یکی از سؤال‌های مهم درزمینۀ مهاجرت انتخاب محل زندگی است. درنظرگرفتن بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت می‌تواند نقش مهمی در کیفیت زندگی پس از مهاجرت ایفا کند؛ اما معیارهای انتخاب برای هر شخص متفاوت است. برخی از این معیارها عبارت‌اند از: شرایط تحصیل، شرایط کار، هزینۀ خرید و اجارۀ مسکن، هزینۀ زندگی، درصد جمعیت مهاجران و آب‌وهوا. بدیهی است که شهرهای بزرگ و مشهور کانادا مانند تورنتو یا ونکوور همواره در این فهرست قرار دارند؛ اما نباید شهرهای کوچک‌تر واقع در نزدیکی شهرهای بزرگ را نادیده گرفت. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت را نام می‌بریم.

شهر لونگوی استان کبک

در سال‌های اخیر، استان کبک بیش از گذشته پذیرای مهاجران بوده و به نقش آن‌ها در اقتصاد استان توجه ویژه‌ای کرده است. در‌صورتی‌که با زبان فرانسوی آشنا هستید یا تمایل دارید آن را یاد بگیرید‌، شهرهای استان کبک، به‌ویژه منطقۀ مونترال، از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت هستند. جمعیت مهاجران منطقۀ مونترال بیش از ۲۳درصد است که از میانگین کشوری بیشتر است. شهر لانگوی کمتر از ۲۴۰هزار نفر جمعیت دارد و هزاران نفر هرروزه برای کار به شهر مونترال سفر می‌کنند. شایان ذکر است آژانس ملی فضانوردی کانادا در این شهر قرار دارد و به‌طورکلی، بازار صنعت هوانوردی در آن پررونق است. شهر لانگوی از شهرهایی به‌شمار می‌رود که جمعیت آن رو‌به‌افزایش است و هر‌ساله مهاجران بیشتری به‌خود جلب می‌کند.

شهر مارکام استان انتاریو

شهر مارکام استان انتاریو

شهر مارکام بیش از ۳۳۰هزار نفر جمعیت دارد و در شمال شهر تورنتو و در منطقۀ تورنتوِ بزرگ (GTA) قرار گرفته است؛ درنتیجه بهترین شرایط تحصیل و کار در آن فراهم است. بیش از ۵۰درصد جمعیت شهر مارکام از مهاجران تشکیل شده است و نیمی از این جمعیت چینی هستند. همچنین، بیش از هزار شرکت صنعتی، مالی، فناوری و علوم زیستی در شهر مارکام فعالیت می‌کنند و بازار کار مناسبی برای افراد ماهر و باتجربه فراهم شده است؛ به همین سبب یکی از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت به شمار می‌آید. سرانۀ درآمد خانوار در این شهر حدود ۱۱۲هزار دلار در سال است و ساکنان شهر مارکام می‌توانند پس از پنج سال صاحب خانه شوند. ناگفته نماند دمای هوای مارکام در ۲۱۷ روز از سال بالای صفر درجه است.

شهر میسیساگا استان انتاریو

یکی دیگر از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت شهر میسیساگا است. این شهر در شرق شهر تورنتو قرار دارد و با جمعیتی افزون‌بر هشتصدهزار نفر، یکی از شهرهای بزرگ کاناداست. بیش از ۵۰درصد ساکنان این شهر مهاجر هستند و در سطح شهر، با زبان‌های عربی، لهستانی، اوکراینی، روسی، هندی، فارسی، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی، کره‌ای و چینی با یکدیگر صحبت می‌کنند. به‌همین‌دلیل، مهاجران تازه‌وارد به‌راحتی می‌توانند هم‌زبانان خود را پیدا کنند و با شهر آشنا شوند. بسیاری از دفاتر مرکز شرکت‌های بزرگ فناوری، الکترونیک، داروسازی، بانکداری و حمل‌ونقل در شهر میسیساگا قرار دارند. فرودگاه بین‌المللی پیرسون نیز در مرز شهرهای تورنتو و میسیساگا قرار دارد که یکی از قطب‌های صنعت هوانوردی کانادا به‌شمار می‌آید. سرانۀ درآمد خانوار حدود صدهزار دلار کاناداست و پس از چهارونیم سال، می‌توان در این شهر صاحب خانه شد. گفتنی است دمای هوای میسیساگا در ۱۷۴ روز از سال بالای صفر درجه است.

شهر اتاوا استان انتاریو

شهر اتاوا استان انتاریو

شهر اتاوا پایتخت کاناداست و با جمعیتی بیش از نهصدهزار نفر، ویژگی‌های جذاب بسیاری برای مهاجران دارد و یکی از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت است. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: وجود تعداد چشمگیری از مراکز درمانی و بهداشتی طرازاول کانادا‌ و برگزاری رویدادهای فرهنگی متعدد و دسترسی آسان به گردشگاه‌های طبیعی در‌مقایسه‌با شهرهایی مانند ونکوور یا تورنتو یا مونترال‌. دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر شهر اتاوا رشته‌های مختلفی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌کنند. ناگفته نماند صنعت گردشگری یکی از صنایع بزرگ این شهر است. سرانۀ درآمد خانوار حدود صدهزار دلار کانادا در سال است و در کمتر از چهار سال، می‌توان در اتاوا خانه خرید. دمای هوای این شهر در ۲۱۱ روز از سال بالای صفر درجه است.

شهر تورنتو استان انتاریو

شهر تورنتو یکی از شهرهای بزرگ و مشهور کانادا و انتخاب بسیاری از مهاجران است. صنعت فیلم و سینما نقش مهمی در اقتصاد این شهر ایفا می‌کند و بزرگ‌ترین مرکز صنایع و فناوری در غرب کشور است. این شهر دانشگاه‌های بنام و معتبری مانند دانشگاه تورنتو را در خود جای داده و شرکت‌های استارت‌آپی زیادی در این شهر پاگرفته‌اند. از معایب زندگی در شهر تورنتو به دو عیب می‌توان اشاره کرد: ۱. سیستم درمان: گاهی با تأخیر و زمان انتظار طولانی همراه است؛ ۲. آب‌وهوا: زمستان‌های بسیار سرد و طولانی دارد. با این حال، شهر تورنتو همچنان یکی از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت به‌شمار می‌آید. سرانۀ درآمد خانوار تقریباً نودهزار دلار کانادا در سال است و پس از پنج سال، می‌توان در تورنتو خانه‌دار شد.

شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا

شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا

در این فهرست، ونکوور به‌دلیل سیستم بهداشتِ بهتر از شهر تورنتو پیشی گرفته ‌است. آب‌وهوای معتدل و زمستان‌های نه‌چندان سرد این شهر نیز شهرت دارد. بندر شهر ونکوور بزرگ‌ترین بندر کانادا و یکی از بنادر بزرگ آمریکای‌شمالی است. همچنین، صنایع بزرگی مانند نرم‌افزار، فیلم و رسانه، زیست‌فناوری، انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای، معدن و گردشگری در این شهر رونق دارند. دلیل اصلی قرارنگرفتن ونکوور در صدر فهرست بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت، هزینۀ گران مسکن در این شهر است. برای نمونه، اجاره‌بهای واحد یک‌خوابه در شهر ونکوور به‌طور میانگین به حدود دوهزار دلار کانادا می‌رسد. سرانۀ درآمد خانوار حدود ۸۱هزار دلار کانادا در سال است و خرید خانه در این شهر دَه سال طول می‌کشد. شایان ذکر است دمای هوا در این شهر در ۳۲۸ روز از سال بالای صفر درجه است.

شهر کلگری استان آلبرتا

شهر کلگری نیز یکی از بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت است. این شهر بزرگ‌ترین شهر آلبرتا و سومین شهر بزرگ کاناداست. شهر کلگری موقعیت‌های شغلی و تحصیلی فراوانی ارائه می‌کند و هزینۀ زندگی در آن مقرون‌به‌صرفه است. در‌مقایسه‌با میزان جمعیت این شهر، تراکم دفاتر مرکزی شرکت‌ها در شهر کلگری بیش از هر شهر دیگری است. فرودگاه کلگری ازنظر میزان حجم حمل‌ونقل بار در کشور کانادا در رتبۀ دوم قرار دارد. این شهر برنامه‌ریزی کرده است که کسب‌وکارهای مرتبط با انرژی و کشاورزی و حمل‌نقل را توسعه دهد و صنایع جدیدی مانند گردشگری و فیلم و علوم زیستی پایه‌گذاری کند. شاید جمعیت مهاجران این شهر کمتر از دیگر شهرهای این فهرست باشد؛ اما به‌اندازه‌ای است که مهاجران تازه‌وارد بتوانند هم‌زبانان خود را پیدا کنند. گفتنی است سرانۀ درآمد خانوار در کلگری حدود ۱۲۵هزار دلار کانادا در سال است و بعد از سه سال، می‌توان در این شهر خانه خرید. دمای هوای این شهر در ۱۷۰ روز از سال بالای صفر درجه است.

برلینگتون استان انتاریو

شهر برلینگتون استان انتاریو

منطقۀ جنوب استان انتاریو که به‌شکل نعل اسب از شهر اشاوا تا نیاگرا فالز کشیده شده، «نعل طلایی» کانادا نام گرفته است. بیش از ۵۰درصد از جمعیت انتاریو در این قسمت ساکن هستند و عمدۀ فعالیت‌های اقتصادی استان در آنجا رخ می‌دهد. شهر برلینگتون در مرکز این نعل طلایی و شهر همیلتون با کارخانه‌ها و صنعت پررونق استیل در جنوب و منطقۀ بزرگ تورنتو (GTA) در شمال‌شرق شهر برلینگتون قرار دارد. در‌صورتی‌که تمایل داشته ‌باشید برای کار به شهر دیگری سفر کنید، شهرهای میسیساگا و اوک‌ویل در نزدیکی شما هستند. فضای سبز چشمگیر و هزینۀ زندگی مقرون‌به‌صرفه ویژگی‌های مهم این شهر هستند که آن را در مقام دوم فهرست بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت قرار می‌دهند. علاوه‌بر‌آن، با یک قطار می‌توان به قلب شهر تورنتو رسید. سرانۀ درآمد خانوار در برلینگتون ۱۱۰هزار دلار کانادا در سال است و در کمتر از چهار سال، می‌توان در این شهر خانه خرید. ناگفته نماند دمای هوا برلینگتون در ۲۳۶ روز از سال بالای صفر درجه است.

شهر واترلو استان انتاریو

مقام نخست در فهرست بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا ، به شهر واترلو تعلق می‌گیرد. در گذشتۀ نه‌چندان دور، شهر واترلو شهری کوچک و روستایی بود؛ اما امروزه با وجود جمعیت صدهزارنفری، به بخش مهمی از منطقۀ نعل طلایی استان انتاریو تبدیل شده است. دانشگاه واترلو و دوره‌های کارآموزی‌اش نقش مهمی در این تحول ایفا کرده‌ است. این دانشگاه با تأکید بر چهار زمینۀ STEM (علوم طبیعی، فناوری، مهندسی و ریاضیات) به شهر کمک کرده تا به مرکز فناوری در منطقۀ خود تبدیل شود. سرانۀ درآمد خانوار در واترلو حدودا صدهزار دلار کانادا در سال است و در سه سال می‌توان در این شهر خانه خرید. دمای هوای واترلو در ۲۰۴ روز از سال بالای صفر درجه است.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

منبع: