در میان کشورهای اروپایی، اسپانیا یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل در رشته‌های مربوط به هنر است. رشتۀ هنر یکی از رشته‌های محبوب دانشگاه‌های اسپانیاست و این کشور افزون‌بر داشتن محیطی صمیمی برای زندگی، شرایط مطلوبی نیز برای تحصیل فراهم می‌کند. در این مطلب، برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیا، به‌ویژه تحصیل در رشتۀ هنر، اطلاعاتی دربارۀ دانشگاه های هنر اسپانیا ارائه خواهیم داد.

معرفی دانشگاه های هنر اسپانیا

دانشگاه‌های هنر برتر اسپانیا و رتبه‌های جهانی آن‌ها بدین‌شرح‌اند‌:

  • دانشگاه کمپلوتنسه مادرید: رتبۀ هفتادوششم
  • دانشگاه بارسلونا: رتبۀ نودوسوم
  • دانشگاه مستقل بارسلونا: رتبۀ صدوسی‌ام
  • دانشگاه مستقل مادرید: رتبۀ صدوپنجاه‌وپنجم
  • دانشگاه ناوارا: رتبۀ دویستم
  • دانشگاه پمپئوفابرا: رتبۀ دویست‌وهشتم
  • دانشگاه سالامانکا: رتبۀ دویست‌وبیست‌ودوم
  • دانشگاه گرانادا: رتبۀ دویست‌وهشتادویکم
  • دانشگاه سویا: رتبۀ سیصدونهم
  • دانشگاه والنسیا: رتبۀ سیصدوبیست‌و‌یکم
  • دانشگاه سانتیاگو ده کوپوستلا: رتبۀ سیصدوچهل‌ویکم
  • دانشگاه کارلوس سوم مادرید: رتبۀ سیصدوپنجاه‌ویکم
  • دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا: رتبۀ سیصدوپنجاه‌ونهم
  • دانشگاه آلکالا: رتبۀ سیصدوهفتادوهفتم
  • دانشگاه آلیکانته: رتبۀ چهارصدویکم تا چهارصدوپنجاهم
  • دانشگاه ساراگوسا: رتبۀ چهارصدویکم تا چهارصدوپنجاهم

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (Complutense University of Madrid) دانشگاهی دولتی در کشور اسپانیاست که در سال ۱۲۹۳م تأسیس شد. این دانشگاه بهترین دانشگاه هنر و بزرگ‌ترین دانشگاه این کشور شناخته می‌شود. در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، بیش از ۱۷۰ رشتۀ تحصیلی در هریک از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از: مهندسی و فناوری، هنر و علوم انسانی، بهداشت بالینی و پیش‌بالینی، روان‌شناسی، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتری، حقوق، اقتصاد و کسب‌وکار و علوم زیستی. ناگفته نماند بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، انتخاب اولشان دانشگاه کمپلوتنسه مادرید است؛ زیرا علاوه‌بر استفاده از امکانات و محیط آموزشیِ باکیفیت، امکان زندگی در یکی از شهرهای مهم و مشهور اسپانیا، یعنی مادرید را پیدا می‌کنند.

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا

از میان شش دانشگاه موجود در شهر بارسلونا، دانشگاه دولتی بارسلونا قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه شهر است که در ۳نوامبر۱۴۵۰ در شهر بارسلونا استان کاتالونیا تأسیس شد. این دانشگاه شش ساختمان مجزا و شانزده دانشکده دارد که ۷۳ رشته در مقطع کارشناسی و بیش از ۱۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۰ رشته در مقطع دکتری ارائه می‌دهد.

دانشگاه مستقل بارسلونا

دانشگاه مستقل بارسلونا یکی دیگر از دانشگاه های هنر اسپانیا محسوب می‌شود که به‌دلیل برخورداری از امکانات فراوان در زمینۀ تحقیقات و آموزش، گزینه‌ای مناسب برای تحصیل است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های مشهور اسپانیا نیز شناخته می‌شود که با وسایل نقلیۀ عمومی در بارسلونا، در ۲۵ دقیقه می‌توان به آن رسید. ساختمان اصلی دانشگاه مستقل بارسلونا در بلاترا (Bellaterra)، قلب یکی از قطب‌های اصلی صنعتی و فناوری اروپای مدیترانه‌ای واقع شده است. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی متنوعی در هر سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد و دانشجویان با تحصیل در آن، می‌توانند بر دانش خود اطلاعات بسیاری بیفزایند. دانشگاه مستقل بارسلونا از تمامی امکانات لازم برای دانشجویان برخوردار است؛ ازجمله خوابگاه دانشجویی، کتابخانه‌های تخصصی، مرکز آموزش زبان، تجهیزات ورزشی (باشگاه، استخر، زمین فوتبال و…)، مراکز خدمات درمانی، رستوران، کافه و… .

دانشگاه مستقل مادرید

دانشگاه مستقل مادرید اولین مؤسسۀ اسپانیایی و سومین دانشگاه اروپایی است. این دانشگاه دولتی در سال ۱۹۶۸ تأسیس شد و براساس وبگاه رتبه‌بندی QS، با قدمتی کمتر از پنجاه سال در میان پنجاه دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی گوناگونی ارائه می‌کند که دوره‌های مربوط به حوزۀ هنر و علوم انسانی آن از محبوبیت بسیاری برخوردارند.

دانشگاه ناوارا

دانشگاه خصوصی ناوارا در مرز جنوب‌شرقی پامپلونا اسپانیا و مرکز ناحیۀ خودمختار ناوارا واقع شده است. این دانشگاه به‌دلیل برخورداری از محیطی گرم و صمیمی و امکانات تفریحی متعدد شهرت بسیاری دارد. گفتنی است شهر ناوارا در محلی بسیار زیبا واقع شده و همین ویژگی امکان بازدید از نقاط مختلف این شهر را برای دانشجویان فراهم می‌کند. برخی از مزیت‌های مهم تحصیل در دانشگاه ناوارا عبارت‌اند از: استادان بادانش و فراهم‌کردن فرصت تحصیل در ساختمان حیرت‌انگیز دانشگاه و ارائۀ رشته‌های تحصیلی متعدد.

دانشگاه پمپئوفابرا

دانشگاه پمپئوفابرا

دانشگاه پمپئوفابرا یکی دیگر از دانشگاه های هنر اسپانیا است که در سال ۱۹۹۰، مجلس کاتالان آن را با هدف آموزش جوانان برای پیشرفت در زمینۀ تحقیقات جهانی در شهر بارسلونا اسپانیا تأسیس کرد. در‌حقیقت، دانشگاه پمپئوفابرا به احترام زبان‌شناسی به‌نام پمپئوفابرا، متخصص در حوزۀ زبان کاتالان، به این نام شهرت گرفته است. این دانشگاه دولتی که به‌اختصار UPF نیز شناخته می‌شود، پردیس‌های مختلفی در اطراف شهر دارد و به‌ انعطاف‌پذیری و پویایی فراوان مشهور است. مهم‌ترین ویژگی دانشگاه پمپئوفابرا ارائۀ رشته‌های تحصیلی در زمینۀ علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم زیستی، ارتباطات و ITC است و همین امر سبب شده که بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیا و زمینه‌های تحصیلیِ مذکور، دانشگاه پمپئوفابرا را انتخاب کنند.

دانشگاه سالامانکا

در فهرست دانشگاه‌های محبوب و معتبر اسپانیا در زمینۀ هنر و علوم انسانی، نام دانشگاه سالامانکا نیز به‌چشم می‌خورد.  این دانشگاه در شهر سالامانکا در غرب شهر مادرید واقع شده و توجه بسیاری از علاقه‌مندانِ تحصیل در اسپانیا را به‌خود جلب کرده است. دانشگاه سالامانکا افزون‌بر وبگاه QS، در وبگاه تایمز نیز در حوزۀ هنر جایگاه بسیار مناسبی دارد. دانشکده‌های دانشگاه سالامانکا عبارت‌اند از: دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ علوم شیمی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم کشاورزی و محیط‌زیست، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌و‌کار، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ زبان‌شناسی، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ تاریخ‌و‌جغرافی و دانشکدۀ علوم اطلاعات و مترجمی.

دانشگاه گرانادا

دانشگاه گرانادا در شهر زیبای گرانادا قرار دارد و یکی دیگر از دانشگاه‌های مشهور اسپانیا به‌شمار می‌آید که در زمینۀ هنر و علوم انسانی در رتبه‌بندی وبگاه‌های معتبر، جایگاه مناسبی را ازآنِ خود کرده است. زمینه‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزۀ هنر و علوم انسانی به‌‌شرح زیر است:

  • تاریخ و فلسفه و الهیات
  • زبان و ادبیات و زبان‌شناسی
  • هنر و طراحی و هنرهای نمایشی
  • باستان‌شناسی
  • معماری

دانشگاه سویا

دانشگاه سویا

دانشگاه سویا یکی از دانشگاه‌های دولتی اسپانیاست که علاوه‌بر این کشور، در تمام جهان اعتبار دارد. این دانشگاه در قرن شانزدهم تأسیس شد و درحال‌حاضر، حدود پنجاه‌هزار نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند و یکی از مراکز فرهنگی مهم‌ اسپانیا نیز شناخته می‌شود. دانشگاه سویا اسپانیا در زمینۀ تحقیقات مربوط به فناوری و علوم پایه نیز بسیار مشهور است و کیفیت درخورتوجه آموزش و تحقیقاتش سبب شده بسیاری از دانشجویانِ علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیا، آن را به‌عنوان یکی از گزینه‌های انتخابی خود در نظر بگیرند.

دانشگاه والنسیا

دانشگاه دولتی والنسیا از دیگر دانشگاه های هنر اسپانیا به‌حساب می‌آید و زمینه‌های تحصیلی آن در حوزۀ هنر و علوم انسانی ازاین‌قرارند: معماری، تاریخ، فلسفه و الهیات، هنر، طراحی و هنرهای نمایشی، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی و باستان‌شناسی. شایان ذکر است متوسط هزینۀ تحصیل در دانشگاه والنسیا ۲،۶۰۰ یورو در سال است.

دانشگاه سانتیاگو ده کوپوستلا

دانشگاه سانتیاگو ده کوپوستلا در سال ۱۴۹۵م آغاز به کار کرد و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. دانشگاه دولتی سانتیاگو ده کوپوستلا از هجده دانشکده و شانزده مؤسسۀ تحقیقاتی تشکیل شده است و افزون‌بر ارائۀ رشته‌های تحصیلی متنوع، در زمینۀ تحقیقاتی نیز جایگاه مناسبی دارد.

دانشگاه کارلوس سوم مادرید

دانشگاه کارلوس سوم مادرید که به‌اختصار UC3M نیز شناخته می‌شود، دانشگاهی تحقیق‌محور است که در رتبه‌بندی‌های وبگاه‌های مختلف، در رتبه‌های مطلوبی جای دارد. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد که بسیاری از آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. از میان بیست‌هزار نفر دانشجوی در‌حال‌تحصیل در دانشگاه کارلوس سوم مادرید، تقریباً ۲۰درصد دانشجوی بین‌المللی هستند. دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم کتابخانه و ارتباطات و علوم انسانی، دانشکدۀ مطالعات پیشرفته و… برخی از دانشکده‌های دانشگاه کارلوس سوم مادرید به‌شمار می‌آیند.

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

در دانشگاه دولتی پلی تکنیک کاتالونیا نزدیک به ۲۲هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه های هنر اسپانیا محسوب می‌شود که ۶۴ رشتۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی و ۷۴ رشتۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۶ رشتۀ تحصیلی در مقطع دکتری ارائه می‌دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته های دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا می‌توانید به صفحۀ مرتبط مراجعه کنید.

دانشگاه آلکالا

دانشگاه آلکالا از دیگر دانشگاه های هنر اسپانیاست که در آلکالا د انارس (Alcalá de Henares) قرار دارد. این دانشگاه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپا و حتی جهان است. دانشگاه آلکالا در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد و امروزه، مؤسسه‌ای پیشرفته است که البته قدمتش را حفظ کرده. این دانشگاه در زمینۀ تحقیقات بسیار باکیفیت است؛ ازاین‌رو، در سطح جهانی و ملی در جایگاه بسیار مطلوبی قرار دارد.

دانشگاه آلیکانته

دانشگاه آلیکانته

دانشگاه آلیکانته معمولاً به‌اختصار UA شناخته می‌شود و ازجمله دانشگاه های هنر اسپانیا به‌شمار می‌رود. این دانشگاه در نزدیکی شهر آلیکانته قرار دارد و ساختمان پیشرفته و زیبایش در سال ۱۹۷۹ بنیان نهاده شد؛ اما پیشینۀ این دانشگاه به سال ۱۵۴۶ بازمی‌گردد. هرساله حدوداً سی‌هزار نفر دانشجوی علاقه‌مند به تحصیل در اسپانیا این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. زمینه‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزۀ هنر و علوم انسانی عبارت‌اند از: باستان‌شناسی، هنر، طراحی و هنرهای نمایشی، تاریخ، فلسفه و الهیات و معماری.

دانشگاه ساراگوسا

دانشگاه ساراگوسا اسپانیا در سال ۱۵۴۲ تأسیس شد. این دانشگاه، دانشگاهی دولتی است که سه پردیس دانشگاهی دارد و رشته‌های متعددی را در آن‌ها به دانشجویان ارائه می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، برای دانشجویان جذابیت فراوانی دارد. درحقیقت، دامنۀ رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه بسیار گسترده است و از علوم هنری تا مهندسی را شامل می‌شود. زمینه‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزۀ هنر و علوم انسانی ازاین‌قرارند:

  • زبان و ادبیات و زبان‌شناسی
  • معماری
  • تاریخ و فلسفه و الهیات
  • هنر و طراحی و هنرهای نمایشی

منبع:

https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2020/arts-humanities