یکی از دانشگاه‌های برتر آلمان، دانشگاه پوتسدام است که در همان اولین سال تأسیسش (سال ۱۹۹۱)، خود را به‌عنوان دانشگاهی باکیفیت درزمینۀ آموزشی و تحقیقاتی معرفی کرد. این دانشگاه با داشتن حدوداً بیست‌هزار نفر دانشجو، بزرگ‌ترین دانشگاه استان براندنبورگ شناخته می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، به‌ویژه دانشگاه پوتسدام، اطلاعات بیشتری دربارۀ این دانشگاه ارائه خواهیم داد؛ پس، با ما همراه باشید.

رتبۀ دانشگاه پوتسدام آلمان

دانشگاه پوتسدام آلمان از دانشگاه‌های برتر آلمان به‌شمار می‌آید که در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی نظیر QS و تایمز و Shanghai جایگاه مناسبی را ازآنِ خود کرده است. درادامه، رتبۀ این دانشگاه در وبگاه‌های مذکور را مشاهده خواهیم کرد:

  • وبگاه رتبه‌بندی QS: رتبه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰
  • وبگاه رتبه‌بندی تایمز: رتبه ۲۵۱ تا ۳۰۰
  • وبگاه رتبه‌بندی Shanghai: رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰

دانشکده‌های دانشگاه پوتسدام آلمان

درمجموع، دانشگاه پوتسدام آلمان هفت دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ مهندسی دیجیتال و دانشکدۀ علوم بهداشت. گفتنی است دو دانشکدۀ آخر تازه‌تأسیس هستند و به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شروع به فعالیت کرده‌اند.

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه پوتسدام آلمان

طبق وبگاه رتبه‌بندی تایمز، زمینه‌های تحصیلی موجود در دانشگاه پوتسدام از این قرارند:

  • حقوق
  • علوم فیزیکی
  • علوم زیستی
  • اقتصاد و کسب‌وکار
  • علوم اجتماعی
  • علوم کامپیوتری
  • روان‌شناسی
  • هنر و علوم انسانی
  • آموزش

تحصیل در دانشگاه پوتسدام آلمان به انگلیسی

تحصیل در دانشگاه پوتسدام آلمان به انگلیسی

دانشگاه پوتسدام آلمان رشته‌های متعددی در زمینه‌ها و مقطع‌های مختلف تحصیلی برای دانشجویان برگزار می‌کند که برخی از آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. ارائۀ رشته‌هایی به زبان انگلیسی به دانشجویان مسلط به این زبان کمک می‌کند تا راحت‌تر در این دانشگاه تحصیل کنند. در‌ادامۀ مقاله، رشته‌های انگلیسی‌زبان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را بیان خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

مقطع کارشناسی ارشد

رشته‌های انگلیسی‌‌زبان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پوتسدام آلمان بدین‌شرح‌اند: ادبیات و فرهنگ انگلیسی، اخترفیزیک، زیست‌شیمی و زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌داده‌ورزی (بیوانفورماتیک)، شبکه‌های شناختی (زبان و یادگیری و استدلال)، بوم‌شناسی (اکولوژی)، حفاظت و نگه از منابع طبیعی، علوم داده، سلامت الکترونیک، سیاست‌های اقتصادی و شیوه‌های کمّی، مطالعات جنگ بین‌المللی، الهیات یهودی، زبان‌شناسی، مدیریت دولتی، علوم پلیمر، سنجش از دور و ژئوانفورماتیک و سم‌شناسی.

مقطع دکتری

در مقطع دکتری، دانشگاه پوتسدام آلمان رشته‌های علوم شناختی، زبان‌شناسی بالینی و تجربی، علوم بالینی بین‌المللی و مدیریت ملی و بین‌المللی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه پوتسدام آلمان

تحصیل در دانشگاه پوتسدام آلمان مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های آلمان رایگان است و دانشجویان برای هیچ‌یک از رشته‌های تحصیلی شهریه‌ای پرداخت نخواهند کرد؛ البته هزینۀ اندکی برای مسائل اجرایی دانشگاه از دانشجویان گرفته می‌شود.

شهر پوتسدام

شهر پوتسدام

پوتسدام بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان براندنبورگ است که به‌عنوان «شهر دانش» نیز شناخته می‌شود. یکی از دلایل مهم‌ این شهرت، وجود دانشگاه برجسته‌ای چون دانشگاه پوتسدام است که پیش‌تر، درباره‌اش سخن گفتیم. علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه پوتسدام شایسته است اطلاعاتی دربارۀ شهر محل تحصیل خود داشته باشند. در‌ادامه، دربارۀ وضعیت آب‌و‌هوایی شهر پوتسدام و هزینۀ زندگی در آن توضیحاتی خواهیم داد.

وضعیت آب‌و‌هوایی شهر پوتسدام

شهر پوتسدام تابستان‌های معتدل به‌همراه آسمان نیمه‌ابری و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به‌همراه باد و آسمان ابری دارد. در این شهر، متوسط دمای هوا در طول سال از منفی ۲ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از منفی ۱۰ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد به‌ندرت در آن دیده می‌شود. فصل گرم سال در شهر پوتسدام از بیست‌وششم مه آغاز می‌شود و تا هفتم سپتامبر با متوسط دمای ۲۰ درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. همچنین، گرم‌ترین روز سال در این شهر چهارم آگوست با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است.

ناگفته نماند فصل سرد سال در شهر پوتسدام از شانزدهم نوامبر تا هشتم ماه مارس است متوسط دما به ۷ درجۀ سانتی‌گراد در روز می‌رسد. سردترین روز سال نیز در این شهر، هجدهم ژانویه با حداقل دمای منفی ۲ و حداکثر دمای ۳ درجه سانتی‌گراد است. بر‌اساس دیدگاه‌های گردشگران، بهترین زمان برای بازدید از شهر پوتسدام از اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر است که دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۷ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است.

هزینۀ زندگی در شهر پوتسدام

همان‌طور‌که پیش‌تر در همین مقاله گفتیم، تحصیل در دانشگاه پوتسدام آلمان رایگان است؛ اما دانشجویان باید هزینه‌های مربوط به زندگی را نیز در نظر بگیرند. برخی از هزینه‌های مهم در پوتسدام برای دانشجویان به‌شرح زیر است:

  • هزینۀ موادغذایی و رستوران: هزینۀ غذا برای دو نفر در یکی از رستوران‌های ارزان‌قیمت پوتسدام چهارده یورو و در یکی از رستوران‌های نه‌چندان گران‌قیمت این شهر شصت یوروست. هزینۀ مواد‌غذایی پر‌مصرفی همچون شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک عدد)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب درحدود ۱، ۲، ۳، ۲، ۹، ۸ و ۱۰ یورو برآورد می‌شود. همچنین، برای میوه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب تقریباً ۳ و ۲ و ۲ یورو و برای گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب درحدود ۳ و ۲ و ۱ یورو به‌ازای هر یک کیلوگرم باید پرداخت کرد.
  • هزینۀ حمل‌و‌نقل: هزینۀ بلیت یک‌طرفه (حمل‌و‌نقل داخلی) و بلیت یک‌ماهه به‌ترتیب حدوداً ۲ و ۴۰ یوروست. افرادی که از تاکسی برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی تقریباً ۲ یورو به‌ازای هر یک کیلومتر و هزینۀ ورودی تاکسی درحدود ۴ یوروست. برای کسانی که از وسایل نقلیۀ شخصی استفاده می‌کنند، باید بگوییم که قیمت هر لیتر بنزین در شهر پوتسدام آلمان درحدود ۲ یوروست.
  • هزینۀ مسکن: اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر پوتسدام آلمان حدود ۷۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر تقریباً ۵۰۰ یوروست. همچنین، اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۵۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر حدوداً ۱،۰۰۰ یورو در ماه است.
  • هزینۀ قبوض و اینترنت: هزینۀ قبوض آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری در پوتسدام حدود ۱۶۰ یورو و هزینۀ اینترنت ۶۰Mbps یا بیشترِ نامحدود حدود ۵۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع:

https://www.topuniversities.com/universities/universitat-potsdam#wurs

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/university-potsdam

https://www.uni-potsdam.de/en/studium/what-to-study/english-language-courses-and-degree-programs

https://weatherspark.com/y/75940/Average-Weather-in-Potsdam-Germany-Year-Round

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Potsdam#:~:text=Summary%20about%20cost%20of%20living,lower%20than%20in%20New%20York.