دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۴۳ تأسیس‌شده است و در مرکز شهر تورنتو قرار دارد. این دانشکده یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات آموزش پزشکی در کانادا است، و به سبب کشف انسولین، سلول‌های بنیادی و  اولین پیوند ریه شهرت و اعتباری جهانی دارد. این دانشکده در رتبه‌بندی وب‌سایت تایمز (THE) در بین دانشگاه‌های برتر پزشکی دنیا در رتبه ششم و در رتبه‌بندی وب‌سایت QS در رتبه سیزدهم قرارگرفته است. تحصیل در این دانشکده آرزوی بسیاری از کسانی است که قصد تحصیل در کانادا را دارند. در این مقاله به شرایط تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو می‌پردازیم.

دپارتمان‌های دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو

این دانشکده هشت دپارتمان برای مقطع کارشناسی، چهارده دپارتمان برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین چهل‌وچهار دپارتمان و مرکز پژوهشی در خود جای‌داده است که به تفکیک نام می‌بریم.

دپارتمان‌های مقطع کارشناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از: بخش آناتومی (از دپارتمان جراحی)، دپارتمان بیوشیمی، دپارتمان ایمنی‌شناسی (ایمیونولوژی)، آزمایشگاه دارو و پاتوبیولوژی، دپارتمان ژنتیک مولکولی، دپارتمان علوم تغذیه، دپارتمان داروسازی و سمیت‌شناسی (تاکسیکولوژی) و دپارتمان فیزیولوژی.

برخی از دپارتمان‌های مقطع کارشناسی‌ارشد عبارت‌اند از: دپارتمان بیوشیمی، انستیتو مهندسی زیست پزشکی، دپارتمان ایمنی‌شناسی (ایمیونولوژی)، آزمایشگاه دارو و پاتوبیولوژی، بیوفیزیک پزشکی، موسسه علوم پزشکی، دپارتمان ژنتیک مولکولی، دپارتمان علوم تغذیه، کاردرمانی، دپارتمان داروسازی و سمیت‌شناسی (تاکسیکولوژی)، دپارتمان فیزیولوژی، موسسه علوم توان‌بخشی و دپارتمان جراحی.

برخی از دپارتمان‌ها و مؤسسات پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از: دپارتمان بیهوشی، دپارتمان بیوشیمی، موسسه مهندسی زیست پزشکی، مرکز تحقیقات سلولی و زیست مولکولی، ایمنی‌شناسی، تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه دارو و پاتوبیولوژی، چشم‌پزشکی، گوش، حلق و بینی، پزشکی کودکان، روان‌پزشکی و جراحی.

مدارک لازم برای ثبت نام

مدارک لازم برای ثبت‌نام

به‌طورکلی مدارک لازم برای ثبت‌نام در دوره‌های ارائه‌شده در دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو شامل این موارد می‌شود: پرداخت هزینه اپلیکیشن، انگیزه نامه، ترجمه رسمی ریزنمرات، رزومه (CV)، دو یا سه توصیه‌نامه و مدرک زبان. برای احراز دانش زبان انگلیسی ارائه مدرک تافل با حداقل نمره صد که نمره هرکدام از مهارت‌ها از بیست‌ودو کمتر نباشد، و یا ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره شش و نیم که نمره هرکدام از مهارت‌ها کمتر از شش نباشد الزامی است. مواردی که حتماً قبل از اقدام باید بررسی کنید: آیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید با استادی از دپارتمان صحبت کرده باشید یا خیر. آیا کمک شهریه تحصیلی به شما تعلق می‌گیرد یا خیر. آیا می‌توانید در مقطع کارشناسی ارشد به‌عنوان دستیار استاد و پژوهشگر مشغول به کار شوید یا خیر. آیا نیاز به ارائه مدرک GRE و یا مدرک زبان با نمره بالاتر دارید یا خیر.

مدارک لازم برای ثبت‌نام در رشته پزشکی

مدارک لازم برای ثبت‌نام در رشته پزشکی (MD) به دو بخش آکادمیک و غیر آکادمیک تقسیم می‌شوند.

مدارک آکادمیک

برای ورود به رشته پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو باید سابقه تحصیلی در دانشگاه داشته باشید، و نمی‌توان از دبیرستان برای این رشته اقدام نمود. درصورتی‌که با مدرک کارشناسی قصد ثبت‌نام در این رشته را داشته باشید مدرک شما باید معادل مدرک کارشناسی چهارساله در کانادا باشد، و ریزنمرات شما توسط WES ارزیابی شوند. در دوره کارشناسی شما باید دو درس در زمینه علوم طبیعی و یک درس در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی و یا زبان گذرانده باشید. حداقل معدل موردقبول ۳.۶ از چهار و یا شانزده به بالا است. حداقل نمره آزمون MCAT موردقبول ۱۲۵ در هر بخش است. نمره یک بخش می‌تواند ۱۲۴ باشد.

درصورتی‌که با مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا برای تحصیل پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو اقدام می‌کنید، ارائه مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا همچنین ارزیابی ریزنمرات توسط WES الزامی است. در دوره کارشناسی ارشد و یا دکترا باید حداقل دو درس در زمینه علوم طبیعی و یک درس در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی و یا زبان گذرانده باشید. حداقل معدل سه از چهار و یا پانزده به بالاست. حداقل نمره آزمون MCAT موردقبول ۱۲۵ در هر بخش است. نمره یک بخش می‌تواند ۱۲۴ باشد.

مدارک غیر آکادمیک

مدارک غیر آکادمیک

علاوه بر مدارک آکادمیک سه مدرک غیر آکادمیک نیز برای ثبت‌نام در رشته پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو از شما درخواست می‌شود. این مدارک عبارت‌اند از: مقاله‌ای کوتاه درباره خودتان، تاریخچه فعالیت‌هایتان و سه توصیه‌نامه.

در مقاله کوتاهی که در مورد خودتان می‌نویسید باید به چهار سؤال پاسخ دهید: ۱) در مورد زمانی که اطلاعات/دستورالعمل داده‌شده برخلاف ارزش‌های قلبی شما بوده است بنویسید. ۲) در مورد زمانی که گروهی را برای انجام هدفی گرد هم آورده‌اید بنویسید. ۳) اگر شما مدیر یک گروه در فضای مجازی باشید، و بخواهید موضوعی را اعلام کنید که موردپسند چند نفر از اعضای گروه و یا مخاطبان شما نباشد، چگونه به آن موضوع می‌پردازید؟ ۴) در مورد کلاس و یا فعالیتی که علی‌رغم میلتان در آن شرکت نموده‌اید بنویسید. از آن تجربه چه دستاوردی داشته‌اید؟ توجه داشته باشید که مقاله‌های ارسالی به‌صورت اتفاقی ازنظر سرقت ادبی بررسی می‌شوند. به‌هیچ‌عنوان از پاسخ‌های دیگران در مقاله خود استفاده نکنید.

تاریخچه فعالیت‌هایتان فهرستی کامل و شامل از فعالیت‌های شما از سن شانزده‌سالگی است. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل محل کار، فعالیت‌های داوطلبانه، فعالیت‌های فوق‌برنامه، دستاوردها و جوایزی که دریافت نموده‌اید، پژوهش‌هایتان و سایر فعالیت‌های شما باشد. با ارائه چنین فعالیت‌هایی شما نشان می‌دهید که از پیشینه‌ و علایق متنوعی برخوردار هستید، به جامعه خود اهمیت می‌دهید، از تجارب خود مهارت و پختگی کسب کرده‌اید و به‌خوبی می‌توانید زمان را مدیریت کنید. علاوه بر فهرست بالا شما بایستی درباره سه مورد از فعالیت‌ها یا دستاوردهایی که به‌خوبی شخصیت شما را نشان می‌دهند به‌صورت مشروح بنویسید. هرکدام از این سه متن باید نهایتاً دویست و پنجاه کلمه باشد. در برخی از موارد دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو از شما می‌خواهد تا در مورد فعالیت‌های ذکرشده در فهرست تاریخچه فعالیت‌هایتان و یا متون فعالیتتان اطلاعات بیشتری مانند نام، آدرس و یا شماره تلفن شخصی که می‌تواند فعالیت شما را تائید کند به دانشگاه ارسال نمایید. به‌صورت اتفاقی با بعضی از کسانی که اطلاعات آنان به‌عنوان تأییدکننده ارسال‌شده است تماس گرفته می‌شود.

شما باید سه توصیه‌نامه که شامل فرم ارزیابی است به دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو ارسال نمایید. توصیه‌کننده باید با توجه به ویژگی‌های حرفه‌ای، مدیریتی، اجتماعی و آکادمیک شما فرم ارزیابی را تکمیل کند. توجه داشته باشید که اعضای خانواده، دوستان خانوادگی، همکاران اعضای خانواده، همسایه‌ها و مانند این‌ها به‌عنوان توصیه‌کننده بی‌طرف موردقبول دانشکده نیستند. فرم‌هایی که از طرف شخصی بی‌طرف نباشد رد می‌شوند. توصیه‌کنندگان می‌توانند توصیه‌نامه را به‌صورت آنلاین ارسال کنند. تمام توصیه‌نامه‌ها باید قبل از زمان مشخص‌شده به دانشکده برسد، در غیر این صورت به درخواست شما رسیدگی نمی‌شود.

منبع: