این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ در شهر لتبریج استان آلبرتا تأسیس شد و یک پردیس نیز در شهر کلگری استان آلبرتا دارد. شهر لتبریج شهر کوچکی است که در گذشته اقتصاد آن مبتنی بر کشاورزی بوده است، اما هم‌اکنون این شهر با جمعیتی حدود صد هزار نفر تبدیل به مرکزی برای صنعت، پژوهش و فناوری شده است. دانشگاه لتبریج میزبان نزدیک به نه هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دویست و بیست‌وپنج دوره در دو پردیس لتبریج و کلگری است و تعداد دانشجویان بین‌المللی به بیش از پانصد نفر می‌رسد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر در زمینه پژوهش در مقطع کارشناسی نیز به شمار می‌آید. در این مقاله برای کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند به معرفی این دانشگاه می‌پردازیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های ارائه‌شده

دانشگاه لتبریج شش دانشکده اصلی در خود جای‌داده است که عبارت‌اند از: دانشکده هنر و علوم، مدرسه کسب‌وکار دیلون، دانشکده آموزش، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده تحصیلات تکمیلی و دانشکده علوم سلامت. در این بخش به زمینه‌های تحصیلی در هر دانشکده و برخی از رشته‌های ارائه‌شده در آن‌ها می‌پردازیم.

دانشکده هنر و علوم

برخی زمینه‌های تحصیل در دانشکده هنر و علوم دانشگاه لتبریج عبارت‌اند از: انسان‌شناسی، علوم زیستی، شیمی و بیوشیمی، اقتصاد، انگلیسی، جغرافیا و محیط‌زیست، تاریخ، ریاضی و علوم کامپیوتر، زبان و زبان‌شناسی مدرن، فلسفه، نوروساینس، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در این دانشکده می‌توان به کارشناسی بیوتکنولوژی کشاورزی، کارشناسی انسان‌شناسی، کارشناسی آمار کاربردی، کارشناسی باستان‌شناسی و جغرافیا، کارشناسی علوم زیستی، کارشناسی شیمی، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی زبان انگلیسی، کارشناسی زبان فرانسوی، کارشناسی تاریخ، کارشناسی ریاضی، کارشناسی نوروساینس، کارشناسی روانشناسی و کارشناسی جامعه‌شناسی اشاره نمود.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی‌ارشد در این دانشکده می‌توان به کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی، کارشناسی‌ارشد مطالعات کشاورزی، کارشناسی‌ارشد بیوشیمی، کارشناسی‌ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی‌ارشد علوم محیط زیستی، کارشناسی‌ارشد اقتصاد، کارشناسی‌ارشد آموزش، کارشناسی‌ارشد جغرافیا، کارشناسی‌ارشد ریاضی، کارشناسی‌ارشد نوروساینس، کارشناسی‌ارشد فلسفه، کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی، کارشناسی‌ارشد فیزیک، کارشناسی‌ارشد روانشناسی، کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی و کارشناسی‌ارشد مطالعات زنان اشاره نمود.

مدرسه کسب‌وکار دیلون

برخی از زمینه‌های تحصیل در مدرسه کسب‌وکار دیلون دانشگاه لتبریج عبارت‌اند از: حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت بین‌المللی، بازاریابی و سیاست‌گذاری.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در این مدرسه می‌توان به کارشناسی حسابداری، کارشناسی مدیریت واحدهای کشاورزی، کارشناسی مدیریت علوم کامپیوتر، کارشناسی مدیریت منابع انسانی، کارشناسی مدیریت بین‌المللی و کارشناسی مدیریت مالی اشاره نمود.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی‌ارشد در این مدرسه نیز می‌توان به کارشناسی‌ارشد حسابداری، کارشناسی‌ارشد مدیریت مالی، کارشناسی‌ارشد مدیریت منابع انسانی، کارشناسی‌ارشد سیستم‌های اطلاعات. کارشناسی‌ارشد مدیریت بین‌المللی و کارشناسی‌ارشد بازاریابی اشاره نمود.

دانشکده آموزش

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در دانشکده آموزش دانشگاه لتبریج می‌توان به کارشناسی آموزش هنر، کارشناسی آموزش تئاتر، کارشناسی آموزش ریاضی، کارشناسی آمورش موسیقی، کارشناسی آموزش تربیت‌بدنی، کارشناسی آموزش علوم و کارشناسی آموزش علوم اجتماعی اشاره نمود.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشکده می‌توان به کارشناسی ارشد روانشناسی کاربردی، کارشناسی ارشد مشاوره روانشناسی و کارشناسی ارشد آموزش اشاره نمود.

دانشکده هنرهای زیبا

زمینه‌های تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه لتبریج عبارت‌اند از: هنر، تئاتر، موسیقی و رسانه‌های نوین.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در این دانشکده می‌توان به کارشناسی هنر، کارشناسی تاریخ هنر، کارشناسی هنرهای دراماتیک، کارشناسی موسیقی، کارشناسی پرفورمنس، کارشناسی رسانه‌های نوین اشاره نمود.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشکده می‌توان به کارشناسی ارشد هنر، کارشناسی ارشد هنرهای دراماتیک، کارشناسی ارشد موسیقی و کارشناسی ارشد رسانه‌های نوین اشاره نمود.

دانشکده علوم سلامت

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم سلامت دانشگاه لتبریج می‌توان به کارشناسی مشاوره اعتیاد، کارشناسی پرستاری و کارشناسی سلامت عمومی اشاره نمود.

از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشکده می‌توان به کارشناسی ارشد مشاوره اعتیاد، کارشناسی ارشد علوم سلامت و کارشناسی ارشد پرستاری اشاره نمود.

هزینه تحصیل و اسکالرشیپ

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه لتبریج حدود هفده هزار و پانصد دلار کانادا است که با اضافه شدن هزینه‌های جانبی دیگر مجموع هزینه تحصیل به نوزده هزار دلار کانادا می‌رسد. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه بین پنج‌تا هفت هزار دلار کانادا است. هزینه اسکان در پردیس دانشگاه بسته به محل و تعداد اتاق‌های واحد انتخابی سالیانه حدود هشت‌تا دوازده هزار دلار کانادا است. در صورت تمایل به اسکان در خارج از پردیس دانشگاه هزینه آن به حدود سالیانه هفده هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه لتبریج بیش از چهار میلیون دلار در قالب اسکالرشیپ، جایزه و بورسیه به دانشجویان کمک‌هزینه تحصیلی اعطا می‌کند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای بسیاری از اسکالرشیپ‌های ارائه‌شده اقدام نمایند. ارزش هرکدام از این اسکالرشیپ‌ها بین پانصد تا چهار هزار و پانصد دلار کانادا است. دانشجویان با دریافت پذیرش از یک‌رشته به‌صورت خودکار برای اسکالرشیپ‌های مربوطه در نظر گرفته می‌شوند و برای اکثر اسکالرشیپ‌های فراهم‌شده در این دانشگاه نیازی به ثبت‌نام نیست.

منبع: