دانشگاه میسیساگا تورنتو دومین پردیس بزرگ دانشگاه تورنتوست که در سی‌کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. در سال‌های اخیر، دانشگاه تورنتو به‌طور پیاپی بهترین دانشگاه کانادا شناخته‌ شده و پردیس میسیساگا نیز از بهترین استانداردهای آموزشی برخوردار است. تأسیس این پردیس به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد و هم‌اکنون، بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه پانزده دپارتمان تحصیلی در خود جای ‌داده است و بیش از ۱۸۰ رشته در ۹۰ زمینۀ تحصیلی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن ارائه می‌کند. در این مقاله، برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، دانشگاه میسیساگا تورنتو را معرفی خواهیم کرد.

رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه میسیساگا تورنتو

رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در دانشگاه میسیساگا تورنتو را می‌توان به دوازده گروه تقسیم کرد: علوم شیمی و فیزیک، تجارت، ارتباطات، علوم کامپیوتر و ریاضیات، پزشکی قانونی، علوم انسانی، علوم طبیعی، مدیریت، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، تئاتر و مطالعات بصری. برخی از رشته‌های این مطقع از این قرارند: علوم نجوم، شیمی، علوم محیط‌زیست، جغرافیا، زمین‌شناسی، فیزیک، حسابداری، بازاریابی، امورمالی، مدیریت شرکت‌های دیجیتال، علوم کامپیوتر، علوم ریاضی، آمار، زیست‌شناسی پزشکی قانونی، شیمی پزشکی قانونی، روان‌شناسی پزشکی قانونی، تاریخ هنر، زبان انگلیسی، زبان‌شناسی، فلسفه، مطالعات زنان، زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌فناوری، زیست‌شناسی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب‌وکار، نوروساینس، روان‌شناسی، جرم‌شناسی، اقتصاد، ارتباطات بین‌الملل، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و تئاتر. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه میسیساگا تورنتو عبارت‌اند از: مردم‌شناسی، زیست‌سلولی، شیمی، فیزیک، جغرافیا، ریاضیات، پزشکی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و تاریخ هنر.

هزینۀ تحصیل و شرایط اسکالرشیپ

طبق اعلام وبگاه دانشگاه میسیساگا تورنتو، هزینۀ تحصیل برخی از رشته‌های این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بدین‌شرح است: شهریۀ رشتۀ ارتباطات بین ۵۷ تا ۵۹هزار دلار کانادا و شهریۀ رشته‌های تجارت و مدیریت بین ۵۷ تا ۶۴هزار دلار کانادا و شهریۀ تحصیل در دیگر رشته‌های ارائه‌شده ۵۷هزار دلار کانادا. شایان ذکر است هزینۀ اسکان در پردیس بسته به محل اقامت و برنامۀ انتخابی غذا بین ۱۱ تا ۱۶هزار دلار کانادا متفاوت است.

هزینۀ تحصیل و شرایط اسکالرشیپ

با دریافت پذیرش از دانشگاه میسیساگا تورنتو، به‌طور خودکار برای برخی از اسکالرشیپ‌های ورود به دانشگاه در نظر گرفته می‌شوید. تقریباً پس از یک هفته از ارسال پذیرش، اسکالرشیپ دریافتی را به شما اطلاع می‌دهند. دو اسکالرشیپ مهم این دانشگاه «جایزۀ دانشمند بین‌المللی دانشگاه تورنتو» و «اسکالرشیپ تضمینی دانشگاه میسیساگا تورنتو» نام دارد.

جایزۀ دانشمند بین‌المللی دانشگاه تورنتو به دو بخش تقسیم می‌شود: جایزه تا سقف ۱۸۰هزار دلار کانادا (۴۵هزار دلار کانادا برای هر سال) و جایزه تا سقف ۱۰۰هزار دلار کانادا (۲۵هزار دلار کانادا برای هر سال). گفتنی است این جایزه می‌تواند با کمک‌هزینه‌های دیگر جمع شود؛ البته درصورت نارضایتی از عملکرد دانشجو، جایزه پس‌ گرفته می‌شود. جایزۀ دانشمند بین‌المللی سه‌بار (به‌طورکلی برای چهار سال) تمدید می‌شود. درصورتی‌که در یک سال شرایط لازم برای دریافت اسکارلرشیپ را از دست دهید و این امتیاز از شما سلب شود، حتی اگر در سال بعد باردیگر شرایط را کسب کنید، اسکالرشیپ دیگر به شما تعلق نمی‌گیرد.

اسکالرشیپ تضمینی دانشگاه میسیساگا تورنتو با‌توجه‌به معدل دانشجویان تازه‌وارد به آن‌ها اعطا می‌شود. در‌صورتی‌که معدل بین ۹۰ تا ۹۲درصد باشد، مبلغ دوهزار دلار کانادا برای یک‌بار پرداخت می‌شود. همچنین، اگر معدل بین ۹۲ تا ۹۵درصد باشد، مبلغ سه‌هزار دلار کانادا برای یک‌بار پرداخت می‌شود و اگر معدل بیشتر از ۹۵درصد باشد، تا سقف دوازده‌هزار دلار کانادا (سه‌هزار دلار کانادا برای چهار سال، به‌طور تضمینی به دانشجویان پرداخت می‌شود. ناگفته نماند در‌صورت نارضایتی از عملکرد تحصیلی، این اسکالرشیپ پس‌ گرفته می‌شود.

هزینه و شرایط زندگی در میسیساگا

شهر میسیساگا تابستان‌هایی گرم و زمستان‌های بسیار سرد و بادخیز دارد. دمای هوا در طول سال بین منفی ۸ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت از منفی ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد سردتر یا از ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد گرم‌تر می‌شود. حدود شش ماه از سال، در این شهر با میانگین هجده کیلومتر‌برساعت باد می‌وزد. همچنین، در تمام طول سال در شهر میسیساگا باران می‌بارد و به‌طور متوسط چهار ماه در سال هوای برفی است.

هزینۀ زندگی در شهر میسیساگا برای هر نفر صرف‌نظر از هزینۀ اجاره، به‌طور متوسط حدود نهصد دلار کاناداست. اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. درصورت تمایل به اجارۀ مسکن با چند نفر دیگر، هزینۀ اجارۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر بین ۲۱۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار کانادا در ماه است.

منبع: