براساس جدیدترین خبر منتشر‌شده در وبگاه رسمی کامپوس فرانس، فراخوان بورسیه ایفل فرانسه ۲۰۲۱ تا ۸ژانویۀ۲۰۲۱ برای مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه باز خواهد بود. برنامۀ این بورسیه چهار زمینۀ تحصیلی زیر را شامل می‌شود:

  • حقوق
  • مدیریت و اقتصاد
  • علوم مهندسی (مقطع کارشناسی ارشد)، علوم گسترده‌تر نظیر علوم مهندسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و علوم زیستی، فناوری زیستی و نانو، علوم زمین، کیهان و محیط‌زیست، علوم اطلاعات و ارتباطات و فناوری (مقطع دکتری)
  • علوم سیاسی

نکتۀ مهم دربارۀ بورسیه ایفل فرانسه ۲۰۲۱ این است که مؤسسه‌های آموزشی فایل‌های درخواست برای بورسیه را بسته به صلاحیت دانشجویان خارجی سابمیت خواهند کرد. بورسیه ایفل برنامه‌ای است که وزارت آموزش برای امور اروپایی و خارجی تنظیم کرده است. به‌بیانِ‌بهتر، این بورسیه به مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه برای جذب دانشجویان برتر خارجی به‌منظور تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کمک می‌کند. ناگفته نماند فراخوان این بورسیه از ۲۸سپتامبر‌۲۰۲۰ آغاز شده است و تا ۸ژانویۀ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت و نتایجش ۲۲مارس‌۲۰۲۱ یا هفتۀ منتهی به این ماه اعلام می‌شود. افزون‌براین، باید بدانید که تنها مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه می‌توانند اپلیکیشن‌ها (درخواست‌ها) را سابمیت ند.

نکاتی دربارۀ بورسیه ایفل

قبل از اقدام برای دریافت بورسیه ایفل فرانسه ۲۰۲۱ به این نکات توجه کنید:

  • اگر مؤسسه‌ای هستید که پیش‌تر برای برنامۀ بورسیه ایفل اقدام کرده‌ا‌ید، باید ایمیلی مرتبط با چگونگی دانلود فایل‌ها دریافت کنید؛ در‌غیراین‌صورت، با Contact Us ارتباط برقرار کنید.
  • اگر مؤسسه‌ای هستید که نخستین‌بار در این برنامه شرکت می‌کنید، به‌منظور دسترسی به فایل‌های مرتبط باید با Contact Us ارتباط برقرار کنید.
  • اگر دانشجویی هستید که می‌خواهید با اطلاعات بیشتری از این بورسیه آشنا شوید، به ادامۀ مقالۀ حاضر دقت کنید.

مقاطع تحصیلی

مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه نامزدهای منتخب برنامۀ ایفل را در مقاطع زیر ثبت‌نام می‌کنند:

  • در دوره‌های آموزشی منتهی به مقطع کارشناسی ارشد
  • برای مدرک مهندسی
  • برای مقطع دکتری

مدت‌زمان بورسیه ایفل

مدت‌زمان بورسیه ایفل برای مقطع کارشناسی ارشد به‌شرح زیر است:

  • حداکثر ۱۲ ماه برای سال دوم مقطع کارشناسی ارشد
  • حداکثر ۲۴ ماه برای ثبت‌نامِ سال اول کارشناسی ارشد
  • حداکثر ۳۶ ماه برای دوره‌های آمادگی مدرک مهندسی
  • حداکثر ۱۲ ماه برای مقطع دکتری

خدمات

دارندگان بورسیه ایفل برای مقطع کارشناسی ارشد ماهانه کمک‌هزینه‌ای برابر با ۱،۱۸۱ یورو دریافت خواهند کرد که به آن هزینۀ مستقیم خدماتی نظیر حمل‌ونقل بین‌المللی، حمل‌ونقل ملی، بیمه، جست‌وجوی مسکن و فعالیت‌های فرهنگی اضافه شده است. دارندگان این بورسیه برای مقطع دکتری نیز تا ۳۱دسامبر‌۲۰۲۰ کمک‌هزینه‌ای برابر با ۱،۴۰۰ یورو در ماه و از اول ژانویۀ۲۰۲۱ کمک‌هزینه‌ای برابر با ۱،۷۰۰ یورو در ماه دریافت خواهند کرد. شایان ذکر است هزینۀ مستقیم تمامی خدمات درنظرگرفته‌شده برای دارندگان بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد به این کمک‌هزینه افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

نحوۀ اقدام برای بورسیه ایفل

به‌منظور اقدام برای دریافت بورسیه ایفل، باید مراحل زیر را طی کرد:

گام اول

برای دریافت راهنمایی دربارۀ پروژۀ تحصیلی خود، با کامپوس فرانس موجود در کشور خود یا دپارتمان سفارت فرانسه تماس بگیرید. همچنین به‌منظور آشنایی با اصطلاحات، آخرین مهلت ثبت‌نام و… با دپارتمان روابط بین‌المللِ مؤسسۀ فرانسوی ازطریق وبگاه یا ایمیل یا تلفن ارتباط برقرار کنید.

گام دوم

در دومین گام از مراحل دریافت بورسیه ایفل، مؤسسۀ مرتبط تقاضای شما را برای دریافت این بورسیه خواهد پذیرفت و درخواستتان را آنلاین به وبگاه کامپوس فرانس ارائه خواهد داد.

ناگفته نماند برنامه‌هایی که دانشجویان یا مؤسسه‌های خارجی مستقیماً ارائه دهند، فاقد صلاحیت خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دیگر بورسیه‌های فرانسه و تحصیل در فرانسه، می‌توانید به صفحات مربوط به آن مراجعه کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: