در‌حال‌حاضر با‌توجه‌به شیوع ویروس کرونا، بیشترِ قرارهای تست بیومتریک (انگشت نگاری) کانادا به حالت تعلیق درآمده است. سپتامبر ۲۰۲۰، ادارۀ مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) قانون جدید بیومتریک کانادا را اعلام کرده است. براساس این قانون، آن دسته از متقاضیان اقامت دائم کانادا که در دَه سال گذشته اطلاعات بیومتریک و انگشت‌نگاری‌شان را ثبت کرده‌اند، به انجام انگشت‌نگاری مجدد نیازی ندارند. در اطلاعیۀ قبلی، IRCC اعلام کرده بود متقاضیانی که به‌علت پاندمی COVID-19 نمی‌توانند اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنند، می‌توانند آن را به‌تعویق بیندازند.

فعلاً مشخص نیست که مراکز انجام تست بیومتریک در کانادا و کشورهای دیگر کِی فعالیت‌هایشان را به‌صورت عادی از سر می‌گیرند. بسته‌شدن مراکز خدماتی و مراکز ثبت درخواست ویزا (Visa Application Centers – VAC) در روند صدور ویزای تحصیلی کانادا ، ویزای هزاران متقاضی اقامت دائمی کانادا تأثیر گذاشته است؛ در‌حالی‌که بسیاری از این متقاضیان پیش‌ازاین اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کرده‌اند.

درادامه، IRCC گفته است که تعداد متقاضیان اقامت دائمی کانادا در حال افزایش است؛ اما بررسی پرونده‌های متقاضیان به‌دلیل بسته‌بودن مراکز انجام تست بیومتریک پیشرفتی نکرده است. به‌همین‌دلیل، IRCC می‌کوشد با تسهیل فرایندها و لغو انجام تست بیومتریک برای گروهی از متقاضیان که پیش‌تر اطلاعات انگشت‌نگاری خود را ثبت کرده‌اند، اختلال‌های به‌وجود‌آمده در این روند را رفع کند.

متقاضیان مشمول قانون جدید بیومتریک کانادا و تاریخ اجرا

به‌گفتۀ IRCC، قانون جدید بیومتریک کانادا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ تصویب شده و از ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ در حال اجراست و تا اطلاع بعدی نیز اجرا خواهد شد. متقاضیان داخل و خارج کانادا که هر دو شرط زیر را داشته باشند، مشمول لغو تست بیومتریک می‌شوند:

  • افرادی که درخواست اقامت دائم خود را به‌تازگی ثبت کرده‌اند یا درخواستشان در حال بررسی است.
  • افرادی که تا دَه سال پیش از روز ثبت درخواست اقامت دائمی‌شان، اطلاعات بیومتریک و انگشت‌نگاری خود را ثبت کرده‌اند.

دربارۀ اطلاعات بیومتریک

پیش‌ازاین به‌علت شیوع بیماری COVID-19، کانادا متقاضیان خارجی دیگر را از ثبت اطلاعات بیومتریک معاف کرده بود. در وضعیت عادی، افراد خارجی (به‌جز آمریکایی‌ها) که قصد دارند ویزای توریستی، کاری یا اِستادی پرمیت، پناهندگی و اقامت دائمی را دریافت یا مدت ویزای توریستی و کاری یا اِستادی پرمیت کانادا را تمدید کنند، باید اطلاعات بیومتریک خود را در درخواست ویزایشان ثبت کنند. برای ثبت اطلاعات بیومتریک، افراد باید تست انگشت‌نگاری انجام بدهند و عکس‌های موردنیاز را ارائه کنند و مبلغی به دفاتر VAC بپردازند. شایان ذکر است از اطلاعات بیومتریک برای شناسایی هویت افراد خارجی در زمان ورود به کشور کانادا استفاده می‌شود.

اگر به زندگی و تحصیل در کانادا علاقه دارید با ما همراه باشید.



منابع: