یکی از محبوب‌ترین رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ارشد کسب و کار یا همان MBA است. این رشته که با هدف آموزش مهارت‌های مدیریتی به دانشجویان طراحی شده است دانشی مربوط به اداره سازمان‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد. درحقیقت این رشته در بسیاری از کشورها دارای شهرت، محبوبیت و اهمیت است که آلمان نیز یکی از این کشورها است. به بیانی آلمان را می‌توان به عنوان یکی از برترین کشورها در خصوص تحصیل در رشته مدیریت ارشد کسب و کار یا همان MBA در نظر گرفت. افرادی که تمایل به تحصیل در آلمان و در رشته MBA دارند باید با اطلاعاتی از قبیل بهترین کالج های MBA در آلمان آشنا شوند که در ادامه پس از پرداختن به نکاتی دیگر در این باره به بهترین کالج های MBA در آلمان خواهیم پرداخت.

چرا MBA در آلمان؟

همان‌طور که می‌دانید آلمان از جمله کشورهای برتر جهانی است که در زمینه سیاست عمومی و اجرایی که دارد دارای محبوبیت است. این کشور همچنین در زمینه اقتصاد از جایگاه جهانی بسیار خوبی برخوردار بوده و فرصت زیادی را در بخش کسب‌وکار در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. همچنین موضوع دیگری درباره مزیت تحصیل در آلمان این است که ۱۱ ایالت (از ۱۶ ایالت) موجود در آلمان، امکان تحصیل رایگان در مؤسسات آموزشی/ دانشگاه‌های دولتی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. دانشجویانی نیز که تمایل به تحصیل در مؤسسات آموزشی خصوصی را دارند باید بدانند که دامنه رشته‌هایی که در این مؤسسات یا دانشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شود بسیار گسترده است. یکی از رشته‌های محبوب در آلمان نیز MBA است زیرا دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیاری این رشته را در سطح بالایی آموزش می‌دهند. به بیانی تحصیل در رشته MBA در آلمان به منزله تلاش برای داشتن آینده‌ای روشن با فرصت‌های شغلی متعدد است.

صرف‌نظر از داشتن کیفیت بالای آموزشی در زمینه MBA آلمان دارای مزیت‌های دیگری برای تحصیل نیز است. برای مثال دانشگاه‌های آلمان توسط انجمن دولتی و صنعتی و اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شوند. با وجود حامیان مالی مذکور دانشگاه‌های آلمان توانایی انجام تحقیقات بدون محدودیت را دارند که همین موضوع باعث پرورش دادن خلاقیت دانشجویان می‌شود. همچنین هزینه ترمی که دانشجویان پرداخت می‌کنند، معمولاً هزینه مربوط به حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود. (باوجوداینکه دانشگاه‌های رایگان این کشور هزینه‌ای بابت شهریه دریافت نمی‌کنند اما دانشجویان باید مبلغی تحت عنوان هزینه ترم بپردازند). از آنجایی‌که یکی از دلایل شهرت آلمان نظم و قانون بسیار سخت‌گیرانه آن است، دانشجویان با تحصیل در آلمان علاوه بر بهبود سطح دانش خود در آن زمینه تحصیلی، به شخصیتی منظم و قانونمند دست پیدا می‌کنند که این موضوع باعث پیشرفت آنان در زمینه‌های غیرتحصیلی زندگی نیز می‌شود. زندگی دانشجویی و هزینه‌های بالای مربوط به آن نیز در آلمان و نسبت به کشورهای هم‌مرز خود مانند فرانسه و هلند پایین‌تر است. نکته دیگر درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در آلمان دانشجویان بعد از تکمیل تحصیلات خود در آلمان به مدت ۱۸ ماه زمان دارند تا به جستجوی شغل بپردازند. دانشجویان همچنین می‌توانند در این مدت به دنبال فرصت‌های تحصیلی بیشتری باشند. این مورد یکی از مزیت‌های قابل‌توجه تحصیل در آلمان است. دانشجویان بین‌المللی همچنین در صورت دارابودن شرایط مربوط به دریافت بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی در آلمان بهره ببرند. در ادامه نیز با اطلاعات بیشتری درباره بهترین کالج‌ های MBA آلمان آشنا خواهیم شد.

چگونه برای MBA در آلمان اپلای کنیم؟

چگونه برای MBA در آلمان اپلای کنیم؟

پیش از پرداختن به بهترین کالج های MBA در آلمان بهتر است با شرایط لازم برای تحصیل در این رشته و یا به بیانی دیگر برای اپلای (اقدام برای دریافت پذیرش) آشنا شویم. کالج‌ها و دانشگاه‌های آلمان هرکدام دارای مدارک و قوانین مخصوص به خود هستند و در نتیجه دانشجویان پیش از انتخاب کالج یا دانشگاه موردنظر برای تحصیل در رشته MBA باید به وبسایت رسمی دانشگاه / کالج مربوطه مراجعه کنند و از شرایط و مدارک اختصاصی آنها شوند اما با این وجود برخی الزامات به صورت عمومی و استاندارد برای تمامی کالج‌های برتر مشترک است که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنیم:

  • مدرک کارشناسی ۳ یا ۴ ساله که معادل مدرک کارشناسی آلمانی باشد.
  • نمره زبان موردنیاز و خوب در هرکدام از آزمون‌های تافل، آیلتس و… یا آزمون آلمانی TestDAF به علاوه نمره آزمون GMAT یا GRE. همچنین تمامی کالج‌های MBA آلمان نیازی به ارائه نمره آزمون GMAT ندارند بنابراین امکان تحصیل در این رشته در کالج‌های آلمان بدون گذراندن این آزمون امکان‌پذیر است.
  • ویزای دانشجویی آلمان
  • پاسپورت معتبر و دیگر مدارک موردنیاز

لیست بهترین کالج های MBA آلمان

آلمان دارای تعداد زیادی کالج است که مخصوص تدریس رشته‌های مربوط به MBA هستند که به منظور انتخاب یکی از آنها در ادامه لیستی از بهترین کالج های MBA آلمان مشاهده می‌کنیم.

  • بیزینس اسکول مانهایم- دانشگاه مانهایم: رتبه ۱۶ جهانیِ QS در زمینه MBA
  • مدرسه امورمالی و مدیریت فرانکفورت: رتبه ۱۷ جهانیِ QS در زمینه MBA
  • مدرسه مدیریت WHU-OTTO Beisheim: رتبه ۲۳ جهانیِ QS در زمینه MBA
  • مدرسه اروپایی مدیریت و فناوری: رتبه ۲۶ جهانیِ QS در زمینه MBA
  • مدرسه عالی مدیریت HHL لایپزیگ: رتبه ۲۷ جهانیِ QS در زمینه MBA

در ادامه نیز به معرفی هرکدام از بهترین کالج های MBA فوق خواهیم پرداخت.

بیزینس اسکول مانهایم-دانشگاه مانهایم

در میان بهترین کالج های MBA در آلمان، بیزینس اسکول مانهایم یک دوره ۱۲ ماهه MBA که همراه با یک دوره ۳ ماهه کارآموزی است را ارائه می‌دهد. این بیزینس اسکول به دنبال دانشجویان باانگیزه و پرتلاش است که شایستگی شرکت در تیم کار را نیز داشته باشند. این کالج همچنین محیط آموزشی غنی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و دارای انجمن‌های متعددی نظیر انجمن کسب‌وکار، انجمن فناوری و فناوری اطلاعات (IT) و انجمن Startup است.

مدرسه امور مالی و مدیریت فرانکفورت

اگر بخواهیم بهترین کالج های MBA در آلمان را در زمینه فراهم کردم فرصت شغلی یا همان اشتغال‌زایی مورد بررسی قرار دهیم این کالج در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت. رشته MBA در مدرسه امورمالی و مدیریت فرانکفورت دوره‌ای ۱۲ ماهه است که البته مهارت‌های کارآفرینی نیز از جمله آموزش‌هایی است که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. مهارت‌های کارآفرینی نیز در این کالج طی دوره‌ای ۱ هفته‌ای تحت عنوان دوره Capstone به اتمام می‌رسد. علاوه بر این نیز دوره MBA در مدرسه امور مالی و مدیریت فرانکفورت شامل پایان نامه نیز خواهد بود.

مدرسه مدیریت WHU-OTTO Beisheim

این مدرسه مدیریت که یکی از بهترین کالج های MBA در آلمان است یکی از باکیفیت‌ترین روش‌های آموزشی برای تدریس این رشته را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دوره MBA نیز در این کالج برابر ۱ سال است که این مدت شامل ۳ واحد تبادلی (دوتا در آسیا و یکی در ایالت متحده) است. این کالج همچنین دوره‌های دیگری در زمینه استراتژی کسب‌وکار، پروسه مدیریت و دیگر برنامه‌های مربوط به مدیریت را ارائه می‌دهد. نکته دیگری درباره مدرسه مدیریت WHU-OTTO Beisheim این است که این کالج برای دانشجویان خارجی دوره‌های ابتدایی برای زبان آلمانی نیز ارائه می‌دهد.

مدرسه اروپایی مدیریت و فناوری

مدرسه اروپایی مدیریت و فناوری که در پایتخت کشور آلمان، برلین، واقع شده است نیز یکی دیگر از بهترین کالج های MBA در آلمان است که در سال ۲۰۰۲ توسط ۲۵ کمپانی و گروه مدیریتی پیشتاز باهدف آموزش مهارت‌های مدیریت و رهبری تأسیس شده است. دوره MBA در این کالج نیز ۱۲ ماهه بوده و دوره‌های کارآموزی که بعد از آن است دانشجویان را برای حضور در دنیای صنعت آماده می‌کند. این کالج که دارای تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی است ۴ رشته اصلی را ارائه می‌دهد که عبارتند از؛ رهبری استراتژیک، توسعه شخصی و رهبری، خلاقیت و کارآفرینی و ارزیابی مدیریتی.

مدرسه عالی مدیریت HHL لایپزیگ

مدرسه عالی مدیریت HHL لایپزیگ که در سال ۱۸۹۸ تأسیس شده است یکی از قدیمی‌ترین بیزینس اسکول‌های جهان است. این کالج همچنین به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که پس از اتمام دوره تحصیلات رشته موردعلاقه خود را انتخاب کرده تا برای فعالیت در آن در زمینه کار آماده شوند.

آلمان علاوه بر کالج‌های فوق دارای کالج‌ها/ دانشگاه‌های دیگری نیز است که در زمینه MBA دارای شهرت و محبوبیت هستند. در ادامه لیستی از آنها را مشاهده می‌کنیم.

نام دانشگاه نوع دانشگاه رشته
مدرسه اقتصاد و حقوق برلین دولتی MBA تمام‌وقت MBA پاره‌وقت
مدرسه کسب کسب‌وکارلاقیت برلین خصوصی MBA جهانیMBAMBA در مدیریت کشتی و دریایی 
دانشگاه کلن دولتی MBA تمام‌وقت MBA پاره‌وقت
دانشگاه PFORZHEIM دولتی MBA در مدیریت بین‌الملل
دانشگاه اروپایی-برلین ESCP خصوصی MBA در مدیریت بین‌المللEMBA
مدرسه مدیریت و امور مالی فرانکفورت خصوصی MBA تمام‌وقتMBA فرانکفورتMBA در مدیریت مراقبت‌های درمانی بین‌المللEMBA
مدرسه مدیریت اروپایی خصوصی MBA در کسب‌وکار بین‌الملل MBA در روابط دولتی و ارتباطاتMBA در مارکتینگ/بازاریابی بین‌المللMBA در امور مالی و بانکداری جهانیMBA در مدیریت گردشگریMBA در کارآفرینی؛ بیزینس دیجیتالMBA در مدیریت ورزشیMBA در مدیریت منابع انسانیMBA در مدیریت طراحیMBA در مدیریت بلاکچین