براساس جدیدترین مطلب منتشر‌شده در وبگاه کامپوس فرانس، مجلۀ L’Etudiant رتبه شهرهای دانشجویی فرانسه ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. رتبه‌بندی امسال با رتبه‌بندی سال گذشته تفاوت چندانی ندارد؛ اما این موضوع را به‌روشنی بیان می‌کند که تمامی شهرهای دانشجویی فرانسه پذیرای دانشجویان هستند.

مجلۀ L’Etudiant به‌طورکلی ۴۴ شهر فرانسۀ پذیرای بیش از هشت‌هزار دانشجو را با درنظر‌گرفتن شانزده شاخص در پنج گروه اصلیِ «جذابیت»، «آموزش»، «زندگی دانشجویی»، «محیط زندگی» و «وضعیت استخدام» ارزیابی کرد. در میان شاخص‌های مختلف ارزیابی، برخی از آن‌ها، همچون کیفیت هوا و وجود وسیله‌ی حمل‌و‌نقل در شب و حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های شهرهای ارزیابی‌شده امسال به فهرست شاخص‌ها اضافه شده‌اند. همان‌طورکه پیش‌تر نیز گفتیم، با وجود نوآوری‌های درنظرگرفته‌شده در روند تشخیص رتبۀ شهرها، رتبه شهرهای دانشجویی فرانسه ۲۰۲۱ درمقایسه‌با سال گذشته تغییرات چندانی به‌خود ندیده است.

شهرهای برتر دانشجویی

شهرهای برتر دانشجویی

براساس اطلاعات منتشرشده در مجلۀ L’Etudiant در زمینۀ رتبه شهرهای دانشجویی فرانسه ۲۰۲۱، فهرست‌های متعددی ارائه شده که اولین فهرست از میان کلان‌شهرها و دومین فهرست از میان شهرهای متوسط و کمی بزرگ‌تر ازنظر تعداد دانشجویان و آخرین فهرست براساس نظر مخاطبان انتخاب شده است. دَه شهر برتر اولین بخش به‌ترتیب عبارت‌اند از: تولوز‌، لیون، رن، مون‌پلیه، نانت، گرونوبل، بوردو، استرازبورگ، پاریس و  مارسی. درادامه، توضیحاتی دربارۀ هریک از این شهرها خواهیم داد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

  • تولوز: تولوز در پیرنه میانه (Midi-Pyrénées) فرانسه و جنوب این کشور واقع شده است و یکی از شهرهای مهم فرانسه شناخته می‌شود. تولوز از هنر و تاریخ و فرهنگ غنی‌ بهره می‌برد و چهارمین شهر بزرگ فرانسه به‌حساب می‌آید. قدمت این شهر تقریباً به دوهزار سال پیش برمی‌گردد و یکی از دلایل شهرتش، معماری بی‌نظیر آن است که افراد می‌توانند با گردش در شهر از آن‌ها لذت ببرند. این شهر از پاریس شهرت کمتری دارد؛ اما براساس رتبه‌بندی مجلۀ L’Etudiant، چهار سال است که در جایگاه نخستِ شهرهای دانشجویی برتر فرانسه قرار دارد.
  • لیون: لیون یکی از شهرهای معتبر فرانسه و دومین شهر بزرگ این کشور است و بسیاری از افراد به‌دلایل متعددی، این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند. برخی معتقدند لیون شهر پاریس را الگوی خود قرار داده است؛ ولی از دیدگاه ساکنان لیون، این شهر شأن و اعتبار خاص خود را دارد. جمعیت این شهر رو‌به‌افزایش است؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۰ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، حدوداً ۰/۸۲درصد افزایش پیدا کرده و تقریباً به ۱میلیون و ۷۱۹هزار نفر رسیده است. این شهر از تمامی ویژگی‌هایی شهرهای بزرگ بهره می‌برد؛ مثلاً تعداد زیادی موزه، تئاتر، فستیوال و برنامه‌های دیگر فرهنگی دارد. افزون‌براین، لیون از سیستم حمل‌و‌نقل پیشرفته و نسبتاً ارزانی برخوردار است که یکی از مزایای مهم آن در نظر گرفته می‌شود. شایان ذکر است زندگی در این شهر مزایای دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها فراهم‌کردن محیطی مناسب برای تحصیل دانشجویان است.
  • رن: رن مرکز ناحیۀ بریتانی در شمال‌غربی فرانسه واقع و یکی از شهرهای مشهور این کشور است. مساحت این شهر تقریباً ۵۰/۳۹ کیلومتر‌مربع و جمعیتش رو‌به‌رشد است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۰ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، ۱.۱۴درصد افزایش یافته و تقریباً به ۳۵۴هزار نفر رسیده است. رن دومین شهرِ جذاب فرانسه برای دانشجویان شناخته می‌شود و آنان به‌دلایل گوناگونی این شهر را دوست دارند. برای مثال، دانشجویان با زندگی و تحصیل در این شهر می‌توانند تا حد زیادی در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند و با تمرکز بیشتری به تحصیل و آموزش مشغول شوند. این شهر از محیطی پویا بهره می‌برد که نه‌تنها محل مناسبی برای دانشجویان است؛ بلکه برای تحقیقات و سرمایه‌گذاری و تفریح نیز توصیه می‌شود. سیستم آموزش عالی شهر رن بسیار باکیفیت و نرخ بیکاری در آن بسیار اندک است. هرساله، این شهر از ۶۵هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند که از این تعداد، شش‌هزار نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. عوامل مختلفی دانشجویان بین‌المللی را به انتخاب شهر رن برای تحصیل ترغیب می‌کند؛ ازجمله: دانشگاه‌ها و مرکزهای آموزشی برتر نظیر بیزینس اسکول رن، کیفیت سیستم آموزشی، زندگی مناسب دانشجویی و یافتن شغل بعد از اتمام تحصیل.
  • مون‌پلیه: مون‌پلیه یکی دیگر از شهرهای دانشجویی برتر فرانسه به‌شمار می‌آید. این شهر علاوه‌براینکه مرکز فرهنگی مهمی است، از اقتصادی پایا و پویا بهره می‌برد. مون‌پلیه در چشم‌اندازی زیبا در نزدیکی ساحل جنوبی فرانسه قرار گرفته است و بعد از مارسی و نیس، سومین شهر بزرگ فرانسه شناخته می‌شود. در این شهر، زیبا جاذبه‌های فراوانی به‌چشم می‌خورد و از‌نظر کیفیت زندگی، جایگاه مطلوبی در کشور فرانسه دارد.
  • نانت: نانت شهری تاریخی و هنری در بخش غربی فرانسه است که اصطلاحاً با نام «پایتخت سبز اروپایی» شناخته می‌شود. این شهر هرساله پذیرای گردشگران بی‌شماری از جای‌جای جهان است و به‌دلیل بهره‌مندی از دانشگاه‌های باکیفیت، دانشجویان بین‌المللی فراوانی را نیز به‌خود جذب می‌کند. به‌طورکلی، کیفیت زندگی در این شهر رضایت‌بخش است؛ به‌گونه‌ای که شاخص توان خرید مردم متوسط و درحدود ۸۰درصد، شاخص امنیت متوسط و تقریباً ۴۹درصد، شاخص هزینه‌های زندگی پایین و حدوداً ۶۴درصد و شاخص آلودگی هوا پایین و نزدیک به ۲۹درصد است.
  • گرونوبل: گرونوبل در جنوب‌شرقی فرانسه و دامنۀ کوه‌های آلپ قرار دارد و به‌دلیل وسعت و نزدیکی به کوه‌های آلپ، «پایتخت آلپ» لقب گرفته است. این شهر از تمام امکانات لازم برای جذب دانشجویان بین‌المللی بهره می‌برد و از دیدگاه مجلۀ L’Etudiant، همواره به‌عنوان شهری عالی برای دانشجویان شناخته می‌شود. گفتنی است در گرونوبل، تقریباً شصت‌هزار نفر در محیطی کاملاً آموزشی مشغول تحصیل هستند.
  • بوردو: شهر بوردو در جنوب‌غربی فرانسه قرار گرفته است و با جمعیت تقریبی ۲۳۲هزارنفری، نهمین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود. بوردو از شهرهای زیبای فرانسه است و حتی بسیاری معتقدند بعضی از جاذبه‌های گردشگری پاریس از شهر بوردو الگوبرداری شده‌ است. بوردو تاریخی غنی دارد و معماری ساختمان‌های پنج‌هزارساله‌اش به‌خوبی شاهدی بر این مدعا هستند. بوردو ازجمله شهرهای دانشجویی برتر فرانسه نیز به‌حساب می‌آید که علاوه‌بر برخورداری از دانشگاه‌های باکیفیت، همچون دانشگاه بوردو، از مزیت‌های دیگری مانند آب‌و‌هوای مطبوع و کیفیت رضایت‌بخش زندگی بهره می‌برد.
  • استرازبورگ: استرازبورگ یکی دیگر از شهرهای مشهور و زیبای فرانسه است که به‌عنوان محلی مناسب برای پیاده‌روی شناخته می‌شود. استرازبورگ شهری پیشرفته است که تمامی بازدیدکنندگان از آن یا ساکنانش این شهر را برای مسافرت یا زندگی پیشنهاد می‌کنند. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، استرازبورگ شهری بسیار زیباست که به موزه‌های فراوان و غذاهای لذیذش شهرت دارد و به‌دلیل تاریخ غنی‌اش، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. گفتنی است قدمت این شهر به دورۀ قرون وسطی بازمی‌گردد و در آنجا، کوچه‌های پیچ‌درپیچ و خانه‌های کجِ نیمه‌چوبی به‌وفور دیده می‌شود. همچنین این شهر، شهری کاملاً اروپایی به‌حساب می‌آید که از ویژگی‌های آلمانی و فرانسوی برخوردار است. استرازبورگ دومین شهر گردشگری مشهور فرانسه است و کلیسای بسیار مشهوری با معماری گوتیک دارد. کلیسای جامع استرازبورگ در طول زمان و براثر بمباران هوایی سال ۱۹۴۴ آسیب‌های جدی دید؛ ولی هنوز‌هم در مرکز شهر رخ‌نمایی می‌کند. شایان ذکر است استرازبورگ یکی از مراکز اتحادیۀ اروپا نیز به‌حساب می‌آید و برخی از مؤسسه‌های مهم اروپایی، مانند شورای اروپا و دادگاه اروپایی حقوق بشر در آن جای دارد.
  • پاریس: پاریس، پایتخت فرانسه، شهری زیباست که افراد زیادی عاشقش هستند و اعتقاد دارند نماد عشق و فرهنگ و زیبایی است. از‌نظر کیفیت زندگی، این شهر در سطح بسیار رضایت‌بخشی قرار دارد و شرایط مناسبی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند.
  • مارسی: مارسی شهر بندری قدیمی و مدیترانه‌ای است و جذابیت‌های زیادی دارد. این شهر قدیمی‌ترین شهر فرانسه و یکی از شهرهای قدیمی اروپای‌غربی محسوب می‌شود. جمعیت شهر مارسی رو‌به‌افزایش است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۰ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، ۰.۳۱درصد افزایش پیدا کرده و به ۱میلیون و ۶۰۸هزار نفر رسیده است. شایان ذکر است وجود دانشگاه‌های متعدد همچون دانشگاه اکس‌مارسی، دانشگاه École Centrale مارسی (مدرسۀ مرکزی مارسی)، دانشگاه اکس‌مارسی ۲، دانشگاه پروانس-اکس‌مارسی ۱ و مؤسسۀ عالی Bâtiment et des Travaux Publics شهر مارسی را به یکی از شهرهای دانشجویی برتر و معتبر فرانسه تبدیل کرده است.

پس از کسب اطلاعاتی دربارۀ دَه شهر برتر فرانسه، بهتر است بدانید که امسال شهر کلرمون‌فران نیز در گروه کلان‌شهرها جای گرفته و در این فهرست، ردۀ چهاردهم را ازآنِ خود کرده است. ناگفته نماند این شهر درزمینۀ تعداد دانشجویان پیشرفت چشمگیری کرده است.

همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، مجلۀ L’Etudiant نوع دیگری از تقسیم‌بندی را ارائه کرده است که تا حدود زیادی به تعداد دانشجویان حاضر در آن‌ها بستگی دارد. به‌بیانِ‌بهتر، این مجله علاوه‌بر انتشار فهرستی از شهرهای دانشجویی برتر فرانسه از میان کلان‌شهرها‌، فهرستی از دیگر شهرهای برتر را از میان شهرهای متوسط و کمی بزرگ‌تر ازنظر تعداد دانشجویان منتشر کرده است. پنج شهر برتر کمی بزرگ ازنظر تعداد دانشجو با حدود بیست تا چهل‌هزار نفر عبارت‌اند از: پواتیه، دیژون، کان، برست و بزانسون. افزون‌براین، پنج شهر برتر متوسط ازنظر تعداد دانشجو با حدود هشت تا بیست‌هزار نفر از این قرارند: اورلئان، شامبری، لا روشل، پاو و لیموژ.

مجلۀ L’Etudiant همچنین به منظور افزایش دقت رتبه شهرهای دانشجویی فرانسه ۲۰۲۱ از مخاطبان خود دربارۀ شهر دانشجویی دلخواهشان نظرسنجی کرده و از آن‌ها پرسیده است: «آیا شهر خود را به دانشجوی دیگری پیشنهاد می‌دهید؟» مخاطبان این مجله به پرسش یادشده براساس شاخص‌های دیگری نظیر کیفیت زندگی، وضعیت مسکن، شبکۀ حمل‌و‌نقل، دسترسی به فرهنگ و جوّ کلی شهر پاسخ دادند. براساس پاسخ مخاطبان، مجلۀ L’Etudiant فهرست دیگری نیز برای رتبه شهرهای دانشجویی فرانسه ۲۰۲۱ منتشر کرده که باردیگر شهر تولوز در جایگاه نخست قرار گرفته است. شهرهای دوم تا نهم موجود در این فهرست به‌ترتیب عبارت‌اند از: لاروشل، رن، استرازبورگ، لیون، لیل، نانت، آنژه، کلرمون‌فران و تور.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع:

https://www.campusfrance.org/fr/le-palmares-2020-2021-des-villes-etudiantes