دانشگاه فناوری انتاریو (Ontario Tech University) در سال ۲۰۰۲ در شهر اشاوای استان انتاریو تأسیس شد. پردیس اصلی این دانشگاه با وسعت ۱۶۰ هکتار در خارج از شهر اشاوا و پردیس دوم آن در مرکز شهر قرار دارد و میزبان بیش از دَه‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشگاه فناوری انتاریو در عمر کوتاهش درزمینۀ مهندسی و علوم کامپیوتر به شهرت رسیده و رشته‌های ارائه‌شده در این زمینه‌ها جزو دَه رشتۀ برتر در کاناداست. همچنین، این دانشگاه در زمینۀ مهندسی رتبۀ سوم و در زمینۀ علوم کامپیوتر رتبۀ چهارم را در استان انتاریو دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شرایط تحصیل در دانشگاه فناوری انتاریو را شرح خواهیم داد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه فناوری انتاریو

دانشگاه فناوری انتاریو هفت دانشکده دارد: دانشکدۀ کسب‌و‌کار و فناوری اطلاعات، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ انرژی و علوم هسته‌ای، دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه ازاین‌قرارند: حسابداری، ریاضی کاربردی، اخترفیزیک، علوم زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، مطالعات ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، علوم داده، مهندسی خودرو، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی مکاترونیک، مهندسی هسته‌ای، مهندسی نرم‌افزار، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، علوم سلامت، فناوری اطلاعات، بازاریابی، علوم آزمایشگاهی، فناوری نانو، پرستاری، علوم سیاسی و روان‌شناسی.

ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از: علوم زیستی، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، آموزش، مهندسی خودرو، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی هسته‌ای، مدیریت مهندسی، علوم سلامت، فناوری اطلاعات، علوم مواد و پرستاری. دانشگاه فناوری انتاریو رشته‌های متعددی نیز در مقطع دکتری ارائه می‌کند؛ از‌جمله علوم زیستی، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی هسته‌ای، علوم سلامت و علوم مواد.

گفتنی است که برای ثبت‌نام در تمامی رشته‌های این دانشگاه ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۳ (نمرۀ مهارت‌های آن کمتر از ۲۰ نباشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ الزامی است.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه فناوری انتاریو

هزینۀ تحصیل در دانشگاه فناوری انتاریو

شهریۀ تحصیل در این دانشگاه بسته به نوع مدرک و مقطع تحصیلی متفاوت است. در مقطع کارشناسی، شهریۀ رشته‌های علوم سلامت، آموزش، علوم و مدیریت ۲۴هزار دلار کانادا برای سال اول و ۲۱هزار دلار کانادا برای سال‌های بعدی است. شهریۀ رشتۀ علوم کامپیوتر در سال اول و سال‌های بعدی به‌ترتیب ۲۵هزار و ۲۳هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. شهریۀ کارشناسی پرستاری ۲۴هزار دلار کانادا در سال اول و ۲۲هزار دلار کانادا در سال‌های دیگر است. دانشجویان رشتۀ فناوری اطلاعات در سال نخست، ۲۷هزار دلار کانادا و در سه سال بعدی، ۲۵هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند. شهریۀ رشته‌های مهندسی ۳۱هزار دلار کانادا در سال اول و ۲۸هزار دلار کانادا در سال‌های بعدی است. هزینۀ تحصیل در کارشناسی ارشد علوم سلامت، علوم، جرم‌شناسی و رشته‌های دکتری نیز نوزده‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود. همچنین، هزینۀ تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد در زمینه‌های مهندسی و علوم کاربردی و پرستاری به‌ترتیب ۲۵هزار و ۲۳هزار و ۲۱هزار دلار کانادا در سال است.

هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه فناوری انتاریو برای یک سال بسته به نوع اتاق انتخاب از ۳هزار و ۵۰۰ دلار برای اتاق چهارنفره تا ۹هزار و ۵۰۰ دلار برای اتاق یک‌نفره متغیر است. انتخاب برنامۀ غذایی برای برخی از خوابگاه‌ها اجباری است؛ ازاین‌رو، برای برنامۀ غذاییِ هفت‌روزه دو گزینۀ ۵هزار‌و‌۸۰۰دلاری یا ۳هزار‌و‌۱۰۰دلاری و برای برنامۀ غذاییِ پنج‌روزه دوگزینۀ ۵هزار‌و‌۴۰۰دلاری یا ۲هزار‌و‌۹۰۰دلاری را می‌توانید انتخاب کنید.

هزینۀ زندگی در شهر اشاوا

کیفیت زندگی در شهر اشاوا رضایت‌بخش و شاخص‌های قدرت خرید و امنیت و هزینۀ زندگی متوسط است. افزون‌براین، به‌دلیل شاخص بهداشت بسیار بالا و شاخص آلودگی پایین در‌مجموع کیفیت زندگی در این شهر مناسب ارزیابی می‌شود. هزینۀ زندگی برای هر نفر در این شهر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن حدود ۱،۲۰۰ دلار کاناداست. هزینۀ اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۱۹۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. درصورت تمایل به اجارۀ آپارتمان با دو یا چند نفر به‌طور اشتراکی، اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۲۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر تقریباً ۱،۹۰۰ دلار کانادا در ماه است.

منبع: