تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا می‌تواند برای علاقه‌مندانِ تحصیل در اروپا یک دستاورد مهم باشد. بدون شک کسب مدرک تحصیلی در یکی از مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) از دانشگاه‌های این دو کشور می‌تواند منجر به ارتقاء چشمگیر رزومه تحصیلی و در نتیجه فرصت‌های شغلی متعدد باشد.

هر دو کشور ایتالیا و اسپانیا به دلیل داشتن سیستم آموزشی با کیفیت، دانشگاه‌های مطرح و طراز اول جهانی و همچنین شرایط زندگی ایده‌آل، جز مقاصد تحصیلی محبوب بین دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آیند. البته این مزیت‌های تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا موجب شده تا انتخاب یکی از این دو کشور به عنوان مقصد تحصیلی کمی سخت باشد. از این رو بهتر است قبل از گرفتن تصمیم، شرایط هر دو کشور برای تحصیل از جمله (شهریه دانشگاه، دانشگاه‌های برتر، امکان انجام کار دانشجوی، شرایط دریافت اقامت بعد از تحصیل و …) را به دقت مورد بررسی قرار دهید و با توجه به شرایط و هدف خود بهترین گزینه را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب کنید. در این مطلب سعی بر آن شده است تا با مقایسه برخی از فاکتور‌های اشاره شده در بالا به مقایسه شرایط تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا بپردازیم.

بررسی دانشگاه ها

بدون شک یکی از مهمترین مسائلی که می‌بایست برای انتخاب تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا مورد بررسی قرار گیرد، شرایط دانشگاه‌های هر دو کشور است. دانشگاه‌های هر دو کشور جز برترین دانشگاه‌های اروپا و البته جهان هستند. اگر به وب‌سایت‌های مختلف رده‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان مراجعه کنید، می‌توانید نام دانشگاه‌های ایتالیا و اسپانیا را هموراه در رده‌های بالا مشاهده کنید. یکی از این وب‌سایت‌های معتبر، موسسه QS است. این موسسه در جدید‌ترین رتبه‌بندی خود در سال ۲۰۲۱ نام و تعداد دانشگاه‌های برتر هر دو کشور را معرفی کرده است. موسسه QS برای این ارزیابی فاکتورهای زیر را مورد بررسی قرار داده است.

  • شهرت و اعتبار علمی (Academic Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی است. (۴۰%)
  • شهرت و اعتبار کاری (Employer Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان است. (۱۰%)
  • نسبت استاد به دانشجو (Faculty/Student Ratio) : نشاندهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه است. (۲۰%)
  • میزان ارجاعات به ازای هر استاد (Citations per faculty) : نشاندهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه است. (۲۰%)
  • نسبت اساتید بین‌المللی (International Faculty Ratio): نشاندهنده نسبت تعداد اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه است. (۵%)
  • نسبت دانشجویان بین‌المللی (International Student Ratio) : نشاندهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه است. (۵%)

بر اساس معیار‌های اشاره شده در بالا، ایتالیا با ۳۶ دانشگاه و اسپانیا با ۲۶ دانشگاه در بین هزار دانشگاه مطرح جهان، جز کشورهای برجسته اروپایی از نظر تعداد دانشگاه در این لیست محسوب می‌شوند. با توجه به این رتبه‌بندی، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با قرار گیری در رتبه ۱۳۷، دانشگاه بولونیا با رتبه ۱۶۰ و دانشگاه ساپینزا رم با رتبه ۱۷۱ سه دانشگاه برتر ایتالیا معرفی شده‌اند. در ادامه می‌توانید اسامی دیگر دانشگاه‌های ایتالیا که در لیست جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ قرار دارند مشاهده کنید.

  • دانشگاه نرماله (رتبه ۲۰۴)
  • دانشگاه پادوا (رتبه ۲۱۶)
  • دانشگاه میلان (رتبه ۳۰۱)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (۳۰۸)
  • دانشگاه پیزا (۳۸۳)
  • دانشگاه ناپل (۳۹۲)

در میان دانشگاه‌های اسپانیا، دانشگاه بارسلونا با قرار گرفتن در رتبه ۱۸۳، دانشگاه مستقل مادرید با قرار گرفتن در رتبه ۲۰۰ و همچنین دانشگاه کمپلوتنسه مادرید با قرار گرفتن در رتبه ۲۰۶ سه دانشگاه مطرح اسپانیا به شمار می‌روند. در ادامه می‌توانید نام برخی از برترین دانشگاه های اسپانیا را (همراه با رتبه جهانی آنها) که در لیست موسسه QS در سال ۲۰۲۱ قرار دارند مشاهده کنید.

  1. دانشگاه بارسلونا (رتبه ۱۸۳)
  2. دانشگاه مستقل مادرید (رتبه ۲۰۰)
  3. دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (رتبه ۲۰۶)
  4. دانشگاه مستقل بارسلونا (رتبه ۲۱۳ )
  5. دانشگاه ناوارا (رتبه ۲۵۲)
  6. دانشگاه پمپئو فابرا (رتبه ۲۸۷)
  7. دانشگاه کارلوس ۳ مادرید (رتبه ۳۱۱)
  8. دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (بارسلونا تِک) (رتبه ۳۱۴)
  9. دانشگاه پلی تکنیک والنسیا (رتبه ۳۲۶)
  10. دانشگاه IE (دانشگاه خصوصی، رتبه ۳۲۷)
  11. دانشگاه پلی تکنیک مادرید (رتبه ۴۵۱)
  12. دانشگاه آلکالا (رتبه ۴۹۹)
  13. دانشگاه گرانادا (رتبه ۵۰۱-۵۱۰)
  14. دانشگاه ساراگوسا (رتبه ۵۰۱-۵۱۰)
  15. دانشگاه سویا (رتبه ۵۸۱-۵۹۰)
  16. دانشگاه والنسیا (رتبه ۵۹۱-۶۰۰)
  17. دانشگاه سالامانکا (۶۰۱-۶۵۰)
  18. دانشگاه رامون لیول (رتبه ۶۰۱-۶۵۰)

با توجه به این فهرست (QS World University Rankings 2021) تعداد دانشگاه‌های ایتالیا بیشتر از دانشگاه‌های اسپانیا است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دانشگاه‌های ایتالیا در سال ۲۰۲۱ عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

مقایسه هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا و اسپانیا

مقایسه-هزینه_های-تحصیل-و-زندگی-در-ایتالیا-و-اسپانیا.jpg

یکی دیگر از موارد مهمی که می‌تواند در تصمیم شما برای انتخاب تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا تعیین کننده باشد، مقایسه هزینه‌های تحصیل (شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در حین تحصیل) است. در ادامه به بررسی این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان (خارج از اتحادیه اروپا) در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که دانشجویانی که ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و بخش tuition fees از شهریه دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشته مورد علاقه خود اطلاع کامل بدست آورند. برای مثال متوسط شهریه برخی از دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر است.

  • دانشگاه سنت آنا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه بولونیا (متوسط شهریه ۳۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پادوا (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه ترنتو (متوسط شهریه ۴۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه تورین (متوسط شهریه ۲۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه سیه نا (متوسط شهریه ۱۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان (متوسط شهریه ۳۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی)

هزینه زندگی در ایتالیا، در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است اما می‌توان گفت دانشجویان به طور متوسط باید هزینه‌ای برابر با ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه برای خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، کتاب و …. در نظر بگیرند. دانشجویان برای کاهش هزینه‌ها می‌توانند در خوابگاه، در یک آپارتمان اشتراکی (با یک یا چند دانشجوی دیگر) یا همراه با یک خانواده میزبان زندگی کنند. هزینه‌های زندگی در ایتالیا»

هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا

شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا توسط دولت این کشور تعیین شده و جزو پایین‌ترین شهریه‌ها در بین دانشگاه‌های کشورهای اروپایی محسوب می‌شو‌د. در واقع شهریه دانشگاه های اسپانیا به این صورت محاسبه می‌شود که مبلغی برای هر واحد درسی تعیین شده و شهریه هر ترم بر مبنای تعداد واحدهای درسی اخذشده مشخص می‌گردد. البته اگر درسی را حذف و برای بار دوم یا سوم بردارید، هزینه آن می‌تواند متفاوت باشد.

شهریه دانشگاه های اسپانیا به شهر و دانشگاه محل تحصیل و نیز مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد. به طور متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بالای ۲۰۰۰ یورو در سال، کارشناسی ارشد ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو و دکتری ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در سال است. دانشگاه‌های خصوصی در اسپانیا دارای هزینه‌های مخصوص به خود هستند که ممکن است تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال متغیر باشد. به طور متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا برابر ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه است که البته این هزینه در شهرهای مختلف و با توجه به سبک زندگی افراد، متفاوت است.

مقایسه شرایط پذیرش از دانشگاه

در حالت کلی‌ می‌توان گفت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا به مراتب راحت‌تر از دانشگاه‌های اسپانیا است.

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های تاریخی ایتالیا شرایط ساده‌ای وجود دارد. این شرایط عبارتند از:

  • امکان دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان
  • اهمیت نداشتن معدل برای دریافت پذیرش
  • بدون گذراندن آزمون ورودی
  • بدون محدودیت سنی
  • داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجادشده پس از آخرین مدرک تحصیلی)

جزییات بیشتر:

البته دقت داشته باشید که، برای ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره های ایتالیایی زبان) است. بنابراین شما می‌تواند در ابتدا و بدون داشتن مدرک زبان، پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنید. شرط معدل برای پذیرش تحصیلی از ایتالیا حائز اهمیت نیست. با این وجود برخی از دانشگاه‌های معتبر این کشور برای اعطا پذیرش در برخی از رشته‌ها حداقل معدل (۱۴ یا ۱۵ به بالا) را تعیین کرده‌اند.

برای ورود به بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. البته برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولاً باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. برای مثال برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید در آزمون IMAT شرکت کنید. یا دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین در مقطع کارشناسی در رشته‌های معماری و مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) را دارند، می‌بایست در آزمون (Test in Laib)  یا به اختصار TILشرکت کنند.

شرایط سنی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا حائز اهمیت نیست.  به طور کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

پذیرش دانشگاه‌های ایتاالیا حتی با داشتن گپ تحصیلی (فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی و یا هرگونه وقفه تحصیلی) امکان‌پذیر است. بنابراین علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در ایتالیا حتی با داشتن وقفه چند ساله بین کارشناسی و کارشناسی ارشد، می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه، درخواست خود را ارائه دهند. تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا»

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا با توجه به نوع مقطعی تحصیلی متفاوت است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا باید پس از انتخاب رشته، دوره کالج (آمادگی برای آزمون ورودی) را در این کشور بگذرانید. این دوره‌ها معمولاً حدود ۹ ماه زمان می‌برند. سپس باید در آزمون ورودی که معروف به سلکتیویداد (Selectividad) یا EvAU است، شرکت کنید تا بتوانید وارد دانشگاه شوید. برای دریافت ویزا جهت ورود به کالج و تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا ، داشتن مدرک زبان الزامی نیست اما داشتن مدرک زبان اسپانیایی DELE ( سطح B1 ) برای دریافت ویزا امتیاز مهمی محسوب می‌شود.

دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است و در حال حاضر ارائه مدرک زبان به سفارت اسپانیا برای اخذ ویزای تحصیلی الزامی نیست. البته دانش زبان انگلیسی برای شرکت در دوره‌های انگلیسی‌زبان لازم است و داشتن مدرک زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و ویزای تحصیلی به متقاضیان کمک خواهد کرد.

امکان انجام کار دانشجویی

یکی از مزیت‌های مهم تحصیل در ایتالیا و اسپانیا، امکان انجام کار دانشجویی است. در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و البته گرفتن ویزای تحصیلی این کشور، این امکان برای شما فراهم است که بتوانید برای تأمین برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل به کار مشغول شوید. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. اگر حداقل دستمزد را ۱۰ یورو در ساعت در نظر بگیریم، امکان کسب درآمد تا ۸۰۰ یورو در ماه برای دانشجویان وجود دارد. دانشجویان در زمینه‌هایی مانند دستیاری تدریس (TA) و دستیاری پژوهشی (RA)،  کار با نرم افزار، آموزش زبان انگلیسی، کار در داخل دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و…)، راهنمای گردشگری (هر سال گرشگران بسیاری وارد ایتالیا می‌شوند)، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و… در ایتالیا فعالیت می‌کنند.

اکثر دانشجویانی که برای تحصیل به اسپانیا می‌روند، تمایل دارند در حین تحصیل کار کنند. اما باید به چند نکته توجه کرد. نخست اینکه پیدا کردن کار برای دانشجویان بین‌المللی، سخت‌تر از مردم عادی است زیرا کارفرماها ترجیح می‌دهند افراد بومی را استخدام کنند؛ از سوی دیگر اکثر دانشجویان کالج در اسپانیا در صنایعی کار می‌کنند که به تجربه یا تخصص بالایی نیاز ندارد. البته دانشجویان دانشگاه‌ها، امکان انجام کارآموزی را نیز دارند.

دانشجویان مقاطع مختلف بر اساس قوانین اسپانیا اجازه دارند هفته‌ای ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام دهند که به طور متوسط درآمدی معادل ۱۶۰ تا ۲۰۰ یورو در هفته خواهند داشت که توسط آن می‌توانند تمام یا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

مقایسه بورسیه‌های تحصیلی

یکی دیگر از مزیت‌های ویژه تحصیل در ایتالیا نسبت به اسپانیا، امکان دریافت بورسیه دولتی است که بر اساس نیاز طراحی شده است. در این نوع بورسیه، همان‌طور که از نام آن پیدا است، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دست‌یابی به اهداف تحصیلی آن‌ها (تحصیل در ایتالیا) باشد. بر این اساس، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزند خو را تامین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. بورسیه استانی یا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  1. معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  2. خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  3. تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

علاوه‌بر این بورسیه، کمک هزینه‌های متعدد دیگری وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر اساس نیاز (need-based) است و در صورت انتخاب ایتالیا برای تحصیل می‌توانید برای درخواست آن‌ها اقدام کنید.

عموماً دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا رقابتی است و بیشتر آن‌ها بر پایه شایستگی  طراحی شده است. به طور کلی موارد زیر را می‌توان جزو شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در اسپانیا دانست:

  • رزومه تحصیلی قوی
    • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در مقطع تحصیلی پیشین
    • معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
    • داشتن مقالات ISI و شرکت در کنفرانس‌های علمی
    • سطح بالای دانش زبان انگلیسی و یا اسپانیایی (نمره بالای مدرک زبان)
  • انگیزه نامه تحصیلی مناسب
  • توصیه نامه تحصیلی از اساتید معتبر

بررسی امکان اقامت

یکی از ویژگی‌های تحصیل در اروپا، امکان دریافت اقامت بعد از اتمام تحصیل است. در حالت کلی دانشجویان در هر دو کشور می‌توانند بعد از اتمام تحصیل برای دریافت اقامت دائم درخواست خود را ارائه دهند. یکی از مزیت‌های ویژه تحصیل در اسپانیا، اجازه اقامت در این کشور در صورت پیدا کردن شغل است. پیدا کردن حرفه مناسب در اسپانیا کار چندان راحتی نیست، اما بدون شک عملکرد خوب شما در دانشگاه و کسب نمرات عالی می‌تواند مسیر یافتن شغل را ساده‌تر کند. در این کشوری چیزی که بیشتر توسط کارفرما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد توانایی‌ها و مهارت‌های ارتباطی شما بدون توجه به رنگ پوست، نژاد، دین و فرهنگ است. بنابراین اگر به دنبال اقامت اسپانیا از طریق تحصیل هستید، بسیار مهم است که در طول دوره تحصیل مهارت‌های ارتباطی، فکری و توانایی حل مشکلات را ارتقاء دهید. این موضوع می‌تواند تضمینی برای پیدا کردن شغل مناسب باشد. با این وجود فرآیند پیدا کردن کار در کشور اسپانیا کمی پیچیده است. بدین صورت که پس از یافتن شغل، کارفرما باید برای شما درخواست اجازه کار دهد تا بتوانید به صورت قانونی در اسپانیا کار کنید. در صورتی که آن موقعیت کاری جزء لیست مشاغلی باشد که در آن شغل کمبود نیروی انسانی دارند یا برای آن موقعیت کاری هیچ متقاضی مناسبی از شهروندان اسپانیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیدا نشده باشد، آن شغل به شما تعلق می‌گیرد. پس از تأیید مجوز کار که به همراه اجازه اقامت شما خواهد بود، می‌توانید برای ویزای کار درخواست دهید.

کارفرمای شما درخواست اجازه کار را از طرف شما به وزارت کار ارسال خواهد کرد. در حین انجام این پروسه از طرف وزارت کار، یک کپی از فرم درخواست به همراه تمبر و شماره فایل دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید آنها را به عنوان بخشی از درخواست‌تان برای ویزای کار یا اقامت، به سفارت یا کنسولگری اسپانیا ارسال کنید. سفارت به اداره کار منطقه اطلاع می‌دهد که درخواست شما را در اختیار دارد و اداره کار پروسه رسیدگی به درخواست شما را شروع می‌کند. این پروسه ممکن است تا ۸ ماه به طول بیانجامد. زمانیکه اداره کار با اجازه کار شما موافقت کرد، سفارت و یا کنسولگری ویزای اقامت یا کار شما را صادر خواهد کرد.

اسپانیا در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه‌هایی از جمله مشاوره، امور مالی و فناوری اطلاعات پیشرفت داشته است، اما در برخی حوزه‌های دیگر نیز با کمبود متخصص و نیروی ماهر مواجه است و این کمبود نیرو می‌تواند به فرصت‌های شغلی برای متقاضیان بین‌المللی منجر شود. کمبود نیرو در اسپانیا عموماً در حوزه‌های تخصصی مانند تدریس، مهندسی، کسب و کار، پزشکی، املاک و صنعت گردشگری است.

در ایتالیا، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند بعد از پایان تحصیل برای دریافت اقامت موقت (temporary stay permit) یا به ایتالیایی (permesso di attesa occupazione) که حداکثر ۱۲ ماه است درخواست خود را ارائه دهند. در این ۱۲ ماه دانشجویان می‌توانند به صورت قانونی در ایتالیا زندگی کنند و به جستجوی کار بگردند. در صورتی که بتوانید ۵ سال به طور مداوم در این کشور کار و زندگی کنید، می‌توانید اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید. بنابراین با توجه به اینکه پیدا کردن کار نقش مهمی در دریافت اقامت دائم دارد، دانشجویان بهتر است شرایط رشته تحصیلی در دانشگاه و فرصت‌های شغلی مربوطه به این رشته را مورد بررسی قرار دهند. در حالت کلی ایتالیا در بخش‌های زیر دارای بیشترین میزان استخدام است.

  • خودروسازی
  • محصولات شیمیایی
  • فرآورد‌های غذایی
  • مهندسی
  • بیمه
  • داروسازی
  • ارتباطات از راه دور
  • مارک های لوکس و خرده فروشی
  • مسافرت و مهمان‌ داری
  • توسعه دهنده وب‌سایت (۲۵۰۰۰ یورو در سال)

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، می‌توان نتیجه گرفت هر دو کشور به دلیل داشتن شرایط ایده‌آل می‌توانند یکی از مقاصد تحصیلی برای علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا باشد. اما شرایط ساده پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و همچنین بهره‌مندی از بورسیه‌های دولتی این کشور موجب شده تا هزینه‌های تحصیل در ایتالیا به مراتب پایین‌تر از اسپانیا باشد.  با این وجود پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا، شرایط تحصیل در دو کشور، مزیت‌ها و معایب‌ زندگی در هر دو کشور، فرهنگ، زبان … را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

منابع

https://studyinitaly.it

https://www.gooverseas.com