دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی (UNBC) دانشگاهی کوچک و پژوهش‌محور در شهر پرنس‌جورج استان بریتیش کلمبیاست. در این دانشگاه، بیش از ۳،۵۰۰ نفر دانشجو در بیش از نود رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند که از این میزان ۱۱درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. بودجۀ پژوهش این دانشگاه به بیش از نُه‌میلیون دلار می‌رسد و بیش از سه‌میلیون دلار نیز در قالب کمک‌هزینۀ تحصیلی به دانشجویان اهدا می‌شود. شایان ذکر است از هر چهار نفر دانشجو، یک نفر کمک‌هزینۀ تحصیلی دریافت می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی عبارت‌اند از: انسان‌شناسی، اقتصاد، زبان انگلیسی، جغرافیا، تاریخ، مدیریت گردشگری، علوم سیاسی، حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مطالعات زیست‌پزشکی، زیست‌شیمی و زیست‌شناسی مولکولی، شیمی، علوم کامپیوتر، مدیریت و زیست‌بوم جنگل، فیزیک، روان‌شناسی، حیات‌وحش و آبزیان، مهندسی عمران، فلسفه و زبان روسی.

رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد از این قرارند: اقتصاد، MBA، آموزش، زبان انگلیسی، مطالعات جنسیت، علوم سلامت، تاریخ، شیمی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک، جغرافیا، زیست‌شناسی، جنگلبانی، پرستاری، علوم سیاسی، روان‌شناسی و مددکاری. دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی تنها سه رشتۀ دکتری ارائه می‌کند: علوم سلامت و مطالعات محیط‌زیست و منابع طبیعی و روان‌شناسی.

شایان ذکر است ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ نود (نمرۀ مهارت‌ها از ۲۰ کمتر نباشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها از ۶ کمتر نباشد) برای ثبت‌نام در رشته‌های این دانشگاه الزامی است.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

هزینۀ تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

شهریۀ تحصیل در این دانشگاه برای سی واحد در دو نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی ۲۲هزار دلار کاناداست. علاوه‌بر‌این، هزینه‌های جانبی دیگر مانند بیمه و کتاب حدود دوهزار دلار کانادا به این مبلغ اضافه می‌کند و مجموع هزینۀ تحصیل را به ۲۴هزار دلار کانادا می‌رساند. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی پنج‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود که با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی دیگر، درمجموع به هشت‌هزار دلار کانادا می‌رسد. هزینۀ اجاره یک اتاق در پردیس دانشگاه برای یک نیمسال تحصیلی نزدیک به ۲،۵۰۰ دلار کاناداست. در‌صورت تمایل، دانشجویان می‌توانند برنامۀ غذایی هفت‌روزه یا پنج‌روزه نیز دریافت کنند که هزینۀ آن به‌ترتیب ۲،۴۸۵ و ۲،۲۰۶ دلار کانادا برای هر نیمسال است.

دانشگاه بریتش کلمبیای شمالی بیش از چهارصد عنوان اسکالرشیپ ارائه می‌کند که کمتر از ۲۰درصد آن‌ها به ارائۀ درخواست نیاز دارند و در اکثر مواقع، دانشجوی دارای شرایط دریافت اسکالرشیپ به‌صورت خودکار در نظر گرفته می‌شود. این اسکالرشیپ‌ها عبارت‌اند از: اسکالرشیپ دانشجویان تازه‌وارد، اسکالرشیپ دانشجویان در حال تحصیل، اسکالرشیپ مختص به دانشجویان کارشناسی، اسکالرشیپ مختص به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اسکالرشیپ ورزشی و اسکالرشیپ‌های مختص به هر رشتۀ تحصیلی. برای مثال، دانشجویانی که از دبیرستان و برای اولین‌بار وارد دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی شده‌اند، به‌صورت خودکار بخت دریافت دو اسکالرشیپ ۲،۵۰۰ و ۵،۵۰۰دلاری کانادا را دارند.

آشنایی با شهر پرنس‌جورج

کیفیت زندگی در شهر پرنس‌جورج از میانگین رضایت‌بخشی برخوردار است. شاخص‌های قدرت خرید و بهداشت در این شهر بالا و شاخص‌های ترافیک و آلودگی پایین هستند. هزینۀ زندگی هر نفر در این شهر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شود. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر نزدیک به ۱،۰۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر تقریباً ۹۵۰ دلار کاناداست. ناگفته نماند هزینۀ اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر حدوداً ۱،۶۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان در خارج از مرکز شهر به‌طور متوسط ۱،۴۰۰ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود. هزینۀ قبوض ماهانه (آب و برق و بازیافت) و سرمایش و گرمایش آپارتمان ۸۵متری در شهر پرنس‌جورج ۲۱۰ دلار کانادا و هزینۀ اینترنت ADSL نامحدود با سرعت ۶۰ مگابایت‌برثانیه نیز تقریباً ۸۰ دلار کانادا در ماه است.

منبع: