دامپزشکی شاخه‌ای از علم پزشکی است که روی بیماری و اختلال و آسیب در حیوانات مطالعه می‌کند. افزون‌بر‌این، پرورش دام و پژوهش درزمینۀ تغذیۀ حیوانات و بهبود محصولات حیوانی درزمرۀ مباحث دامپزشکی قرار می‌گیرد. علوم دامپزشکی با بررسی و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات و نیز محصولات غذایی، به کیفیت سلامت مردم جامعه کمک می‌کنند. وبگاه مؤسسۀ QS در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰، گوئلف و کلگری و مونترال، سه دانشگاه مطرح کانادا را در بین پنجاه دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ دامپزشکی قرار داده است. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحصیل دامپزشکی در کانادا را انتخاب می‌کنند. در این مقاله، برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، سه دانشگاه برتر برای تحصیل دامپزشکی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه گوئلف

بهترین دانشگاه برای تحصیل دامپزشکی در کانادا دانشگاه گوئلف است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۴ در شهر گوئلف استان اونتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در هفت دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند و مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده اند. هفت دانشکدۀ دانشگاه گوئلف عبارت‌اند از: کالج هنر، کالج علوم زیست‌شناسی، مدرسۀ کسب‌وکار و اقتصاد، کالج مهندسی، کالج علوم انسانی و اجتماعی، کالج کشاورزی و کالج دامپزشکی. کالج دامپزشکی دانشگاه گوئلف بهترین دانشکدۀ دامپزشکی کانادا محسوب می‌شود و در میان دانشکده‌های دامپزشکی دنیا، رتبۀ پنجم را ازآنِ خود کرده است.

ناگفته نماند که برای تحصیل دامپزشکی در کانادا نمی‌توان از دبیرستان اقدام کرد. برای ثبت‌نام در رشتۀ دامپزشکی در دانشگاه گوئلف، ارائۀ کارنامۀ حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی الزامی است و در این دو سال، دانشجویان باید سه درس مرتبط با زیست‌شناسی (یک درس با محتوای زیست‌شناسی سلولی)، یک درس مرتبط با ژنتیک، یک درس مرتبط با بیوشیمی، یک درس مرتبط با آمار و دو درس مرتبط با علوم انسانی یا اجتماعی گذرانده باشند. علاوه‌بر‌این، ارائۀ دو توصیه‌نامه از دو دامپزشک ضروری است. برای احراز دانش زبان انگلیسی، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۹ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۲۱ باشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۶ باشد) الزامی است.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری

یکی دیگر از دانشگاه های برتر برای تحصیل دامپزشکی در کانادا دانشگاه کلگری است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ در شهر کلگری استان آلبرتا بنیان گذاشته شد. دانشگاه کلگری ۱۴ دانشکده و ۸۵ مرکز پژوهشی را در خود جای‌ داده است و بیش از ۳۱هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه کلگری جدیدترین دانشکدۀ این دانشگاه به‌شمار می‌آید و در رتبه‌بندی دانشکده‌های برتر دامپزشکی کانادا، در مقام دوم قرار گرفته است. شایان ذکر است این دانشکده در میان دانشکده‌های برتر دنیا نیز در ردۀ چهل‌و‌دوم جای دارد. دانشجویان این دانشکده از همان ابتدای دوره با حیوانات زنده سروکار دارند و با انتخاب یکی از گرایش‌های ارائه‌شده، می‌توانند از فرصت‌های آموزشی متنوع در داخل و خارج از پردیس دانشگاه بهره‌مند شوند.

باید توجه کنید که امکان تحصیل در رشتۀ دامپزشکی دانشگاه کلگری فقط برای شهروندان و افرادی میسر است که ویزای تحصیلی کانادا را دارند. علاوه‌بر‌آن، ورود به دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه کلگری مانند دانشگاه گوئلف از دبیرستان امکان‌پذیر نیست و متقاضیان باید حداقل دو سال سابقۀ تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. در این دو سال، دانشجویان باید دو درس مرتبط با زیست‌شناسی، دو درس مرتبط با شیمی، یک درس زبان انگلیسی، یک درس مرتبط با شیمی آلی، یک درس مرتبط با آمار، یک درس مرتبط با بیوشیمی، یک درس مرتبط با ژنتیک و یک درس مرتبط با بوم‌شناسی گذرانده باشند. از دیگر شروط ورود به این دانشکده ارائۀ مدرک زبان محسوب می‌شود و متقاضیان شرکت در این رشته باید حداقل نمرۀ ۹۲ را در تافل کسب کرده باشند.

دانشگاه مونترال

سومین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل دامپزشکی در کانادا دانشگاه مونترال است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال استان کبک شروع به کار کرد و زبان تدریس در آن فرانسوی است. سیزده دانشکده و دو مدرسۀ دانشگاه مونترال میزبان بیش از ۶۷هزار نفر دانشجوست و دانشکدۀ دامپزشکی آن سومین دانشکدۀ برتر کانادا و چهل‌و‌سومین دانشکدۀ برتر جهان به‌شمار می‌آید. دانشجویان دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه مونترال در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های داروی دام، بیماری‌های مسری، بهداشت دام و سلامت غذا، میکروبیولوژی، پاتولوژی و پرورش دام و در مقطع دکتری یکی از گرایش‌های بیماری‌های مسری، میکروبیولوژی، پاتولوژی و پرورش دام را می‌توانند انتخاب کنند.

برخی از مزایای تحصیل در دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه مونترال عبارت‌اند از:

  • تجهیزات و امکانات درخورتوجه و منابع انسانی باتجربۀ این دانشکده دست به دست هم داده‌اند تا دانشجویان را به پژوهشگران خبره تبدیل و به افزایش کیفیت زندگی مردم کمک کنند. این دانشکده پذیرای دانشجو از سراسر جهان است و همۀ دانشجویان در عالی‌ترین سطح استاندارد جهانی در بیمارستان آموزشی مختص دانشکدۀ دامپزشکی آموزش می‌بینند.
  • این دانشکده، تنها دانشکدۀ دامپزشکی فرانسوی‌زبان در قارۀ آمریکای‌شمالی است و دانشجویان دانشکدۀ دامپزشکی مونترال از حضور در هر دو جامعۀ دامپزشکان انگلیسی‌زبان و دامپزشکان فرانسوی‌زبان بهره‌مند می‌شوند.

منبع: