازآنِ خود کرده‌اند. شایان ذکر است است شهر اتاوا بیشترین تعداد افراد تحصیل‌کرده را در کانادا دارد و دو دانشگاه معتبر اتاوا و کارلتون در این شهر واقع هستند. دمای هوای این شهر در زمستان به منفی ۱۵ و در تابستان به ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. هزینۀ اجارۀ واحد مسکونی در اتاوا بسته به منطقۀ محل سکونت بین ۷۰۰ تا بیش از ۱،۴۰۰ دلار کانادا در ماه است. همچنین، هزینه‌های ماهانۀ زندگی برای هر نفر به ۱،۰۰۰ دلار کانادا می‌رسد.

شهر سادبری

شهر سادبری با جمعیتی بیش از ۱۶۱هزار نفر، بزرگ‌ترین شهر در شمال استان انتاریوست. اقتصاد این شهر در قرن بیستم کاملاً به معادن نیکل وابسته بود؛ اما در دو دهۀ اخیر، استخراج آن کمتر شده و امروزه، بخش کوچکی از بازار کار را ازآنِ خود کرده است. به‌عبار‌ت‌دیگر درحال‌حاضر، این شهر به مرکزی برای کسب‌وکار، گردشگری، آموزش و پژوهش‌های علمی و فناوری تبدیل شده‌است ‌و یکی از شهرهای برتر کانادا برای کار و مهاجرت تحصیلی به کانادا شناخته می‌شود. دانشگاه لورنتین دانشگاه معروف شهر سادبری است. دمای هوای این شهر در ژانویه به منفی ۱۸ و در جولای به ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. هزینۀ ماهانۀ زندگی در این شهر برای هر نفر با درنظرگرفتن هزینۀ مسکن، به ۱،۹۰۰ دلار کانادا می‌رسد.

شهر واترلو

یکی از شهرهای برتر کانادا برای کار شهر واترلوست. این شهر در استان اونتاریو واقع است و حدود یک ساعت با تورنتو فاصله دارد. جمعیت این شهر به حدود ۱۳۰‌هزار نفر می‌رسد و به‌دلیل نزدیکی به شهر کیچنر، گاهی به آن‌ها «واترلوکیچنر» (KW) یا «شهرهای دوقلو» گفته می‌شود. میزان بیکاری در این شهر کمتر از میانگین کشوری است و دو بخش فناوری و بیمه در آنجا بسیار قدرتمند هستند. برای مثال، شرکت‌های گوگل و بلک‌بری در این شهر دفتر دارند. به‌طورکلی، تابستان‌های شهر واترلو گرم و زمستان‌هایش سرد‌و‌خشک و میانگین دمای هوا در طول سال بین منفی ۱۱ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. دو دانشگاه واترلو و ویلفرد لوریه در شهر واترلو پذیرای بیش از ۴۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری هستند. ناگفته نماند اجاره‌بهای واحد مسکونی یک‌خوابه در این شهر بین ۱،۱۰۰ تا ۱،۴۰۰ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شود.

شهر همیلتون

شهر همیلتون

شهر همیلتون شهری بندری در استان انتاریوست که بیش از پانصدهزار نفر در آن ساکن هستند. مهم‌ترین فعالیت اقتصادی در این شهر کارخانه‌های تولیدی است و منطقۀ میان همیلتون و تورنتو صنعتی‌ترین منطقۀ کانادا به‌حساب می‌آید. بیش از ۶۰‌درصد استیل کانادا در شهر همیلتون تولید می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، این شهر «پایتخت استیل کانادا» لقب گرفته و از شهرهای برتر کانادا برای کار به‌شمار می‌آید. دانشگاه مک‌مستر و کالج موهاک از مؤسسه‌های آموزش عالی این شهر هستند. دمای هوای همیلتون به‌طور متوسط در تابستان ۲۰ و در زمستان منفی ۴ درجۀ سانتی‌گراد است. هزینۀ زندگی در این شهر برای هر نفر بدون درنظر‌گرفتن اجاره‌بهای مسکن، ۱،۰۸۸ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود. گفتنی است هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر همیلتون در‌حدود ۱،۲۰۰ دلار کاناداست.

شهر کبک

شهر کبک مرکز استان کبک است و جمعیت آن به بیش از پانصدهزار نفر می‌رسد. این شهر پس از مونترال بزرگ‌ترین شهر استان کبک به‌حساب می‌آید و بیشترین فرصت‌های شغلی این شهر به حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، خدمات و گردشگری مربوط می‌شود؛ در نتیجه، در فهرست شهرهای برتر کانادا برای کار قرار گرفته‌است. ناگفته نماند در سال ۲۰۱۸، درصد بیکاری در شهر کبک کمتر از ۳‌درصد بود. اکثر موقعیت‌های شغلی مرتبط با استانداری و نهادهای دولتی و ۱۰‌درصد درزمینۀ تولید است. محصولات تولیدی این شهر از موادشیمیایی، لوازم برقی و الکتریکی، غذای فراوری‌شده، قطعات چوبی و فلزی و محصولات چاپی تشکیل می‌شود. دانشگاه لاوال و دانشگاه کبک در این شهر قرار دارند. تأسیس دانشگاه لاوال به سال ۱۶۶۳ برمی‌گردد و قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. دانشگاه کبک شبکه‌ای متشکل از دانشگاه‌های دولتی در شهرهای مختلف استان کبک است و مرکز اصلی آن در شهر کبک قرار دارد. دمای هوای کبک در تابستان‌ها، بین ۱۱ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد و در زمستان‌ها، بین منفی ۵ تا منفی ۱۸ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. هزینۀ زندگی برای هر نفر در این شهر بدون درنظرگرفتن هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود هشتصد دلار کانادا در ماه است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هزینۀ ماهانۀ اجارۀ واحد مسکونی یک‌خوابه در این شهر بین پانصد تا هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

شهر میسیساگا

شهر میسیساگا در غرب شهر تورنتو و استان انتاریو قرار دارد. این شهر با بیش از هشتصدهزار نفر جمعیت، یکی از شهرهای بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید و بیش از ۵۰درصد آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. داروسازی، بانکداری، الکترونیک و کامپیوتر، هوافضا و حمل‌و‌نقل صنایع بزرگ این شهر هستند و میسیساگا جزو شهرهای برتر کانادا برای کار محسوب می‌شود. فرودگاه بین‌المللی پیرسون در مرز شهرهای تورنتو و میسیساگا قرار دارد و یکی از قطب‌های صنعت هوانوردی کانادا است. پردیس میسیساگا دانشگاه تورنتو نیز دومین پردیس بزرگ این دانشگاه است. دمای هوای این شهر بین منفی ۸ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد در طول سال متغیر است. هزینۀ زندگی در شهر میسیساگا برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، به‌طور متوسط حدود ۹۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر بین ۱،۸۰۰ تا ۲،۲۰۰ دلار کاناداست.

شهر ویکتوریا

شهر ویکتوریا

شهر ویکتوریا پایتخت استان بریتیش کلمبیاست و درحدود ۸۵هزار نفر جمعیت دارد. فاصلۀ این شهر با شهر ونکوور، بزرگ‌ترین شهر استان بریتیش کلمبیا، حدود صد کیلومتر است. اقتصاد ویکتوریا بر بخش‌های فناوری (مهندسی و کامپیوتر و مخابرات)، محصولات غذایی، گردشگری و آموزش استوار است. همچنین به‌دلیل مرکز استان بودن، نهادهای فدرال و محلی نیز سهم بزرگی در اشتغال دارند و این شهر یکی از شهرهای برتر کانادا برای کار به‌حساب می‌آید. در بین تمام شهرهای کانادا، این شهر بهترین وضعیت آب‌وهوایی را دارد؛ چراکه دمای هوا به‌ندرت به زیر صفر می‌رسد. دانشگاه ویکتوریا یکی از دانشگاه‌های پژوهش‌محور برتر دنیا محسوب می‌شود. شایان ذکر است هزینۀ ماهانۀ زندگی در این شهر برای هر نفر حدود ۹۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ واحد مسکونی یک‌خوابه بین ۱،۳۰۰ تا ۱،۵۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود.

شهر تورنتو

آخرین نام در فهرست شهرهای برتر کانادا برای کار شهر تورنتو است. این شهر پایتخت استان اونتاریو و بزرگ‌ترین شهر کاناداست که ۲.۸میلیون نفر جمعیت دارد. در منطقۀ تورنتو بزرگ بیش از شش‌میلیون نفر ساکن هستند. شهر تورنتو مرکز هنر و فرهنگ و کسب‌وکار است. علاوه‌بر‌این، به‌دلیل بهره‌مندی از تعداد زیادی بانک و مؤسسۀ مالی، «پایتخت مالی کانادا» به‌شمار می‌آید. بورس تورنتو هفتمین بورس بزرگ دنیاست و پنج مؤسسۀ مالی بزرگ کانادا مشهور به «پنجِ بزرگ» در این شهر مستقرند. همچنین، تورنتو مرکز مهمی برای رسانه، چاپ، مخابرات، فناوری اطلاعات و تولید فیلم است. بعد از شهر سان‌فرانسیسکو و نیویورک، این شهر سومین شهر در قارۀ آمریکای‌شمالی است که شرکت‌های فناوری اطلاعات در آن به‌طور گسترده فعالیت می‌کنند. گفتنی است که این شهر آب‌وهوای سرد و زمستان‌های سختی دارد و در زمستان، دمای هوا ممکن است تا منفی ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد کاهش یابد. مراکز آموزش عالی متعددی در این شهر وجود دارند که دانشگاه‌های تورنتو و رایرسون و یورک مشهور هستند. هزینۀ زندگی هر نفر در این شهر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به‌طور متوسط ۲،۲۰۰ دلار کانادا در ماه است.

اگر تمایل به تحصیل در این کشور را دارید می توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا از مشاوران ما کمک بگیرید.

منبع: