شهر وینیپگ پایتخت استان مانیتوبا و «دروازۀ غرب» کاناداست و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، تابستان‌های شرجی و زمستان‌های سرد و طولانی دارد. کیفیت زندگی در این شهر در سطحی رضایت‌بخش قرار دارد و هزینۀ زندگی در آن معقول و برای هر نفر بین  ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادا در ماه است. این شهر سه دانشگاه در خود جای ‌داده است: دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه وینیپگ و دانشگاه سنت‌بنی‌فس. دانشگاه‌های مانیتوبا و وینیپگ علاوه‌بر اعتبار جهانی، جزو دانشگاه‌های تأییدشدۀ وزارت علوم هستند. در این مقاله، برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، دانشگاه های وینیپگ را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا یکی از دانشگاه‌های پژوهش‌محور کانادا و یکی از معتبرترین دانشگاه های وینیپگ است که در سال ۱۸۷۷ تأسیس شد. این دانشگاه اولین دانشگاه در غرب این کشور به‌شمار می‌آید و ازنظر تعداد پژوهش‌های دانشگاهی، در مقام نخستِ منطقۀ خود قرار می‌گیرد. ناگفته نماند دانشگاه مانیتوبا هفدهمین دانشگاه بزرگ کانادا محسوب می‌شود و بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در آن مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه مانیتوبا دو پردیس و دوازده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی و علوم غذایی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ علوم. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانیتوبا از این قرار است‌: معماری، کشاورزی، شیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، اقتصاد، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، تاریخ، حقوق، زبان‌شناسی، مدیریت، موسیقی، پرستاری، پزشکی، مهندسی مکانیک، ریاضیات، داروسازی، فلسفه و علوم سیاسی.

برای شرکت در رشته‌های یکی از بهترین دانشگاه های وینیپگ، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ یا مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ الزامی است. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی حدود هجده‌هزار و در مقاطع عالی‌تر حدود دَه‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. دانشگاه مانیتوبا بورسیه و کمک‌های مالی متنوعی نیز برای دانشجویان تازه‌وارد در نظر گرفته است؛ ازجمله فلوشیپ دانشگاه مانیتوبا، جوایز دپارتمان‌های مختلف، فرصت دستیاری در تدریس یا پژوهش و بورسیۀ وانیر. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقالۀ دانشگاه مانیتوبا کانادا را مطالعه کنید.

دانشگاه وینیپگ

دانشگاه وینیپگ

دانشگاه وینیپگ در سال ۱۹۶۷ و پس از ادغام دو کالج مانیتوبا و وزلی تأسیس شد. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های وینیپگ به شمار می‌آید. بیش از چهارصد دوره در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه وینیپگ برگزار می‌شود و بیش از هزار نفر دانشجوی بین‌المللی در آن مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه وینیپگ هفت دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار و اقتصاد، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ الهیات. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه وینیپگ عبارت‌اند از: علوم کامپیوتر، بیوشیمی، زیست‌شناسی، علوم محیط‌زیستی، جغرافیا، ریاضیات، نوروساینس، فیزیک، آمار، مدیریت، اقتصاد، زبان انگلیسی، تاریخ، حقوق بشر، زبان‌شناسی، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تئاتر و فیلم و مطالعات زنان.

هزینۀ تحصیل در یکی از برترین دانشگاه های وینیپگ برای دانشجویان بین‌المللی بین ۱۴۷۰۰ تا ۱۸۶۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. به‌منظور ثبت‌نام در دوره‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (نمرۀ هر مهارت از بیست نباید کمتر نباشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ الزامی است. دانشگاه وینیپگ نیز برای دانشجویان تازه‌وارد اسکالرشیپ ورود به دانشگاه در نظر گرفته و مبلغ آن بسته به معدل متقاضی بین ۱۱۰۰ تا ۲۲۵۰ دلار کاناداست.

دانشگاه سنت‌بنی‌فس

دانشگاه سنت‌بنی‌فس تنها دانشگاه فرانسوی‌زبان در میان دانشگاه های وینیپگ محسوب می‌شود که فعالیتش را از سال ۱۸۱۸ آغاز کرد. هرساله بیش از پنج‌هزار نفر دانشجو در دوره‌های دانشگاهی و فنی‌و‌حرفه‌ای این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه هشت دانشکده در خود دارد‌: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ ترجمه، دانشکدۀ کسب‌و‌کار، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ مطالعات پرستاری و علوم سلامت، مدرسۀ مددکاری، مدرسۀ فنی‌و‌حرفه‌ای و مدرسۀ آموزش. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشکده‌ها بدین‌شرح است: کارشناسی لاتین، کارشناسی فرانسوی، کارشناسی ترجمه، کارشناسی کسب‌وکار، کارشناسی بیوشیمی، کارشناسی علوم پرستاری، کارشناسی مددکاری، کارشناسی آموزش و کارشناسی ارشد مشاورۀ آموزش.

برای تحصیل در رشتۀ کارشناسی مددکاری به زبان انگلیسی، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۷ و مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۹۴ الزامی است. ناگفته نماند شهریۀ رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه برای دانشجویان بین ۱۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار کاناداست. دانشگاه سنت‌بنی‌فس نیز برای دانشجویان تازه‌وارد به‌صورت خودکار اسکالرشیپ‌های ورود به دانشگاه در نظر می‌گیرد. مبلغ این اسکالرشیپ بسته به معدل داوطلب بین ۷۵۰ تا ۲۵۰۰ دلار کاناداست.

منبع: