دانشگاه‌های کانادا یکی از گزینه‌های برتر برای ادامه‌تحصیلِ دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر دنیا هستند. شهریۀ دانشگاه یکی از عوامل مهم در انتخاب دانشگاه‌های این کشور است؛ البته شهریۀ کمتر به‌معنای کیفیت نامناسب آموزش نیست. علی‌رغم اینکه شهریه دانشگاه های کانادا با یکدیگر متفاوت است، این دانشگاه‌ها با رعایت به‌روزترین استانداردهای جهانی، طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کنند. طبق اعلام وبگاه مرکز آمار دولت کانادا، میانگینِ شهریۀ دانشجویان بین‌المللیِ دانشگاه‌های این کشور برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ حدود ۳۲هزار دلار کانادا در مقطع کارشناسی و ۱۹هزار دلار کانادا در مقاطع عالی‌تر است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، استان‌های کانادا را بیشتر معرفی و شهریه دانشگاه های کانادا را به‌تفکیک استان بیان می‌کنیم.

استان نیوفاندلند

بررسی شهریه دانشگاه های کانادا را از شرق این کشور شروع می‌کنیم. استان نیوفاندلند شرقی‌ترین استان کاناداست که چهارصدهزار کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیت آن به حدود پانصدهزار نفر می‌رسد. بیش از ۹۰درصد این جمعیت انگلیسی‌زبان هستند و شهر سنت‌جانز، مرکز استان نیوفاندلند، بیستمین شهر بزرگ کانادا محسوب می‌شود. دمای هوا در شهر سنت‌جانز در طول سال بین منفی ۹ تا ۲۰ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. صنایع معدن و پتروشیمی و گردشگری در این استان رونق دارند و دانشگاه مموریال واقع در شهر سنت‌جانز یکی از دانشگاه‌های معروف و معتبر کاناداست. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در این استان حدود یازده‌هزار دلار کانادا برای مقطع کارشناسی و چهارهزار دلار کانادا برای مقاطع عالی‌تر تخمین زده می‌شود.

جزیرۀ پرنس ادوارد

دومین استان در بررسی شهریه دانشگاه های کانادا جزیرۀ پرنس ادوارد است. این استان کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان کاناداست؛ اما بیشترین تراکم جمعیت را دارد. جزیرۀ پرنس ادوارد پنج‌هزار کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیتش حدود ۱۵۰هزار نفر است. این جزیره «مهد کنفدراسیون» نام گرفته است؛ چراکه کنفرانس شارلوت تاون، جلسه‌ای که به تشکیل کنفدراسیون کانادا منجر شد، در یکی از شهرهای این استان برگزار شد. میانگین دمای هوای این استان در روزهای تابستانی ۲۳ درجۀ سانتی‌گراد و در روزهای زمستانی منفی ۳ درجۀ سانتی‌گراد است. مهم‌ترین صنعت این استان کشاورزی و دیگر صنایع بزرگ آن ماهی‌گیری، گردشگری، هوافضا، فناوری اطلاعات و انرژی‌های تجدیدپذیر است. دانشگاه جزیرۀ پرنس ادوارد و کالج هالند واقع در شهر شارلوت تاون از مراکز آموزش عالی این استان هستند. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی برای مقطع کارشناسی ۲۱هزار و مقاطع عالی‌تر ۱۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

استان نوا اسکوشا

استان نوا اسکوشا

استان نوا اسکوشا نیز در شرق کانادا واقع شده و جمعیت آن بیش از نهصدهزار نفر است. این استان ۵۵هزار کیلومترمربع وسعت دارد و دومین استان کانادا ازنظر تراکم جمعیت به‌شمار می‌آید. بیش از ۴۵درصد از جمعیت این استان در شهر هالیفکس، مرکز استان نوا اسکوشا، ساکن هستند. شهر هالیفکس پس از شهر ونکوور بزرگ‌ترین شهر بندری کاناداست. گردشگری بزرگ‌ترین بخش از اقتصاد این استان را تشکیل می‌دهد و بیش از ۶هزار و ۵۰۰ کسب‌وکار به‌طور مستقیم در این زمینه مشغول فعالیت هستند. دمای هوای شهر هالیفکس در تابستان بین ۲۳ تا ۱۴ و در زمستان بین منفی هشت تا صفر درجۀ سانتی‌گراد است. ازجمله دانشگاه‌های شهر هالیفکس می‌توان به دالهاوزی و سنت‌مری و کینگز کالج اشاره کرد؛ با در نظرگرفتن شهریه دانشگاه های کانادا، این سه دانشگاه می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تحصیل و مهاجرت تحصیلی به کانادا باشند. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در این استان در مقطع کارشناسی ۱۹هزار و در مقاطع عالی‌تر ۲۱هزار دلار کاناداست.

استان نیوبرانزویک

استان نیوبرانزویک، تنها استان دوزبانۀ کاناداست. دوسوم از جمعیت این استان انگلیسی‌زبان و یک‌سوم فرانسوی‌زبان هستند. این استان حدود ۷۲هزار کیلومترمربع وسعت دارد و نزدیک به ۷۵۰هزار نفر در آن ساکن هستند. بیش از نیمی از جمعیت این استان در مناطق مونکتون و سنت‌جان و شهر فردریکتون، مرکز استان نیوبرانزویک، زندگی می‌کنند. افزون‌بر ۸۰درصد این استان جنگلی است و کشاورزی، ماهی‌گیری، معدن و استخراج نفت و گاز از زمینۀ‌های شغلی رایج آن محسوب می‌شود. دانشگاه‌های نیوبرانزویک، مانت آلیسون، سنت‌توماس و دو مونکتون از دانشگاه‌های مطرح این استان هستند. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در این استان به نسبت شهریه دانشگاه های کانادا مناسب‌تر است. شهریۀ مقطع کارشناسی شانزده‌هزار و مقاطع عالی‌تر دوازده‌هزار دلار در نظر گرفته ‌شده است.

استان کبک

یکی دیگر از استان‌ها مهم برای بررسی شهریه دانشگاه های کانادا استان کبک، بزرگ‌ترین استان کانادا، است. این استان ۱میلیون و ۵۴۲هزار کیلومترمربع وسعت دارد و بیش از هشت‌میلیون نفر در آن ساکن هستند. زبان رسمی این استان فرانسوی و بزرگ‌ترین شهر آن مونترال است. حدود نیمی از جمعیت استان در منطقۀ مونترالِ بزرگ و جزیرۀ مونترال زندگی می‌کنند و اکثر ساکنان انگلیسی‌زبان در غرب جزیرۀ مونترال متمرکز هستند. منابع طبیعی استان بخش عمدۀ اقتصاد آن را تشکیل می‎‌دهد. علاوه‌بر‌آن فناوری ارتباطات و بیوفناوری و صنایع داروسازی نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می‌کنند. دمای هوای این استان در تابستان به‌طور متوسط بین ۵ تا ۲۵ و در زمستان بین منفی ۱۰ تا منفی ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است. این استان دانشگاه‌های متعددی در خود جای داده است؛ ازجمله مک‌گیل، لاوال، کنکوردیا، کبک، بیشاپ و شربروک. هزینۀ شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ۲۶هزار و در مقاطع عالی‌تر ۱۷ هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

استان انتاریو

استان انتاریو

استان انتاریو پرجمعیت‌ترین استان کانادا به‌حساب می‌آید و نزدیک به ۴۰درصد از جمعیت این کشور را در خود جای داده است. همچنین پس از استان کبک، این استان دومین استان بزرگ کاناداست. شهر اتاوا، پایتخت کشور کانادا، در استان انتاریو قرار دارد و شهر تورنتو، پرجمعیت‌ترین شهر کشور نیز در این استان است. استان انتاریو ۱میلیون و ۷۶هزار کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیت ساکن در آن به بیش از ۱۳میلیون نفر می‌رسد. دمای هوای این استان در تابستان بین ۱۸ تا ۲۸ و در زمستان بین صفر تا منفی هفت درجۀ سانتی‌گراد است. دانشگاه تورنتو، دانشگاه وسترن، دانشگاه واترلو، دانشگاه یورک، دانشگاه رایرسون، دانشگاه کویینز، دانشگاه مک‌مستر، دانشگاه کارلتون، کالج سنکا، کالج جورج براون و کالج هامبر ازجمله مؤسسه‌های آموزش عالی این استان هستند؛ به همین سبب، این استان نقشی مهم در تعیین میانگینِ شهریه دانشگاه های کانادا دارد. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی به‌طورمتوسط ۴۰هزار و در مقاطع عالی‌تر حدود ۲۵هزار دلار کاناداست.

استان مانیتوبا

استان مانیتوبا با وسعتی درحدود ۶۵۰هزار کیلومترمربع و جمعیت بیش از یک‌میلیون و سیصدهزار نفر پنجمین استان پرجمعیت کاناداست. مرکز استان مانیتوبا، شهر وینیپگ، هشتمین منطقۀ شهری بزرگ کاناداست. بیشینۀ دمای هوا در وینیپگ در روزهای تابستان ۲۶ و در روزهای زمستان منفی ۱۱ درجۀ سانتی‌گراد است. اقتصاد مانیتوبا بیشتر حول محور کشاورزی، گردشگری، نفت، معدن و جنگلداری می‌گردد. دانشگاه‌های مانیتوبا و وینیپگ و براندون از دانشگاه‌های مطرح این استان هستند. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی هفده‌هزار و در مقاطع عالی‌تر تقریباً یازده‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود که در مقایسه با شهریه دانشگاه های کانادا جزو شهریه‌های ارزان‌تر است.

استان ساسکاچوان

استان ساسکاچوان ۶۵۰هزار کیلومترمربع وسعت دارد و بیش از یک‌میلیون و صدهزار نفر در آن زندگی می‌کنند. این استان آفتابی‌ترین استان کانادا به‌شمار می‌آید و تابستان‌هایی گرم و شرجی دارد. دمای هوا در شهرهایی مانند ساسکاتون یا رجینا در روزهای تابستانی حدود ۱۱ تا ۲۶ و در روزهای زمستانی منفی ۱۲ تا منفی ۲۲ درجۀ سانتی‌گراد است. کشاورزی و معدن و نفت‌و‌گاز صنایع بزرگ این استان هستند. استان مانیتوبا بزرگ‌ترین صادرکنندۀ پتاس و اورانیوم دنیاست و پس از استان آلبرتا، بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ محصولات نفتی در کانادا به‌شمار می‌آید. دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه رجینا از دانشگاه‌های مشهور این استان هستند و شهریۀ این دانشگاه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مناسب‌تر از متوسط شهریه دانشگاه های کانادا در این مقاطع است. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی برای مقطع کارشناسی ۲۷هزار و برای مقاطع عالی‌تر ۶هزار دلار کاناداست.

استان آلبرتا

استان آلبرتا

استان آلبرتا ۶۶۰هزار کیلومترمربع وسعت دارد و با جمعیتی افزون‌بر ۴میلیون نفر، چهارمین استان پرجمعیت کانادا به‌شمار می‌آید. شهر ادمونتون، مرکز استان آلبرتا، قطب تولید نفت خام کاناداست. در فاصلۀ سیصدکیلومتری از مرکز استان، شهر کلگری قرار دارد که بزرگ‌ترین شهر استان آلبرتاست. شهرهای کلگری و ادمونتون کلان‌شهرهای این استان هستند که بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت دارند. شایان ذکر است دمای هوا در تابستان بین ۲۱ تا ۲۸ و در زمستان بین صفر تا ۲۴ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. بزرگ‌ترین صنایع این استان عبارت‌اند از: نفت و کشاورزی و گردشگری. دانشگاه‌های آلبرتا و مک‌ایوان از دانشگاه‌های معتبر این استان هستند. شهریه دانشگاه‌های این استان نسبت به شهریه دانشگاه های کانادا گران‌تر است. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ۲۷هزار و در مقاطع عالی‌تر ۱۴هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

استان بریتیش کلمبیا

آخرین نام در فهرست شهریه دانشگاه های کانادا استان بریتیش کلمبیاست. استان بریتیش کلمبیا غربی‌ترین استان کاناداست و بین اقیانوس آرام و رشته‌کوه‌های راکی قرار دارد. این استان ۹۴۴هزار کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیت آن به بیش از پنج‌میلیون نفر می‌رسد. شهر ویکتوریا، مرکز استان بریتیش کلمبیا، به‌افتخار ملکۀ انگلستان نام‌گذاری شده و شهر ونکوور بزرگ‌ترین شهر استان و غرب کاناداست. به‌دلیل وجود رشته‌کوه‌‌های راکی در شرق استان، آب‌وهوای بریتیش کلمبیا با دیگر استان‌های کانادا متفاوت است. برای مثال، بیشینۀ دمای هوا در شهرهای ونکوور و ویکتوریا در زمستان حدود ۷ و در تابستان حدود ۲۲ درجۀ سانتی‌گراد است؛ به‌همین‌دلیل، کشاورزی و گردشگری در این استان رونق زیادی دارد. دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا، سایمون فریزر، ویکتوریا و کاپیلانو از دانشگاه‌های بنام این استان هستند. ناگفته نماند شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ۲۸هزار و در مقاطع عالی‌تر ۲۰هزار دلار کاناداست.

در صورت تمایل به تحصیل در کانادا ، می توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منبع: