بدون شک تحصیل در یکی از کشورهای مطرح اروپایی به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند یک دستاورد مهم و البته ارزشمند برای دانشجویان باشد. اما باتوجه ‌به شرایط فعلی، شاید بزرگ‌ترین مانع برای کسب چنین تجربه‌ای هزینه‌های تحصیل و زندگی در اروپا باشد. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که تحصیل در اروپا بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از کشورهای مانند آمریکا، استرالیا و کانادا است و شما می‌توانید با صرف کمی وقت و جستجو در بین کشورهای این قاره، بهترین مقصد تحصیلی (تحصیل کم‌هزینه یا حتی رایگان) برای خود انتخاب کنید؛ بنابراین اگر مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده‌اید و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید، با ما در این مطلب “هشت کشور ارزان اروپا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰۲۰″ همراه شوید.

۱. ایتالیا

ایتالیا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل است. هزینه پایین تحصیل، تحصیل در قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین دانشگاه‌های جهان و از همه مهم‌تر امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی موجب شده تا این کشور همواره یکی از اولین گزینه‌های تحصیل در اروپا در نظر گرفته شود.

شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، رشته و دانشگاه متفاوت است. به طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان (خارج از اتحادیه اروپا) در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد؛ بنابراین این مسئله بسیار مهم است که دانشجویانی که ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و بخش tuition fees از شهریه دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشته موردعلاقه خود اطلاع کامل به دست آورند. برای مثال متوسط شهریه برخی از دانشگاه‌های ایتالیا به شرح زیر است.

  • دانشگاه دانشگاه ساپینزا رم (متوسط شهریه ۱۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه بولونیا (متوسط شهریه ۳۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پادوا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه ترنتو (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه تورین (متوسط شهریه ۲۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه سیه نا (متوسط شهریه ۱۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (متوسط شهریه ۳۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)

هزینه زندگی در ایتالیا، در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است.

  • متوسط هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مثل میلان بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه است.
  • متوسط هزینه زندگی در شهرهای دانشجویی (پیزا، پادوآ، تورین) بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است.

اگر ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید بدون داشتن سوابق تحصیلی عالی برای دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی (بورسیه استانی ایتالیا یا دیگر بورسیه های دولتی ایتالیا)، درخواست خود را ارائه دهید و در صورت دریافت این کمک‌هزینه شما می‌توانید با کمترین هزینه، تحصیل در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان را تجربه کنید.

بورسیه استانی ایتالیا

این بورسیه، بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دستیابی به اهداف تحصیلی آن‌ها (تحصیل در ایتالیا) باشد. براین‌اساس، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزند خود را تأمین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. بورسیه استانی یا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

بورسیه استانی ایتالیا موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  1. معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  2. خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  3. تخفیف استفاده از حمل‌ونقل عمومی

علاوه بر این بورسیه، کمک‌هزینه‌های متعدد دیگری وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر اساس نیاز (need-based) است و در صورت انتخاب ایتالیا برای تحصیل می‌توانید برای درخواست آن‌ها اقدام کنید. حتی در بعضی موارد دانشجویان با ارائه فیش حقوقی می توانند از تخفیفات درخور‌توجهی برخوردار شوند.

۲. اسپانیا

اسپانیا

اسپانیا یکی دیگر از کشورهای مطرح اروپایی است که هزینه‌های تحصیل در آن برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این موضوع در کنار تحصیل در یکی از جذاب‌ترین کشورهای جهان، مردمی خون‌گرم و مهمان‌دوست، هزینه پایین زندگی و همچنین فرصت یادگیری یکی از پرکاربردترین زبان‌های دنیا (زبان اسپانیایی)، موجب شده تا تحصیل در اسپانیا همانند ایتالیا مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد.

  • متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا بین ۳۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. (برای دانشجویان بین‌المللی)
  • هزینه زندگی در این کشور بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

نکته مهم در مورد هزینه تحصیل در اسپانیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا توسط دولت این کشور تعیین شده و جزو پایین‌ترین شهریه‌ها در بین دانشگاه‌های کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند. در واقع شهریه دانشگاه‌های اسپانیا به این صورت محاسبه می‌شود که مبلغی برای هر واحد درسی تعیین شده و شهریه هر ترم بر مبنای تعداد واحدهای درسی اخذ شده مشخص می‌شود. البته اگر درسی را حذف و برای بار دوم یا سوم بردارید، هزینه آن می‌تواند متفاوت باشد. همچنین شهریه دانشگاه‌های اسپانیا به شهر و دانشگاه محل تحصیل و نیز مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد.

۳. آلمان

این کشور به عنوان سرزمین ایده‌ها یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان و ارزان‌ترین کشور برای تحصیل در اروپا است. به‌طورکلی در تمام رشته‌های تحصیلی و در همه مقاطع امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد. عموماً دانشگاه‌های دولتی آلمان (غیر از دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتنبرگ) شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. البته دانشگاه‌ها مبلغی (حدود ۶۰۰-۳۴۰ یورو در سال) را تحت عنوان هزینه ثبت‌نام از دانشجویان دریافت می‌کنند. کیفیت آموزشی در این کشور به گونه‌ای است که فرقی نمی‌کند در کدام شهر آلمان تحصیل کنید. برلین، مونیخ، کلن، فرانکفورت و یا هر شهر دیگری در این کشور دارای بهترین مؤسسات آموزشی و کاملاً مدرن هستند که در بالاترین جایگاه در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. کسب مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های آلمان می‌تواند یک فرصت طلایی برای پیدا کار و در نتیجه دریافت اقامت این کشور به شمار آید. همچنین بیش از ۹۰۰ دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود.

  • متوسط هزینه زندگی در آلمان بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه است

۴. فرانسه

فرانسه یکی دیگر از کشورهای مهم اروپایی است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در واقع می‌توان گفت شرایط ساده پذیرش و همچنین شهریه پایین دانشگاه‌های فرانسه این کشور را به یکی از گزینه‌های محبوب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تبدیل کرده است.

هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. دانشجویانی که قصد تحصیل در فرانسه دارند، می‌بایست، ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد پرداخت کنند. البته باتوجه‌به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه‌های تحصیل در فرانسه باتوجه‌به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. برای مثال افرادی که از دانشگاه لیل پذیرش گرفته و یا منتظر جواب پذیرش هستند نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت و می‌توانند طبق روال سابق به تحصیل در این دانشگاه بپردازند. همین موضوع نیز سبب شد بسیاری از سازمان‌ها و داوطلبین نسبت به استحکام قانون افزایش شهریه در دانشگاه‌های فرانسه شک کنند. به بیانی دیگر سرپیچی دانشگاه لیل از این قانون را می‌توان به منزله رخدادی مثبت در نظر گرفت که احتمال عدم اعمال قانون افزایش شهریه و رایگان بودن دانشگاه‌های فرانسه را قوت می‌بخشد.

  • هزینه زندگی در فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بین ۷۰۰ تا ۹۵۰ یورو در ماه است

۵. لیتوانی

شاید در نگاه اول لیتوانی جز کشورهای مطرح اروپایی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مورد توجه دانشجویان بین‌المللی نباشد. اما این کشور دارای ۱۵ دانشگاه برتر است که دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این کشور همچنین هرساله ۳۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی را جذب می‌کند.

  • متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی لیتوانی بین ۱۱۵۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است
  • متوسط هزینه زندگی ۲۰۰ تا ۳۸۰ یورو در ماه

۶. مجارستان

مجارستان

از دیگر کشورهای ارزان اروپا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰۲۰، مجارستان است. این کشور همانند دیگر کشورهای اروپایی دارای یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد است.

  • متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی مجارستان ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است.
  • متوسط هزینه زندگی در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی ۳۵۰ تا ۵۵۰ یورو در ماه است.

۷. نروژ

هزینه تحصیل در بیشتر کشورهای اسکاندیناوی (سوئد، دانمارک، فنلاند …) نسبتاً معقول است، اما تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی نروژ برای تمامی دانشجویان (اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا) موجب شده تا این کشور یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی باشد. به‌طورکلی، دانشگاه‌های کشورهای اسکاندیناوی، نروژ، دانمارک، سوئد و فنلاند از معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند که به دلیل دوره‌های مطالعاتی گونان و تمرکز بر روی یادگیری حل مشکلات از پیش تعیین نشده و همچنین پروژه‌ای تحقیقاتی پیشرفته و متمرکز بسیار شناخته‌شده‌اند. تحصیل در نروژ به شما این امکان را خواهد داد که از کیفیت آموزشی منحصربه‌فرد و محیط‌های آکادمیک پرجنب‌وجوش لذت ببرید و تجربه متفاوتی از تحصیل را کسب کنید. همچنین وجود انواع دوره‌های انگلیسی‌زبان در بیشتر دانشگاه‌های این کشور یکی دیگر از دلایل انتخاب نروژ برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. هرچند تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگان است، هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی نسبتاً بالا است. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی هزینه زندگی شما در این کشوری مبلغی حدود ۱۲۱۲۲۰ کرون نروژ (۱۱ هزار یورو) در سال است.

۸. پرتغال

پرتغال نیز مانند همسایه خود اسپانیا، فضای شاد و آرامی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. این موضوع باعث شده تا پرتغال به عنوان یک کشور توسعه‌یافته یک مکان تحصیلی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی محسوب شود. دانشگاه‌های این کشور یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان به خصوص در زمینه‌های علوم اجتماعی، روزنامه‌نگاری، حقوق و حتی پزشکی هستند و هرساله دانشجویان زیادی از سراسر اروپا و جهان برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها باهم رقابت می‌کنند. در میان شهرهای پرتغال، لیسبون و پورتو بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهند. از دیگر فاکتورهای مهم تحصیل در پرتغال هزینه‌های پایین زندگی و فرهنگ منحصربه‌فرد و شاد مردم پرتغال است. یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های این کشور دانشگاه پورتو (University of Porto) است که بر اساس رتبه‌بندی سایت QS در جایگاه ۳۵ دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

  • متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • متوسط هزینه زندگی در پرتغال برای دانشجویان بین‌المللی بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ یورو است

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب گفته شده در بالا می‌توان به این نتیجه رسید که هر کشور دارای شرایط خاص خود برای تحصیل است و شما به عنوان یک متقاضی تحصیل در اروپا می‌بایست به دقت تمامی موارد (شرایط تحصیل، شهریه دانشگاه باتوجه‌به بودجه خود، هزینه زندگی در حین تحصیل، امکان اقامت بعد از اتمام تحصیل و…) مورد بررسی قرار دهید و در نهایت بهترین مقصد تحصیلی را برای خود انتخاب کنید. یکی از وب‌سایت‌های معتبر برای بررسی هزینه‌های زندگی https://www.numbeo.com/cost-of-living/ است. می‌توانید با مراجعه به این سایت از جزئیات هزینه‌های زندگی در کشور یا شهر موردنظر اطلاع پیدا کنید.

منابع:

https://www.mastersportal.com