دانشگاه ویلفرد لوریه که به‌افتخارِ هفتمین نخست‌وزیر کانادا نام‌گذاری شده، دانشگاهی دولتی در شهر واترلو استان انتاریوست و تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۱۱ بازمی‌گردد. این دانشگاه سه پردیس در شهرهای واترلو و برنت‌فورد و میلتون دارد و پذیرای بیش از بیست‌هزار دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشگاه ویلفرد لوریه یکی از دانشگاه‌های محبوب در میان دانشجویان بین‌المللی است؛ چراکه بیش از ۹۴درصد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه در کمتر از یک ‌سال مشغول کار شده‌اند. همچنین در چهار سال گذشته، این دانشگاه رتبۀ نخست کشوری را درزمینۀ «زندگی در پردیس» و «فعالیت‌های فوق‌برنامه» کسب کرده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه ویلفرد لوریه را معرفی خواهیم کرد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه ویلفرد لوریه

دانشگاه ویلفرد لوریه نُه دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم انسانی و دانشکدۀ مددکاری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: انسان‌شناسی، علوم آب، باستان‌شناسی، بیوشیمی، زیست‌شناسی، مدیریت، شیمی، ارتباطات، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، علوم داده، رسانۀ دیجیتال و روزنامه‌نگاری، اقتصاد، حسابداری، آموزش، زبان انگلیسی، فیلم، جغرافیا، علوم سلامت، تاریخ، ریاضیات، موسیقی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان.

همچنین، برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ویلفرد لوریه ازاین‌قرارند: علوم کامپیوتر، علوم سیاسی، MBA، شیمی، ارتباطات، موسیقی، تحلیل فرهنگی، آموزش، زبان انگلیسی و فیلم، جغرافیا، تاریخ، مدیریت، ریاضیات، موسیقی‌درمانی، فلسفه، روانشناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی و الهیات.

این دانشگاه در مقطع دکتری نیز چندین رشتۀ تحصیلی ارائه می‌کند؛ ازجمله زیست‌شناسی و علوم شیمی، زبان انگلیسی و فیلم، جغرافیا، تاریخ، روابط انسانی، مدیریت، مدل‌های ریاضی و آمار، روان‌شناسی و مددکاری. ناگفته نماند که برای تحصیل در رشته‌های این دانشگاه ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۳ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۲۰ باشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۶ باشد) الزامی است.

هزینۀ تحصیل و اسکالرشیپ

هزینۀ شهریۀ تحصیل در رشته‌های دانشگاه ویلفرد لوریه به‌طور میانگین بین ۲۷هزار تا ۳۱هزار دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی است. علاوه‌بر‌آن، هزینه‌های دانشجویی مانند بیمه و کتاب تقریباً به ۳‌هزار تا ۴‌هزار دلار کانادا و هزینۀ اسکان در پردیس‌های دانشگاه بسته به واحد مکان و نوع اتاق به ۵‌هزار تا ۹ هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. همچنین، هزینۀ برنامۀ غذایی برای دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های پردیس از ۲هزار تا ۵ هزار دلار متغیر است. روی‌هم‌رفته، هزینه‌های هر دانشجوی بین‌المللی اعم از هزینۀ تحصیل و اسکان و خوراک سالانه حدوداً به ۴۱هزار تا ۴۹هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشجویان پذیرفته‌شده در این دانشگاه به‌صورت خودکار نامزد دریافت اسکالرشیپ مختص دانشجویان تازه‌وارد هستند. البته میزان این اسکالرشیپ بسته به معدل دانشجو متفاوت است؛ دانشجویان با معدل نوزده به بالا ۵،۰۰۰ دلار کانادا، معدل هجده تا نوزده ۲،۰۰۰ دلار کانادا، معدل هفده تا هجده ۱،۵۰۰ دلار کانادا و معدل شانزده تا هفده ۱،۰۰۰ دلار کانادا دریافت می‌کنند.

منبع: