استان ساسکاچوان حدود ششصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، و استان‌های آلبرتا و منیتوبا به ترتیب در غرب و شرق آن قرار گرفته‌اند. جمعیت این استان به کمی بیش از یک میلیون و صدهزار نفر می‌رسد، و مرکز استان شهر رجینا و بزرگترین شهر آن شهر ساسکاتون است. به دلیل دوری از اقیانوس‌ها آب و هوای استان ساسکاچوان در زمستان خشک و بسیار سرد است. اقتصاد این استان به صورت عمده مبتنی بر کشاورزی و معادن است. به دلیل هزینه پایین زندگی و دریافت آسان اجازه تحصیل شهرهای این استان یکی از مقاصد ایده‌آل برای کسانی هستند که قصد تحصیل در کانادا را دارند. در دانشگاه های استان ساسکاچوان بیش از چهل و دوهزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. در ادامه به معرفی دانشگاه‌های این استان می‌پردازیم.

دانشگاه ساسکاچوان

یکی از دانشگاه های استان ساسکاچوان این دانشگاه می‌باشد. دانشگاه ساسکاچوان در شهر ساسکاتون استان ساسکاچوان واقع شده است، و تاسیس آن به سال ۱۹۰۷ میلادی برمی‌گردد. در آخرین رتبه‌بندی سایت QS برای سال ۲۰۲۱ دانشگاه ساسکاچوان رتبه شانزدهم در میان دانشگاه‌های کانادا و چهارصد و شصت و پنجم در میان دانشگاه‌های دنیا را به دست آورده است، و یکی از بزرگترین دانشگاه های استان ساسکاچوان به شمار می‌آید. این دانشگاه در زمینه انرژی، سلامت و کشاورزی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده، و بودجه تحقیقاتی آن سالیانه بیش از دویست میلیون دلار کانادا است. دانشگاه ساسکاچوان یازده دانشکده در خود جای داده است که عبارتند از: دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم و هنر، دانشکده کسب و کار، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی و دانشکده دامپزشکی. برخی از رشته‌های ارایه شده در این دانشگاه شامل حسابداری، اقتصاد، میکروبیولوژی، بیوشیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، مهندسی برق، علوم تغذیه، مهندسی مکانیک، ریاضی، پرستاری، داروسازی، روانشناسی، دامپزشکی و جامعه شناسی است. برای دریافت پذیرش از این دانشگاه ارایه مدرک تافل با نمره بالای هشتاد و شش که نمره هر مهارت کمتر از نوزده نباشد، و یا ارایه مدرک آیلتس با نمره شش و نیم که نمره هر مهارت آن کمتر از شش نباشد الزامی است. شهریه دانشگاه ساسکاچوان برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی حدود بیست هزار دلار کانادا در سال و در مقطع بالاتر در حدود شش هزار دلار کانادا است.

دانشگاه رجینا

دانشگاه رجینا

یکی دیگر از دانشگاه های استان ساسکاچوان دانشگاه رجینا است. این دانشگاه در سال ۱۹۱۱ در شهر رجینا تاسیس شد و هم اکنون میزبان بیش از شانزده هزار دانشجو تمام وقت و پاره وقت است. دانشگاه رجینا یکی از معتبرترین دانشگاه های استان ساسکاچوان است که در بین دانشگاه‌های کانادا در مقام بیست و هفتم قرار گرفته، و جزو هزار دانشگاه برتر دنیا است. این دانشگاه ده دانشکده در خود جای داده که به ترتیب عبارتند از: دانشکده هنر، دانشکده کسب و کار، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی، دانشکده رسانه، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشکده سلامت، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم و دانشکده مددکاری. برخی از رشته‌های ارایه شده در این دانشکده‌ها را نام می‌بریم: اقتصاد، روانشناسی، جغرافیا، تاریخ، فلسفه، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، آموزش موسیقی، آموزش هنر، مهندسی صنایع، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی نفت، تاریخ هنر، انیمیشن، هنرهای تجسمی، فیزیک کاربردی، بیوشیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر. برای دریافت پذیرش از دانشگاه رجینا ارایه مدرک تافل با حداقل نمره هشتاد و شش، و یا آیلتس با حداقل نمره شش و نیم الزامی است. هزینه تحصیل در دانشگاه رجینا در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی حدود ده هزار دلار کانادا برای هر ترم است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بین سه تا پنج هزار دلار برای هر ترم تحصیلی است.

منبع: