تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا یکی از مدارک مهم برای دریافت این نوع ویزا (ویزای نوع D) است. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا به‌منظور اخذ ویزای تحصیلی این کشور، باید تمکن مالی را به‌همراه سایر مدارک موردنیاز به سفارت ارائه دهند.

گواهی تمکن مالی چست؟

به زبان ساده، می‌توان گفت گواهی تمکن مالی (Bank statement) سندی معتبر و رسمی‌‌‌ است که در بانک صادر و در آن، موجودی انواع حساب‌‌‌های شما و نرخ برابری آن به ارز درخواستی متقاضی (دلار یا یورو) نوشته می‌‌‌شود. این گواهی نشان می‎دهد که چقدر پول در حسابی مشخص دارید و نیز در دوره‌ای مشخص (بسته به درخواست متقاضی)، تراکنش مالی‌تان چقدر است. ناگفته نماند این گواهی بنا به درخواست شما به دو زبان انگلیسی و فارسی ارائه می‌‌‌شود. درحقیقت دانشجویان با ارائۀ این گواهی، نشان می‌دهند که در طول تحصیل (یک سال تحصیلی) می‌توانند بدون مشکل هزینه‌های تحصیل و زندگی را پرداخت کنند و از بابت تأمین هزینه‌ها با مشکل مواجه نخواهند شد.

مدارک موردنیاز برای دریافت گواهی تمکن مالی

برای دریافت این گواهی، باید به‌همراه مدارک زیر به بانک مراجعه کنید:

  1. ارائۀ کارت ملی متقاضی؛
  2. ارائۀ اصل و کپی گذرنامۀ متقاضی؛
  3. ارائۀ اصل وکالت‌نامۀ نمایندۀ قانونی درصورت وکالت به غیر؛
  4. ارائۀ فرم تکمیل‌شدۀ درخواست صدور گواهی تمکن مالی.

نکات مهم دربارۀ دریافت گواهی تمکن مالی

برای درخواست گواهی تمکن مالی، به این نکات دقت کنید:

  1. گواهی در سربرگ مخصوص بانکی صادر شود؛
  2. گواهی بانک به نام شخص اقدام‌کننده باشد؛
  3. اطلاعات تماس بانک مانند نشانی پستی و شماره‌تماس و آدرس ایمیل در گواهی ذکر شده باشد؛
  4. شماره‌حساب در آن درج شده باشد؛
  5. از تاریخ افتتاح حساب حداقل شش ماه باید گذشته باشد؛
  6. سعی کنید تمام پول را شش ماه قبل از گرفتن گواهی در حساب نگه دارید؛
  7. اجازه دهید پول تا زمان مشخص‌شدن وضعیت ویزا در حسابتان باقی بماند؛
  8. بهتر است پولِ در حسابتان کمی بیشتر از رقم درخواستی سفارت یا دانشگاه باشد؛ البته این رقم نباید به‌طور درخورملاحظه‌ای بیشتر از میزان تعیین‌شده باشد.

مقدار تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا

براساس روند جدید صدور روادید تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰، تمام دانشجویانی که قصد دارند در نیمسال اول در یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشدِ دانشگاه‌های ایتالیا ثبت‌نام کنند، برای گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا باید گواهی تمکن مالی ارائه دهند. مدرک استطاعت مالی (شخصی یا خانواده) برای پوشش طول مدت تحصیل در ایتالیا، معادل ۴۵۹.۸۳ یورو در ماه (معادل ۵.۹۷۷.۷۹ یورو در سال) است. از‌این‌رو، متقاضی می‌تواند ترجمۀ انگلیسی صورت‌حساب بانکی سه ماه آخر خود یا یکی از والدین و ترجمۀ ایتالیایی یا انگلیسی شناسنامۀ صاحب حساب و سایر اطلاعات مربوط به درآمد خانواده، مانند قرارداد کاری و بیمۀ تأمین اجتماعی و اقرارنامۀ مربوط به درآمد را ارائه کند.

منابع

https://ambteheran.esteri.it/ambasciata_teheran/fa