تجربۀ تحصیل در شهری تاریخی و زیبا همانند رم ایتالیا می‌تواند بسیار جذاب و منحصر‌به‌فرد باشد. وجود آثار تاریخی باشکوه و موزه‌های مشهور، دانشگاه‌های طرازِاوّل، فرصت‌های شغلی متعدد برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و کیفیت زندگی رضایت‌بخش شهر رم را همانند میلان به یکی از شهرهای مهم دانشجویی ایتالیا تبدیل کرده است. اگر به فکر تحصیل در ایتالیا هستید و دانشگاه های رم را برای این منظور در نظر گرفته‌اید، با معرفی دانشگاه های رم ایتالیا و شهر رم همراه ما باشید.

رم

قبل از معرفی دانشگاه های رم، بهتر است کمی با این شهر و وضعیت زندگی در آن آشنا شویم. رم، پایتخت کشور ایتالیا بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است که درحدود ۴میلیون و ۲۵۷هزار و ۵۶ نفر جمعیت دارد. این شهر در بخش مرکزی و غربی ایتالیا و کنار رودخانۀ تِوِره و نزدیک دریای مدیترانه واقع و مرکز ناحیۀ لاتزیوست.

رم همواره یکی از مقصد‌های محبوب گردشگران به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۷، این شهر ازنظر میزان بازدید گردشگران، یازدهمین شهر جهان و سومین شهر اروپا و اولین شهر ایتالیا شناخته شد. برخی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر رم به‌شرح زیر است:

  • کلیسای جامع سنت‌پیترز ( Peter’s Basilica) بر بالای تپۀ واتیکان قرار دارد و بزرگ‌ترین کلیسای جهان محسوب می‌شود که در مدت صد سال، معماران برتر ایتالیایی آن را ساختند. گفتنی است سنت‌پیتر به‌عنوان اولین پاپ اعظم در این مکان سکونت می‌کرد.
  • کولوسئوم (Colosseum) را بزرگ‌ترین سازۀ معماری از دوران امپراتوری بزرگ روم باستان می‌شناسند. این بنای غول‌پیکر در زمان خود اَبَرسازه‌ای منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شد که به آن «آمفی‌تئاتر فلاویان» می‌گفتند. در این مکان، گلادیاتورهای زیادی با یکدیگر جنگ می‌کردند تا هیجان را برای مردمان ثروتمند روم باستان بیافرینند.
  • پیازا ناوونا رم (Piazza Navona) یکی از ورزشگاه‌های بزرگ ایتالیاست که در زمان امپراتور دومیتان ساخته شد و آب‌نمای ورودی آن نمایانگر رودخانه‌های معروف دنیا، یعنی نیل، گنگ، دانوب و ریو دِ لا پلاتاست.
  • کلیسای سیستین (Sistine Chapel) کلیسایی کوچک است که در کاخ وابسته به پاپ و محل اقامت رسمی او ساخته شد. شهرت این کلیسا به نقاشی سقف آن بر‌می‌گردد که در اوایل قرن شانزدهم، میکل آنژ آن را خلق کرد و تا امروز یکی از شاهکارهای بزرگ هنر دنیای غرب شناخته می‌شود.
  • میدان گل‌ها یا کمپو دِ فیوری (Campo de’ Fiori) به‌دلیل بازارها و مرکزهای خریدش معروف است. در گذشته، این منطقه حدِفاصل بین تئاتر پمپی و رودخانۀ تیبر (Tiber) بود و به‌دلیل احتمال وقوع سیل، جمعیت زیادی در آن ساکن نبود. از سال ۱۴۵۰م به‌بعد، طرح‌های توسعه‌ای برای این منطقه اجرا شد و ساختمان‌های مهمی مانند کاخ اورسینی (Orsini) و کاخ صدارت ایتالیا (Palazzo della Cancelleria) در آن بنا شدند که رونق هر‌چه‌بیشتر کمپو دِ فیوری رم را در پی داشت.
  • منطقۀ اور در رم ایتالیا (EUR) در سال ۱۹۴۲ هم‌زمان با بیستمین سال حکومت دیکتاتوری موسولینی، نزدیک دروازۀ ورودی قدیمی شهر ساخته شد. موسولینی به ساخت مرکز شهر جدید در‌کنار حوزۀ فرهنگی روم باستان بسیار علاقه‌مند بود. در‌واقع، اور به‌نوعی مرکز سیاسی و تجاری شهر رم محسوب می‌شود.

ازنظر اقتصادی، شهر رم یکی از شهرهای مهم ایتالیاست و نقش پررنگی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. بر‌اساس آمارهای ارائه‌شده، این شهر ۸درصد تولید ناخالص ملی ایتالیا را در‌اختیار دارد. عمدۀ فعالیت‌های اقتصادی در رم به دو بخش کارهای دولتی و صنعت گردشگری تقسیم می‌شود و اغلب مردم شهر در این دو بخش مشغول به کار هستند. به‌طور‌کلی، مهم‌ترین صنعت شهر رم گردشگری به‌حساب می‌آید که موجب رونق صنایع دیگر این شهر است. از دیگر صنایع مهم رم تولید انواع لباس، پارچه‌بافی، صنایع چاپ، صنایع غذایی، داروسازی، ماشین‌سازی و صنایع فلزی است. ناگفته نماند رم را مرکز صنعت فیلم‌سازی ایتالیا لقب داده‌اند.

آب‌و‌هوای شهر رم

به‌طور‌کلی، شهر رم تابستان‌های کوتاه و بسیار گرم‌و‌خشک به‌همراه آسمانی بدون ابر و زمستان‌های طولانی و سرد به‌همراه آسمانی نیمه‌ابری دارد. دمای هوا در طول سال از ۳ تا ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از منفی ۲ یا بیشتر از ۳۵ درجۀ سانتی‌گراد در این شهر کمتر به‌چشم می‌خورد.

هزینۀ زندگی در شهر رم

هزینۀ متوسط زندگی در شهر رم برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بها، درحدود هشتصد یورو در ماه است. گفتنی است این شهر یکی از شهرهای گران کشور ایتالیا به‌شمار می‌رود و دانشجویان حین تحصیل باید هزینه‌های زندگی را مدیریت کنند. درادامه، به برخی از هزینه‌های زندگی در رم اشاره خواهیم کرد.

هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت پانزده یورو و در رستورانی با قیمتی متوسط شصت یورو برای دو نفر است. همچنین، هزینۀ موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۱.۲۷، ۱.۵۹، ۲.۱۰، ۳.۰۹، ۱۲.۷۲، ۸.۷۵ و ۱۵.۶۳ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند برای هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۰۱ و ۱.۷۹ و ۲.۰۲ یورو باید پرداخت کرد. قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۲.۳۰ و ۱.۳۸ و ۱.۴۱ یوروست.

اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر رم ۹۴۵ یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۶۵۳ یورو در ماه است. اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۸۲۱ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۴۷ یورو برآورد می‌شود. گفتنی است هزینۀ خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب ۶،۶۹۰ و ۳،۰۳۳ یوروست.

معرفی دانشگاه های رم

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، رم به‌دلیل برخورداری از دانشگاه‌های مطرح و معتبر، یکی از شهر‌های مهم دانشجویی ایتالیا به‌شمار می‌رود. درادامه، برترین دانشگاه های رم ایتالیا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome) یکی از دانشگاه‌های دولتی و مشهور ایتالیاست که در سال ۱۳۰۳م، پاپ بونیفیس هشتم آن را تأسیس کرد. این دانشگاه ازجمله دانشگاه‌های قدیمی ایتالیا و جهان به‌شمار می‌رود که براساس رتبه‌بندی پایگاه تایمز، در رده‌ای بین دویست‌ویکم تا دویست‌وپنجاهم جهان قرار دارد. افزون‌براین در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ مؤسسۀ QS، دانشگاه ساپینزا رم در جایگاه صدوهفتادویکم جهان و سوم ایتالیا ایستاده است.

دانشگاه ساپینزا رم همواره در تاریخ ایتالیا نقش مهمی ایفا کرده و در تغییرات عمده و پیشرفت‌های مربوط به زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی سهیم بوده است. ناگفته نماند این دانشگاه فرصت‌‌های آموزشی و تحقیقاتی باکیفیتی برای دانشجویان فراهم می‌کند. ساختمان اصلی دانشگاه ساپینزا در قلب شهر رم واقع شده و محلی فوق‌العاده برای استادان و دانشجویان سراسر جهان به‌منظور تبادل دیدگاه‌ها و بهبود سطح ایده‌ها و فلسفه‌هایشان است. این دانشگاه با ارائۀ دوره‌های متعدد انگلیسی در مقاطع مختلف تحصیلی، به‌دنبال جذب هرچه‌بیشتر دانشجویان بین‌المللی است.

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی

دانشگاه ساپینزا رم این رشته‌ها را در مقطع کارشناسی دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد:

  • علوم کامپیوتری کاربردی و هوش مصنوعی (در دانشکدۀ مهندسی و انفورماتیک و آمار)
  • بیوانفورماتیک (‌در دانشکدۀ داروسازی و پزشکی، مهندسی ارتباطات، آمار و انفورماتیک، پزشکی و دندان‌پزشکی، ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی)
  • پرستاری (در دانشکدۀ پزشکی و روان‌شناسی، داروسازی و پزشکی، پزشکی و دندان‌پزشکی)
  • علوم انسانی جهانی (در دانشکدۀ علوم انسانی)
  • مطالعات کلاسیک (در دانشکدۀ علوم انسانی)
  • مهندسی مقاوم‌سازی ساختمان‌ (در دانشکدۀ مهندسی عمران و مهندسی صنایع)

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه ساپینزا رم برخی از رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. این رشته‌ها عبارت‌اند از:

  • علم مواد در مرمت و حفاظت اشیای تاریخی (در دانشکدۀ ریاضیات و فیزیک و علوم طبیعی)
  • هوش مصنوعی و رباتیک، علوم کامپیوتری، مهندسی کنترل، امنیت سایبری، علم داده، مهندسی علوم کامپیوتر، علوم و فناوری جوّی، مفاهیم و روش‌های آماری (در دانشکدۀ مهندسی ارتباطات و آمار و انفورماتیک)
  • روان‌شناسی جنسی بالینی و عصب‌شناسی شناختی (در دانشکدۀ پزشکی و روان‌شناسی)
  • مدیریت ارتباط خلاقیت (در دانشکدۀ اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و ارتباطات)
  • مطالعات زبان انگلیسی و آنگلوآمریکن، مطالعات فشن (مُد) (در دانشکدۀ علوم انسانی)
  • مطالعات اروپایی (در دانشکدۀ حقوق)
  • اقتصاد سلامت (در دانشکدۀ اقتصاد)
  • طراحی محصول (در دانشکدۀ معماری، مهندسی ارتباطات، آمار و انفورماتیک)
  • مهندسی عمران و مهندسی صنایع (در دانشکدۀ مهندسی حمل‌و‌نقل یا مهندسی ترافیک)
  • سیستم قدرت و ترابری (در دانشکدۀ مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی اطلاعات، آمار و انفورماتیک)
  • مهندسی ترابری (در دانشکدۀ مهندسی صنایع و مهندسی عمران)

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع دکتری

رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در مقطع دکتری در دانشگاه ساپینزا رم ازاین‌قرارند:

  • میراث باستان‌شناسی و کتابداری و بایگانی و میراث هنری و تاریخی (در دانشکدۀ فلسفه و ادبیات)
  • میراث معماری و منظر (در دانشکدۀ معماری)
  • داروسازی بیمارستانی (در دانشکدۀ پزشکی و داروسازی)
  • مشاغل قانونی (در دانشکدۀ حقوق)

نکتۀ جالب دربارۀ دانشگاه ساپینزا رم شهریۀ اندک برای دانشجویان بین‌المللی است؛ به‌گونه‌ای که به‌طور متوسط درحدود هزار یورو در سال از آنان دریافت می‌شود.

دانشگاه تورورگاتا رم

دانشگاه تورورگاتا رم (Università degli Studi di Roma Tor Vergata) در سال ۱۹۸۲ بنیان نهاده شد و بعد از دانشگاه ساپینزا رم، دومین دانشگاه برتر شهر رم است. با وجود قدمت نه‌چندان زیاد، دانشگاه دولتی تورورگاتا ازنظر کیفیت آموزشی جزو دانشگاه‌های برتر کشور ایتالیا به‌حساب می‌آید.این دانشگاه بیش از ششصد هکتار وسعت دارد و بر‌اساس الگوی آنگلوساکسون طراحی شده و میزبان مؤسسه‌های تحقیقاتی مهمی مانند CNR و آژانس فضایی ایتالیا (ASI) است. افزون‌براین، بسیاری از مراکز آموزشی و تحقیقاتی درست در‌کنار دانشگاه واقع شده‌اند؛ ازجمله مراکزENEA  و ESA-ESRIN، مؤسسۀ ملی اخترفیزیک، رصدخانۀ مونت پورزیو کاتون و مؤسسۀ ملی فیزیک هسته‌ای. این دانشگاه از همان بدو تأسیس به قطب تحقیقاتی پویا در ایتالیا تبدیل شد. یکی از بیمارستان‌های مجهز ایتالیا، یعنی بیمارستان تورورگاتا، در این دانشگاه قرار دارد که مرکز مراقبتی و تحقیقاتی در کل منطقه محسوب می‌شود.

چشم‌انداز دانشگاه تورورگاتا رم تبدیل‌شدن به یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا و اروپا در‌زمینۀ تحقیقات، آموزش، توسعۀ فناوری، اقتصادی، سازمانی و اجتماعی در سال ۲۰۲۵ است. این دانشگاه متعهد شده فضایی باز برای توسعۀ دانش پیشرفته و باکیفیت و یادگیری مادام‌العمر و آموزش کودکان و بزرگ‌سالان فراهم کند تا راه‌حل‌های نوآورانه را از این طریق برای دستیابی به توسعۀ پایدار آزمایش و بررسی کند.

دانشگاه تورورگاتا رم برای ارتقای شهرت و اعتبارش در بین شهروندان ایتالیایی، دانشجویان بین‌المللی، جامعۀ دانشگاهی ملی و بین‌المللی و مؤسسه‌ها و شرکت‌های غیرانتفاعی متعهد است که ارزش‌های خود را به نحو احسن نشان دهد. دانشگاه یادشده به روابط خود با شهرداری رم به‌طور ویژه‌ای متمرکز است تا از این طریق بتواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ارتقای کمّی و کیفی مؤسسه‌ها و شرکت‌های فعال در این شهر کمک کند.

براساس رتبه‌بندی وبگاه معتبر Qs World University Rankings، این دانشگاه در رتبۀ پانصدویازدهم تا پانصدوبیستم جهان قرار دارد. همچنین طبق رتبه‌بندی ARWU، مرتبط با دانشگاه Shanghai Jiao Tong و اولین سیستم‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان‌، دانشگاه تورورگاتا رم یکی از چهارصد دانشگاه برتر دنیا و جزو دوازده دانشگاه معتبر ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه همانند دیگر دانشگاه مطرح رم، یعنی دانشگاه ساپینزا، دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. درادامه، این دوره‌ها را معرفی خواهیم کرد.

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی

در این دانشگاه، تنها سه رشته به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود:

  • کارشناسی مدیریت تجارت و اقتصاد
  • کارشناسی علوم مهندسی
  • کارشناسی حکومت جهانی (Global Governance)

در دورۀ کارشناسی، دانشجویان مطالب علمی کلی و پایه‌ای و مهارت‌های لازم را در رشته‌ای خاص آموزش خواهند دید. برای ورود به این دوره، دانش‌آموزان موظف‌اند سیزده سال در مدرسه تحصیل کنند و در آزمون دولتی پذیرفته شوند. دانشجویان بین‌المللی با‌توجه‌به نوع مدرک تحصیلی و البته بعد از یکسان‌سازی سوابق تحصیلی، فرصت تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه تورورگاتا رم را پیدا می‌کنند. برای اتمام این دوره و اخذ مدرک کارشناسی، دانشجویان باید ۱۸۰ و در تمام الزامات درسی ازجمله تولید مقالۀ نهایی یا پروژۀ نهایی سربلند بیرون بیایند.

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی ارشد

یکی از مزیت‌های دانشگاه تورورگاتا رم ارائۀ تعداد زیادی رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی ارشد است. برخی از این رشته‌ها ازاین‌قرارند:

  • کارشناسی ارشد تاریخ هنر در رم
  • کارشناسی ارشد اخترفیزیک
  • کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی
  • کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌و‌کار
  • کارشناسی ارشد مهندسی شیمی نانو
  • کارشناسی ارشد اقتصاد
  • کارشناسی ارشد مهندسی محیط‌زیست
  • کارشناسی ارشد اقتصاد اروپا و قانون تجارت آن
  • کارشناسی ارشد تاریخ اروپا (Scienze della Storia e del Documento)
  • کارشناسی ارشد امورمالی و بانکی
  • کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندسی اینترنت
  • کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک
  • کارشناسی ارشد فعالیت بدنی و پیشرفت سلامت
  • کارشناسی ارشد فیزیک سیستم‌های پیچیده و داده‌های آن
  • کارشناسی ارشد فیزیک تعامل بنیادی و تکنیک‌های تجربی

شهریۀ تحصیل در دانشگاه تورورگاتا رم در مقطع کارشناسی در‌حدود ۴،۰۳۷ یورو و در مقطع کارشناسی‌ارشد تقریباً ۳،۴۶۰ یورو در سال است.

فهرست دانشگاه های رم ایتالیا

درادامه، برخی از دانشگاه‌ های رم ایتالیا را معرفی خواهیم کرد:

  • University of Roma – Tor Vergata
    • Roma Tre University
    • Guglielmo Marconi University
    • Università degli Studi Niccolò Cusano
    • Pontifical Gregorian University
    • Pontifical University of the Holy Cross
    • Pontifical Lateran University
    • John Cabot University، Rome
    • American University of Rome
    • Maria SS. Assunta University of Rome
    • University of International Studies of Rome
    • Salesian Pontifical University
    • LINK CAMPUS University
    • University of Rome Unitelma Sapienza
    • Mercatorum University
    • European University of Rome
    • Campus Bio-Medico University
    • Accademia di Belle Arti di Roma
    • Accademia nazionale d’arte drammatica Silvio d’Amico
    • Pontifical Urbaniana University
    • Faculdade Nova Roma
    • Rome University of Fine Arts
    • Pontifical Atheneum of St. Anselm
    • Italian University Sport and Movement -Rome
    • Istituto Superiore per le Industrie Artistiche di Rome
    • San Raffaele University Rome
    • Koefia Scuola di Moda e Costume a Roma
    • Accademia Nazionale di Danza
    • University of Rome Tor Vergata – UNIROMA2

منابع

https://www.educations.com/search/rome