تمامی افراد در سراسر دنیا هدف و آرزویی برای خود دارند و کسی نیست که بتواند آن‌ها را از هدف‌ها و آرزوهایشان‌ دور کند؛ مگر خودشان. به‌بیانِ‌بهتر، شرایطی که در آن به دنیا آمده‌اید و زندگی می‌کنید، نمی‌تواند شما را از آنچه آرزوی داشتن و انجامش را دارید، دور کند و تنها عامل بازدارنده خودتان و افکارتان است. بنابراین اگر با معلولیت به‌دنیا آمده‌اید یا در‌حال‌حاضر با نوعی معلولیت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، نباید خود را از اهداف و آرزوهایتان دور کنید. چه بسیارند افراد معلولی که تمایل دارند به کشوری پیشرفته مهاجرت و در دانشگاه‌های برتر جهان تحصیل کنند؛ اما گمان می‌کنند به‌دلیل شرایط ویژه‌شان نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

این روزها مهاجرت معلولین به آلمان و تحصیل آن‌ها در این کشور یکی از موضوع‌هایی است که ذهن بسیاری از معلولین را به‌خود مشغول کرده است. باید به این دسته از افراد بگوییم نگران نباشید؛ زیرا شما هم می‌توانید در این کشور تحصیل کنید و به آرزوهایتان برسید. در این مقاله، اطلاعات بیشتری دربارۀ مهاجرت تحصیلی به آلمان برای معلولین ؛نظیر چگونگی مهاجرت معلولین به آلمان، اتحادیۀ دانشجویی آلمان، مراکز دانشگاهی برای دانشجویان معلول و بورسیه برای دانشجویان معلول در آلمان ارائه خواهیم داد.

چگونگی مهاجرت معلولین به آلمان

دانشگاه‌های موجود در سراسر آلمان برای دانشجویان با نیازهای ویژه (معلول) کمک‌های خاصی در نظر گرفته‌اند. این کمک‌ها مشاوره‌هایی دربارۀ تحصیل و اطلاعاتی دربارۀ مسکن و حمایت‌های مالی برای هزینه‌های مازادی را شامل می‌شود که ممکن است دراثر ناتوانی یا بیماری‌تان متحمل شوید. این کمک در مکان‌های متنوعی دردسترس است و دانشگاه (Studentenwerk) یا دیگر سازمان‌های غیرانتفاعی به‌صورت مستقیم اعطا می‌کنند. کمک‌های یادشده با هدف ایجاد زمینه‌ای مناسب برای دانشجویان ناتوان و معلول در نظر گرفته شده است که از این طریق بتوانند از امکانات و فرصت‌هایی استفاده کنند که برای دانشجویان عادی و غیرمعلول دردسترس است. به‌عبارت‌دیگر، تمام تلاش این مؤسسه‌ها ایجاد شرایطی مشابه با دانشجویان عادی است.

اتحادیۀ دانشجویی آلمان

اتحادیۀ دانشجویی آلمان که به زبان آلمانی  با عنوان Deutsches Studentenwerk شناخته می‌شود، پیشنهادهایی در حوزۀ حمایت و پشتیبانی از دانشجویان فعلی و آینده در زمینه‌های متعددی ارائه می‌دهد. این مؤسسه که در بیشتر دانشگاه‌های آلمان فعال است، برای دانشجویان معلول و ناتوان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا بیشتر اطلاعات خاص و مربوط به این موضوع (کمک‌های ویژۀ دانشجویان معلول) را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشجویان معلولی که قصد دارند در آلمان تحصیل کنند، باید بدانند که بیشترِ دانشگاه‌های این کشور ازطریق اتحادیۀ دانشجویی (Studentenwerk) مشاوره‌های متعددی به دانشجویان ناتوان می‌دهند؛ بنابراین، بد نیست ابتدا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا دربارۀ چگونگی مهاجرت معلولین به آلمان اطلاعات بیشتری به‌دست آورید. در این مرکز، مشاوران شما را با اطلاعاتی کلی دربارۀ تحصیل در آلمان و نحوۀ آزمون‌دادن با‌توجه‌به شرایط و دیگر موضوع‌های مربوط به معلولیت‌ و مشکلات مالی احتمالی شما آشنا می‌کنند. همان‌طور‌که می‌دانید، تمام دانشجویان بین‌المللی باید در طول دورۀ تحصیل از بیمۀ سلامت دانشجویی بهره ببرند؛ البته اگر معلول باشند، باید این موضوع را جد‌ی‌تر بگیرند؛ زیرا از پوشش درمانی مناسبی برای ناتوانی یا بیماری خود باید استفاده کنند. بنابراین در‌صورت تمایل به تحصیل در آلمان، باید هرچه زودتر برای دریافت بیمۀ سلامت اقدام کنید.

مراکز دانشگاهی برای دانشجویان معلول

مراکز بین‌المللی دانشگاه‌ها اطلاعاتی دربارۀ رشته‌ها، تحصیل در دانشگاه، ثبت‌نام و… را دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد که می‌توانید ازطریق مطرح‌کردن سؤال‌های خود با آن‌ها، دربارۀ خدمات درنظرگرفته‌شده برای دانشجویان معلول مطلع شوید. کارکنان دانشگاه ممکن است شما را به‌سمت اتحادیۀ دانشجویی محلی یا دفاتر مشاورۀ مخصوص دانشجویان معلول یا مبتلا به بیماری مزمن هدایت کنند. افزون‌براین، کمک‌ها و پشتیبانی‌های زیادی به‌صورت آنلاین برای این دانشجویان فراهم است. مؤسسۀ تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) اطلاعاتی دربارۀ حمایت از دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این سازمان به کارکنان دانشگاه دربارۀ نیازهای ویژۀ این دسته از دانشجویان آموزش می‌دهد و دانشجویان می‌توانند برای هزینه‌های مازادی که متحمل می‌شوند، مانند زمان بیشتر برای تحصیل و معلمی برای زبان اشاره، درخواست کمک‌هزینه دهند.

وبگاه دانشگاه مدنظر یا اتحادیۀ دانشجویان مرتبط نیز اطلاعاتی به‌منظور برقراری ارتباط با آن‌ها دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان ناتوان می‌توانند با مراجعه به مرکز بین‌الملل یا مرکز دانشجویان معلول در دانشگاه انتخابی‌شان، از ارائۀ خدمات به دانشجویان معلول در دانشگاه مطمئن شوند؛ زیرا این مرکز می‌تواند دربارۀ خدمات دردسترس برای دانشجویان معلول یا مبتلا به بیماری مزمن اطلاعاتی ارائه دهد. کمک‌های درنظرگرفته‌شده برای دانشجویان معلول بسیار متنوع است. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: دسترسی به صندلی چرخ‌د‌ار (ویلچیر)، حمایت مالی برای تجهیزات موردنیاز، کمک در روند تحصیلات و… .

ناگفته نماند اتحادیۀ دانشجویی در آلمان (Studentenwerk) اقامتگاه‌هایی ویژه دراختیار دانشجویان معلول قرار می‌دهد. این اقامتگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای دانشجویان با ناتوانی‌های جسمانی مانند اختلالات بینایی یا نیازمند به ویلچیر مناسب هستند. در انتهای این بخش، باید بگوییم به‌منظور تأمین کمک‌هزینۀ مالی موردنیاز باید ثابت کنید که تمام هزینه‌های مازادتان به ناتوانی شما مربوط است. همچنین، از افتتاح حساب بانکی بلوکه‌شده مطمئن شوید؛ زیرا به‌عنوان دانشجویی بین‌المللی به تمکّن مالی نیاز دارید.

بورسیه برای دانشجویان معلول در آلمان

معمولاً بورسیه‌ای مختص دانشجویان معلول در آلمان وجود ندارد؛ اما آنان می‌توانند برای بورسیه‌های دردسترس دانشجویان سالم و عادی اقدام کنند و در این زمینه محدودیتی ندارند. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، کمک‌هزینه‌های متعددی برای جبران هزینه‌های مربوط به ناتوانی این دانشجویان در‌اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ اما هیچ‌کدام از این کمک‌ها در روند اعطای بورسیه از BAföG (در‌صورت مشمول شرایط‌ بودن) محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. همچنین علاوه‌بر بورسیه‌های استاندارد دردسترس، DAAD می‌تواند هزینه‌های اضافه‌ای را تا دَه‌هزار یورو پوشش دهد که منابع مالی دیگر آن‌ها را پوشش نمی‌دهند. مشاوران دانشگاه نیز اطلاعاتی دربارۀ BAföG در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیه‌های تحصیلی آلمان، می‌توانید به صفحۀ مرتبط به آن مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع:

https://www.expatrio.com/studying-germany/studying-germany/stuyding-germany-disability