در میان کشورهای اروپایی، آلمان اقتصادی قدرتمند دارد و فرصت‌های شغلی فراوانی دراختیار افراد قرار می‌دهد. همچنین، این کشور همواره از نیروهای باصلاحیت در حوزه‌های موردنیاز استقبال و شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرده است که افراد علاقه‌مند به کار در آلمان بتوانند شغل دلخواهشان را بیابند. درحقیقت، این کشور با فراهم‌آوردن امکان دریافت ویزای جستجوی کار آلمان یا همان ویزای جاب سیکر آلمان، فرصت جست‌وجوی کار به‌مدت حداکثر شش ماه را به متقاضیان شغل می‌دهد. همچنین، همان‌طور‌که می‌دانید، اروپاییان به دریافت ویزای جستجوی کار آلمان نیازی ندارند. در‌ادامه، اطلاعات بیشتری دربارۀ ویزای جستجوی کار آلمان ارائه خواهیم داد.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ، از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

ویزای جستجوی کار آلمان چیست؟

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، افرادی که اهل اروپا و مناطق اقتصادی این قاره و نیز کشور سوئیس هستند، به دریافت ویزای جستجوی کار این کشور نیازی ندارند؛ اما شهروندان غیراروپایی که تمایل دارند در آلمان شغل پیدا کنند، باید پیش از رفتن به این کشور، برای دریافت ویزای جست‌وجوی کار اقدام کنند. این ویزا به افراد امکان می‌دهد که تا شش ماه به‌دنبال کار باشند. برای دریافت این ویزا نیز، باید بدانند علاوه‌بر ارائۀ مدارک موردنیاز، داشتن مهارت و تجربه و تحصیلات لازم است. بعد از یافتن شغل مناسب، باید برای اجازۀ کار یا ویزا پیش از شروع کار در آلمان اقدام کنند. نکتۀ دیگر دربارۀ ویزای جستجوی کار این است که اگر فردی موفق نشود شغل مناسب بیابد، باید بعد از شش ماه به کشورش بازگردد.

معیارهای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

پس از آشنایی با اطلاعاتی دربارۀ ویزای جستجوی کار در آلمان، باید با معیارهای موردنیاز برای دریافت آن آشنا شد. متقاضیان دریافت این ویزا باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد ترجیحاً از دانشگاه‌های آلمان داشته باشند؛ البته مدرک معادل نیز ممکن است پذیرفته شود. افزون‌براین، داشتن حداقل پنج سال سابقۀ کار در زمینۀ کاری مرتبط موردنیاز است. تمکّن مالی کافی برای هزینه‌های مربوط به زندگی در طول مدت جست‌وجوی کار (شش ماه) و بیمۀ سلامت و محلی برای زندگی از دیگر معیارهایی است که متقاضیان باید از آن برخوردار باشند. در‌ادامه، با مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای جستجوی کار  این کشور آشنا خواهیم شد:

  • گذرنامۀ معتبر (حداقل حداقل هجده ماه تا ابطال زمان داشته باشد)
  • فتوکپی گذرنامه
  • سه عکس گذرنامه‌ای
  • انگیزه‌نامه یا کاورلتر (در این نامه، متقاضیان باید اهداف خود برای استخدام را بنویسند و برای هرکدام دلایلی ارائه دهند. این نامه باید به زبان آلمانی نوشته شود)
  • مدارکی درزمینۀ صلاحیت در حوزۀ مرتبط با شغل مدنظر
  • رزومه (باید با ذکر جزئیات به زبان و ساختار آلمانی باشد)
  • گواهی مدرکی دال بر داشتن محلی برای زندگی در طول مدت جست‌وجوی کار
  • گواهی تمکّن مالی (دربارۀ این موضوع باید بدانید که اگر تمایل دارید به شهری گرا‌ن‌تر مانند مونیخ بروید، مبلغ موردنیاز برای تمکّن مالی بیشتر خواهد بود. برای گواهی تمکّن مالی نیز، می‌توانید از راه‌های دیگری مانند گزارش حساب بانکی یا حساب بانکی بلوکه‌شده استفاده کنید)
  • مدارکی دربارۀ وضعیت شخصی در کشور مبدأ (مانند گواهی تولد و گواهی ازدواج)
  • گواهی بیمۀ سلامت

در انتهای این بخش، باید بگوییم که داشتن مدرک زبان آیلتس (به‌طورکلی گواهی تسلط بر زبان انگلیسی) نیاز نیست؛ اما از داوطلبان خواسته می‌شود که به زبان آلمان تسلط داشته باشند؛ البته گواهی یا مدرکی در‌این‌باره برای دریافت ویزای جستجوی کار، نیاز نخواهد بود.

مراحل اقدام برای دریافت ویزای جستجوی کار

به‌منظور اقدام برای دریافت ویزای جستجوی کار این کشور، باید مراحلی طی شود که اولین گام آن، دانلود فرم ویزا از وبگاه کنسولگری آلمان در کشور مبدأ و تعیین وقت برای مصاحبه در سفارت یا مرکز کنسولگری است. قرارملاقات‌ها باید سه ماه پیش‌تر رزرو شوند؛ بنابراین، این کار باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. همچنین، بهتر است در زمان انتظار برای روز مصاحبه مدارک لازم را آماده کنید. در روز موعود، تمامی مدارک موردنیاز اشاره‌شده را همراه داشته باشید؛ حتی اگر آن‌ها را به‌صورت آنلاین اسکن کرده‌اید. زمان مصاحبه نیز حدود دَه دقیقه است و باید به پرسش‌هایی نظیر انگیزۀ رفتن به آلمان پاسخ دهید. اگر متقاضی پس از انجام مصاحبه و دیگر مراحل مرتبط پذیرفته شود، چهار تا شش هفته بعد این ویزا را دریافت خواهد کرد؛ البته مدتی بین چهار تا پنج ماه را برای انجام کل مراحل باید در نظر بگیرد.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقمندید با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع:

https://www.expatrio.com/living-germany/visa-germany/german-job-seeker-visa