یکی از فاکتور‌های مهم برای انتخاب مقصد تحصیلی، اطلاع از شرایط دانشگاه‌ها و همچنین کیفیت آموزش در این مراکز علمی است. برای این منظور، مجله تایمز (Times Higher Education) یکی از معتبرترین نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات علمی دنیا، هرساله لیستی از برترین دانشگاه‌های جهان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این پایگاه از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۹ با همکاری پایگاه QS لیستی از برترین دانشگاه‌های دنیا را منتشر کرد. از سال ۲۰۱۰ هر یک از این پایگاه‌های رتبه‌بندی با روش‌شناسی متفاوت و خاص خود اقدام به ارزیابی مراکز علمی کرده‌اند‌. این مجله در جدید‌ترین رتبه‌بندی خود، برترین دانشگاه‌ های فرانسه ۲۰۲۱ را معرفی کرده‌ است که می‌تواند کمک شایانی برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه جهت انتخاب دانشگاه باشد. بنابراین اگر فرانسه را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید لیست برترین دانشگاه‌ های فرانسه ۲۰۲۱ را در این مطلب مشاهده کنید.

معیار‌های ارزیابی برترین دانشگاه های فرانسه ۲۰۲۱

وب‌سایت Times Higher Education برای انتخاب برترین دانشگاه‌های جهان ۱۳ فاکتور مهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است که مورد تایید دانشجویان، استادان، دانشگاه‌ها و البته دولت‌ها است. این ۱۳ فاکتور که به اصطلاح به شاخص‌های عملکرد (performance indicators) معروف است در پنج گروه تقسیم بندی شده است.  این پنچ گروه عبارتند از:

  • تدریس (محیط آموزش) ۳۰ درصد
  • تحقیق و پژوهش (حجم تحقیقات، دستاوردها و اعبار سنجی) ۳۰ درصد
  • استنادها (تأثیر تحقیق) ۳۰ درصد،
  • وجهه بین‌المللی (کارمندان، دانشجویان و تحقیقات) ۷.۵درصد
  • ارتباط با صنعت و میزان درآمدهای بدست آمده از این طریق (انتقال دانش) ۲.۵ درصد

معرفی برترین دانشگاه های فرانسه ۲۰۲۱

فرانسه در لیست جدید مجله تایمز دارای ۴۱ دانشگاه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه مطرح جهان است. در ادامه به معرفی شش دانشگاه برتر فرانسه در این لیست خواهیم پرداخت.

۱. دانشگاه پی‌اس‌ال

دانشگاه PSL یا همان Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris  یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه است که با قرار گرفتن در رتبه ۴۶ جهان موفق شد عنوان برترین دانشگاه فرانسه در سال ۲۰۲۱ را از آن خود کند. این دانشگاه محیطی بسیار مناسب برای پیشرفت بهبود سطح آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجویان است. هنر، علوم و مهندسی در رأس موضوعات این دانشگاه قرار دارد و بی‌شک در آینده بخش بسیار بزرگ‌تری از جامعه جهانی را شکل می‌دهد. دانشگاه PSL، دانشگاهی دولتی بوده و پذیرای تمامی دانشجویان از سراسر جهان (بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ملیت و جنسیت) است. هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت سطح پویایی دانشجویان، ایجاد فرصت برای آنها به منظور ترقی در زمینه آموزش و از میان برداشتن موانع فراهنگی و اجتماعی است. اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌ها و شرایط تحصیل در دانشگاه PSL فرانسه»

۲. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک École Polytechnique یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر فرانسه است که همواره جز بهترین دانشگاه‌های فرانسه مورد توجه دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور قرار گرفته است. این دانشگاه در جدید‌ترین رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱، با قرار گرفتن در رتبه ۸۷ توانست مقام دومین دانشگاه برتر فرانسه را بدست آورد. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک همان‌طور که از نام آن مشخص است یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه فنی و مهندسی فرانسه است. این دانشگاه که در شهر پاریس واقع شده است همچنین در زمینه علوم طبیعی در جایگاهی بسیار بالا قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین با وجود اینکه در گذشته در بخش لاتین شهر بود در سال ۱۹۷۶ در بخش جنوبی پاریس تأسیس شد و امروزه تقریباً ۳۰ کیلومتر در خارج از مرکز پاریس واقع شده است. دانشگاه اکول پلی تکنیک همچنین دارای جمعیتی بیش از ۴۶۰۰ دانشجو و استاد است. پردیس اصلی این دانشگاه نیز دارای بیش از ۱۶۰ هکتار فضای باز و تجهیزات گسترده‌ای از وسایل ورزشی است. هانری پوانکاره، سیمون دنی پواسون، آلفرد دریفوس و سعدی کارنو از جمله افراد سرشناسی هستند که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

۳. دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن Sorbonne Université یکی دیگر از دانشگاه‌های سرشناس فرانسه است که همانند دانشگاه دانشگاه اکول پلی‌تکنیک با قرار گرفتن در رتبه ۸۷ در بین هزار دانشگاه برتر جهان موفق شد در جایگاه سوم برترین دانشگاه فرانسه قرار گیرد. دانشگاه سوربن از به هم پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) ایجاد شده و تجربه قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است. سوربن نیز دانشگاهی تحقیق-محور بوده و بازه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی نظیر هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. همچنین شیوه آموزش و تحقیق در دانشگاه سوربن به گونه‌ای طراحی شده است که با چالش‌های علمی و روشن‌فکرانه قرن ۲۱ هم راستا باشد. در حال حاضر حدود ۴۳۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل بوده و از آنجایی‌که دانشگاه سوربن دارای شهرتی جهانی است، دانشجویان بسیاری از سراسر جهان مشتاق تحصیل در این دانشگاه هستند که این موضوع شرایط پذیرش از دانشگاه را کمی سخت و رقابتی کرده است. اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌ها و شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن»

۴. دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس  University of Paris یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های فرانسه است که براساس آمار جدید منتشر شده توسط مجله تایمز در جایگاه ۱۳۶ جهانی (برای سال ۲۰۲۱) قرار گرفته است. این دانشگاه در قلب شهر پاریس واقع شده و دارای ساختمان‌های متعددی در سطح شهر بوده و در زمینه تحقیقاتی، بسیار باکیفیت است. این دانشگاه در اواسط قرن ۱۲ تأسیس شد و جزء اولین دانشگاه‌های تأسیس شده در اروپا شناخته می‌شود. رشته‌های تحصیلی نیز در دانشگاه پاریس به بهترین نحو تدریس می‌شوند و با وجود اینکه زبان اصلی تدریس در این دانشگاه، فرانسوی است تعداد زیادی از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشگاه پاریس دارای ۱۸ رشته بین‌المللی به زبان انگلیسی است که برخی از این رشته‌ها با زبان فرانسه نیز ترکیب شده‌اند.

۵. دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی Paris-Saclay University از جمله بهترین دانشگاه‌های پاریس بوده که براساس رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱ در جایگاه ۱۷۸ برترین دانشگاه‌های جهان و همچنین پنجمین دانشگاه برتر فرانسه قرار گرفته است. تمرکز این دانشگاه بیشتر بر روی علوم پایه، پزشکی، اقتصاد و حقوق بوده و از نظر کیفیتِ ارائه علوم طبیعی دارای شهرت است. دانشگاه پاریس ساکلی نیز در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی پاریس قرار گرفته و پردیس آن نیز با قطار حدود ۴۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد. نکته جالب در مورد این دانشگاه وجود ۲۷۵ آزمایشگاه در محوطه آن است و هر ساله بیش از ۱۲۰۰۰ مقاله علمی از طرف این دانشگاه منتشر می‌شود.

۶. دانشگاه تلکام پاریس

دانشگاه تلکام پاریس Télécom Paris همانند دیگر دانشگاه‌های پاریس یکی دیگر از برترین دانشگاه‌ های فرانسه ۲۰۲۱ است که توانست با عملکرد خوب خود و قرار گرفتن در جایگاه ۲۰۱-۲۵۰ عنوان ششمین دانشگاه برتر فرانسه را بدست آورد. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تأسیس شده است و می‌توان آن را یکی از برترین دانشگاه‌های مهندسی (مدرسه‌های مهندسی) برای مهندسان عمومی (general engineer) در نظر گرفت. در توضیح مهندسی عمومی (general engineering) باید بگوییم که این رشته شاخه‌ای از علوم پایه و فناوری است که با طراحی، ساخت و ساز، پشتیبانی و استفاده از موتور، ماشین و ساختار‌های متعدد سروکار دارد. این رشته نیز شامل زیرشاخه‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی ساختمان و مهندسی کامپیوتر است.

دانشگاه تلکام پاریس همچنین دانشجویان خود می‌آموزد که نهایت خلاقیت و نوآوری خود را در جهان دیجیتال به کار بگیرند. تلکام پاریس همچنین به عنوان دانشگاهی پیشرو در زمینه فناوری دیجیتال شناخته می‌شود و فارغ‌التحصیلانِ این دانشگاه در مشاغل مربوط به صنعت نیز فعالیت می‌کنند.