زیست‌شناسی یکی از علوم طبیعی است که به حیات و موجودات زنده می‌پردازد. در این علم موضوعاتی ازجمله ساختار فیزیکی، فرآیند‌های شیمیایی، تبادلات مولکولی و سازوکارهای فیزیولوژیک بررسی می‌شوند. علی‌رغم گستردگی موضوعات زیست‌شناسی، تعریف‌های معین و ثابت مانند تعریف سلول و ژن تمام این موضوعات را در زیرمجموعه یک علم قرار می‌دهند. بسته به روش پژوهش و نظام مطالعه زیست‌شناسی به دو بخش زیست‌شناسی نظری و تجربی تقسیم می‌شود. دانشگاه های زیست شناسی کانادا جزو دانشگاه‌های پیشرو در این علم هستند و هرساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در کانادا به این کشور سفر می‌کنند. در این مقاله به ده مورد از بهترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا می‌پردازیم.

دانشگاه تورنتو

این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد. دانشگاه تورنتو در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه نخست قرار دارد. تاکنون بیش از پانصد و شصت هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از هفت و چهار هزار دانشجو در سه پردیس دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دپارتمان زیست‌شناسی دانشگاه تورنتو در پردیس میسیساگا قرار گرفته است. این پردیس در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده است و در آن چهارده هزار دانشجو در پانزده دپارتمان آموزشی و صد و چهل و هشت رشته مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ تأسیس شد و هم اکنون دو پردیس در شهرهای ونکوور و کلونا استان بریتیش کلمبیا دارد. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه استان بریتیش کلمبیا است و در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در مقام دوم قرار دارد. تعداد دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به بیش از شصت و شش هزار نفر می‌رسد. دپارتمان زیست شناسی این دانشگاه در دانشکده علوم ایروینگ باربر در پردیس اوکاناگان قرار دارد. این پردیس در سال ۲۰۱۹ میزبان بیش از ده هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در شهر کلونا بود. پردیس اوکاناگان شصت و دو دوره کارشناسی و نوزده دوره در مقاطع بالاتر در زمینه‌های متنوع علمی برگزار می‌کند.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۲۱ در شهر کبک استان مونترال تأسیس شد. این دانشگاه در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در جایگاه سوم قرار دارد. تعداد دانشجویان دانشگاه مک گیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به بیش از چهل هزار نفر می‌رسد. این دانشگاه در بیش از سیصد زمینه تحصیلی مدرک دانشگاهی و دیپلم ارائه می‌کند که رشته زیست‌شناسی یکی از آن‌ها است. اکثر دانشجویان در یکی از پنج دانشکده بزرگ دانشگاه مک گیل یعنی دانشکده هنر، دانشکده علوم، دانشکده پزشکی، دانشکده مهندسی و دانشکده مدیریت تحصیل می‌کنند. در تمام زمینه‌های ارائه شده این دانشگاه جزو پنجاه دانشگاه برتر دنیا و سه دانشگاه برتر کشور کانادا است.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا تأسیس شد. دانشگاه آلبرتا در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه چهارم قرار دارد و می تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باشد. بیش از سی و نه هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در چهارصد دوره در هجده دانشکده این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در حدود سیصد و هشتاد و هشت دوره در مقطع کارشناسی و پانصد دوره در مقاطع بالاتر ارائه می‌دهد. دانشکده علوم دانشگاه آلبرتا از هفت دپارتمان تشکیل شده است: علوم زیست‌شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، علوم زمین و اتمسفر، ریاضی و علوم آماری، فیزیک و روانشناسی. این دانشکده بیش از هفتاد دوره در مقطع کارشناسی در سی و نه زمینه علمی ارائه می‌نماید.

دانشگاه گوئلف

این دانشگاه در شهر گوئلف کانادا در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. دانشگاه گوئلف در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه پنجم قرار دارد. بیش از بیست و هفت هزار دانشجو در نود و چهار دوره در مقطع کارشناسی و چهل و هشت دوره در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه گوئلف هفت دانشکده-و یا آن‌طور که خودشان می‌نامند-کالج دارد: کالج هنر، کالج علوم زیست شناسی، مدرسه کسب‌وکار و اقتصاد، کالج مهندسی و علوم فیزیکی، کالج علوم اجتماعی و انسانی، کالج کشاورزی و کالج دامپزشکی. از دیگر زمینه‌های تحصیلی می‌توان به مدرسه علوم کامپیوتر، مدرسه زبان انگلیسی و تئاتر، مدرسه علوم محیط‌زیست و مدرسه مدیریت هتل و گردشگری اشاره نمود.

دانشگاه مک مستر

این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ در شهر همیلتون استان اونتاریو تأسیس شد. دانشگاه مک مستر در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه ششم قرار دارد. بیش از سی و یک هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در پردیسی به وسعت صد و بیست هکتار در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. شش دانشکده اصلی دانشکده دانشگاه مک مستر عبارت‌اند از: مدرسه کسب‌وکار دی گروت، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم بهداشت، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم طبیعی و دانشکده علوم اجتماعی. دانشکده علوم طبیعی به شش دپارتمان تقسیم می‌شود: دپارتمان بیوشیمی و علوم بیوپزشکی، دپارتمان زیست شناسی، دپارتمان شیمی و زیست شناسی شیمیایی، دانشکده حرکت‌شناسی، دانشکده ریاضی و آمار، دانشکده فیزیک و نجوم، دانشکده روانشناسی، نوروساینس و رفتار.

دانشگاه دالهاوزی

این دانشگاه در سال ۱۸۱۸ در شهر هالیفکس تأسیس شد. دانشگاه دالهاوزی در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه هفتم قرار دارد. بیش از نوزده هزار دانشجو در صد و هشتاد دوره در دوازده دانشکده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. پردیس استادلی در هالیفکس پردیس اصلی دانشگاه دالهاوزی است که اکثر ساختمان‌های آکادمیک در آن قرار دارند. در آن‌طرف خیابان پردیس کارلتون و دانشکده‌های دندانپزشکی، پزشکی و دیگر دپارتمان‌های حوزه سلامت قرار دارند. این پردیس مجاور دو بیمارستان بزرگ آموزشی است که با دانشگاه دالهاوزی همکاری می‌کنند. دپارتمان زیست شناسی مدیریت موزه توماس مک کولا را بر عهده دارد که ارزشمندترین گنجینه آن مجموعه‌ای از پرندگان است. از دیگر مجموعه‌های این موزه می‌توان به مجموعه پروانه و حشرات اشاره نمود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر

این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ در بیست کیلومتری مرکز شهر ونکوور تأسیس شد و سه پردیس اصلی دارد: پردیس برنابی، پردیس سوری و پردیس ونکوور. دانشگاه سایمون فریزر در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه هشتم قرار دارد. بیش از سی و چهار هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه سایمون فریزر هشت دانشکده را در خود جای داده است: دانشکده علوم کاربردی، دانشکده هنر و علوم اجتماعی، مدرسه کسب‌وکار، دانشکده ارتباطات، هنر و فناوری، دانشکده آموزش، دانشکده محیط زیست، دانشکده علوم سلامت، دانشکده علوم طبیعی. دپارتمان زیست شناسی این دانشگاه در مرکز علوم شروم در پردیس برنابی قرار دارد. این پردیس به وسعت صد و هفتاد هکتار میزبان اکثر دپارتمان‌های دانشگاه است.

دانشگاه مونترال

این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال استان کبک تأسیس شد. دانشگاه مونترال در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه نهم قرار دارد. بیش از شصت و هفت هزار دانشجو در ششصد و پنجاه دوره ارائه شده در این دانشگاه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان فرانسوی تحصیل می‌کنند. این دانشگاه شانزده دانشکده و مدرسه را در خود جای داده است که از این میان می‌توان به دانشکده هنر و علوم، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده آموزش، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری و دانشکده داروسازی اشاره نمود. بخش علوم دانشکده هنر و علوم شامل دپارتمان‌ شیمی، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان ریاضی و آمار، دپارتمان فیزیک و دپارتمان زیست شناسی می‌شود.

دانشگاه کوئینز

این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان اونتاریو تأسیس شد. دانشگاه کوئینز در رتبه‌بندی برترین دانشگاه های زیست شناسی کانادا در رتبه دهم قرار دارد. بیش از بیست و پنج هزار دانشجو در دو پردیس این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه هشت دانشکده دارد که از این میان می‌توان به دانشکده هنر و علوم، دانشکده حقوق، دانشکده آموزش، مدرسه کسب‌وکار اسمیت، دانشکده مهندسی و دانشکده علوم سلامت اشاره نمود. دپارتمان زیست و علوم فیزیک دانشکده علوم و هنر دوره‌هایی در زمینه بیوشیمی، زیست شناسی، شیمی، کامپیوتر، علوم محیط زیست، جغرافیا، علوم زمین‌شناسی، ریاضی، آمار، فیزیک و نجوم ارائه می‌نماید.

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا می توانید از مشاوران ما راهنمایی بگیرید.

منبع: