دانشگاه دندانپزشکی تورنتو بیش از ۱۴۵ سال پیش در مرکز شهر تورنتو تأسیس شد و اولین دانشگاه دندانپزشکی در کانادا به‌شمار می‌آید. تقریباً پنجاه سال است که این دانشگاه تمام دَه تخصص دندانپزشکی را ارائه می‌کند. در فهرست دانشگاه‌های دندانپزشکی برتر دنیا براساس رتبه‌بندی وبگاه QS، دانشگاه دندانپزشکی تورنتو در سال ۲۰۲۰ مقام دوم را در کانادا و مقام سی‌و‌ششم را در جهان کسب کرده است. در این دانشگاه، هرساله ۴۳۲ نفر دانشجو در رشتۀ دندانپزشکی و ۱۱۴ نفر دانشجو در یکی از تخصص‌های دندانپزشکی مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه دندانپزشکی تورنتو را معرفی می‌کنیم.

شرایط تحصیل دندانپزشکی (DDS)

ظرفیت این رشته ۹۶ نفر و طول آن چهار سال است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه دندانپزشکی تورنتو با شرکت در آزمون، اجازۀ درمان بیماران در خاک کانادا را دریافت می‌کنند. در دو سال اول این رشته، دانشجویان بر علوم نظری دندانپزشکی تسلط پیدا می‌کنند و در دو سال دوم، در یکی از چهارده کلینیک دانشگاه مشغول درمان بیماران می‌شوند. برای شرکت در این دوره، چهار شرط لازم است:

  • پیش از درخواست برای شرکت در دورۀ دندانپزشکی، باید حداقل سه سال تحصیلات دانشگاهی داشته باشید.
  • معدل تحصیل دانشگاهی‌تان باید حداقل بیشتر از پانزده باشد.
  • در دو آزمون سنجش شخصیت (CASPer) و استعداد دندانپزشکی (DAT) باید شرکت کرده باشید.
  • دو متن دربارۀ انگیزۀ تحصیل در رشتۀ دندانپزشکی (حداکثر دو صفحه) و بزرگ‌ترین دستاورد زندگی‌تان (حداکثر یک صفحه)
شرایط تحصیل دندانپزشکی

درصورتی‌که تحصیلات دانشگاهی شما چهارساله یا بیشتر باشد، سال‌های تحصیلی با معدل پایین‌تر در نظر گرفته نمی‌شوند و معدل سه سالی محاسبه می‌شود که بهترین عملکرد را داشته‌اید. در سال‌های اخیر، بیشتر از دانشجویانی برای مصاحبه دعوت شده که معدل سه سال تحصیل آن‌ها درحدود هجده بوده است. در طی تحصیلات دانشگاهی، حتماً باید دروسی در این زمینه‌ها را گذرانده باشید: یک درس مرتبط با بیوشیمی، یک درس مرتبط با فیزیولوژی پستانداران، دو درس مرتبط با علوم زیستی (آناتومی، زیست‌شناسی، ژنتیک و…) و یک درس مرتبط با علوم انسانی یا علوم اجتماعی (تاریخ هنر، موسیقی، فلسفه، جغرافیا، جامعه‌شناسی و…).

یکی دیگر از مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه دندانپزشکی تورنتو آزمون CASPer است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برای سنجش مهارت‌های ذاتی و خصوصیات شخصیتی دانشجویان طراحی شده است. این آزمون دوازده بخش را شامل می‌شود که در هر بخش، یک سناریو به‌صورت کتبی یا تصویری آماده شده است. پس از اطلاع از سناریو، باید به تعدادی پرسش در زمان محدود پاسخ دهید. هر پاسخ امتیاز متفاوتی دارد و از این طریق دانشگاه با شخصیتتان آشنا می‌شود. زمان آزمون بین ۷۵ تا ۹۰ دقیقه است و به مطالعه قبل از آزمون احتیاجی نیست.

متقاضیان ثبت‌نام برای تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی تورنتو باید در آزمون کانادایی یا آمریکایی استعداد دندانپزشکی (DAT) نیز شرکت کنند. این آزمون از سه بخش تشکیل شده است: ۱. دانش علوم طبیعی (SNS)؛ ۲. آزمون بینش (PAT)؛ ۳. آزمون درک مطلب (RCT). شایان ذکر است اعتبار آزمون استعداد دندانپزشکی برای شرکت در رشتۀ دندانپزشکی دو سال است. دیگر نکتۀ مهم این است که رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۱۰۰ (نمرۀ مهارت نوشتن نباید از ۲۲ کمتر باشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ هیچ مهارتی نباید از ۶ کمتر باشد) الزامی است.

پس از ارائۀ همۀ مدارک لازم و قرارگرفتن در جمع دانشجویان انتخابی، ازطریق ایمیل برای شرکت در مصاحبه دعوت می‌شوید. همچنین، درصورتی‌که در فهرست دانشجویان انتخابی نباشید، از‌طریق ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود. پس از دعوت به مصاحبه، در مصاحبۀ سی‌دقیقه‌ای با سه عضو هیئت‌علمی دانشگاه، باید به پرسش هرکدام از اعضا در مدت دَه دقیقه پاسخ دهید. درنهایت، ماه مارس از قبولی قطعی در دانشگاه آگاه می‌شوید. گفتنی است کلّ هزینۀ تحصیل در رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو (چهار سال) ۱۰۵هزار دلار کاناداست.

شرایط تحصیل تخصص در دانشگاه دندانپزشکی تورنتو

شرایط تحصیل تخصص در دانشگاه دندانپزشکی تورنتو

دانشگاه دندانپزشکی تورنتو دَه تخصص ارائه می‌کند که از‌این‌میان، می‌توان به متخصص ریشه، متخصص ارتودونسی، متخصص کودکان، جراح فک‌و‌صورت و رادیولوژی فک‌و‌صورت اشاره کرد. این تخصص‌ها در قالب دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند. دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بسته به نوع تخصص انتخابی به‌ترتیب بین دو تا چهار سال و بین پنج تا هفت سال طول می‌کشد. درصورتی‌که قصد ندارید در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهید، می‌توانید دورۀ کارشناسی ارشدِ بدون پایان‌نامه را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه دهید، می‌توانید دورۀ کارشناسی ارشدِ با پایان‌نامه را برگزینید.

به‌منظور شرکت در دوره‌های تخصص دانشگاه دندانپزشکی تورنتو ارائۀ مدرک دندانپزشکی و شمارۀ نظام‌پزشکی الزامی است. حداقل معدل برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به‌ترتیب باید شانزده و هفده باشد. از دیگر مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو می‌توان به رزومه و انگیزه‌نامه و دو توصیه‌نامه اشاره کرد. افزون‌براین، برای احراز دانش زبان انگلیسی ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۹۳ (نمرۀ مهارت نوشتن نباید از ۲۲ کمتر باشد) یا مدرک آیلتس ۷ (نمرۀ هیچ مهارتی نباید از ۶.۵ کمتر باشد) الزامی است. درپایان، باید اشاره کنیم که هزینۀ تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی تورنتو در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد به‌ترتیب حدوداً ۱۳هزار و ۶۷هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

منبع: