بررسی هزینه تحصیل در تورین ایتالیا یکی از موضوع‌های مهم برای دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیل در این شهر ایتالیایی به‌شمار می‌آید. تورین یکی از شهرهای مشهور ایتالیاست که مرکز ناحیۀ پیمونت و شهری مهم در زمینۀ فرهنگ و تجارت شناخته می‌شود. این شهر از دانشگاه‌های معتبری برخوردار است که موجب شده به‌عنوان یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در ایتالیا مطرح شود. اگر به‌دنبال تحصیل در ایتالیا هستید و شهر زیبای تورین را برای این منظور در نظر گرفته‌اید، با ما در مقالۀ هزینه تحصیل در تورین ایتالیا همراه باشید.

بررسی هزینه تحصیل در تورین ایتالیا

هزینۀ تحصیل در تورین ایتالیا هزینه‌های زندگی و شهریۀ دانشگاه‌ را شامل می‌شود. گفتنی است شهریۀ دانشگاه‌های این کشور بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. درادامه، دانشگاه‌های شهر تورین و شهریه‌های تحصیل در آن‌ها را شرح خواهیم داد.

دانشگاه تورین (Università degli Studi di Torino)

دانشگاه دولتی تورین در شهر تورین و شمال‌غربی ایتالیا واقع شده است. بر‌اساس رتبه‌بندی مؤسسۀ QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تورین ایتالیا در جایگاه پانصدوبیست‌ویکم تا پانصدوسی‌ام جهان قرار گرفته است. در‌حال‌حاضر، این دانشگاه با ۵۷،۶۶۱ نفر دانشجو یکی از دانشگاه‌های پرجمعیت ایتالیا به‌شمار می‌رود.

ناگفته نماند دانشگاه تورین یکی از دانشگاه‌های قدیمی و باکیفیت ایتالیاست که امروزه، ۱۵۰ دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. در این دانشگاه، تعداد زیادی از واحدهای درسی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که این موضوع موجب افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در این دانشگاه شده است.

شهریۀ دانشگاه تورین بسته به رشته و مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت است. به‌عنوان مثال، برای دوره‌های دوساله (کارشناسی ارشد) در رشته‌های علوم (Science) دانشجویان بین ۱،۴۰۰ تا ۲،۸۰۰ یورو باید بپردازند. برای کسب اطلاع بیشتر دربارۀ هزینۀ تحصیل در دانشگاه تورین، می‌توانید به وبگاه رسمی آن به نشانی http://www.unito.it/‌ مراجعه کنید.

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (Politecnico di Torino)

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح این شهر محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۵۹ تأسیس شده و در جدید‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱، رتبۀ سیصدوهشتم را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین با بیش از ۱۵۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین دانشگاه‌ فنی ایتالیا و یکی از مؤسسه‌های دولتی برجستۀ این کشور و حتی جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه با در‌نظر‌گرفتن موضوع‌های آموزشی و تحقیقاتی و فنی، در رشته‌های مختلفی نظیر معماری و مهندسی فعالیت می‌کند. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در بخش شمال‌غربی ایتالیا و در شهری بسیار پویا و زنده واقع شده است. یکی از نکات ویژۀ این دانشگاه همانند دانشگاه تورین، برگزاری دوره‌های انگلیسی‌زبان متعدد، به‌ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی است.

جمعیت دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک تورین تقریباً ۳۵هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد حدوداً ۱۴درصد خارجی هستند. نکتۀ دیگر دربارۀ این دانشگاه ارائۀ خدماتی نظیر مسکن، ویزا، اجازۀ اقامت و بیمۀ سلامت به دانشجویان بین‌المللی است. شایان ذکر است فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در یازده دپارتمان و زمینه‌هایی همچون مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، معماری، طراحی صنعتی، مهندسی صنایع، مهندسی و ریاضیات مهندسی و فناوری اطلاعات سازمان‌دهی شده است. شهریۀ دانشگاه پلی‌تکنیک تورین با‌توجه‌به ملیت دانشجویان متغیر است. برای مثال، دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد باید مبلغی معادل ۱،۴۰۰ تا ۲،۶۰۰ یورو پرداخت کنند.

معرفی دیگر دانشگاه‌های شهر تورین

علاوه‌بر دو دانشگاه مطرح پلی‌تکنیک تورین و دانشگاه تورین، در این شهر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی دیگری به‌چشم می‌خورد که تنها به ذکر نامشان بسنده خواهیم کرد.

  • Accademia Albertina di Belle Arti
  • Conservatorio Statale Giuseppe Verdi
  • IED – Istituto Europeo di Design
  • IAAD – Istituto di Arti Applicate e Design
  • ESCP Europe
  • Università degli Studi di Scienze Gastronomiche
  • IUSTO – Istituto Universitario Salesiano Torino Rebaudengo
  • Scienze infermieristiche e ostetriche
  • Scuola Superiore per mediatori linguistici Vittoria
  • Scuola Holden
  • Archiving Keeping, Paleography and Diplomacy School
  • Scuola di Studi Superiori of the University of Turin
  • Collegio Carlo Alberto

هزینۀ تحصیل در تورین ایتالیا و زندگی دانشجویی

قبل از بررسی هزینه‌های زندگی دانشجویی در تورین ایتالیا، بهتر است کمی با این شهر آشنا شویم. تورین نخستین پایتخت ایتالیا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ بوده است و از‌نظر جمعیتی، یکی از شهرهای پرجمعیت این کشور به‌شمار می‌رود. نام این شهر از دو بخش Toro به‌معنی «گاو نر» و ino (نوعی پسوند کوچک‌ساز برای اسامی مذکر) تشکیل شده است. این شهر به‌‌دلیل داشتن میدان‌ها، موزه‌ها، کلیساهای قدیمی، پارک‌ها، قلعه‌ها و تپّۀ زیبای مشرف به شهر، یکی از شهرهای زیبای ایتالیا برای زندگی و تحصیل است. کلیسای جامع سنت‌ ‌جووانی باتّیستا، موزۀ اسلحه‌خانۀ آرمریا رئاله، پالاتزو ماداما، پالاتزو کارینیانو (زادگاه ویتّوریو امانوئلّه دوم، پادشاه ایتالیا) و نیایشگاه لا موله آنتونلّیانا ازجمله آثار باستانی و مشهور این شهر هستند. افزون‌براین، تورین به‌دلیل وجود کارخانجات عظیم خودروسازی فیات، ایویکو، آلفارومئو و لانچیا قطب صنعت خودروسازی ایتالیاست.

ازنظر اقتصادی، شهر تورین بعد از رم و میلان سومین شهر مهم ایتالیا به‌حساب می‌آید. تولید ناخالص داخلی (GDP) در این شهر ۵۵میلیون یوروست که درحدود ۴.۵درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود.

بررسی هزینه‌های زندگی دانشجویی

هزینه‌های مربوط به زندگی دانشجویی در شهر تورین بسته به نوع و شیوۀ زندگی افراد متفاوت است؛ اما به‌طورکلی، هزینه‌های زندگی دانشجویی در تورین را به‌شرح زیر می‌توان تخمین زد. توجه کنید که بیشترین هزینه‌ها به هزینۀ مسکن مربوط می‌شود که در بخش‌های گردشگرپذیر و مرکز شهر اجاره‌بها به‌مراتب بیشتر است.

خوابگاه‌های دانشجویی : ۲ تا ۷ یورو

اقامت در آپارتمان‌های شخصی (مشترک): ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو در ماه

اقامت در آپارتمان‌های شخصی (خصوصی): ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه

خرید کتاب : ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو در سال

بلیت تک‌سفرۀ وسایل حمل‌و‌نقل عمومی: ۱.۵۰ یورو

برای اطلاع بیشتر از جزئیات هزینه‌های زندگی در شهر تورین، می‌توانید به وبگاه معتبر https://www.numbeo.com مراجعه کنید. درادامه، به برخی از هزینه‌های زندگی در این شهر اشاره خواهیم کرد.

هزینۀ موادغذایی و رستوران‌

هزینۀ موادغذایی یکی از هزینه‌های مهم مربوط به زندگی محسوب می‌شود. در شهر تورین، هزینۀ غذا برای دو نفر در رستورانی ارزان‌قیمت حدود ۱۵ یورو و در رستورانی متوسط درحدود ۵۹ یوروست. افزون‌براین، هزینۀ برخی موادغذایی پرمصرف نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک عدد)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب ۱/۰۷، ۱/۵، ۱/۸۹، ۲/۸۸، ۱۲/۴۷، ۹ و ۱۵ یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

در شهر تورین، هزینۀ قبوض آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری تقریباً ۱۵۸ یورو در ماه است. همچنین، برای اینترنت ۶۰Mbps یا بیشترِ نامحدود، ماهانه درحدود ۲۸ یورو باید پرداخت کرد.

جمع‌بندی

با‌توجه‌به هزینه‌های اشاره‌شده‌، می‌توان گفت که هزینۀ زندگی دانشجویی در شهر تورین ایتالیا با در‌نظر‌گرفتن مسکن، خوردوخوراک، تلفن، حمل‌و‌نقل و برخی از تفریحات دانشجویی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است.

منابع

https://www.numbeo.com

http://international.polito.it