منطقه تورنتوی بزرگ (The Greater Toronto Area) بزرگ‌ترین منطقه در کانادا و هفتمین منطقه بزرگ در آمریکای شمالی است. این منطقه علاوه بر شهر تورنتو شامل مناطق یورک، هالتون، پیل و دورهام می‌شود که هرکدام از این مناطق شهرهای کوچکی در خود جای داده‌اند. منطقه تورنتوی بزرگ بیش از شش میلیون نفر جمعیت دارد و در سال‌های اخیر مهاجران زیادی به‌جای اقامت در شهر تورنتو اقامت در شهرهای اطراف تورنتو را انتخاب نموده‌اند. این منطقه چهار دانشگاه و هفت کالج را نیز در خود جای داده است و یکی از مقاصد مناسب برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند به شمار می‌آید. در این مقاله به معرفی مناطق و شهرهای اطراف تورنتو می‌پردازیم.

منطقه هالتون

این منطقه از چهار شهر برلینگتون، اوک‌ویل، میلتون و هالتون هیلز تشکیل شده است و سابقه تأسیس آن به ۱۸۵۳ برمی‌گردد. راه‌آهن همیشه نقشی مهم برای این منطقه داشته است و هم‌اکنون نیز راه‌آهن تمام شهرهای اطراف تورنتو را به هم متصل می‌سازد. شهر میلتون یکی از شهرهای رو به رشد منطقه تورنتو است و شهر هالتون هیلز هنوز حال و هوای روستایی دارد. بخش‌های شمالی منطقه هالتون جزو محوطه نیاگارا است و طبق اعلام یونسکو جزو میراث جهانی به شمار می‌آید. اوک‌ویل یکی از ثروتمندترین شهرهای منطقه تورنتو بزرگ است و مدارس خصوصی متعددی در خود جای داده است. شهر برلینگتون برای سال‌های متمادی یکی از بهترین شهرهای کانادا برای زندگی شناخته شده است.

منطقه پیل

این منطقه از سه شهر برمپتون، میسیساگا و کالدون تشکیل شده است. این سه شهر کاملاً باهم متفاوت و هرکدام در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. میسیساگا ششمین شهر بزرگ کانادا و برمپتون نهمین شهر بزرگ کشور است. وسعت کالدون از مجموع دو شهر دیگر بیشتر است اما جمعیت کمتری در آن زندگی می‌کنند و حال و هوای روستایی دارد. شهر میسیساگا از مهم‌ترین شهرهای اطراف تورنتو است. فرودگاه اصلی منطقه تورنتوی بزرگ یعنی فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو در مرز تورنتو و میسیساگا قرار گرفته است و دانشگاه تورنتو نیز یک پردیس در شهر میسیساگا دارد. این شهر همچنین برای سال‌های متمادی یکی از امن‌ترین شهرهای کانادا شناخته شده است. برمپتون یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی و تجاری را در منطقه تورنتوی بزرگ دارد. طبیعت شهر کالدون بسیار زیبا است و یکی از مناطق عالی برای دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری در تورنتوی بزرگ به شمار می‌آید.

منطقه یورک

این منطقه در شمال شهر تورنتو قرار دارد و تعداد زیادی از شهرهای اطراف تورنتو را در خود جای داده است. این شهرها شامل ریچموند هیل، آئورا، نیومارکت، جورجیا، کینگ، وان، مارکم، ایست ویلیم‌بری و ویت‌چرچ می‌شود. این منطقه طبیعت چشم‌نوازی دارد و دریاچه‌ها و جنگل‌های آن باقی‌مانده‌های آخرین عصر یخبندان هستند. شهرهای وان و مرکم جزو ده شهر بزرگ استان اونتاریو به شمار می‌آیند و درعین‌حال بخش بزرگی از منطقه یورک هنوز زمین کشاورزی است. شهر آئورا یکی از بالاترین درآمد خانوار را در کشور کانادا دارد و با فاصله‌ای چهل و پنج دقیقه‌ای از مرکز شهر تورنتو یکی از بهترین شهرهای کانادا برای زندگی است. کالج سنت اندرو نیز در شهر آئورا قرار دارد. شهر کینگ به پرورش اسب و شهر جورجینا به قایق‌سواری و ماهیگیری مشهور هستند.

منطقه دورهام

منطقه دورهام در شرق تورنتو قرار دارد و شامل شهرهای پیکرینگ، آژاکس، ویتبی، اوشاوا، اسکاگاگ، کلارینگتون، براک و آکس‌بریج می‌شود. قیمت مسکن در این منطقه از قیمت مناسب‌تری نسبت به شهر تورنتو برخوردار است و بسیاری از افرادی که برای اولین بار قصد خرید خانه را دارند و زوج‌های جوان این منطقه را انتخاب می‌کنند. دو دریاچه بزرگ در شمال و جنوب منطقه دورهام قرار گرفته‌اند. کشاورزان این منطقه محصولات تازه خود را در بازارهای محلی به اهالی دورهام عرضه می‌کنند. در غرب منطقه دورهام نیز اولین پارک ملی شهری قرار دارد. شهر آکس‌بریج یکی از بهترین زمین‌های گلف را در خود دارد. شهر پیکرینگ یکی از ارزان‌ترین بازار مسکن را در منطقه تورنتو بزرگ دارد. شهر اوشاوا مدارس باکیفیت، حمل‌ونقل عمومی راحت و مراکز تفریحی متعددی را در خود جای داده است.

منبع: