همان‌طورکه می‌دانید، آلمان کشوری واقع در قلب اروپاست که از دانشگاه‌های قدیمی فراوان و کتابخانه‌هایی غنی بهره می‌برد. درحقیقت، آلمان کشوری آمیخته با صنعت محسوب می‌شود که شیوۀ آموزشیِ آن نیز صنعت‌محور است. علاوه‌بر‌این، فرصت‌های بسیاری برای یادگیری و تحقیق در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، رشته‌های کارشناسی ارشدِ آلمان در جهان از محبوبیت فراوانی برخوردارند. همچنین، بسیاری از افراد تحصیل در آلمان را به‌عنوان هدفی بسیار مهم برای زندگی‌شان در نظر گرفته‌اند و برخی از آن‌ها تمایل دارند تحصیلات خود در رشتۀ علوم کامپیوتری را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند. پیش از تحصیل در رشتۀ علوم کامپیوتری در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، باید اطلاعات جامعی دربارۀ این موضوع داشته باشید که در مطلب حاضر، سعی می‌کنیم به آن‌ها اشاره کنیم.

ساختار کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری

ساختار کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری

پیش از ارائۀ توضیحاتی دربارۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان، بهتر است با ساختار این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان آشنا شویم. درحقیقت، کارشناسی ارشد در آلمان دوره‌ای دوساله است که به درک گسترده و ویژگی‌های متعددی دربارۀ علوم کامپیوتری و علوم مرتبط نظیر رباتیک، سیستم و کنترل و ابزار می‌پردازد. تخصص‌های متعدد در این رشته عبارت‌اند از: سیستم‌های فنی‌شناختی و مجازی‌فیزیکی، سیستم‌های اطلاعاتی، محاسبات زیست‌پزشکی، علوم داده‌ها، مهندسی طراحی بازی (گِیم) و… .

معیارهای دریافت پذیرش

همان‌طور‌که می‌دانید و در مقاله‌های پیشین نیز ذکر شد، معیارهای دریافت پذیرش از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. دراین‌میان یکی از معیارهای اصلی، داشتن مدرک کارشناسیِ مرتبط با حوزۀ علوم کامپیوتری و ریاضیات یا هر رشتۀ نزدیک به علوم کامپیوتری است. افزون‌براین، دانشجویان باید با مباحثی نظیر مفاهیم ریاضیِ جبر خطی، آنالیز، منطق، ساختار داده‌ها و شبکه‌های کامپیوتری کاملاً آشنا باشند.

دانشگاه‌ها و دریافت پذیرش

دانشگاه‌ها و دریافت پذیرش

پس از انتخاب مقطع و رشتۀ خود برای تحصیل در آلمان، باید با موضوعاتی نظیر آزمون‌های موردنیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان آشنا شوید. به‌طور کلی، دانشجویان باید نمره‌های آزمون آیلتس یا تافل خود را به‌عنوان مدرکی دال بر تسلط به زبان انگلیسی ارائه دهند. علاوه‌بر‌آن، برخی رشته‌ها نیز به ارائۀ نمره‌های آزمون GRE یا GMAT نیاز خواهند داشت. پس از اطلاع از آزمون‌های موردنیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان، باید بدانیم که به مدارکی مانند ریزنمرات رسمی، رزومه (CV)، انگیزه‌نامه (SOP)، توصیه‌نامه (LOR) و تمکّن مالی نیز نیاز است. درادامه، دربارۀ مدارک مذکور توضیحاتی خواهیم داد.

  • روزمه (CV): CV (مخفف عبارت Curriculum Vitae) به رزومۀ تحصیلی گفته می‌شود که خلاصه‌ای از تمامی فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی فرد را دربر دارد. رزومه یکی از مدارک مهم‌ در فرایند پذیرش است که سوابق تحصیلی و کاری دانشجو را بیان می‌کند؛ بنابراین، باید به‌گونه‌ای نوشته شود که به بهترین نحو، موفقیت‌ها و نکته‌های برجستۀ سوابق وی را نشان دهد.
  • انگیزه‌نامه (SOP): SOP (Statement of Purpose) یا انگیزه‌نامۀ تحصیلی یکی دیگر از مدارک مهم برای دریافت پذیرش از دانشگاه مدنظرتان است؛ زیرا علاقه‌ها و انگیزه‌ها‌ و هدف‌های دانشجو برای تحصیل را به کمیتۀ پذیرش دانشگاه معرفی می‌کند. عبارت SOP در وبگاه بعضی از دانشگاه‌ها، LOI (Letter of Interest) یا Letter of Motivation یا Letter Motivation ذکر شده است. برای نوشتن SOP، بهتر است بیشتر از هزار کلمه استفاده نشود.
  • توصیه‌نامه (LOR): توصیه‌نامه (Recommendation Letter یا Letter of Recommendation) نامه‌ای است که استاد، کارفرمای سابق، همکار یا موکل فرد می‌نویسد و مهارت‌ها و عملکرد اجرایی او را بیان می‌کند. هدف از توصیه‌نامۀ تحصیلی، تأیید توانایی‌ها و دستاورد‌های دانشجوست و در‌حقیقت، به‌عنوان ضمانت‌نامه ایفای نقش می‌کند و دربارۀ شخصیت دانشجو توضیحاتی می‌دهد. توصیه‌نامه عموماً با هدف تسهیل مصاحبه یا پذیرش در دانشگاه مدنظر ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دیگر اصطلاحات اپلای، می‌توانید به صفحۀ مربوط به آن مراجعه کنید. همچنین برای آگاهی از تمامی مدارک موردنیاز، پس از انتخاب دانشگاه دلخواه، به وبگاه رسمی دانشگاه مرتبط باید مراجعه کنید. به‌منظور انتخاب دانشگاه نیز، می‌توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

دانشگاه‌های برتر آلمان در‌زمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری

دانشگاه‌های برتر آلمان در‌زمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری

در‌ادامه، دانشگاه‌های برتر آلمان را معرفی خواهیم کرد که رشته‌های تحصیلی مرتبط با علوم کامپیوتری را ارائه می‌دهند.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ یا همان دانشگاه صنعتی مونیخ با رتبۀ پنجاه جهانی در مؤسسۀ QS، بهترین دانشگاه آلمان شناخته می‌شود و به‌دلیل ارائۀ رشته‌های بسیاری در حوزۀ فناوری و تحقیقات مربوط به فناوری، شهرت جهانی دارد. این دانشگاه که با نام کوتاه‌شدۀ TUM شناخته می‌شود، دانشگاهی دولتی است که در سال ۱۸۶۸، پادشاه لودویگ دوم آن را تأسیس کرد و از آن زمان، در تحقیقات و پیشرفت درزمینۀ فناوری پیشتاز است. این دانشگاه رشته‌های زیر را در‌زمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری ارائه می‌دهد:

  • کارشناسی ارشد محاسبات زیست‌پزشکی
  • کارشناسی ارشد انفورماتیک
  • کارشناسی ارشد انفورماتیک (مهندسی طراحی بازی یا گِیم)
  • کارشناسی ارشد ریاضیات در علم داده‌ها

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ که در سال ۱۴۷۲م تأسیس شده، دانشگاهی دولتی است و جزو دانشگاه‌های برتر آلمان و جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه دانشجویان و کارمندان بسیاری دارد و محیط مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. ناگفته نماند دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در رتبۀ شصت‌وسوم دانشگاه‌های برتر جهان جای دارد. این دانشگاه که با نام کوتاه‌شدۀ LMU نیز شناخته می‌شود، رشته‌های زیر را درزمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد:

  • کارشناسی ارشد علم داده‌ها
  • کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار

دانشگاه فرایبورگ

این دانشگاه را می‌توان یکی از دانشگاه‌های برتر آلمان دانست که ازنظر کیفیت تحقیقاتی، در جایگاه مناسبی قرار دارد و در بین دانشگاه‌های برتر جهان نیز، رتبه‌اش صدوهفتادوپنجم است. بااین‌حال، ازآنجاکه در شهر فرایبورگ و در ایالت بادن‌وورتمبورگ واقع شده، برای دانشجویان غیراروپایی رایگان نیست. البته رایگان‌نبودن این دانشگاه نباید دلیلی برای صرف‌نظر‌کردن از تحصیل در آن باشد. دانشگاه فرایبورگ نیز برخی از رشته‌های علوم کامپیوتری را در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان ارائه می‌کند.

دانشگاه آخن

دانشگاه آخن یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر آلمان است که در بین دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱، در جایگاه صدوچهل‌وپنجم قرار دارد. افزون‌براین، این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه فناوری آلمان و یکی از دانشگاه‌های پیشرفتۀ اروپا شناخته می‌شود. دانشگاه آخن رشته‌های زیر را درزمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری ارائه می‌دهد:

  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری
  • کارشناسی ارشد مهندسی برق و مهندسی کامپیوتری و آی‌تی (تخصص در مهندسی ارتباطات)

دانشگاه بُن

دانشگاه بُن یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر و دولتی کشور آلمان است که درمجموع، تقریباً ۳۸هزار نفر دانشجو دارد. این دانشگاه درحدود دویست سال پیش تأسیس شد و همواره جزو مؤسسه‌های آموزش عالی مهم آلمان و اروپا محسوب می‌شود. شایان ذکر است دانشگاه بُن یکی از دانشگاه‌های تحقیق‌محورِ پیشتاز در جهان است که هر‌ساله تعداد زیادی دانشجو را به‌خود جذب می‌کند. این دانشگاه در زمینه‌های متعددی شهرت و محبوبیت دارد؛ اما بیشترین دلیل محبوبیتش به‌دلیل فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی است. دانشگاه بُن رشته‌های زیر را درزمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری ارائه می‌دهد:

  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری
  • کارشناسی ارشد انفورماتیک

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین یکی از دانشگاه‌های پیشتاز و آینده‌نگر آلمان به‌حساب می‌آید که در سال‌های گذشته در رتبه‌بندی مؤسسه‌های مختلف، در ردۀ درخورتوجهی قرار گرفته است. این دانشگاه امسال نیز در رتبه‌بندی مؤسسۀ QS، در جایگاه صدوسی‌ام جهان قرار گرفت. گفتنی است کارشناسی ارشد بیوانفورماتیک ازجمله رشته‌هایی است که دانشگاه آزاد برلین به‌عنوان رشته‌ای مرتبط با علوم کامپیوتری ارائه می‌دهد.

دانشگاه گوتینگن

دانشگاه گوتینگن نیز یکی از دانشگاه‌های محبوب آلمان به‌شمار می‌آید که در سال ۱۷۳۷ تأسیس شده است و ازنظر استاندارد و کیفیت تحقیقاتی، جایگاه چشمگیری دارد. در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه در ردۀ صدونودوپنجم جای گرفته است. ناگفته نماند دانشگاه گوتینگن نیز رشتۀ علوم کامپیوتری کاربردی را برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل درزمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان ارائه می‌دهد.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین را می‌توان جزو دانشگاه‌های مشهور و برتر آلمان در نظر گرفت که ازنظر تحقیقاتی، کیفیت مطلوبی دارد. به‌طور کلی، این دانشگاه دولتی تقریباً ۲۲هزار و ۶۰۰ نفر دانشجو و ۲هزار و ۴۳۱ نفر کارمند دارد و بسیاری از افراد علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به آلمان را به‌خود جذب می‌کند. در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱، دانشگاه فنی برلین در جایگاه صدوچهل‌وهشتم قرار گرفته است و رشته‌های زیر را درزمینۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری ارائه می‌دهد.

  • کارشناسی ارشد نوروساینس محاسباتی
  • کارشناسی ارشد سیستم‌های مدیریت اطلاعات
  • کارشناسی ارشد محاسبات عددی

دانشگاه مانهایم

دانشگاه مانهایم که همواره جزو دانشگاه‌های برتر آلمان و اروپا و جهان به‌شمار می‌آید، به‌دلیل شیوۀ بین‌المللی و بیزینس‌محورش بسیار محبوب است. بر‌اساس رتبه‌بندی جدید مؤسسۀ QS، دانشگاه مذکور در رتبۀ سیصدوهفتم جهان جای دارد و رشتۀ علم داده‌ها ازجمله رشته‌های مرتبط به کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری است که این دانشگاه به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

هزینه و بورسیۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان

هزینه و بورسیۀ کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان

همان‌طور‌که می‌دانید، هزینۀ تحصیل در آلمان، چه برای مهندسی علوم کامپیوتر و چه رشته‌های دیگر، غالباً رایگان است. همچنین علاوه‌بر فراهم‌شدن امکان تحصیل رایگان در آلمان، این کشور بورسیه‌هایی دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد. پیش از ارائۀ توضیحاتی دربارۀ بورسیه‌های کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری در آلمان، بهتر است با چند نکته دربارۀ تحصیل رایگان در آلمان آشنا شویم.

از سال ۲۰۱۷ به بعد، دانشگاه‌های دولتی در ایالت بادن‌وورتمبرگ از دانشجویان غیراروپایی شهریه دریافت می‌کنند که این شهریه معمولاً معادل ۳،۰۰۰ یورو در سال (۱،۵۰۰ یورو برای هر نیم‌سال) است. البته برای تحصیل در دومین رشته (صرف‌نظر از مقطع تحصیلی)، دانشجویان مبلغی معادل ۱،۳۰۰ یورو در سال (۶۵۰ یورو برای هر نیم‌سال) می‌پردازند. دانشگاه‌های مشمول این قانون عبارت‌اند از: دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه کونستانست، مؤسسۀ فناوری کارلسروهه، دانشگاه مانهایم، دانشگاه ابرهالرد کارلس توبینگن و دانشگاه اولم (ULM). اگر دانشجویان قصد داشته باشند در دانشگاه‌های خصوصی مشغول تحصیل شوند، باید شهریه پرداخت کنند که هزینه‌ای مشابه با شهریۀ دانشگاه‌های انگلیس و ایرلند دارد. همچنین، به‌دلیل تمایل بیشترِ دانشجویان به تحصیل رایگان در آلمان، دانشگاه‌های خصوصی این کشور پیشنهادهای ویژه‌ و مزایایی برای جذب دانشجویان ارائه می‌دهند.

یکی از دلایل رایگان‌بودن دانشگاه‌های دولتی آلمان‌، سیاست دولت این کشور است. آلمان معتقد است که «آموزش» از «تجارت» کاملاً جداست و دسترسی رایگان به آموزش رشد اقتصادی و رفاه را برای جمعیت گسترده‌ای از افراد تضمین خواهد کرد. از دیگر دلایل وجود دانشگاه‌های رایگان در آلمان، این است که دولت این کشور قصد دارد افراد بسیار باهوش و بااستعداد را جذب کند و از این طریق به اهداف مدنظرش دست یابد.

همان‌طورکه پیش‌تر نیز ذکر شد، دانشگاه‌های آلمان بورسیه‌ها و مزایای دیگری در‌اختیار دانشجویان قرار می‌د‌‌هند. همچنین، دانشجویان واجدِشرایط می‌توانند از بورسیه‌های خارجی نظیر Inlaks Scholarship بهره ببرند که سازمان‌های بین‌المللی متعددی در سراسر جهان اعطا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیۀ تحصیلی در آلمان، می‌توانید به صفحۀ مرتبط به آن مراجعه کنید.

درپایان، باید بگوییم که به‌طور کلی، در آلمان دانشگاه‌های گوناگونی برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری به‌چشم می‌خورد که البته انتخاب هرکدام بسته به نظر افراد متفاوت است. اگر قصد دارید در این کشور تحصیل کنید، باید بدانید آخرین فرصت اپلای‌کردن برای رشته‌های کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری، برای ترم سپتامبر معمولاً پانزدهم ژانویه و برای ترم زمستان معمولاً پانزدهم جولای است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر دربارۀ ددلاین دانشگاه‌های آلمان، باید به وبگاه رسمی دانشگاه مدنظر مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع:

https://leverageedu.com/blog/ms-in-computer-science-in-germany/

https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021