شهر کلگری در غرب استان آلبرتا و محل تلاقی دو رودخانه واقع‌ شده است. این شهر با بیش از ۱.۲میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر استان آلبرتا و پس از تورنتو و مونترال، سومین شهر بزرگ کانادا به‌شمار ‌می‌آید. اقتصاد این شهر مبتنی‌بر فعالیت‌های متنوع درزمینۀ صنعت انرژی، خدمات مالی، سینما و تلویزیون، فناوری، کارخانه‌ها، هوافضا و سلامت است؛‌ به‌همین‌سبب، دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های بزرگ کانادا در کلگری قرار دارد. دانشگاه های کلگری جزو دانشگاه‌های معتبر و مشهور کشور کانادا قرار دارند و هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی برای بهره‌بردن از فضاهای استاندارد آموزشی و موقعیت‌های مناسب شغلی پس از تحصیل، به شهر کلگری مهاجرت می‌کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه های کلگری را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه مانت رویال

یکی از دانشگاه های کلگری دانشگاه مانت رویال است. این دانشگاه در سال ۱۹۱۰ در شهر کلگری استان آلبرتا شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، دانشگاه مانت رویال پذیرای بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجوست که در ۳۲ رشته مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند درحدود ۸۰درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مانت رویال در کمتر از یک سال پس از پایان تحصیل، در شغلی مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان مشغول کار شده‌اند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ سلامت و آموزش، دانشکدۀ علوم و فناوری و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. همچنین، از میان رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانت رویال می‌توان به این‌ها اشاره کرد: اقتصاد، زبان انگلیسی، طراحی داخلی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حسابداری، مدیریت، بازاریابی، روزنامه‌نگاری، آموزش، زیست‌شناسی، شیمی‌و‌فیزیک و ریاضیات. شهریۀ تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی به‌طور متوسط حدود دَه‌هزار دلار کاناداست. ناگفته نماند ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (نمرۀ مهارت‌ها نباید کمتر از ۲۰ باشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌ها نباید کمتر از ۵.۵ باشد) برای ثبت‌نام در رشته‌های دانشگاه مانت رویال الزامی است.

دانشگاه هنر آلبرتا

دانشگاه هنر آلبرتا

تاریخ تأسیس دانشگاه هنر آلبرتا به زمان بنیان‌گذاری مؤسسۀ استانی فناوری و هنر (PITA) در سال ۱۹۱۶ بازمی‌گردد. در سال ۱۹۶۰، مؤسسۀ استانی فناوری و هنر به «مؤسسۀ فناوری آلبرتای جنوبی» تغییر نام داد و بخش هنر آن به «کالج هنر آلبرتا» تبدیل شد. شایان ذکر است در سال ۱۹۹۵ نیز، نام این کالج به «کالج هنر و طراحی آلبرتا» تغییر یافت و نهایتاً در سال ۲۰۱۹، به نام «دانشگاه هنر آلبرتا» شناخته شد. هم‌اکنون این دانشگاه، تنها مؤسسۀ آموزش عالی در میان دانشگاه های کلگری است که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره‌های هنر و طراحی و صنایع‌دستی برگزار می‌کند. چهار مدرسۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: مدرسۀ صنایع‌دستی، مدرسۀ هنرهای بصری، مدرسۀ طراحی ارتباطات و مدرسۀ خلاقیت. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه هنر ازاین‌قرارند: هنر رسانه‌ای، طراحی، شیشه، مجسمه‌سازی، ارتباط تصویری، جواهرات، سرامیک، نقاشی و عکاسی. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توان به سرامیک و جواهرات و شیشه است. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی حدود پانزده‌هزار دلار کاناداست. متقاضیان باید به این نکته نیز توجه کنند که ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۳ (نمرۀ مهارت‌ها نباید از ۲۰ کمتر باشد) یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ برای ثبت‌نام الزامی است.

دانشگاه کلگری

برترین نام در میان دانشگاه های کلگری دانشگاه کلگری است. دانشگاه کلگری در سال ۱۹۶۶ بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از ۳۳هزار دانشجو در پنج پردیس و چهارده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا درزمینۀ پژوهش است و سالانه بیش از یک‌میلیارد دلار در ۸۵ مؤسسۀ پژوهشی‌اش صرف پژوهش می‌شود. چهارده دانشکدۀ این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، مدرسۀ پزشکی، مدرسۀ معماری، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پرستاری، مدرسۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ مددکاری اجتماعی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و مدرسۀ آموزش.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در یکی از معتبرترین دانشگاه های کلگری بدین‌شرح‌اند: انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ هنر، تئاتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، فیلم، روابط بین‌الملل، زبان‌شناسی، موسیقی، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، اخترفیزیک، علوم زیست‌شناسی، علوم کامپیوتر، زمین‌شناسی، ریاضیات، نوروساینس، فیزیک، مددکاری، دام‌پزشکی، حسابداری، مدیریت فناوری کسب‌وکار، بازاریابی، مدیریت عملیات، مدیریت ریسک، معماری، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی انرژی، مهندسی مکانیک، مهندسی نفت‌و‌گاز و مهندسی نرم‌افزار. هزینۀ شهریۀ اکثر رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی بین دَه‌هزار تا پانزده‌هزار دلار کاناداست. گفتنی است ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ یا آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ برای ثبت‌نام در رشته‌های مختلف دانشگاه کلگری الزامی است.

منبع: