اهمیت زیاد نفت در اقتصاد شهر کلگری و فستیوال سالانۀ کلگری اِستمپید (Calgary Stampede) این شهر را به یکی از شهرهای معروف کانادا تبدیل کرده است. در سال ۱۹۸۸، این شهر میزبان المپیک زمستانی بود و این موضوع نیز به شهرت آن افزود. زندگی در شهر کلگری با جمعیتی افزون‌بر یک‌میلیون نفر مزایای زیادی دارد؛ با‌این‌حال، بد نیست پیش از آنکه برای زندگی و تحصیل در کانادا در شهر کلگری تصمیم بگیرید، نکاتی دربارۀ برخی از مزایا و معایب زندگی در کلگری بدانید.

مزایای زندگی در کلگری

مهاجرت به شهر کلگری مزایای بسیاری دارد. در مجلۀ Economist، کلگری برای هفت سال متوالی به‌عنوان پنجمین شهر برتر برای زندگی انتخاب شده و در شاخص‌های ثبات و خدمات بهداشتی و آموزش امتیازهای درخورتوجهی کسب کرده است. درادامه، برخی از مزایای زندگی در کلگری را بیان خواهیم کرد.

کلگری؛ تمیزترین شهر جهان

در سال ۲۰۰۷، مجلۀ Forbes شهر کلگری را به‌عنوان تمیزترین شهر جهان معرفی کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴، این شهر در فهرست Mercer Global Financial جایگاه نخست را به‌دست آورد. سیستم فاضلاب شهر کلگری تمیز و آب آشامیدنی‌اش باکیفیت و دردسترس عموم است و هوای آنجا چندان آلوده نیست. بااین‌همه، چه چیزی باعث شده که کلگری این‌قدر تمیز باشد؟ یکی از دلایل پاکیزگی شهر، جریمه‌های سنگین ریختن زباله در شهر است. در شهر کلگری، حتی انداختن ته‌سیگار در پیاده‌رو از پانصد تا هزار دلار کانادا جریمه در پی خواهد داشت. یکی دیگر از دلایل پاکیزگی این شهر، وجود سیستم بازیافت کارآمد است. علاوه‌بر‌آن، تمام خیابان‌های شهر کلگری هرسال در فصل بهار همراه با جاده‌های بزرگ تمیز می‌شوند.

مالیات فروش کم

از دیگر مزایای زندگی در استان آلبرتای کانادا این است که افراد مالیات فروش نمی‌پردازند. اگر به شهر کلگری مهاجرت کنید، تنها باید ۵درصد مالیات کالاها و خدمات فدرال را بپردازید. ناگفته نماند مالیات فروش فدرال و استانی در انتاریو و کبک و استان‌های کنار اقیانوس اطلس درمجموع حدود ۱۵درصد است؛ بنابراین، هزینه‌های زندگی در کلگری در خرید کالاهایی مانند موادغذایی و لباس و هزینه‌های تفریحی کمتر از دیگر شهرهای بزرگ کاناداست. اگر به‌دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید، زندگی در شهر کلگری می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد.

سیستم Skywalk

سیستم Skywalk

در شهر کلگری سیستم Skywalk (پل عابر پیادۀ متصل به ساختمان) گسترده‌ای برای عابران پیاده وجود دارد. این سیستم که به‌دلیل فاصلۀ پانزده‌فوتی (چهارونیم‌متری) با زمین Plus 15 Skywalk نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین شبکۀ پل‌های عابرپیادۀ متصل به ساختمان در دنیاست و طول آن به شانزده کیلومتر می‌رسد.

در این شهر با استفاده از سیستم Plus 15، می‌توانید بدون اینکه در‌معرض هوای سرد قرار بگیرید، با لباس کم و پیاده به ساختمان‌ها و فروشگاه‌های مختلف مرکز شهر بروید. اگر دوست ندارید در هوای سرد فصل زمستان یا زیر باران از فضای بسته خارج شوید، کلگری شهر مناسب شماست. باوجوداین، مسئولان کلگری در ‌حال بازبینی طرح Plus 15 هستند؛ زیرا این طرح مشکلاتی نیز برای ساکنان شهر به‌وجود آورده است. طرح Plus 15 باعث کاهش ترافیک عابران پیاده در سطح خیابان‌های مرکز شهر شده است؛ درنتیجه زندگی شبانه در کلگری به‌اندازۀ کافی پررونق نیست. البته این‌طور نیست که هیچ رستوران یا کلابی در کلگری وجود نداشته باشد؛ اما تعداد آن‌ها کمتر از ظرفیت واقعی شهر است. بنابراین، این سیستم می‌تواند هم‌زمان ازجمله مزایا و معایب زندگی در کلگری به‌شمار رود.

سیستم حمل‌و‌نقل مطمئن و دوستدار محیط‌زیست و ارزان

می‌توان گفت که سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در شهر کلگری «نسبتاً رضایت‌بخش» است. در این شهر، شبکه‌ای از قطارها و اتوبوس‌ها وجود دارد که دسترسی مردم را به مرکز شهر راحت‌تر می‌کند. همان‌طور‌که گفته شد، شهر کلگری روی پاک‌بودن تمرکز کرده است. برای مثال، سیستم قطارهای برقی کلگری که با نام CTrains شناخته می‌شود، از برقِ تولیدشده با باد قدرت می‌گیرد. CTrains اولین سیستم حمل‌و‌نقل عمومیِ قدرت‌گرفته از نیروی باد در آمریکای‌شمالی است. در سال ۲۰۱۲، این اقدام باعث شد دی‌اکسیدکربن در کلگری ۵۶هزار تُن کاهش یابد.

همچنین، حمل‌و‌نقل عمومی در شهر کلگری بسیار ارزان است. در سال ۲۰۱۹، بلیت یک‌طرفه در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کلگری به‌طور متوسط حدود ۱.۵۱ دلار کانادا قیمت داشت. علاوه‌برآن، استفاده از CTrains در مرکز شهر کلگری رایگان است. اگر از آن ‌دسته افرادی هستید که از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی برای رفت‌و‌آمد روزمره استفاده می‌کنید، به‌نظر می‌رسد که شهر کلگری می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد.

تعداد زیاد پزشک‌های خانواده

در سال‌های گذشته، تعداد پزشکان خانواده در شهر کلگری برای جمعیتِ رو‌به‌افزایش این شهر کافی نبود؛ اما حالا وضعیت تغییر کرده است. در‌حال‌حاضر، شهر کلگری به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۱۴۱ پزشک دارد؛ در‌حالی‌که در کشور کانادا به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر به‌طور متوسط ۱۱۵ پزشک وجود دارد.

تفریحات فضای باز

تفریحات فضای باز

شهر کلگری در دامنۀ کوه‌های راکی (Rocky) قرار گرفته است و زندگی در این شهر برای عاشقانِ فضای باز بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ چرا‌که این شهر تفریحات فضای باز زیادی برای افراد فراهم می‌کند. برای مثال، شهر کلگری میزبان پارک کانادا المپیک (Canada Olympic Park) است. همۀ افراد، از ورزش‌کاران حرفه‌ای گرفته تا مردم عادی، می‌توانند از این پارک استفاده کنند. در فصل زمستان، می‌توانید در این پارک با تیوب روی تپه‌های برفی سُر بخورید و اسکی، تخته‌سواری (Snowboarding)، سورتمه‌سواری و اسکیت‌بازی کنید. در فصل تابستان نیز، می‌توانید روی کوه‌ها دوچرخه‌سواری یا از زیپ‌لاین استفاده کنید.

کلگری حدود هشت‌هزار هکتار پارک دارد. اگر به ورزش‌هایی مانند دو یا دوچرخه‌سواری علاقه دارید، می‌توانید از هشتصد کیلومتر مسیر ویژۀ دوچرخه‌سواری در این شهر استفاده کنید. این مسیر گسترده‌ترین شبکۀ مسیرهای ویژۀ دوچرخه‌سواری در آمریکای‌شمالی است. شهرهای بنف (Banff) و جسپر (Jasper) هم به کلگری نزدیک‌اند و در این شهرها نیز می‌توانید از کمپ‌زدن و کوه‌نوردی و اسکی لذت ببرید.

معایب زندگی در کلگری

همیشه همه‌چیز ایدئال نیست و این موضوع دربارۀ زندگی در شهر کلگری نیز صدق می‌کند. درادامه، به تعدادی از معایب زندگی در کلگری اشاره خواهیم کرد.

نرخ بیکاری زیاد

درحالی‌که نرخ بیکاری در استان آلبرتا کاهش یافته، بیکاری در کلگری همچنان زیاد است. در دسامبر۲۰۱۶، نرخ بیکاری در شهر کلگری حدود ۱۰.۲درصد و بیشتر از تمام شهرهای کانادا بود. در‌مقایسه‌با آن، در سال ۲۰۱۳، یعنی زمانی که اقتصاد این شهر در حال توسعه بود، نرخ بیکاری در ماه سپتامبر به ۴.۷درصد رسید.

نرخ بیکاری زیاد در شهر کلگری به کاهش قیمت نفت مربوط است؛ زیرا باعث شد تعداد زیادی از افراد مشغول در این صنعت تعدیل شوند. صنایع تولیدی نیز از این کاهش قیمت صدمه دیده‌اند. با اینکه پیش‌بینی می‌شود اوضاع اقتصادی کلگری بهبود یابد، رشد این شهر به‌طور مستقیم به صنعت نفت بستگی دارد. شاید بهتر باشد که به‌دلیل ناپایداری شرایط اقتصادی در کلگری، تصمیم برای مهاجرت به این شهر را دوباره بررسی کنید؛ اما کار‌کردن در صنعت نفتِ این شهر می‌تواند از مزایا و معایب زندگی در کلگری باشد؛ چرا‌که با‌وجود ناپایداربودن شغل‌ها در صنعت نفت، اگر کار مناسبی در این صنعت پیدا کنید، می‌توانید درآمد درخورتوجهی کسب کنید.

افزایش شاخص جرم

نرخ جرم در کلگری معمولاً از شهرهای دیگر کانادا کمتر است؛ با‌این‌حال گفته می‌شود که نرخ جرم در این شهر در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۵، شاخص شدت جرم در کلگری پس از یازده سال کاهشِ متوالی، ۲۹درصد افزایش پیدا کرد. شدت این افزایش از تمام شهرهای دیگر در کانادا بیشتر بود؛ اما چه‌ عاملی نرخ شاخص شدت جرم در کلگری را افزایش داده است؟ به‌گفتۀ پلیس، این افزایش در شدت جرایم در کلگری به‌دلیل ناپایدارشدن اقتصاد این شهر به‌وجود آمده است. دردسترس‌بودن موادمخدر نیز در این روند افزایشی تأثیرگذار بوده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که با رشد اقتصادی احتمالی کلگری در آینده، میزان شاخص شدت جرم در این شهر کاهش خواهد یافت.

ترافیک زیاد

ترافیک زیاد

رانندگی در شهر کلگری به‌دلیل ترافیک زیاد این شهر کار دشواری است. اگرچه ترافیک کلگری به‌اندازۀ شهرهایی مانند مونترال یا ونکوور زیاد نیست، همچنان باعث افزایش زمان رفت‌و‌آمد ساکنان شهر می‌شود. بااین‌حال، اوضاع روبه‌بهبود است. یکی از دلایل کاهش ترافیک در این شهر، افزایش تعداد تعدیل‌ها به‌دلیل ناپایداری اقتصادی و کاهش تعداد خودروها در خیابان‌هاست. دولت استانی بودجه‌ای برای بهبود وضعیت جاده‌ها در آلبرتا در نظر گرفته است که می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند. با‌این‌حال، اگر اقتصاد این شهر در آینده دوباره رشد کند، احتمالاً میزان ترافیک بیشتر خواهد شد. یکی از مزایای زندگی در کلگری، امکان استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کارآمد این شهر است. اگر می‌خواهید به کلگری مهاجرت کنید، احتمالاً باید به این سیستم اعتماد کنید!

مدرسه‌های شلوغ

جمعیت اطراف شهر کلگری به‌سرعت در‌ حال افزایش است و این موضوع باعث شلوغ‌شدن مدرسه‌ها شده است. این یعنی احتمال دارد که فرزندانتان نتوانند در محلۀ خودتان به مدرسه بروند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های مدرسه‌های کلگری نیز بیشتر از استانداردهای استانی شده است. شلوغی بعضی از مدرسه‌ها در این شهر به‌اندازه‌ای است که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در آن‌ها صف انتظار ایجاد شده. همچنین، شلوغ‌بودن مدرسه‌ها باعث شلوغ‌شدن بیش‌از‌حد اتوبوس‌های سرویس مدرسه‌ها شده است. بااین‌همه، خبرهای خوشی هم در راه است؛ چراکه دولت استانی آلبرتا در حال افزیش تعداد مدرسه‌های شهر کلگری است. با ساخته‌شدن مدرسه‌های جدید، فشار از روی مدرسه‌های شلوغ این شهر برداشته خواهد شد.

آیا مهاجرت به کلگری تصمیم درستی است؟

تصمیم‌گیری در این زمینه به اولویت‌های شما بستگی دارد. باتوجه‌به مزایا و معایب زندگی در کلگری که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، اگر به زندگی در شهری فعال و تمیز با تفریحات فضای باز جذاب علاقه دارید، زندگی در این شهر می‌تواند برایتان انتخاب مناسبی باشد؛ درغیر‌این‌صورت، شاید زندگی در کلگری کمی دشوار باشد.

اگر پیشنهاد مناسبی برای کار در این شهر دریافت کرده یا برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کلگری پذیرفته شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که زندگی در این شهر را امتحان کنید.



منابع: