همانطور که پیش‌تر در مقالات و خبرها ذکر شد سال تحصیلی ۲۰۲۰ در فرانسه در ماه سپتامبر آغاز می‌شود و بدین منظور اقدامات جدید برای دانشجویان در شروع سال تحصیلی در فرانسه در نظر گرفته شده است. درحقیقت مدارس از اول سپتامبر و دانشگاه‌ها کمی دیرتر (یعنی بین نیمه سپتامبر و نیمه اکتبر) بازگشایی می‌شوند و امکان ورود دانشجویان بین المللی به فرانسه نیز فراهم خواهد شد. براساس وبسایت کامپوس فرانس وزارت آموزش فرانسه، راهنمایی برای اقدامات جدیدی که برای دانشجویان در نظر گرفته منتشر کرده است که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنیم. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

اقدامی بزرگ برای مددکاری اجتماعی

یکی از اقدامات جدید برای دانشجویان در شروع سال تحصیلی در فرانسه در زمینه کمک/ مددکاری اجتماعی است. درحقیقت دولت فرانسه با اعطای مبلغی برابر ۲.۳ میلیارد یورو برای کمک‌های اجتماعی تعهد خود را نسبت به دانشجویان و زندگی آنها ثابت خواهد کرد و مابقی تغییراتی که انجام خواهد شد و در ادامه مشاهده می‌کنیم مبنی بر همین اقدام بزرگ است.

ثابت ماندن هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌ها

براساس آنچه در این راهنما منتشر شده است درحقیقت این دولت است که هزینه واقعی تحصیل دانشجویان را به دوش می‌کشد. به بیانی هزینه‌ای که بابت ثبت‌نام از دانشجویان دریافت می‌شود تنها بخش اندکی از هزینه‌های کلی تحصیل را پوشش می‌دهد. همچنین متوسط هزینه دولت برای تحصیل دانشجویان ۱۰۰۰ یورو در سال است که این هزینه نیز کل دوره‌های تحصیلیِ دانشگاه را شامل می‌شود. وزارت آموزش فرانسه همچنین تمایل دارد که هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌ها در شروع سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها ثابت بماند و برای سال متوالی افزایش پیدا نکند.

پشتیبانی اجتماعی

یکی دیگر از مواردی که در این راهنما منتشر شده است کمک‌هایی است که دانشجویان در شرایط سخت می‌توانند از آن بهره ببرند که علاوه بر این، کمک‌های ویژه پشتیبانی اجتماعی که توسط بخش خدمات اجتماعی سازمان کروس فرانسه انجام می‌شود بسیار چشمگیر خواهد بود. درحقیقت خدمات مذکور به دانشجویان این اجازه را می‌دهد که در صورت نیاز، از کمک‌های مالی، خدمات مربوط به غذا، مراقبت‌های درمانی و… بهره‌مند شوند.

اشتغال دانشجویی از طریق Jobaviz

دانشجویانی که در فرانسه تمایل به اشتغال دارند می‌توانند در Jobavz.fr که یک پلتفرمِ جستجوی کار بوده و توسط سازمان کروس تنظیم شده است ثبت‌نام کنند. درحقیقت این وب‌سایت به صورت رایگان لیستی از مشاغل مربوط به دانشجویان را به آنها ارائه می‌دهد. دانشجویان نیز از طریق می‌توانند شغل مناسبی اتخاذ کرده و تجربیات خود را افزایش دهند.

اقدامی برای مسکن دانشجویی

یکی دیگر از اقدامات جدید برای دانشجویان در شروع سال تحصیلی در فرانسه در خصوص مسکن دانشجویی است. به بیانی دیگر وزارت آموزش در این راهنمای منتشر شده اعلام کرد که دولت فرانسه دارای برنامه‌هایی در جهت نوسازی و ساخت مسکن برای دانشجویان است. همچنین اقدامات بسیاری برای راحتی دانشجویان در جستجوی مسکن ترتیب داده شده است که در میان آنها پلتفرم Lokaviz یکی از آنها است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به این پلتفرم آگهی مساکنی که موردتأیید سازمان کروس فرانسه است را مشاهده کنند و مسکنی مناسب انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

پیشرفت پذیرایی دانشگاه‌ها

پیشرفت در سطح کیترینگ و یا همان پذیرایی (تهیه غذا و ارائه خدماتی از این قبیل) که توسط سازمان کروس فرانسه ارائه می‌شود نیز یکی دیگر از اقدامات جدید برای دانشجویان در شروع سال تحصیلی در فرانسه است. درحقیقت منوهایی برابر ۳.۳۰ یورو برای هر دانشجو (۱ یورو برای دانشجویانی که از بورسیه استفاده کرده‌اند) از ابتدای سال تحصیلی ارائه می‌شود.

کمک به دانشجویان با معلولیت

دانشجویانی که دارای ناتوانی و معلولیت هستند می‌توانند از کمک‌هایی خاص در روند تحصیل و آزمون‌های خود استفاده کنند که البته تمامی دانشگاه‌های فرانسه مانند مدارس این کشور دارای برنامه و خدماتی برای دانشجویان با معلولیت هستند.

اگر به زندگی و تحصیل در فرانسه علاقمندید با ما همراه باشید.

منبع: