شهر مونکتون کانادا یکی از سه شهر بزرگ استان نیوبرانزویک درکنار شهرهای سنت‌جان و فردریکتون است. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی سه استان شرقی کانادا، یعنی استان‌های نیوبرانزویک و نوا اسکوشا و پرنس ادوارد، اصطلاحاً به آن‌ها «استان‌های دریایی» (Maritime Provinces) گفته می‌شود. شهر مونکتون در قلب استان‌های دریایی قرار گرفته و مرکز گذر راه‌آهن و جاده‌های این استان‌هاست. این شهر ۱۴۲ کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیتش به بیش از هفتادهزار نفر می‌رسد. منطقۀ مونکتونِ بزرگ بیش از ۱۴۴هزار نفر جمعیت دارد و بزرگ‌ترین منطقۀ شهری استان نیوبرانزویک به‌شمار می‌آید. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، شهر مونکتون کانادا را معرفی می‌کنیم.

تاریخچۀ شهر

در سال ۱۷۶۶، شهر مونکتون با سکونت مهاجرانی که از پنسیلوانیا به آنجا آمده بودند، رسماً تأسیس شد. این شهر به‌افتخار افسر بریتانیایی سرهنگ رابرت مونکتون نام‌گذاری شده است که صد سال پیش‌از‌آن، قلعه‌ای در نزدیکی شهر را فتح کرده بود. تا دهۀ ۱۸۵۰، صنعت کشاورزی به این شهر نرسیده بود و پیش‌‌ازآن، کشتی‌سازی در آنجا بسیار رواج داشت؛ اما در دهۀ ۱۸۶۰، پیشۀ کشتی‌سازی رونق خود را از دست داد و اقتصاد شهر رو‌به‌افول رفت. در سال ۱۸۷۱، شرکت راه‌آهن کانادا تصمیم گرفت دفتر مرکزی خود را در شهر مونکتون تأسیس کند و با توسعۀ صنعت ریلی، اقتصاد این شهر نیز باردیگر احیا شد. گفتنی است دفتر مرکزی این شرکت تا زمان تعطیلی در دهۀ ۱۹۸۰ در این شهر قرار داشت.

اقتصاد شهر مونکتون

شهر مونکتون به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش و قرارگرفتن در بین استان‌های دریایی، از چند قرن گذشته مرکز حمل‌و‌نقل و بازرگانی بوده است. بیش از ۱.۶میلیون نفر تا فاصلۀ سه‌ساعتی از شهر برای اهداف مختلف به مونکتون سفر می‌کنند. همچنین، بخش‌های بیمه، فناوری اطلاعات، آموزش و بهداشت این شهر نقش عمده‌ای در اقتصاد محلی ایفا می‌کنند. دو بیمارستان این شهر بیش از پنج‌هزار نفر را به‌خدمت گرفته‌‌اند. در شهر مونکتون، نرخ بیکاری ۶‌درصد تخمین زده می‌شود که کمتر از میانگین ملی است. ناگفته نماند سه شهرک صنعتی در منطقۀ مونکتون بزرگ قرار دارد. صنعت گردشگری نیز به دلیل تاریخچۀ جذاب شهر و جاذبه‌های طبیعی متعدد در اطراف آن، یکی از صنایع مهم شهر مونکتون به‌شمار می‌رود.

آب‌وهوای شهر

شهر مونکتون تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی دارد و میانگین دمای هوا در طول سال بین منفی ۱۳ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است. بیشینۀ دمای هوا در جولای ۲۵ و کمینۀ آن ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد است. بیشینۀ دمای هوا در ژانویه منفی ۳ درجۀ سانتی‌گراد و کمینۀ آن منفی ۱۳ درجۀ سانتی‌گراد است. افزون‌براین، میزان بارش باران در جولای ۸۴ میلی‌متر و در ژانویه ۳۰ میلی‌متر و میزان بارش برف در ژانویه به‌طور متوسط در‌حدود ۶۷ سانتی‌متر است.

آب وهوای شهر مونکتون

دانشگاه دو مونکتون

دانشگاه دو مونکتون دانشگاهی فرانسوی‌زبان است که در سال ۱۹۶۳ بنیان نهاده شد. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسوی‌زبان در خارج از ایالت کبک به‌شمار می‌آید و بیش از ۴،۹۰۰ نفر دانشجو برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه پردیس این دانشگاه ،مهاجرت تحصیلی به کانادا داشتند. دانشگاه دو مونکتون هشت دانشکده دارد: دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ حقوق. از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشکده‌ها می‌توان به مدیریت، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، علوم کامپیوتر، پرستاری، جنگلبانی و آموزش اشاره کرد. در دانشگاه دو مونکتون، شهریۀ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی ۱۲،۷۰۰ دلار کانادا در سال است که با در‌نظر‌گرفتن هزینه‌های جانبی دیگر مانند بیمه به ۱۳،۸۰۰ دلار کانادا می‌رسد. همچنین، هزینۀ اسکان در دانشگاه حدود ۳،۸۰۰ دلار کانادا و هزینۀ برنامۀ غذایی نیز ۲،۵۰۰ دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

کیفیت و هزینۀ زندگی در شهر مونکتون

کیفیت زندگی در شهر مونکتون از میانگین راضی‌کننده‌ای برخوردار است. شاخص‌های امنیت و بهداشت بالا و شاخص‌های هزینۀ زندگی و ترافیک و آلودگی پایین است. هزینۀ زندگی در شهر مونتکون برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود هزار دلار کاناداست؛ البته این هزینه برای خانوادۀ چهارنفره به ۳،۸۰۰ دلار کانادا می‌رسد.

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۸۳۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۹۰ دلار کانادا در ماه است. افزون‌براین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته ماند قیمت خرید هر مترمربع مسکن در‌حدود ۱،۶۰۰ دلار کاناداست. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و پسماند) و گرمایش و سرمایش برای واحد ۸۵متری ۱۷۰ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابایت‌برثانیه ۸۰ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود.

هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران ارزان‌قیمت پانزده دلار کانادا و هزینۀ تهیه غذا از رستوران گران‌قیمت‌تر برای دو نفر به‌همراه پیش‌غذا و دسر هفتاد دلار کاناداست. شایان ذکر است هزینۀ تهیۀ غذا از رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد دَه دلار است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی ازاین‌قرار است: یک لیتر شیر ۳ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۸ دلار، یک کیلوگرم موز ۲.۵ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۴ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۱.۵ دلار.

در صورت تمایل به کار یا تحصیل در کانادا می توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا از مشاوران ما کمک بگیرید.

منبع: