۲‌اکتبر‌۲۰۲۰ در اتاوا، کنفرانس خبری وزیران مهاجرت و بهداشت و امنیت عمومی کانادا برگزار و در آن، اعلام شد که محدودیت‌های سفر مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای اعضای خانواده‌های کانادایی و دارندگان اِستادی پرمیت و افرادی برداشته می‌شود که به‌دلایل عاطفی قصد دارند به کانادا وارد شوند. مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، در این کنفرانس اعلام کرد که بستگان نزدیک شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت دائم کانادا می‌توانند از ۸اکتبر۲۰۲۰ به این کشور سفر کنند.

همچنین، دانشجویان بین‌المللی مؤسسه‌های آموزشی معتبر کانادایی (Designated Learning Institutions) می‌توانند از ۲۰اکتبر۲۰۲۰ وارد کانادا شوند؛ به‌شرطی که مؤسسۀ آموزشی محل تحصیلشان برنامۀ آمادگی خود برای جلوگیری از بیماری COVID-19 را به دولت استانی مرتبط ارائه و دولت استانی نیز آن را بررسی و تأیید کرده باشد. منظور از DLI آن دسته از دانشگاه‌ها و کالج‌ها و مؤسسه‌های آموزشی است که دولت برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی تأیید می‌کند.

بر‌اساس این اطلاعیه، افراد خارجی به‌دلایل عاطفی برای ورود به کانادا می‌توانند اقدام کنند. برخی از دلایل عاطفی معاف از محدودیت‌ها عبارت‌اند از: شرکت در مراسم خاک‌سپاری و ترحیم و حمایت از افراد بیمار و کمک به افراد نیازمند به حمایت درمانی. افراد معاف از محدودیت سفر نیز مانند تمام مسافران دیگر باید بلافاصله پس از ورود به کانادا برای چهارده روز در قرنطینه بمانند. بستگان نزدیک شریک زندگی بلندمدت، فرزندان وابسته، فرزندان بزرگ‌سال، خواهر و برادر تنی و ناتنی و پدربزرگ و مادربزرگ افراد را دربر می‌گیرد.

وزارت مهاجرت و پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اعلام کرده است که جزئیات بیشتر در این زمینه را ۸‌اکتبر۲۰۲۰ در وبگاه این وزارت منتشر خواهد کرد. بر‌اساس این اطلاعیه، فرایندی دقیق برای ورود بستگان نزدیک افراد به کانادا طراحی شده است و افراد برای ورود به این کشور، باید ثبت‌نام کنند و تأیید شوند. پیش از این اطلاعیه، کانادا اعضای درجه‌یک خانواده‌ها را از محدودیت سفر معاف کرده بود. اعضای درجه‌یک خانواده افراد زیر را شامل می‌شوند:

  • همسر و شریک زندگی قانونی
  • فرزندان وابسته
  • فرزندان وابستۀ فرزندان وابسته
  • پدرومادر تنی و ناتنی و پدرومادر همسر
  • قیّم (Guardian) و معلم خصوصی (Tutor)

ناگفته نماند کانادا ماه گذشته اعلام کرد که سرعت بررسی درخواست‌های اسپانسرشیپ همسران به شش‌هزار درخواست در ماه افزایش خواهد یافت.

طبق قوانین قبلی محدودیت سفر، تنها دانشجویانی که اِستادی پرمیت آن‌ها پیش از ۱۸مارس۲۰۲۰ تأیید شده بود و بعضی از دانشجویان آمریکایی اجازه داشتند به کانادا وارد شوند؛ اگرچه تا ۲۰اکتبر۲۰۲۰، دانشجویانی می‌توانند وارد کانادا شوند که طبق برنامۀ درسی‌شان باید در کلاس‌های حضوری مانند کلاس‌های آزمایشگاه و کارگاه شرکت کنند. شایان ذکر است افراد دیگری که به‌دلایل ضروری قصد دارند به کانادا سفر کنند، می‌توانند وارد این کشور شوند.

اگر به زندگی و تحصیل در کانادا علاقه دارید حتما با ما همراه باشید.



منابع: