آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا یکی از موضوع‌های مهمی است که علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا باید آن را مدنظر قرار دهند. درواقع به‌دلیل محبوبیت این کشور در بین دانشجویان بین‌المللی و در‌نتیجه تقاضای فراوان برای ورود به دانشگاه‌های مطرح و طرازِاول ایتالیا، دانشجویان موظف‌اند در آزمون ورودی تعیین‌شدۀ هر دانشگاه شرکت و برای اخذ پذیرش، نمرۀ مناسب در آن کسب کنند. در این مطلب، نگاهی کوتاه به آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا خواهیم انداخت.

آزمون IMAT

آزمون بین‌المللی پذیرش پزشکی یا IMAT مخففInternational Medical Admissions Test  است و یکی از مدارک لازم برای تحصیل در دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا محسوب می‌شود. این آزمون به زبان انگلیسی و مرکز آزمون ارزیابی پذیرش کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) آن را طراحی کرده است و با همکاری وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا (MIUR) برگزار می‌شود. درواقع، هدف از انجام آزمون IMAT ارزیابی علمی متقاضیان ورود به دوره‌های انگلیسی‌زبان پزشکی و جراحی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایتالیاست.

ساختار آزمون IMAT

آزمونIMAT  آزمونی کتبی (کاغذ‌و‌قلمی) است و شصت پرسش پنج‌گزینه‌ای را در چهار بخش شامل می‌شود که برای پاسخ‌گویی به آن‌ها، صد دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. براساس نظر‌سنجی از داوطلبان سال‌های گذشته، آزمون‌های BMAT و UKCAT نزدیک‌ترین قالب را به آزمون IMAT دارند. آزمون BMAT مخفف BioMedical Admissions Test است و یکی از آزمون‌های پزشکی برای ورود به دانشگاه‌های انگلیس به‌شمار می‌آید‌ که پرسش‌هایش به آزمون IMAT شبیه است. ناگفته نماند آزمونBMAT  بخش نوشتن مقالۀ کوتاه ( (Essayنیز دارد که در آزمون IMAT دیده نمی‌شود.

مکان آزمون IMAT

این آزمون در بیش از بیست نقطۀ جهان برگزار می‌شود و دانش‌آموزان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا می‌توانند برای شرکت در آن به کشورهای امارات متحدۀ عربی، ترکیه، قبرس و حتی ایتالیا سفر کنند.

مفاد امتحان IMAT

این آزمون از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. ارزیابی مهارت استدلال منطقی (مهارت حل مسئله، درک بحث، تحلیل اطلاعات و استنتاج)؛
  2. ارزیابی کتاب‌های تئوری علمی (زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی).

همان‌طورکه در مقدمه به آن اشاره کردیم، با‌توجه‌به درخواست‌های فراوان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، به‌ویژه در رشته‌های پزشکی، داشتن نمرۀ عالی در این آزمون می‌تواند امتیاز مناسبی به‌منظور پذیرش گرفتن از دانشگاه به‌شمار رود. باوجوداین، بهتر است قبل از ارسال مدارک، شرایط تحصیل و میزان رقابت برای دریافت پذیرش از دانشگاه مدنظر، به‌ویژه برای دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا، بررسی شود. شایان ذکر است نمرۀ قبولی ثابتی در آزمون IMAT وجود ندارد و حتی ممکن است هرسال نمرۀ قبولی تغییر کند؛ بنابراین، دریافت پذیرش از دانشگاه بیشتر به تعداد متقاضیان و عملکرد آن‌ها در این آزمون بستگی دارد.

آزمون TIL

آزمون TIL مخفف (Test in Laib) و یکی از آزمون‌های ورودی برای ثبت‌نام در رشته‌های معماری و مهندسی در دانشگاه پلی تکنیک تورین است. دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی در رشته‌های معماری و مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) تحصیل کنند، برای ورود به دانشگاه پلی تکنیک تورین، باید در این آزمون شرکت کنند. محتویات آزمون ممکن است برای هر داوطلب متفاوت باشد. آزمون TIL از دو بخش تشکیل شده است که دانش پایه و آمادگی دانشجویان برای شرکت در رشتۀ مدنظر را ارزیابی می‌کند. گفتنی است رایانه پرسش‌های این آزمون را به‌صورت اتفاقی انتخاب می‌کند و محل برگزاری این آزمون در سایت آزمایشگاه دانشگاه تورین و ساختمان اصلی این دانشگاه است.

باید به این نکته اشاره کنیم که با‌توجه‌به شیوع ویروس کرونا، آزمون TIL آنلاین برگزار خواهد شد و دانشجویانی که قصد دارند در این آزمون شرکت کنند، باید به وبگاه دانشگاه سر بزنند و در بخش مدنظر برای ثبت‌نام اقدام کنند. علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین در رشته‌های اشاره‌شده در مقطع کارشناسی، می‌توانند با مراجعه به لینک آورده‌شده در انتهای مقاله (بخش منابع)، با نمونه‌سؤال‌های سال‌های قبل این آزمون آشنا شوند. افزون‌براین، برای شرکت در آزمون TIL می‌توانید با مراجعه به این لینک، مراحل ثبت‌نام را انجام دهید.

آزمون TOLC-F

شرکت در آزمون آنلاین داروسازی دانشگاه تور ورگاتا و کسب نمرۀ قبولی در آن، یکی از مدارک مورد‌نیاز برای تحصیل در این دانشگاه است. TOLC-F آزمونی رایانه‌ای است که مفاد امتحانش احتمال دارد برای هر داوطلب متفاوت باشد. پرسش‌های این آزمون از پایگاه داده‌های CISIA TOLC به‌صورت خودکار و اتفاقی برای هریک از داوطلبان انتخاب می‌شود. همچنین بعد از برگزاری آزمون TOLC-F، داوطلبان می‌توانند برای انتخاب گرایش‌های مربوط به رشتۀ داروسازی اقدام کنند؛ البته این موضوع به نمرۀ دریافتی در آزمون TOLC-F بستگی دارد. شایان ذکر است داشتن مدرک زبان انگلیسی (حداقل در سطح(B2 برای تمامی داوطلبان ضروری است.

ساختار آزمون  TOLC-F

بخش‌های مختلف آزمون انگلیسی TOLC-F و تعداد پرسش‌ها و زمان درنظرگرفته‌شده برای هر بخش به‌شرح زیر است:

  • زیست: پانزده پرسش در بیست دقیقه
  • شیمی: پانزده پرسش در بیست دقیقه
  • ریاضیات: هفت پرسش در دوازده دقیقه
  • فیزیک: هفت پرسش در دوازده دقیقه
  • منطق: شش پرسش در هشت دقیقه

به‌طور‌کلی، آزمون TOLC-F پنجاه پرسش را شامل می‌شود و داوطلبان ۷۲ دقیقه برای پاسخ به آن‌ زمان دارند. نکتۀ دیگر دربارۀ ساختار آزمون مذکور این است که علاوه‌بر بخش‌های گفته‌شده، داوطلبان در بخش مربوط به زبان انگلیسی با سی پرسش دیگر مواجه خواهند شد که برای پاسخ به آن‌ها، به مجموع زمان درنظرگرفته‌شده پانزده دقیقۀ دیگر اضافه خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که نتیجۀ دریافتی از این بخش نه بر ارزیابی دانشگاه تأثیر می‌گذارد و نه جایگزین مدرک زبان انگلیسی می‌شود و در‌حقیقت، این بخش از آزمون فقط جنبۀ خودارزیابی دارد.

نمره‌دهی آزمون  TOLC-F

نمره‌دهی این آزمون بدین‌ترتیب است که داوطلبان به‌ازای هر پاسخ درست، یک نمره دریافت می‌کنند و به‌ازای هر پرسشِ بی‌پاسخ، یک نمره از دست می‌دهند و پاسخ اشتباه نیز ۰.۲۵ از نمرۀ داوطلبان کسر می‌کند. شایان ذکر است نمرۀ آزمون TOLC-F بلافاصله بعد از اتمام آزمون در وبگاه CISIA قرار می‌گیرد.

آزمون SAT

آزمون SAT مخففScholastic Aptitude Test  و به‌معنی آزمون شایستگی تحصیلی (دانشگاهی) است. SAT ازجمله آزمون‌های ورودی‌ای است که برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برای بعضی از رشته‌های تحصیلی برگزار می‌کنند. این آزمون دو نوع مختلف دارد:

  • SAT-General
  • SAT-Subject

آزمون SAT-General بخش‌های درک مطلب، زبان و نگارش، ریاضیات و مقاله را شامل می‌شود که پاسخ به بخش آخر، یعنی مقاله، اختیاری است. آزمون SAT-Subject نوع دیگری از آزمون SAT است که دامنۀ گسترده‌تری از دانش افراد را می‌سنجد. پرسش‌های بخش‌های مختلف این آزمون، چهارگزینه‌ای و زمان درنظرگرفته‌شده برای هر بخش شصت دقیقه است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آزمون SAT، به این لینک مراجعه کنید.

آزمون GMAT

GMAT مخفف Graduate Management Admission Test و به‌معنی آزمون مورد‌نیاز برای پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مدیریت است. GMAT آزمونی بین‌المللی به زبان انگلیسی است که مخاطبان آن غالباً دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با مدیریت هستند. هدف این آزمون سنجش مهارت‌های تحلیلی و کلامی و ریاضیات داوطلب است؛ مهارت‌هایی که در رشته‌های مدیریت بسیار اهمیت دارند. به‌عنوان مثال، برای تحصیل در رشتۀ مدیریت در دانشگاه پلی تکنیک میلان، نمرۀ موردنیاز GMAT ششصد است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آزمون GMAT، به این لینک مراجعه کنید.

منابع

http://orienta.polito.it/en/guide_to_the_admission_test

(۳) رای، میانگین: ۵