طراحی داخلی هنر بهبود فضای داخلی ساختمان و هدف از این رشته دستیابی به محیطی سالم‌تر و زیباتر برای ساکنان ساختمان است. این رشته ذاتاً چندوجهی است و به سه بخش تقسیم می‌شود: ۱. توسعۀ نظری؛ ۲. برنامه‌ریزی؛ ۳. اجرای طراحی. رشتۀ طراحی یکی از شاخه‌های هنر به‌شمار می‌آید و امروزه، دانشجویان بیشتری تمایل دارند در این رشته تحصیل کنند؛ اما کار درزمینۀ طراحی داخلی چندان آسان نیست. قبل از شروع به کار، علاقه‌مندان باید مهارت‌های خاصی کسب کنند و بهترین فرصت برای تسلط بر این مهارت‌ها کلاس‌های دانشگاه است. به همین سبب دانشجویان بین‌المللی تمایل به تحصیل طراحی داخلی در کانادا دارند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به کانادا ، اهمیت رشته طراحی داخلی در کانادا را بررسی و دانشگاه‌های برتر برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

اهمیت رشته طراحی داخلی در کانادا

اگر از کسانی که به کانادا مهاجرت کرده‌اید بپرسید حتما به شما خواهند گفت که ساختار بیشتر شهرهای کانادا به گونه‌ای طراحی شده که مناطق مسکونی یا به صورت متمرکز در برج‌های بلند درون شهر طراحی شده است یا به صورت متراکم با خانه‌های بزرگ اطراف شهر. معمولا شهروندانی که کارمند هستند یا شغلی درون شهر دارند ترجیح می‌دهند به محل کار خود نزدیک باشند و به همین خاطر اکثرا در همین برج‌ها ساکن هستند. از این فضا سازی و استفاده بهینه از فضا در کانادا بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. اینجا است که طراحان داخلی وارد عمل می‌شوند و شکل شهری را در ساخت وسازها تعیین می‌کنند. کانادا در حال حاضر کاملا به اهمیت این موضوع و این رشته واقف است و برای طراحان داخلی شرایط زندگی خوبی فراهم کرده است.

بورسیه تحصیلی رشته طراحی داخلی در کانادا

مقدار بورسیه‌ای که برای تحصیل در رشته طراحی داخلی دریافت می‌کنید کاملا وابسته به کالج یا دانشگاهی است که در آن پذیرفته شده‌اید. میانگین بورسیه‌ای که برای این رشته در دانشگاه‌های مختلف تعیین شده است حدود 2500 دلار کاناداست. بعضی کالج‌ها مثل کالج جورج براون تا 5000 دلار هم به دانشجویان این رشته بورسیه می‌دهد اما پذیرفته شدن برای گرفتن این بورسیه طبیعتا کمی دشوار تر خواهد بود. کالج الگون کویین، و مؤسسه فناوری و آموزش پیشرفته هامبر نیز از جمله کالج‌هایی هستند که تحت شرایط به خصوصی به دانشجویان متقاضی رشته طراحی داخلی بورسیه تحصیلی می‌دهند.

هزینه تحصیل در رشته طراحی داخلی در کانادا

در هر کشوری که تحصیل کنید علاوه بر مخارجی که برای شهریه دانشگاه پرداخت می‌کنید باید به فکر مخارج اجاره خانه، خورد و خوراک، خرید کتاب و دیگر هزینه‌ها هم باشید. هزینه تحصیل در رشته طراحی داخلی در کانادا چیزی حدود 14 تا 40 هزار دلار کانادا برای همه دوره تحصیلی است. در این رقم تخمینی همه هزینه‌هایی که پیش‌تر گفته شد در نظر گرفته شده است. البته اینکه در چه دانشگاهی و چه شهری تحصیل می‌کنید در مقدار هزینه‌ای که می‌کنید خیلی مؤثر است اما بهتر است بدانید که چیزی حدود 10 تا 13 هزار دلار از کل مبلغی که گفته هزینه مسکن شما خواهد بود.

مسیر شغلی رشته طراحی داخلی در کانادا

همانطور که در بخش‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم در حال حاضر کشور کانادا بیشتر از همیشه به طراحان داخلی نیاز دارد. به همین خاطر آینده شغلی کسانی که در این رشته و در کشور کانادا تحصیل می‌کنند روشن است. ضمن اینکه وقتی از طراحی داخلی حرف می‌زنیم شغل‌های مرتبط با آن تنها شامل طراحان نمی‌شود. در زیر رشته طراحی داخلی موقعیت‌های شغلی مثل هماهنگ‌کننده پروژه، نماینده فنی تجهیزات ساختمان، مدلساز، طراح داخلی فضای مسکونی، تجاری و اداری نیز هست که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند برای اشتغال در سمت‌های شغلی مربوط به آن اقدام کنند.

مراحل اخذ پذیرش طراحی داخلی در کانادا

پیش از آنکه بهترین دانشگاه‌های کانادا واحدهای مربوط به رشته طراحی داخلی را ارائه می‌دهند معرفی کنیم نگاهی مختصر به مسیر اخذ پذیرش در این رشته در کانادا می‌اندازیم. برای پذیرش گرفتن در رشته طراحی داخلی در کانادا ابتدا باید سطح زبانی خود را به پیشرفته برسانید. البته لا سطح زبانی متوسط هم می‌توانید در برخی دانشگاه‌ها پذیرش بگیرید اما دانشگاه‌هایی که دانشجویان با سطح زبانی متوسط را می‌پذیرند معمولا هم دانشگاه‌های گران قیمتی برای تحصیل هستند و هم در جایگاه علمی پایین‌تری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها قرار دارند. بعد از آن نوبت نوشتن انگیزه‌نامه است. شما باید در نامه‌ای انگیزه خود را برای تحصیل در کانادا و در دانشگاهی به خصوص بنویسید. بعد از ان مدارک مورد نیاز را تهیه کنید و به دانشگاه‌های مورد نظرتان ایمیل بزنید. وقتی پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌ها گرفتید نوبت درخواست ویزای تحصیلی کاناداست. البته این مراحل به همین راحتی که شرح داده شد نیست و پیچیدگی‌های مخصوص خودش را دارد. به همین خاطر بهتر است پیش از انجام این مراحل ابتدا با وکیل‌های مهاجرتی مشورت کنید و در صورت امکان طی کردن این مراحل را به آن‌ها بسپارید.

بهترین دانشگاه های طراحی داخلی کانادا

حالا وقت آن است که بهترین دانشگاه‌ها از نظر رتبه علمی و شرایط تحصیلی را بشناسید. در ادامه فهرستی از این دانشگاه‌ها را برایتان فراهم کرده‌ایم:

کالج هامبر

مؤسسۀ آموزش عالی هامبر که به نام «کالج هامبر» شناخته می‌شود، در سال ۱۹۶۷ در شهر تورنتو تأسیس شد. هم‌اکنون، این کالج پذیرای بیش از ۸۳هزارنفر  دانشجوست که تقریباً شش‌هزار نفر از آنان دانشجویان بین‌المللی هستند. کالج هامبر سه پردیس دارد و بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو در پردیس نورث مشغول تحصیل هستند. از میان زمینه‌های تحصیلی ارائه‌شده در این کالج می‌توان به این‌ها اشاره کرد: علوم بهداشت، علوم انسانی، مطالعات رسانه، کسب‌وکار و گردشگری و هتلداری.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این کالج ازاین‌قرارند: حسابداری، علوم رفتاری، مدیریت کسب‌وکار دیجیتال، ارتباطات دیجیتال، مدیریت گردشگری و هتلداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت صنعتی، بازاریابی، طراحی صنعتی، طراحی داخلی و پرستاری. این کالج یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل طراحی داخلی در کاناداست. کالج هامبر برای دانشجویان رشتۀ کارشناسی طراحی داخلی اردوهای بازدید از مکان‌های شاخص در طراحی داخلی در نظر گرفته است تا مباحث نظری کلاس را به‌چشم ببینند. هزینۀ تحصیل در رشتۀ طراحی داخلی در کالج هامبر درحدود هفده‌هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن

دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن در سال ۱۹۸۱ در شهر ریچموند استان بریتیش کلمبیا شروع به کار کرد و هم‌اکنون، پنج پردیس در شهرهای سورِی، ریچموند، کلاوردیل، والی و لنگلی دارد. این دانشگاه با بیش از بیست‌هزار نفر دانشجو و ۱۴۰۰ نفر هیئت‌علمی، یکی از مؤسسه‌های آموزش عالی بزرگ در استان بریتیش کلمبیا و یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا به‌حساب می‌آید. دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن بیش از ۱۲۰ دورۀ کارشناسی و فنی‌و‌حرفه‌ای در هشت دانشکده برگزار می‌کند. این دانشکده‌ها بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ پیشرفت تحصیلی و شغلی، دانشکدۀ حمایت تحصیلی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ طراحی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ تجارت و فناوری.

ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن در مقطع کارشناسی می‌توان به روان‌شناسی، کشاورزی پایدار، جرم‌شناسی، جغرافیا، تاریخ، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، حسابداری، بازاریابی، هنرهای زیبا، طراحی داخلی، پرستاری، ریاضی، زیست‌شناسی، فیزیک و فناوری اطلاعات اشاره کرد. در دورۀ کارشناسی طراحی داخلی دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن با هدف فراهم‌کردن فرصت تجربه و کسب مهارت، فضای استودیوِ طراحی برای دانشجویان شبیه‌سازی شده ‌است. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل در رشتۀ طراحی داخلی در این دانشگاه سالانه حدود یازده‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مانت رویال

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا دانشگاه مانت رویال است. این دانشگاه در سال ۱۹۱۰ در شهر کلگری استان آلبرتا کارش را آغاز کرد. درحال‌حاضر، دانشگاه مانت رویال پذیرای بیش از چهارده‌هزار دانشجوست که در ۳۲ رشته مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ سلامت و آموزش، دانشکدۀ علوم و فناوری و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. از میان رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانت رویال می‌توان به این‌ها اشاره کرد: اقتصاد، زبان انگلیسی، طراحی داخلی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حسابداری، مدیریت، بازاریابی، روزنامه‌نگاری، آموزش، زیست‌شناسی، شیمی‌و‌فیزیک و ریاضیات.

در رشتۀ کارشناسی طراحی داخلی، فضای آموزشی باز و مبتنی‌بر همکاری برای دانشجویان فراهم ‌شده است تا بتوانند با یادگیری مباحث نظری و شرکت در پروژه‌های دانشجویی، در جایگاه طراح داخلی به‌طور مستقل یا در گروه فعالیت کنند. شهریۀ تحصیل در رشتۀ طراحی داخلی دانشگاه مانت رویال برای هر درس دو تا پنج‌واحدی حدود هشتصد دلار است. گفتنی است برای تحصیل تمام‌وقت، در هر ترم حداقل سه درس باید داشته باشید.

دانشگاه رایرسون

از جمله دانشگاه‌های مشهور برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا دانشگاه رایرسون است. این دانشگاه در سال ۱۹۴۸ در قلب شهر تورنتو تأسیس شد. بیش از ۴۷هزار دانشجو در شش دانشکدۀ دانشگاه رایرسون در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند. بزرگ‌ترین مدرسۀ کسب‌وکار کانادا، یعنی مدرسۀ مدیریت تد راجرز، در این دانشگاه قرار دارد. شش دانشکدۀ دانشگاه رایرسون ازاین‌قرارند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ ارتباطات و طراحی، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ مهندسی و معماری، مدرسۀ مدیریت تد راجرز و دانشکدۀ علوم.

در دانشکده‌های دانشگاه رایرسون، این رشته‌های مهم ارائه می‌‌شوند: حسابداری، مهندسی هوافضا، زیست‌شناسی، مدیریت، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، جرم‌شناسی، مهندسی برق، زبان انگلیسی، تاریخ، طراحی صنعتی، طراحی داخلی، روزنامه‌نگاری، مهندسی مکانیک، پرستاری، فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مددکاری. دورۀ کارشناسی طراحی داخلی دانشگاه رایرسون یکی از دوره‌های برتر برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا است که به دانشجویان افق دید جدیدی می‌دهد و به‌شدت روی مباحث نظری و تاریخچۀ رشته و پروژه‌های استودیویی تأکید می‌کند. هزینۀ تحصیل در این رشته برای دانشجویان خارجی حدود ۲۹هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا

یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا دانشگاه مانیتوباست. سابقۀ فعالیت دانشگاه مانیتوبا به سال ۱۸۷۷ بازمی‌گردد و هم‌اکنون، بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دو پردیس این دانشگاه واقع در شهر وینیپگ استان مانتیتوبا مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی و علوم غذایی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دندانپزشکی، دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ علوم.

در دانشگاه مانیتوبا، این رشته‌های پرطرفدار ارائه می‌شوند: معماری، کشاورزی، شیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، اقتصاد، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، تاریخ، حقوق، زبان‌شناسی، مدیریت، موسیقی، پرستاری، پزشکی، طراحی داخلی، ریاضیات، داروسازی، فلسفه و علوم سیاسی. دورۀ طراحی داخلی این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌شود و برای شرکت در آن، باید دانش‌آموختۀ طراحی داخلی در مقطع کارشناسی باشید. این رشته بیشتر روی طراحی داخلی مناسب با محیط‌زیست متمرکز است و شهریۀ سالانۀ تحصیل در آن تقریباً شش‌هزار دلار کاناداست.

کالج فنشا

کالج فنشا در سال ۱۹۶۷ در شهر لندن استان اونتاریو تأسیس‌ شده و یکی از کالج‌های بزرگ کاناداست. بیش از ۴۳هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در دویست رشتۀ ارائه‌شده در این کالج مشغول تحصیل هستند. کالج فنشا پانزده مدرسه دارد که عبارت‌اند از: مدرسۀ فناوری ساخت‌وساز، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ فناوری هوانوردی، مدرسۀ علوم کاربردی، مدرسۀ مطالعات اجتماعی، مدرسۀ رسانه‌های معاصر، مدرسۀ طراحی، مدرسۀ هنرهای نمایشی و دیجیتال، مدرسۀ علوم سلامت، مدرسۀ فناوری اطلاعات، مدرسۀ زبان، مدرسۀ پرستاری، مدرسۀ ایمنی عمومی، مدرسۀ گردشگری و مدرسۀ حمل‌ونقل.

از رشته‌های پرطرفدار ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در کالج فنشا می‌توان به پرستاری، مدیریت مالی، بیوتکنولوژی، حسابداری، بازاریابی دیجیتال، مدیریت منابع انسانی، طراحی محیط‌زیستی و طراحی داخلی اشاره کرد. رشتۀ طراحی داخلی در این کالج به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا به‌ تمامی جنبه‌های طراحی داخلی فضاهای مسکونی و تجاری، ازجمله پژوهش، تحلیل مشکل، توسعۀ ایده، فناوری و ساخت می‌پردازد. شایان ذکر است هزینۀ تحصیل طراحی داخلی در کالج فنشا درحدود هجده‌‌هزار دلار کانادا در سال است.

مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی

مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی (NAIT)

مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی در سال ۱۹۶۲ در شهر ادمونتون استان آلبرتا شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، بیست‌هزار نفر دانشجویان در بیش از ۱۲۰ رشته در این مؤسسه مشغول تحصیل هستند. این مؤسسه از چهار مدرسه تشکیل شده است: مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ سلامت و علوم زیستی، مدرسۀ علوم کاربردی و فناوری و مدرسۀ مهارت‌های فنی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی عبارت‌اند از: فناوری سیستم‌های اطلاعات، حسابداری، امورمالی، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی. این موسسه یکی از مراکز مطرح تحصیل طراحی داخلی در کانادا است. دانشجویان دیپلم طراحی داخلی در مؤسسۀ فناوری آلبرتای شمالی با عناصر محیط‌زیستی و زیبایی‌شناسانه در طراحی فضاهای تجاری آشنا می‌شوند. هزینۀ تحصیل در رشتۀ طراحی داخلی در این مؤسسه برای هر ترم تحصیلی حدود نُه‌هزار دلار کاناداست.

کالج الگونکویین

یکی دیگر از نام‌های معتبر در زمینه تحصیل طراحی داخلی در کانادا کالج الگونکویین است. کالجی دولتی که در شهر اتاوای استان اونتاریوست و تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد. کالج الگونکویین سه پردیس در شهرهای اتاوا و پرث و پمبروک کانادا دارد و رشته‌های متعددی در مقطع کارشناسی یا با ارائۀ گواهی پایان دوره برگزار می‌کند. ناگفته نماند بیش از ۵۶هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در ۲۸۰ رشته مشغول تحصیل در کالج الگونکویین هستند.

پنج رشتۀ ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در این کالج عبارت‌اند از: طراحی داخلی، مدیریت زنجیرۀ تأمین، هتلداری و گردشگری، امنیت عمومی، فناوری اطلاعات، پرستاری و علوم ساخت‌وساز. رشتۀ کارشناسی طراحی داخلی کالج الگونکویین دانشجویان را با طراحی برای فضاهای ساخته‌شده آشنا می‌کند و به بُعد بین‌المللی این رشته نیز می‌پردازد. هزینۀ تحصیل در این رشته برای دانشجویان بین‌المللی حدود نوزده‌هزار دلار کاناداست.

کالج جورج براون

آخرین نام در فهرست مراکز برتر آموزشی برای تحصیل طراحی داخلی در کانادا کالج جورج براون است. این کالج در سال ۱۹۶۸ در شهر تورنتو استان اونتاریو بنیان گذاشته شد. هم‌اکنون، بیش از سی‌‌هزار نفر دانشجو در سه پردیس و هفت مرکز کالج جورج براون مشغول تحصیل هستند. مراکز کالج جورج براون ازاین‌قرارند: مرکز هنر و طراحی و فناوری اطلاعات، مرکز کسب‌وکار، مرکز مددکاری اجتماعی و کودکان، مرکز ساخت‌وساز و فناوری مهندسی، مرکز علوم بهداشتی، مرکز هتلداری و آشپزی و مرکز مطالعات مقدماتی و آزاد.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در کالج جورج براون عبارت‌اند از: برنامه‌نویسی، امنیت مجازی، طراحی گرافیک، مدیریت مُد، جواهرسازی، حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، بازاریابی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مدیریت هتل، مدیریت رویداد و مدیریت گردشگری. دیپلم فناوری طراحی داخلی نحوۀ اجرای مباحث نظری طراحی داخلی را به دانشجویان آموزش می‌دهد و فارغ‌التحصیلان این رشته به یکی از مهره‌های اصلی در گروه‌های طراحی داخلی تبدیل می‌شوند. ناگفته نماند دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشتۀ طراحی داخلی در کالج جورج براون، باید درحدود پانزده‌هزار دلار کانادا شهریه بپردازند.

منبع: