دانشگاه سنت ماریز در سال ۱۸۰۲ در شهر هالیفاکس استان نوا اسکوشا تأسیس شد. هم‌اکنون، این دانشگاه پذیرای بیش از هفت‌هزار نفر دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است و هرساله بیش از ۱،۵۰۰ مدرک دانشگاهی و پایان‌دوره به فارغ‌التحصیلان اعطا می‌کند. دانشگاه سنت ماریز سالانه بیش از ۷.۶میلیون دلار هزینۀ کمک‌تحصیلی به دانشجویان اهدا و بیش از ۸میلیون دلار از منابع غیردولتی بودجۀ پژوهشی دریافت می‌کند. مدرسۀ کسب‌وکار این دانشگاه یکی از مدارس برتر در زمینۀ مدیریت و تنها دانشگاه کانادایی است که رشتۀ کارشناسی کارآفرینی ارائه می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه سنت ماریز را معرفی خواهیم کرد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه سنت ماریز

دانشگاه سنت ماریز چهار دانشکده در خود جای داده ‌است: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ کسب‌وکار و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: حسابداری، انسان‌شناسی، مطالعات خاور دور، اخترفیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، اقتصاد، زبان انگلیسی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی معدن، کارآفرینی، علوم محیط‌زیست، مطالعات سینمایی، زبان فرانسوی، جغرافیا، زمین‌شناسی، زبان آلمانی، مدیریت کسب‌وکار جهانی، تاریخ، مدیریت منابع انسانی، مطالعات بینافرهنگی، زبان‌شناسی، بازاریابی، ریاضیات، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، مطالعات مذهبی و جامعه‌شناسی.

تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سنت ماریز نیز از این قرارند: جرم‌شناسی، جغرافیا،  تاریخ،  فلسفه،  مطالعات توسعه بین‌المللی،  مطالعات زنان، MBA،  امورمالی،  اقتصاد،  کارآفرینی،  مدیریت،  علوم کاربردی،  نجوم،  روان‌شناسی و  تحلیل داده. این دانشگاه تعداد محدودی رشته در مقطع دکتری نیز ارائه می‌کند؛ ازجمله مطالعات توسعۀ بین‌المللی، مدیریت، علوم کاربردی، نجوم و روان‌شناسی.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه سنت ماریز

هزینۀ تحصیل در دانشگاه سنت ماریز

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی با فرض سی ‌واحد در هر سال تحصیلی، حدوداً بیست‌هزار دلار کاناداست. علاوه‌بر شهریۀ تحصیل، هزینه‌های دیگر مانند بیمه و کتاب‌های درسی به ۳،۱۰۰ دلار کانادا می‌رسد. شهریۀ تحصیل در بیشترِ رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه سنت ماریز بین سیزده‌هزار تا هجده‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. البته شهریۀ تحصیل در رشتۀ کارشناسی ارشد تحلیل داده ۲۹هزار و رشتۀ MBA 30هزار دلار کاناداست. هزینۀ سالانۀ اسکان در پردیس دانشگاه در اتاق یک‌خوابه ۷،۵۰۰ و دوخوابه ۶،۰۰۰ هزار دلار کانادا برآورد می‌شود. درصورتی‌که تمایل داشته باشید در هر هفت روز هفته برنامۀ غذایی دریافت کنید، هزینۀ آن حدود ۲،۵۰۰ دلار کانادا برای یک سال است.

دانشجویانی که برای مقطع کارشناسی در دانشگاه سنت ماریز پذیرفته شده‌اند، اگر معدلشان پانزده و بیشتر باشد، به‌صورت خودکار برای دریافت اسکالرشیپ مختص دانشجویان تازه‌وارد در نظر گرفته می‌شوند. همچنین، این دانشجویان می‌توانند برای دریافت دیگر اسکالرشیپ‌های دانشگاه فرم پر کنند. اسکالرشیپ‌های دیگر دانشگاه هرکدام شرایط خاص خود را دارند؛ ازجمله سابقۀ فعالیت‌های فوق‌برنامه و داوطلبانه و دستاوردهای آکادمیک یا نیاز مالی.

شرایط زندگی در هالیفاکس

شهر هالیفاکس پایتخت استان نوا اسکوشاست و سالانه بیش از سی‌هزار نفر دانشجو برای تحصیل در مراکز آموزش عالی به این شهر مهاجرت می‌کنند. آب‌وهوای این شهر در‌مقایسه‌با دیگر شهرهای کانادا مطبوع‌تر است؛ به‌گونه‌ای که حداکثر دمای هوا در تابستان به ۲۲ و حداقل دمای هوا در زمستان به منفی ۵ درجۀ سانتی‌‌گراد می‌رسد. هزینۀ زندگی در شهر هالیفاکس برای هر ‌نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجارۀ مسکن، حدود ۱،۲۰۰ دلار کانادا در ماه تخمین زده می‌شود. شایان ذکر است اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ دلار کاناداست. در‌صورت تمایل به تقسیم اجاره‌بها با چند هم‌خانه، هزینۀ اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۲،۲۰۰ و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱،۶۰۰ دلار کانادا می‌رسد.

منبع: