همان‌طور که تمامی افراد در سراسر دنیا می‌دانند فرانسه از جمله کشورهای بسیار محبوب و مشهور است که به دلایل متعددی مورد توجه همگان قرار گرفته است. برای مثال هنگامی‌که صحبت از هنر در فرانسه به میان می‌آید بیشتر افراد، تنها به موزه لوور و یا مونالیزا فکر می‌کنند اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که در حقیقت فرانسه با هنر در آمیخته و می‌توان در جای، جای این کشور، رد و نشانی از هنر پیدا کرد. برای مثال عتیقه‌های مصری، هنر اسلامی، مجسمه‌های مربوط به یونان باستان و امپراتوری رم و همچنین جواهراتِ ارزشمندِ اشراف‌زاده‌های فرانسوی و یا بسیاری دیگر از اماکن هنری نظیر موزه اورسی که دارای بیش از ۲۰۰۰ نقاشی از دوره‌های پیشین است و ۱۶۹ موزه ملی که در این کشور وجود دارد، همگی نشان‌دهنده تمرکز هنر در فرانسه هستند. همچنین مراقبت‌های درمانی در فرانسه علاوه برداشتن کیفیت بالا، مقرون‌به‌صرفه نیز هستند. افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند می‌توانند از مزایایی نظیر چک‌آپ‌های ماهیانه رایگان و داروهای ارزان و یا رایگان بهره‌مند شوند. همچنین مقداری از درآمد افراد (هر ماه) به حساب بیمه سلامت واریز می‌شود و بنابراین افراد می‌توانند بدون پرداخت هزینه نزد دکتر مربوطه بروند. افرادی هم که در بیمارستان بستری می‌شوند بیشترین هزینه‌ای که باید پرداخت کنند ۱۸ یورو در روز است.

سیستم آموزشِ عالی در فرانسه علاوه برداشتن کیفیتِ فراوان، مقرون به صرفه/ ارزان نیز است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی در جایگاه‌های بالایی قرار گرفته‌اند و بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده درباره میزان شهریه دریافتی توسط این دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشگاه‌های دولتیِ این کشور، رایگان بوده و دانشجویان می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک در آنها به تحصیل بپردازند. نکته‌ای دیگر درباره فرانسه تعادل در کار و زندگی است. درحقیقت فرانسوی‌ها به آن اهمیت بسیار زیادی می‌دهند کار در کنار زندگی کردن است. به عبارت دیگر آنها کار می‌کنند تا بتوانند زندگی راحتی داشته باشند نه اینکه با هدفِ کار کردن، زندگی کنند. فرانسوی‌ها می‌دانند که چگونه بین زندگی و کار خود تعادل ایجاد کرده و از زندگی کردن لذت ببرند. در حقیقت یکی از دلایلی که مغازه‌ها و دیگر اماکن خدمات‌رسانی در فرانسه ساعت ۷ عصر تعطیل می‌شوند این است که کارمندان باید علاوه بر کار کردن از بودن کنار خانواده و دوستان خود و گذراندن زمانِ شام کنار آنها لذت ببرند.

همچنین علاوه بر دلایل فوق موضوعات دیگری نظیر آب و هوای خوب، طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان و… بر اهمیت هرچه بیشتر این کشور افزوده‌اند. افرادی که تمایل به گشت‌وگذار و یا تحصیل در فرانسه را دارند باید علاوه بر آشنایی با شرایط زندگی و یا تحصیل در این کشور با اطلاعاتی درباره آب و هوا، طبیعت و جاذبه های گردشگری فرانسه نیز آشنا شوند.

به‌طورکلی آب و هوا در فرانسه تا حدود زیادی تحت تأثیر اقیانوس اطلس است. این کشور درحقیقت دارای ۴ نوع اقلیم اقیانوسی، قاره‌ای، آلپی و مدیترانه‌ای است که هر کدام دارای پوشش گیاهی و جانداران خاصی هستند. همچنین این کشور دارای طبیعتی بسیار زیبا است که در خصوص آن می‌توان به :

  • مزارع اسطوخودوس: فرانسه دارای مزارع زیبای اسطوخودوس است که زیبایی آن با آسمان آبی روشن، بیشتر می‌شود. بین ماه‌های جولای و آگوست، تپه‌های پرونس (بخشی از جنوب فرانسه که کنار دریای مدیترانه است) با شکوفه‌های اسطوخودوس پوشیده می‌شود که عطر آن، همراه با عطر علف‌های رنگارنگ، علاوه بر بوی خوش، منظره‌ای خاص و حیرت‌انگیز را ایجاد می‌کند.
  • تپه‌های شنی پیلا: تپه‌های شنی یا تل ماسه پیلا، بزرگ‌ترین تپه شنی اروپا است. همچنین اندازه این تپه‌های شنی، بسیار حیرت‌انگیز بوده و پهنا و درازای آن به ترتیب برابر ۵۰۰ متر و ۳ کیلومتر است. این تپه‌ها هرساله چند متر جلوتر می‌آیند.
  • دره وردون: دره وردون (Verdon Gorge) که به دلیل رنگ زیبایی که دارد با نام رودخانه فیروزه‌ای نیز مشهور است، یکی از زیباترین اماکن در کل اروپا محسوب می‌شود. عمق این رودخانه زیبا در برخی از نواحی، حدود ۷۰۰ متر بوده و ۲۵ کیلومتر نیز درازا دارد. بازدید از این منظره طبیعی زیبا به تمامی افرادی که به فرانسه می‌روند توصیه می‌شود.

اشاره کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه طبیعت فرانسه مراجعه کنید. در ادامه نیز به برخی از جاذبه های گردشگری فرانسه خواهیم پرداخت.

برج ایفل

برج ایفل

کمتر کسی است که با آمدن نام این برج یاد فرانسه و مناظر شگفت‌انگیز موجود روی کارت پستال‌ها نیافتد. به بیانی دیگر برج ایفل آن قدری شهرت دارد که بیشتر افراد فرانسه را با نام این برج می‌شناسند. برج ایفل را به نحوی می‌توان به عنوان سمبل پاریس و فرانسه در نظر گرفت که بازدید از آن آرزوی بسیاری از افراد است.

موزه لوور

موزه لوور

بعد از برج ایفل، موزه لوور را می‌توان به عنوان یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری در فرانسه به شمار آورد. موزه لوور که در گذشته به عنوان اقامتگاه خانواده اشرافی شناخته می‌شد امروزه در میان برترین جاذبه های گردشگری فرانسه و اروپا قرار گرفته که کالکشنی کامل از هنرهای زیبا را به نمایش می‌گذارد. تعداد زیاد از کارهای مشهور غربی نظیر مونالیزا در این موزه قرار دارد. همچنین این موزه سرمایه خود را به پادشاهان متعددی که در لوور زندگی کرده‌اند مدیون است.

کاخ ورسای

کاخ ورسای

کاخ ورسای که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری فرانسه است که بیش از آنکه اقامتگاه خانواده اشرافی است، شکوه و جلال پادشاه را به تصویر می‌کشد. بازدید از کاخ ورسای به همه کسانی که به فرانسه سفر می‌کنند توصیه می‌شود.

کوت دازور

کوت دازور

یکی از هیجانان‌انگیزترین خطوط ساحلی در فرانسه که از سن تروپه تا منتون در نزدیکی مرز ایتالیا کشیده است کوت دازور است. کوت دازور که به عنوان “ساحل آبی” ترجمه می‌شود به خوبی منعکس- کننده آب و هوای مدیترانه‌ای است بنابراین از افراد خواسته می‌شود از کوت دازور نیز بهره ببرند.

مون- سن- میشل

مون- سن- میشل

یکی دیگر از مناظر بسیار زیبا و مشهور در فرانسه مون-سن-میشل است که با عبارت اهرام دریاها از آن یاد می‌شود. درحقیقت مون-سن-میشل یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری فرانسه است که حدود ۸۰ متر بالاتر از سطح خلیج قرار گرفته و با دیوارها و دژهای بلندی احاطه شده است.

قلعه های دره لوآر

قلعه های دره لوآر

یکی دیگر از زیباترین جاذبه های گردشگری فرانسه، قلعه‌های دره لوآر است که قدم‌زدن از میان آن مانند ورق زدن کتاب داستان‌های کودکانه است. درحقیقت با گشت و گذار در محوطه حیاط، بخش‌های چوبی و رودها به خوبی تکمیل‌کننده داستانی کودکانه هستند. به‌طورکلی قلعه‌های دره لوآر که برای پادشاه فرانسیس ۱ ساخته شده بودند اکنون محلی بسیار زیبا برای بازدید و گشت‌وگذار هستند که روح کودکی و طبیعت دوستانه انسان را بیدار می‌کند.

کلیسای جامع نوتردام

کلیسای جامع نوتردام

حدود ۸ قرن است که زیبایی و شکوه کلیسای جامع نوتردام باعث حیرت همگان شده است. این کلیسا که به عنوان یکی از میراث یونسکو به ثبت رسیده است مثالی بارز از سبک معماری گوتیک است. به‌طورکلی بازدید از این کلیسا که حدود ۲۵۰۰ مترمربع بوده و دارای پنجره‌های شیشه‌ای زیبا است به تمامی مسافران، گردشگران و دانشجویان پیشنهاد می‌شود

پرونس

پرونس

پرونس که در بخش جنوبی فرانسه واقع شده است دارای درختستان زیتون و مزارع اسطوخودوس است. فضای زیبا و روستایی پرونس به نحوی نشان‌دهنده هنر زندگی بوده و بازدید از آن به همه افراد پیشنهاد می‌شود.

شامونی-مون-بلان

شامونی-مون-بلان

شامونی-مون-بلان منظره‌ای زیبا از مون-بلان در کوه‌های آلپ فرانسه بوده و بازدید از آن تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. شامونی همچنین سطحی بسیار مناسب برای اسکی است که رفتن به آن مخصوصاً برای افرادی که ورزش‌ها و تفریحات مربوط به برف و یخ را بلد هستند تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز است.

روستاهای آلزاس

روستاهای آلزاس

برخی از زیباترین روستاهای فرانسه در آلزاس قرار دارند که در مرز آلمان و فرانسه هستند. این روستاها آن‌قدر زیبا هستند که بازدید نکردن از آنها موجب ایجاد پشیمانی برای گردشگران می‌شود.

کارکاسون

کارکاسون

کارکاسون نیز مانند قلعه‌های دره لوآر تداعی‌کننده داستان‌های افسانه‌ای و کودکانه هستند زیرا برج‌ها و قلعه‌های زیبایی دارند. این شهر زیبا همچنین به خوبی منعکس-کننده جهان قرون‌وسطی است.

بریتانی

بریتانی

بریتانی ناحیه‌ای زیبا و تاریخی در بخش شمال شرقی ساحل فرانسه است که به نحوی افسانه‌ای و رازآلود است. همچنین خطوط ساحلی و بندرگاه‌ها به اهمیت و جذابیت هرچه بیشتر این ناحیه افزوده‌اند؛ بنابراین اگر به فرانسه رفتید بازدید از این شهر را در اولویت کار خود قرار دهید.

غارهای پیش-تاریخی

غارهای پیش-تاریخی

غارهای پیش-تاریخی Lascaux به خوبی نشان‌دهنده هنرهای پیش تاریخی هستند که بازدید از آنها غنای هرچه بیشتر هنر و فرهنگ را در فرانسه منعکس می‌کند.

منبع: