کایروپراکتیک (Chiropractic) شاخه‌ای از پزشکی جایگزین است که بر تشخیص و درمان اختلالات حرکتی دستگاه ماهیچه‌ای-اسکلتی انسان و ستون مهره‌ها تمرکز دارد. کایروپراکتیک شاخه‌ای از علم پزشکی نیست و افرادی که در این رشته کار می‌کنند مدرک پزشکی ندارند، بلکه این افراد در مدرسه‌های کایروپراکتیک تحصیل می‌کنند یا دوره‌های کایروپراکتیک دانشگاه‌ها را می‌گذرانند و گواهی‌نامه خود را دریافت می‌کنند. از آن‌جایی که تکنیک‌های کایروپراکتیک در نقاط حساس بدن انجام می‌شود، انجام اشتباه این تکنیک‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد و آسیب‌های جدی به افراد وارد کند. به همین دلیل کایروپراکتورها برای فعالیت باید مجوز کار دریافت کنند؛ بنابراین اگر قصد تحصیل کایروپراکتیک در کانادا را دارید، باید در دوره‌های تأییدشده در این کشور شرکت کنید و پس از شرکت در آزمون‌های مربوطه مجوز فعالیت دریافت کنید.

اگر قصد زندگی و تحصیل در کانادا در زمینه‌های مربوط به کایروپراکتیک را دارید، در این مطلب به شما می‌گوییم که برای شروع کار و تحصیل کایروپراکتیک در کانادا به چه چیزهایی نیاز دارید و در چه دانشگاه‌هایی می‌توانید تحصیل کنید.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کایروپراکتیک در کانادا

رشته کایروپراکتیک توسط دو مؤسسه کالج کایروپراکتیک مموریال کانادا (Canadian Memorial Chiropractic College – CMCC) در تورنتو و دانشگاه کبک در تروا ریویر (Université du Québec à Trois-Rivières – UQTR) ارائه می‌شود. هردوی این دوره‌های آموزشی توسط شورای آموزش کایروپراکتیک در کانادا (Council on Chiropractic Education of Canada) تأیید شده‌اند.

دانشجویان رشته کایروپراکتیک در کانادا باید درست مانند دانشجویان مقطع دکترا در زمینه‌های مراقبت بهداشتی از جمله پزشکی، اپتومتری و دندانپزشکی تحصیل کنند و شرایط ورودی تمام این رشته‌ها به هم شبیه است. دانشجویان این رشته باید حداقل سه سال تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و معدل (GPA) ۲.۵۰ یا بیشتر را کسب کنند تا بتوانند برای تحصیل در دوره دکترای کایروپراکتیک در CMCC پذیرش بگیرند و برای فراغت از تحصیل و دریافت مجوز باید جمعاً هفت سال تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.

دوره کایروپراکتیک در CMCC دوره‌ای چهارساله و تمام‌وقت است که شامل ۱۲ ماه کارآموزی (Internship) در کلینیک‌های این کالج می‌شود. این دوره دانشگاه UQTR دوره‌ای پنج‌ساله پس از فراغت از تحصیل از سیژپ (CÉGEP) یا کالج عمومی و حرفه‌ای استان کبک است.

تنها دو مؤسسه CMCC و UQTR دوره‌های تأییدشده کایروپراکتیک را برگزار می‌کنند؛ اما دانشگاه‌های دیگر کانادا مانند دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه وینیپگ، دانشگاه تامسون ریورز و غیره نیز دوره‌های تحصیل کایروپراکتیک را ارائه می‌کنند.

وظایف شغلی کایروپراکتورها

وظایف شغلی کایروپراکتورها

کایروپراکتورها به طور کلی به تشخیص و درمان مشکلات ستون مهره‌ها، اعصاب، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌پردازند. وظایف یک کایروپراکتور شامل این موارد می‌شود:

  • معاینه مراجعه‌کنندگان برای تشخیص مشکلات و بیماری‌ها
  • درمان اختلالات سلامتی به شکل طبیعی از طریق الکتروتراپی، تغذیه و ماساژ
  • توصیه ورزش‌ها و تمرینات اصلاحی، سبک زندگی و تغذیه سالم به مراجعه‌کنندگان
  • معرفی مراجعه‌کنندگان برای دریافت مراقبت‌های پزشکی در صورت لزوم

از آن‌جایی که جمعیت کانادا در حال پیر شدن است، افراد در کانادا عادت‌های نامناسبی در زمینه سلامتی خود دارند و سبک زندگی کانادایی پراسترس است تقاضا برای کایروپراکتورها در این کشور در حال افزایش است؛ بنابراین اگر به کار کردن در این زمینه علاقه دارید با تحصیل کایروپراکتیک در کانادا به احتمال زیاد شغلی مناسب در این زمینه پیدا خواهید کرد.

زمینه‌های شغلی و ساعت‌های کاری

کایروپراکتورها معمولاً در مطب‌های خصوصی به‌تنهایی یا همراه با گروه و تیم‌شان و یا در کلینیک‌ها فعالیت می‌کنند.

بیشتر کایروپراکتورها در ساعات کاری استاندارد (بین ۸ تا ۱۰ ساعت در روز، ۴۰ تا ۵۰ ساعت در هفته) کار می‌کنند. البته کایروپراکتورهایی که مطب‌های خصوصی دارند می‌توانند ساعت‌های کاری مختص خودشان را تنظیم کنند.

درآمد و دستمزد کایروپراکتورها در کانادا

میانگین درآمد کایروپراکتورها در شهری مانند بریتیش کلمبیا ۵۳ هزار دلار در سال است. بانک شغلی کانادا می‌گوید که میزان درآمد هر کایروپراکتور در بریتیش کلمبیا از ۲۹.۱۶۸ تا ۱۱۸.۵۰۱ دلار در هر ساعت است.

اکثر کایروپراکتورها خوداشتغال هستند و در مطب یا کلینیک خصوصی خودشان فعالیت می‌کنند. میزان درآمد این افراد به محل کار آن‌ها بستگی دارد. کایروپراکتورهایی که در مناطق بزرگ شهری مشغول به کارند معمولاً از کایروپراکتورهای شهرها و جوامع کوچک‌تر درآمد بیشتری دارند. درآمد این افراد به میزان پولی که برای ارائه خدمات به مراجعان خصوصی دریافت می‌کنند و تعداد مراجعان آن‌ها نیز بستگی دارد.

مدارک تحصیلی لازم برای کار کردن به عنوان کایروپراکتور در کانادا

  • حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی در رشته‌های علوم
  • گذراندن یک دوره کایروپراکتیک تأییدشده توسط Accreditation Commission of the Council on Chiropractic Education
  • گذراندن آزمون‌های هیئت کایروپراکتیک کانادا (Canadian Chiropractic Examining Board – CCEB)
  • دریافت مجوز از استان مربوطه



منابع: